AVR programmer

Eey,
Ik wil al een tijdje beginnen met het programmeren van een AVR.
Ik heb al is eerder een PIC en een AVR programmer gemaakt, maar deze hebben allebij niet gewerkt.
Nu wil ik dus het liefst iets kopen, of iemand die iets makkelijks kan etsten.
Waar het zeker aan moet voldoen is het volgende :

1) Het moet via usb werken.
2) Het moet geen externe voeding hebben
3) Ik wil maar 1 programmer board, dus niet dat ik er nog een hoop troep bij moet gaan maken, dus in circuit programming.

Ik denk zelf dat dit wel te doen is, het soort AVR maakt me niet echt uit.
Het is me nog nooit gelukt om een chip te programmeren, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

aavrs.nl usb programmer, werkt meteen :)

Welke bedoel je er zijn heel veel usb programmers.

Dus deze :

http://www.aavrs.nl/index.php?p=1012

Maar ik zie geen ic voet om een AVR in te zetten.
Dus aan alleen dat bord heb ik denk ik niet genoeg of wel ?

EDIT :

Ik zie nu een kleine smd chip zitten atmega8 waarschijnlijk.
Dus als ik dit zou kopen ben ik gelijk helemaal klaar ?

[Bericht gewijzigd door ledster op maandag 17 november 2008 19:56:08 (29%)

Is allemaal ISP, dus connector zit op je print.

[Bericht gewijzigd door LED-Maniak op maandag 17 november 2008 21:13:54 (19%)

Oke,
Waar is die conector voor, en waar zijn die pinheaders voor ?
Sorry ik ben op dit gebied nieuw.
En ISP betekend In-System Programming :)

Op 17 november 2008 19:54:19 schreef ledster:
Ik zie nu een kleine smd chip zitten atmega8 waarschijnlijk.
Dus als ik dit zou kopen ben ik gelijk helemaal klaar ?

Er zullen meestal 2 IC's op zitten 1 µC waarin de werking van de programmer in zit en een USB IC voor met een USB aansluiting te kunnen werken.

Op 17 november 2008 20:01:39 schreef ledster:
Oke,
Waar is die conector voor, en waar zijn die pinheaders voor ?

Connector is toch gewoon om met uwen te programmeren IC te verbinden???
Pinheaders waarschijnlijk voor jumpers op te zetten of zo om de prog in te stellen.

[Bericht gewijzigd door Boki88 op maandag 17 november 2008 20:08:02 (31%)

Henry S.

Moderator

Op 17 november 2008 20:01:39 schreef ledster:
En ISP betekend In-System Programming :)

Of In circuit Serial Programming...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Staat er toch bij?
Die pinheaders zijn ervoor om de programmer te verbinden met 1 van de vele boards van my-avr, kijk maars op hun site wat ze allemaal hebben.
Heb zelf al aardig wat speelgoed van hun verzameld en het werkt perfect(net als de service van AAVRS)

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!

Dus die chip die er al op zit is waarschijnlijk voor de werking van de programmer.
Dus dan moet ik er eerst nog een ander bord bij maken.
Het is dus niet zo dat ik hem aansluit en dat ik meteen kan beginnen met programmeren ?

EDIT :
Ik zie het al ik moet hier nog een extra bord bij bouwen.
Dit is dus iets wat ik liever niet wil omdat dit elke keer fout gaat bij mij.

[Bericht gewijzigd door ledster op maandag 17 november 2008 20:11:05 (25%)

ISP betekent da ge uw print maakt met uw µC er op en een connector voor te programmeren. Als uw print geprogrammeerd is gebruikt ge die gewoon.
Dan blijf uw µC op uw print staan bv bij smd is dit de enige mogelijkheid.
GEEN extra print nodig.

Is er dan geen mogelijkheid om gewoon een AVR programmer te hebben die plug and play is ?
Dus gewoon aansluiten en programeren maar.
En voor een normale prijs ?

Deze zijn moeilijker te vinden en duurder.
Voor mijn PIC heb ik een ISP programmer en heb er een bordje bijgemaakt, dan heb je de 2 mogelijkheden. Print is erg makkelijk te maken, zeker als ge voorlopig maar 1 type heb. Gewoon een ICvoetje op een gaatjes print en met connector aansluiten. In de datasheet kun je programmeer aansluitingen bekijken.
Als je dan later met smd werkt kun je nog altijd de zelfde gebruiken.

Op 17 november 2008 20:17:38 schreef ledster:
Is er dan geen mogelijkheid om gewoon een AVR programmer te hebben die plug and play is ?

Waarvoor zou je dat willen? Als je iets bouwt met een AVR heb je toch al een print nodig met die AVR erop. Wat is er nou handiger dan dat je die AVR gewoon op z'n eigen print kunt programmeren? Ik zie het probleem niet.
Bij futurlec hebben ze ook een programmer voor weing. Ponyprog compatible.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Oke dus een eigen bord moet ik maken.
Ik ga er zeker over denken.
Welke AVR raden jullie mij dan aan ?
En zijn er nog mensen die een usb AVR programmer heeft staan en die wilt verkopen.

Misschien handig om eerst wat tutorials te lezen? Elektuur heeft nu ook een mooi boek over de avr serie.

Het is zeker handig om wat tutorials te lezen.
Als je er nog wat weet dan schuif maar door :P
Ik zal zeker meer informatie gaan zoeken.
Ik vind het nog best veel geld als je alles uittelt.
De programmer, het bord wat ik moet maken, een usb kabel dus ik wil wel dat het gaat werken.
Maar nogmaals mocht iemand nog een avr programmer hebben liggen ben ik wel geintreseerd.

Ledster

bprosman

Golden Member

Heb je geen seriele poort op je computer ?

het bord wat ik moet maken

Het "bord" wat je moet maken is AVR, programmeer connectortje, 7805 en wat c'tjes, en soms een kristal. Thats it. Kun je ook op een breadbord zetten.

Ik heb al is eerder een PIC en een AVR programmer gemaakt, maar deze hebben allebij niet gewerkt.

[politiek correct]Dat ligt in 99% van de gevallen niet aan de ontwerpen ;-) [/politiek correct]

Groeten, Bram

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 17 november 2008 21:57:59 (29%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Waarom een 7805 ik heb hier een perfecte voeding staan.

bprosman

Golden Member

Nou, nog minder werk dan, alleen een processortje en een programmeer connector een een R/C aan je reset. Soms een kristal en je bent op weg. Dat mag je eigenlijk geen "bord" noemen. De reden dat ik (heb zelf ook een prima voeding) er altijd een 7805 op zet is dat ik dan voor 0.50E een "verzekeringspremie" voor voedingsperikelen afgesloten heb, tegen overspanning e.d.

Groeten, Bram

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 17 november 2008 22:01:10 (32%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

En duur is het ook al niet. AVR is zo rond de 5,- (sommige goedkoper, andere duurder) en die paar dingen eromheen nog een paar euro erbij. Of je koopt zoiets voor $25,-
http://www.futurlec.com/ET-AVR_Stamp.shtml

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik bevind mij in dezelfde situatie als de topicstarter, maar heb nog geen programmer gehad. Is het als je begint met AVR (of programmeren in het algemeen) niet beter om zo´n compleet bordje te kopen? Hiermee bedoel ik dus een programmer met daar omheen een IO-bordje met wat led´s, schakelaars, potmeters enz?

Zijn daar tips te geven met betrekking tot goeie ervaringen? Ik wil overigens AVRstudio gaan gebruiken in eerste instantie, maar compatibiliteit met meerdere programma´s heeft wel de voorkeur.

Groeten,
Mischa

Op een breadbordje kan je ook vanalles opbouwen. Het ligt aan je budget, ik zou ook liever een paar mooie borden hebben dan dit breadbordje vol kabels. Maar een mooi bord kost een stuk meer.