combi magnetron whirlpool niet meer warm

Goedendag,
Via google kwam ik al bij jullie bij een soort gelijk onderwerp maar was geen antwoord voor mijn vraag.
4 jaar geleden hebben we een keuken gekocht met inbouw combi magnetron.
Nu gebeurde er een maand geleden dit.
De combimagnetron deed het niet meer dus ik gelijk naar de meterkast en aan de stoppen gezeten.
Toen deedt hij het weer.
alleen wat bleek nu dat de oven functie het begeven heeft.
Hij wordt niet meer warm.
Functies als magnetron en een crispystand werken nog wel.
Het model weet ik niet uit me hoofd in ieder geval een whirlpool.
Het voornaamste probleem is dat het zonde is om deze oven te vervangen maar ik kan hem niet zomaar uit elkaar halen en het risico nemen dat ze hier thuis de magnetron ook niet meer kunnen gebruiken.
Als iemand me verder zou kunnen helpen.
Met een schroevendraaier en een multimeter kan ik nog wel overweg zolang ik weet waar ik moet draaien en plaatsen.
Bvd
christianen

Meet het verwarmings element eens door.

Post eens een paar foto's, dan kunnen we dit aanwijzen

Stond de oven aan op het moment dat de 'zekering' uitviel ?
(was het een zekering(automaat) of een aardlek (met zo'n test knopje) ?

[Bericht gewijzigd door MMSoft op zondag 9 november 2008 17:47:06 (42%)

Waarschijnlijk is er een relais, thermostaat, aansluitstekkertje of warmte-element uitgefikt. Stuurelektronica lijkt me onwaarschijnlijk, anders was de zekering er niet door uitgesprongen. Begin bij mijn rijtje met het doormeten van het laatste, die moet vrij laagohmig zijn.

Maar "aan de stoppen gezeten", betekent dat dat er wat los zat? Of was er een automaat uitgeschakeld? Met of zonder aardlek functie? Of een gesprongen smeltzekering? Dat eerste is namelijk niet zo best, dan moet je goed kijken of de houder en de contacten niet verkleurd zijn. Als ze te heet zijn geweest door slecht contact kan het slechte contact blijven zijn, ook na goed aandraaien. Er kan dan brand ontstaan en/of schade aan apparatuur!!! Laat er dan een elektricien bij komen (voor de stoppenkast dan)!

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

De oven stond aan op het moment er werdt toen pizza gebakken.

of het de aardlek was of een zekering weet ik niet meer, sorry.
Morgen zal ik wel even foto's maken en doormeten.
maar moet de oven eruit dan want hij zit nu nog in het apparaat.
mvg

[Bericht gewijzigd door Christianen op zondag 9 november 2008 17:53:04 (32%)

Moest er een 'nieuwe' zekering geplaatst worden, of was het alleen een handeltje dat omhoog gezet moest worden ?

Om het verwarmings element (en de rest) te controleren moet de oven open !

Dus stekker eruit, uitbouwen en open maken...

aardlekschakelaar

Ok zal morgen wel even gaan kijken.

Ze vermoorden me hier thuis als ik de magnetron uitschakel:p

Maar goed zal toch moeten

denk dat het element verrot is dit is namelijk een kwaaltje van deze combi`s.

elementje kost iets van 20 tientjes bij de onderdelen winkel (europarts)

vervangen is niet moeilijk.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

oke ik ga morgen proberen dan.
zal dan foto maken terugplaatsen en moeten jullie maar even aanwijzen waar ik moet meten.
Dan zal ik het even opnieuw eruit halen en meten en als die kapot is zal ik hem gelijk bestellen.
alvast heel erg bedankt
vooral voor deze snelle reacties echt top!

maartenbakker

Golden Member

Als het een hetelucht model is, zit het spiraalvormige element bij Whirlpool vaak onder de achterkap, de "bult achterop". Ik geloof dat de rest van het huis dan ook wel losmoet. Zijn maar een paar TORX schroefjes verder.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Even opletten:

De magnetron-oven combi bevat een dikke condensator voor de magnetronfunctie. Dei kan nog uren na het uittrekken van de netstkeer een zeer hoge spanning voeren.
Blijf in ieder geval af van dit ding.

Bij de oven is vaak de verwarmingsspiraal, het beviligingselement, of de thermostaat defect.

Foto's zijn idd handig.

U zegt dat de aarlek uitviel. Als het ZEKER de aardlek was, dan weet ik bijna zeker dat het het verwarmingselement is. Die krijgen vaak op leedftijd een sluiting naar aarde.

U kunt dit testen door de aansluingen van dit element op te zoeken. Verwijder de aarde, nul en faseklem en maak hier een dikke snoer met geaarde stekker aan vast.
duw deze in een geaard stopkontakt, waarvan u zeker weet dat dit stopkontakt achter een AARDLEKSCHAKELAAR zit.

Gaat de aardlek er direct uit--> vervang het element.
Word het element niet heet, en gaat de aardlek NIET uit--> element ook vervangen.

Er ist wieder da...

Ok,
dat van dat stopcontact durf ik zozeer niet snel te proberen.
ik zal morgen wel even kijken en foto's maken.
op het verwarmingselement gaat alleen 3 draden heen?
als ik die nou eraf trek en ik zet mijn multimeter op de plus en min van die draden.
Wat moet ik doen krijgen? neem aan dat ik hem op ohm stand moet zetten?
En als ik dat krijg dan is het verwarmingselement kapot toch?
En als ik een verkeerde gegeven krijg dan is het een ander probleem?
ps voor de whirlpool is dat dan dit ding?
http://www.digisellers.nl/acatalog/W4-42056.JPG

Dat is idd. het verwarmingselement. Als je de multimeter in de Ohm-stand zet, zou je over de klemmen ongeveer 30 Ohm moeten meten - dat kan best wat minder of wat meer zijn.
Tussen 1 klem en de buitenkant (bevestigingsplaatje) moet de weerstand oneindig zijn.

Bij het meten verwijder je uiteraard de bedrading.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Zo'n element heb ik net afgelopen week uit zo'n combi gehaald: in de lengte over 8 cm opengescheurd. Deze week een nieuwe (laten) bestellen.
Het effect was precies zoals beschreven: eerst een paar keer de aardlek eruit op de andere standen, daarna geen hete lucht meer.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 9 november 2008 21:44:32 schreef henri62:
Zo'n element heb ik net afgelopen week uit zo'n combi gehaald: in de lengte over 8 cm opengescheurd. Deze week een nieuwe (laten) bestellen.
Het effect was precies zoals beschreven: eerst een paar keer de aardlek eruit op de andere standen, daarna geen hete lucht meer.

jip dat gebeurt inderdaad altijd bij die combi`s element barst open en het is feest.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Een sluiting naar aarde hoeft niet zichtbaar te worden met een multimeter. Pas als je hoge spanningen aanbrengt slaat ie door. Dan gaat direct de aardlek eruit.

Er ist wieder da...

heb even het verwarmingsellement eruit gehaald.
er zit een kleine scheur in.
even me mobiel pakken en opstarten dan zal ik wat foto maken.

Als er een scheur inzit, dan element vervangen !

ok ik hoef dus niet meer doortemeten denk?
Ik zal vanavond weleens rondbellen en anders via internet via de site die jullie me gewezen hadden bestellen.
alvast heel erg bedankt.
schild heel veel dat de magnetron hier kan blijven staan.
ps. ik heb nu tijdelijk dus het verwarmingselement eruit gehaald en alles gewoon teruggezet.
kan dat kwaad?
lijkt me niet maar voor de zekerheid.
mvg

Op 9 november 2008 18:16:14 schreef -chefke-:
denk dat het element verrot is dit is namelijk een kwaaltje van deze combi`s.

elementje kost iets van 20 tientjes bij de onderdelen winkel (europarts)

vervangen is niet moeilijk.

is dat een online winkel of is het een gevestigde winkel?
kan er namelijk weinig van vinden.
mvg

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

bedankt,
had net gebeld kwam op 77,50.
dus ik kijk nog even verder.
mvg

Op 11 november 2008 15:08:47 schreef VanDee:
http://www.datrepareerikzelfwel.nl/Store/Store_Product_Detail.php?fron…

€46,87

zelfde product staat op een site waar ik een foto van had gepost.
27-36euro
alleen op het product van mij staat 1400 w en dit is 1700 watt
gaat dat problemen opleveren?

Shiptronic

Overleden

JA , je mooet de kook tijden aanpassen ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.