Dag Heren techneuten,

Ik wil een poging gaan doen een oude amp te modificeren voor HIFI. De basis is een Stage accompany SA500c.
2 mono blokken met individuele voedingen in 1 behuizing.

Heb hem al even naast een setje brystons beluisterd en dat was nog wel huilen geblazen.

Het moet dus beter. Ik heb ondertussen het schema van de amp.

Wat zijn dingen waar ik naar moet kijken? Ik zat zelf aan het volgende te denken, voedings elco's vervangen voor nieuwe maar dan meerdere kleine elco's.

Een aantal beveiligingen te verwijderen.
Connectoren vervangen / doorsolderen.

Nou komt dit ontwerp uit de jaren 80. Er zijn nu vast betere transistoren/IC's dan 20 jaar geleden.

Hoe kom ik er nou achter welke transistor ik waarvoor kan vervangen?

alvast bedankt voor jullie tips/hints.

Misschien kan je het schema met ons delen. Onze glazenbollen werken slecht de laatste tijd.
Als wij niet weten welke componenten er in zitten, is een alternatief aangeven toch wel moeilijk zo niet onmogelijk.

Connectoren doorsolderen kan nooit kwaad. Voedingselko's vervangen kan, meet de rimpel en de symmetrie van de voeding(en) eens.

Als ik naar de specs van die amp kijk, is dat helemaal niet zo slecht. KLIK

Waarvoor je ze kan vervangen? Meestal vervang je transistoren in oude versterkers om minder ruis te krijgen. En inderdaad zoals al aangegeven, waardoor je ze kan vervangen weet je pas als je weet wat je moet vervangen.

Op 16 november 2008 06:00:35 schreef maartenbakker:
Waarvoor je ze kan vervangen? Meestal vervang je transistoren in oude versterkers om minder ruis te krijgen. En inderdaad zoals al aangegeven, waardoor je ze kan vervangen weet je pas als je weet wat je moet vervangen.

Dat is nieuw voor mij. Is een BC847 dan ruisarmer dan een oudere variantde BC107? Ik dacht het niet.

En ruis komt in een versterker niet van de eindtransistoren. De ruisbijdrage komt vooral van de ingangstrap. De daaropvolgende trappen geven een steeds kleinere ruisbijdrage.

Hallo Heren,

Bijgaand de link van het schema.
Ruisfactor is absoluut het probleem niet.
Het detail in het hoog is absoluut niet zoals bij een reference amp. En de strakheid in het laag is minder.

http://rapidshare.com/files/164334651/Service_manual.pdf.html

bedankt voor jullie hulp!

Op 16 november 2008 11:23:54 schreef grotedikken:
[...]
Dat is nieuw voor mij. Is een BC847 dan ruisarmer dan een oudere variantde BC107? Ik dacht het niet.

En ruis komt in een versterker niet van de eindtransistoren. De ruisbijdrage komt vooral van de ingangstrap. De daaropvolgende trappen geven een steeds kleinere ruisbijdrage.

Je hebt gelijk, ik was te weinig gedetailleerd bezig. Als er echter een BC107 in een voortrap zit, dan zou een BC550 wel een vooruitgang kunnen zijn. Een BC547 heeft inderdaad niet zoveel zin.

Detail en strakheid zijn vrij wazige begrippen en hebben mogelijk met dingen als ontkoppeling en inzakken van de voedingsspanning te maken. Deze eigenschappen kan je voorzover ik weet niet direct oplossen door zomaar transistoren te gaan vervangen door andere.

Wat je in elk geval kan doen, en wat meestal een hoorbaar verschil zal opleveren in apparatuur ouder dan 20 jaar, is alle elco's vervangen door gelijkwaardige of betere types. Deze zijn namelijk aan slijtage onderhevig.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (29%)]

Wazige begrippen :) Die hele HIFI wereld is een wazige wereld.

Betreft het inzakken van de voedingspanning lijkt me sterk. Deze amp kan 220wat aan 8 ohm leveren.
Het is een PA amp die 22kg weegt doordat er 2 individuele voedingen inzitten.

Ik verwacht zelf dat de oude grote voeding elco's niet snel genoeg zijn.

Maar de hulp met transistoren vervangen is altijd welkom.
Hebben alleen elctrolitische condensatoren een verloop? ik dacht dat keramische goed bleven.

Wat is een goed merk voor elco's in de hifi audio?