Korte Golf Regeneratieve ontvanger

Ik heb het schemaatje van de kortegolf regeneratieve ontvanger met een aparte ontdempschakeling op http://www.b-kainka.de/bastel3.htm nagebouwd. Dat ontwerp werd in Elektuur van November 2000 gepubliceerd.
Het werkt prima, de kortegolfzenders komen goed door. Bijna net zo goed als een gemiddeld kortegolfsupertje, alleen ietsje minder selectief, omdat er met 1 kring gewerkt wordt i.p.v. de MF-filter in de superheterodyne. Ik heb ook geprobeerd SSB-signalen te detecteren door de ontvanger op oscilleren te zetten en met de draaicondensator met vertraging op de SSB-zender af te stemmen. Gaat moeilijk.

Ik heb wel een aparte diode gebruikt voor de detectie en de basisweerstand van de audiontrap heb ik verlaagd tot 100 k Ohm, zodat de audiontrap als een HF-versterker werkt. Ik vind een aparte diode-detector beter dan een transistor die helemaal in het kromme deel van de karakteristiek ingesteld staat.

Op http://www.elexs.de/radio2.htm staat ook zo'n type ontvanger beschreven.

Ik denk dat een aparte ontdempschakeling stabieler werkt dan een regeneratieve ontvanger waarbij de ontdempingsschakeling tevens audion-detector/HF-versterker is en waarbij de terugkoppeling via een aparte koppelspoel (tickler coil) via de collector/andode/drain werkt, of via een aftakking op de spoel die via de emitter/kathode/source werkt. Minder kans op de beruchte dode gang met de terugkoppeling die in 1 klap gaat oscilleren en die je dan een hele eind terug moet draaien om het oscilleren te stoppen. Denken jullie dat ook?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
fred101

Golden Member

Ik heb het op een andere manier opgelost.
Ik heb een 1V1 van een extra oscillator voorzien om beter SSB te luisteren. Dat signaal koppel ik in op de ferrietstaaf waar ook de afstemkring zit. Ik gebruik dus geen mixer. De oscillator is verstembaar tov de afstemkring. Het idee is gebaseerd op de synchrodyne. De OV1 locked zich aan de bfo en de bfo zet je daar waar de draaggolf bij ssb zou hebben gestaan.Daarna detecteer je dus gewoon AM met 1 zijband. Klinkt super. (oja het schema is niet helemaal goed, dat was het uitgangspunt, er zijn dingentjes veranderd maar toen ik de site ging maken wist ik niet meer wat precies.
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=529

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik luister nog steeds naar dat ontvangertje dat door B. Kainka ontworpen is. De ontvangst is prima, alhoewel ik in de hogere kortegolfbanden, vanaf de 25m-band wel wat meer last van ruis heb. Tot welke frequenties is de schakeling bruikbaar, gezien de BC-transistoren die in de ontvanger gebruikt worden? Tot welke frequenties zijn regeneratieve ontvangers met regelbare terugkoppeling in het algemeen nog te gebruiken?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Die transistoren zijn nog prima bruikbaar over de hele kortegolfbanden.

Het is goed om er een aparte BFO bij te maken. (extra oscillator) Maar het probleem daarbij is dat je die dingen gelijk moet laten lopen enzo.
Maar het is wel de beste oplossing voor goed SSB geluid.

Een aparte ontdemper is inerdaad prima. (ik zou het eerder een aparte detector noemen :P)

Bouw hem wel met FETs. Dat is vaak wat stabieler dan met torretjes. De klassie schakeling met de een BF245 (o.i.d.) FET, terugkoppeling via een aftakking op de spoel en source werkt heel lekker.
Door daar een aparte detector op te zetten wordt het stabieler.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Of met een buisje , dat werkt ook heel goed , en is wat prettiger in te stellen op het punt van net wel of net niet oscilleren .
En door de hoge ingangsweerstand belast hij de ingangskring ook bijna niet , waardoor er heel makkelijk een hoge Q te halen valt , die je weer nodig hebt voor voldoende selectiviteit .
En maak hele band die je wilt ontvangen wat smaller , zodat je iets makkelijker op die heel zachte en smalle SSB signaaltjes kan afstemmen .

Radioortje

PS. Vergeet niet dat een buis echt niet alleen maar op hoogspanning hoeft te draaien . Een hele boel buisjes doen het al prima op een 24V. en 6,3V. gloeispanning natuurlijk .

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie

Bouw hem wel met FETs. Dat is vaak wat stabieler dan met torretjes. De klassie schakeling met de een BF245 (o.i.d.) FET, terugkoppeling via een aftakking op de spoel en source werkt heel lekker.
Door daar een aparte detector op te zetten wordt het stabieler.

Je kunt ook vanaf de source een capacitieve aftakking op de afstemkring maken, waarbij je de terugkoppeling kunt regelen d.m.v. een potmeter.

Wat is de oorzaak dat bij een aparte detector en ontdempingscircuit de ontvanger stabieler werkt dan bij een ontvanger met gecombineerde ontdemper en detector, zoals het gebruikelijk is?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

@radioortje: buisjes werken eigenlijk nog beter. (naar mijn mening) Maar daar is wat lastiger aan te komen.

@dawmast. Als je het ding ook meteen detectie laat doen, dan gebeurt dat op de één of andere manier doordat je die tor niet lineair instelt. Dat wil zeggen: Met meer signaal verandert de gelijkstroominstelling. (zonder signaal is de gemmiddelde drainstroom bijv. 10mA, met signaal wordt dat dan misschien wel 12mA. Dat is precies het stroomverschil dat je uitgangssignaal dan wordt) Daardoor veranderen ook allerlei spanningen over weerstanden enzo. Dat heeft dan weer als gevolg dat er allerlei interne capaciteiten (gate-source, gate-drain) gaan veranderen, want die hangen van die spanningen af. Daardoor kan ie wat heen en weer gaan schuiven in frequentie met of zonder signaal.
Als je beiden apart doet kan je proberen dit soort effecten zoveel mogelijk tegen te gaan. Je blijft het altijd wel een beetje houden, maar je kunt er dan wel wat aan doen. Als het beide taken tegelijk moet doen, dan zit je altijd vast aan zo'n gelijkstroom instelling die verschuift, want dat is het detecteren. En eigenlijk is dat dus niet zo handig als dat zo is.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Op 20 december 2008 17:54:47 schreef (Z)weetvoetje:
Die transistoren zijn nog prima bruikbaar over de hele kortegolfbanden.

Voor de hogere kortegolfbanden (19m en hoger) zou ik geen BC'tjes gebruiken in deze schakeling, maar hoogfrequenttorretjes als BF'jes. De ontdemper sluit je dan aan op de top van de afstemkring en de detector op een aftakking, omdat de ontdemper met HF-torretjes niet wil oscilleren wanneer je die op een aftakking van de spoel aansluit. De reden is dat de Hfe van een HF-torretje veel lager is dan van een BC'tje.

I.p.v. een losse detector te gebruiken, kun je het AF-signaal ook d.m.v. een laagdoorlaatfiltertje vanaf het emitterknooppunt van de ontdempingsschakeling halen, zoals op http://www.vk2zay.net/article/128 "The "Noisy Regen". Het nadeel is dan dat het gedetecteerde AF-signaal een stuk zwakker is en je hebt dan veel meer last van ruis. Op http://www.theradioboard.com/rb/viewtopic.php?f=4&t=5669& heb ik ook dit probleem aangekaart.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Ik heb dit radiootje ooit zo weten te verbeteren dat er zelfs met een BC tor goed FM ontvangst mogelijk ermee was,zie afbeelding boven de tekst...
De ontvanger kon behoorlijk netjes ontvangst leveren, om de kring niet teveel te belasten heb ik in deze FM ontvanger de detector op de helft van de spoel gezet.
Draai je de potmeter te ver open dan zal hij zich als een superreg gaan gedragen..als dat niet de bedoeling is dan is een VHF spoel met 0,8 tot 1mm koperdraad de oplossing..

De ontvanger kan dankzij een kleine extra voorspanning over de diode nog gevoeliger worden op de KG maar ook op hogere frekwenties, je kan dan zelfs een SI diode in het ontwerp toepassen zoals de tekening laat zien.
Echter de 330 ohm in de collector leiding van bovenstaand ontwerp moet dan voor KG vervangen worden door een 4,7 tot 10 K Ohm en uiteraard ook terugkoppel C's C4 en 5 moeten een waarde krijgen dat de ontvanger de hele band met gemak kan afstemmen.
Qua gevoeligheid met aktieve detector wijkt het ontwerp dan echt niet van een superreg waarmee op SSB nauwelijks valt af te stemmen.
De gevoeligheid kan uiteraard nog verder worden opgebootst door er een breedbandig KG antenne versterkertje voor te zetten.

Het ontwerp werkt het beste met slechtst 1 aftakking op een KG spoel gewikkeld.
Je wikkelt een spoel van 25 tot 30 windingen op een luchtkern, als maat kan je een Penlite batterij nemen..rond de 15 windingen moet je even een aftakking maken voor de Diode detector.
Om de antenne gelijkmatig over de kring en zonder al teveel demping over de kring aan te sluiten zet je over de kring 2 condensatoren van rond de 12 pF per stuk, wil je echt het onderste uit de kan dan kan het helpen 1 van de 12 pF condensatoren te vervangen door een 15 pF trimmer.
Aarde is met de aktieve detektor eigenlijk alleen overdags nog nodig, in de avond komt er genoeg binnen op deze ontvanger.
Persoonlijke ervaring heeft mij geleerd dat een externe diode detector beter werkt dan dat je de BC tor zowel oscillatie als detectie laat doen..

En zelfs MG kan dit ontwerp best netjes ontvangen, als de spoel voor de MG netjes gewonden is en op een ferriet staafje gewikkeld is dan is ontvangst zonder aarde en externe antenne van sterke zenders al mogelijk overdags.

[Bericht gewijzigd door RamonHF73 op maandag 3 augustus 2015 23:34:32 (26%)

I.p.v. een diode met voorspanning kun je ook een (hoogfrequent)transistor als detector gebruiken, daar wordt de basis-emitter diode immers ook van een voorspanning voorzien. Het voordeel van een transistordetector is dat je een veel hogere uitgangssignaal krijgt dan wanneer je alleen maar een diode met voorspanning als detector gebruikt. En deze voorspanning op de diode zou ik onafhankelijk van de terugkoppeling op een vaste waarde instellen en niet mee laten variëren op het instellen van de terugkoppeling van de ontdempingstrap.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Kan maar op het moment dat ik met dit ontwerp bezig was had ik geen HF tor tot mijn beschikking.
Heb de voorspanning express via de terugkoppeling laten mee lopen van de versterker trap omdat de detector dan beter samenwerkt met de regen trap.
De diode heeft eigenlijk meer als taak de tor eerder te laten oscilleren omdat de BC nogal hoge capaciteit van zichzelf heeft en daardoor op een vrij ongunstig moment begint te oscilleren, zeker op hogere frekwenties.
Dit ontwerpje is een variatie op een FM ontvanger welke ik eerder maakte waarbij de bedoeling was om de ontvanger vooral niet te laten oscilleren en daardoor stoor signalen in de omgeving te sturen.
Dat werkte overigens redelijk goed en kwaliteit van het ontvangst was erg netjes te noemen..
Dit ontwerp werkt overigens ook met een BC558 tor welke je dan als diode gebruikt waarbij je de basis direkt koppelt met de aftakking van de kring.

Persoonlijk zou ik de terugkoppeling regelen d.m.v. een potmeter die alleen maar de basisvoorspanning regelt, zodat de collector keihard aan de vaste voedingsspanning ligt. Tussen de loper van de potmeter P1 en de basis van T1 neem je dan een weerstand van 100k. De emitterweerstand moet voldoende hoog zijn dat het instelpunt van de regeneratieve schakeling gestabiliseerd wordt, waardoor het instellen van de terugkoppeling soepel loopt. Voorbeelden van zulke schakelingen vind je op http://www.qsl.net/7n3wvm/regen.html, http://qrp-popcorn.blogspot.nl/2015/02/regenerative-receiver-4.html en http://qrp-popcorn.blogspot.nl/2015/04/regen-5.html. Zit er in een regeneratieve schakeling een collectorweerstand van enkele kilo-ohms, dan zal dit de stabiliteit van de schakeling negatief beïnvloeden, doordat de spanning op de collector varieert wanneer de regeneratieve schakeling in en uit oscilleren gaat. Dit kan problemen geven met blokkeeroscillaties en dode gang (hysterese) bij het instellen van de terugkoppeling.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.