[AC] Rigol scoops

enkel dit zinnetje versta ik niet goed
"Zoals je kunt zien zijn de beide typen met logic analyser aanzienlijk duurder dan de "oude" DS1000 modellen"
volgens mij zijn de prijzen die hij opgegeven heeft goedkoper dan de vroegere modellen... waarschijnlijk heeft hij verkeerde prijzen doorgegeven, want als ik rondkijk op internet zie ik nergens een dergelijk lage prijs staan voor de DS1052D

Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...

DS1052E - € 495
DS1102E - € 635
DS1052D - € 1155
DS1102D - € 1455

Zo lijkt het wat meer te kloppen, jammer maar dat is buiten mijn budget.

Tja, de prijs lijkt anders wel zeer gunstig, hoewel ik ze op internet toch zeker voor minder zie.

Degene voor educational-pricing is $1075 (ong 750 euro), en reken maar niet dat Rigol een mooie prijs voor educational purpose maakt, dat is die leverancier zelf. Dan heb je een idee van de marge die er gehanteerd wordt als die 1052D hier inderdaad 1155 euro op moet brengen.

Al eens aan Niels gevraagd wat die dingen vanuit China doen bij >10 stuks?

If you want to succeed, double your failure rate.
PE9SMS

Special Member

Op 27 november 2008 21:38:21 schreef SrS:
DS1052E - € 495
DS1102E - € 635
DS1052D - € 1155
DS1102D - € 1455

Zo lijkt het wat meer te kloppen, jammer maar dat is buiten mijn budget.

Het lijkt mij dat bandbreedte meer kost dan die LA.
Het lijstje van Elquip lijkt me juist...

Ik heb de pdf manuals van de 1042CD en de 1052D eens vergeleken, buiten de bandbreedte en samplerate kan ik amper verschillen ontdekken. Dus ook niet dat de LA verbeterd zou zijn.

Bij de samplerate van 1 GS/s voor de 1052D is het diepe geheugen van 1Mpoints niet beschikbaar. Je hebt dan 16 kpoints. Bij 1Mpoints is de max. sample rate 500 GS/s.

Verder is de USB aansluiting nu PictBridge compatible.
En de ultrascope software lijkt anders te zijn gezien de andere versienummering.

Bij welke aantallen gelden de genoemde prijzen ?

This signature is intentionally left blank.

Ik heb net elquip gebeld, en de ds1052d (met LA dus) kost 1155 ex btw...

Probeer niet jezelf te zijn, je bent ut al...
PE9SMS

Special Member

Toch wel dus... dan is de prijs fors hoger dan van de DS1042CD. Jammer.

This signature is intentionally left blank.

Brrr ja jammer is dat... Zijn er eigenlijk goed betaalbare alternatieven voor de Rigol, dus met een beetje bandbreedte en een LA?

Probeer niet jezelf te zijn, je bent ut al...

Ik zou eerder een 2de hands scoop aanbevelen en een goede niet dure LA. De Intronix logic analyser met 34 chanalen is veel performanter dan de Rigole versie's en kost slechts $385, omgerekend met BTW en verzending (1 stuk) kost die rond de 400 euro. Op 2 dagen heb je die thuis.

Voor alle software en hardware toepassingen heb je meer aan een goede LA. Maar een beginner heeft zeker behoeftig aan een kleine scoop. Daar zou ik max 100 euro voor geven tenzij je natuurlijk een echte analoge fan zijt en dan ligt je accent op analoog en zou ik meer uitgeven aan de scoop.

Voor alle PIC, AVR controllers, FPGA,CPLD hardware ben je veel beter af met een LA. Denk niet dat je niet veel kanalen kunt gebruiken. 16 kanalen is echt een minimum, 34 is confortabel.

Dat de Intronix LA op je PC via USB wordt aangesloten vind ik helemaal geen nadeel, integendeel. De connectie met je applicatie is heel klein gehouden en dat is heel goed om je kanalen aan te sluiten op kleine printjes. De triggermogelijkheden van de Intronix LA zijn veel uitgebereider dan de Rigole en je hebt ook nog de interpreters voor SPI, RS232, CAN, I2C en als je een eigen protocol hebt dan is er nog een wizard waar je die met enkele muiskliks kunt aanmaken. Serieele informatie moet je dus nooit gaan uitzoeken welke data er voorbij gaat, de LA doet dit voor jou en zet die in BCD, BIN, HEX zoals je zelf wilt. Labels herbenoemen en aan je signalen geven is geen probleem en de namen kunnen ook onbeperkt langs zijn. Hergroeperen en herbenoemen in groepen is ook geen probleem.

Ook kun je gelijk welke van de 34 channels via muisklik toewijzen aan een van de 4 frequentie meters. Deze kun je dan onderaan in de statuslijn op je PC weergeven. De frequentie van een clock signaal kun je zo aflezen terwijl je ook nog eens hetzelfde signaal gewoon op je scherm van de LA ziet.

Documentatie en instellingen van je toepassing kun je zo opslaan in je project. Ook kun je vroeger opgenomen data herbekijken en timings opmeten zonder dat je hardware opnieuw verbonden wordt. Omdat je het scherm van je PC gebruikt is je overzicht stukken beter. Heb je een scherm van 1900 pixels dan kan je de timingen over de volle pixelbreedte zien. Je hebt ook alle windows voordelen voor het behandelen van je beelden/resultaten.

dit zou een vervanger kunnen zijn voor de oude rigol DS-1042CD
http://www.eleshop.nl/owon-mso5022s-digitale-oscilloscope-logic-analyz…
helaas las ik een niet al te lovend rapport over deze scoop in elektuur, zo zeiden ze ondermeer dat de meegeleverde software niet goed werkt enzomeer

Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...

Ik ben nou toch wel benieuwd naar wat de verschillen precies zijn tussen de oude en de nieuwe series. De manuals lijken gewoon kopiën te zijn van elkaar.

Ik heb even het volgende berekent. Als je de DS1102E koopt, dan heb je een 100 MHz scope 1 Gs/s voor 755,65 incl. BTW. Als je dan de LA los koopt van Intronix, dan ben je, volgens fotoopa, rond de 400 euro kwijt. Dan zit je in het totaal op 1155,65 voor een goede scope en LA.

Het is dus helemaal niet meer gunstig om een mixed signal scope aan te schaffen. Sterker nog, je hebt met die Intronix LA veel meer functionaliteit als met de LA-functie op die Rigol scopes. Dus als je een losse scope en LA koopt dan ben je een stuk goedkoper en qua functionaliteit een stuk beter uit.

Ik ben benieuwd of er nog meer input volgt m.b.t. de verschillen. Het lijkt er anders op dat Rigol met de introductie van die nieuwe modellen versus prijs geen gunstige strategie heeft gekozen. I.i.g. geen gunstige strategie voor de particuliere markt.

Grttzzz.
WLM

PE9SMS

Special Member

Op 30 november 2008 12:33:31 schreef WoeLiMaster:
Ik ben nou toch wel benieuwd naar wat de verschillen precies zijn tussen de oude en de nieuwe series. De manuals lijken gewoon kopiën te zijn van elkaar.

Inderdaad. Op grond van de specs is de hogere prijs t.o.v. de oude serie niet echt te verklaren.

De meerwaarde van 1 GS/s t.o.v. 400 MS/s is naar mijn idee ook zeer beperkt gezien de analoge bandbreedte van 50 MHz.

This signature is intentionally left blank.

Nog even een update v.w.b. de verschillen met de oude modellen. Voor zover ik dit heb kunnen lezen gaat het dus alleen om de sample rate en een grotere FFT-buffer (1024 punten). Meer informatie valt niet af te leiden uit de documentatie of via de leverancier. Die enorme prijsverschillen blijven dus een raadsel.

Op dit moment overweeg ik serieus om een scope uit de economy class van Agilent te kopen, omdat ik geen hoogte kan krijgen van die Rigol producten. Elquip kan mij ook geen antwoorden geven en, sterker nog, ze bellen na meerdere verzoeken niet eens terug. Voor wat betreft Elquip haak ik dus zeker af, omdat zij gedegen adviezen over hun producten kunnen geven en hun afspraken niet nakomen.

@Jochem_S
Als jij nog een andere leverancier kent, dan hou ik mij aanbevolen. Je kunt mij mailen op handle apestaart gmail punt com.

Grttzzz.
WLM

Op 2 december 2008 17:05:34 schreef WoeLiMaster:
Die enorme prijsverschillen blijven dus een raadsel.

Marketing strategie?

Het wordt misschien tijd om onze eigen CO-scope te gaan ontwikkelen :)

Marketing strategie?

Suicide strategy you mean.

Grttzzz.
WLM

Op 2 december 2008 17:05:34 schreef WoeLiMaster:
Op dit moment overweeg ik serieus om een scope uit de economy class van Agilent te kopen, omdat ik geen hoogte kan krijgen van die Rigol producten.

ik zit nu al een half uur te zoeken op hun site maar onder de 1100 euro heb ik nog niks gevonden (geen hand held oscilloscope)

Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...

@eagle987

Ik heb vanmiddag een offerte gekregen voor een DSO3102A van 1142,- euro. Elquip biedt de DS5102CA (zelfde specs) nu aan voor 1065,- euro. Paar tientje's verschil met Agilent dus.

Sterker nog. Als je de DS5102CA vergelijkt, qua specs, met de DS1102E (nieuwe versie), dan is het enigste verschil dat de DS1102E niet op twee kanalen kan giga samplen, maar de DS1102E heeft op het overige (sample points en diep geheugen) betere specs. De DS1102E kost 755,- euro een onverklaarbaar verschil van 309,- euro t.o.v. de DS5102CA, die 1065,- euro kost. Het barst bij die Rigols van de tegenstrijdigheden, als het gaat om prijs versus specs en daar komt ook nog bij dat de leverancier geen goede informatie geeft omtrent die Rigol producten.

Als particulier was het voor mij m.b.t. de prijs een goede optie om zo'n Rigol aan te schaffen. Maar als ik kijk naar de tegenstrijdigheden in de specs versus prijs heb ik er helemaal geen vertrouwen meer in. Ik vraag mij inmiddels af wat er nou überhaubt klopt van die Rigol specs. Ik heb de indruk dat de samenwerking tussen producent en leverancier echt minimaal is (de leverancier houdt de producent niet bij en loopt achter de feiten aan: geen samenwerking dus!). Dan betaal ik toch liever iets meer aan betrouwbaarheid en brand ik mijn vingers niet aan producten die geen lang leven in het vooruitzicht hebben.

Grttzzz.
WLM

Beste Woelimaster,

Ik ben het niet helemaal met jouw eens, dat je er geen vertrouwen meer in hebt. Als je naar eerder IA kijkt is het daar allemaal zeer voorspoedig verlopen. Het is natuurlijk altijd zo als er modellen vervangen worden dat er onduidelijkheid kan bestaan in wat wel en wat niet kan. Verandering is natuurlijk niet per defenitie een verbetering.
Als jij graag een ouder type wil dan zou ik kontakt met Elquip zoeken en vragen naar de mogelijkheden. Ik heb begrepen dat ze nu messcherpe aanbiedingen maken van de modellen die ze op voorraad hebben.
BV. de DS 5102CA voor maar € 827,05 incl BTW

Helemaal correct,

Ik zou het graag willen aanvullen met de volgende modellen:
de 60 MHz DS1062C gaat voor 595,- ex btw over de toonbank (was 750 ex.)
de 25 MHz DS1022C en de 100 MHz DS1102C gaan met ongeveer dezelfde correctie de deur uit... Doe er je voordeel mee zolang het nog kan, ze hebben nog twee stuks van alles op voorraad.
Elquip bellen en naar Paul van Amelsfort vragen...

Probeer niet jezelf te zijn, je bent ut al...

@blackoz

Klopt wat je zegt. Elquip heeft mij vandaag gebeld met datzelfde aanbod voor de 5102CA. Dus wat dat betreft trok ik een wat voorbarige conclusie. Ze hebben het i.i.g. uitstekend afgehandeld zo.

Grttzzz.
WLM

Volgens mij liggen er genoeg lijntjes naar Elquip, als ik dat zo lees...
Bij deze dan de meeste recente update die ik vandaag heb gehad.

***
Betreft het nieuwe Rigol model met Logic Analyser:
Bij aankoop van 1 tot 10 stuks model DS1052D is de prijs € 1250 all-in en kostenloos franko huis in NL en BE.
Deze prijs is gebaseerd op de huidige dollarkoers en geldt indien besteld voor 20 december!!
Bij meer dan 10 stuks moet ik nog eens goed rekenen, maar dat zien we dan wel.

Betreft oude Rigol modellen:
Deze aanbieding duurt zolang de voorraad strekt!! Levering kostenloos franco huis in NL en BE.

Onderstaande modellen zijn uit de bekende DS1000 reeks die recent uit het Rigol programma is verdwenen.
Het zijn typen met een USB poort op de voorzijde en een sample snelheid van 400Ms/s/ch
>>DS1022C - was € 459 - is nu € 375
>>DS1062C - was € 750 - is nu € 595
>>DS1102C - was € 920 - is nu € 698

Dit zijn de z.g. Agilent modellen, groter en met 1Gs/s/ch sample snelheid
>>DS5062CA - was € 795 - is nu € 550
>>DS5102CA - was € 995 - is nu € 695
>>DS5202CA - was € 1595 - is nu € 1098
***

Ik ben zelf vooral geïnteresseerd in al dan niet virtuele scoops met LA, dus daar heb ik nog maar eens een vraagje over uitgezet. En ik ben wel benieuwd of het interessanter wordt bij grotere aantallen...

En nog een kleine aanvulling voor de virtuele scoops.

Hieronder volgen de prijzen voor de virtuele scopes, incl. BTW!!, kostenloos franco huis in NL en BE.

VS5042 - € 392,70
VS5042D - € 591,67
VS5062 - € 586,43
VS5062D - € 780,16
VS5102 - € 748,75
VS5102D - € 942,48
VS5202 - € 947,72
VS5202D - € 1146,68
***

Wat denkt men ervan? Is het interessant genoeg voor een inkoopactie?

Dit zijn de z.g. Agilent modellen, groter en met 1Gs/s/ch sample snelheid
>>DS5062CA - was € 795 - is nu € 550
>>DS5102CA - was € 995 - is nu € 695
>>DS5202CA - was € 1595 - is nu € 1098

Toch n vraagje hierover... zijn dit de prijzen als ze in samenkoop aangekocht worden of zijn dit prijzen per stuk?

maw als ik er nu bv 1 wil kopen maar verder niemand, krijg ik deze prijs?

Jeps, dat staat er volgens mij letterlijk zo in. Bij één tot tien stuks zijn dit de prijzen. Daarboven is er verder te onderhandelen...

Nog meer belangstellenden?

In dat geval zou ik evt wel interesse hebben voor de

DS1062C - was € 750 - is nu € 595

Als die nog op voorraad is op het moment van bestellen dan :)

/edit; correctie

Echt een toppertje lijkt deze inkoopactie niet geworden. Ik moet toegeven dat ik de prijzen van de nieuwe modellen ook wel een beetje aan de forse kant vind.
Ik denk dat ik toch even ga kijken of ze een "DS1102C - was € 920 - is nu € 698" nog hebben. In eerste instantie leek een LA erbij me wel geschikt, maar het advies van fotoopa vond ik zeker hout snijden.

ScuD: ik denk haast dat je gewoon zelf rechtstreeks kan bestellen, maar ik zal het nog even vragen.