Hoi,
Een vraagje voor de audio techneuten;
Ik ben bezig met de reparatie (of mischien beter restoratie?) van een Mission MS8 subwoofer.
Uit onderzoek blijkt dat de primaire wikkeling van de voedingstrafo doorgefikt is.
Bij metingen aan het achterliggende circuit blijkt een vette sluiting tussen de "+" spanning en "-" spanning aanwezig te zijn (het is een symmetrische voeding)
Ookzaak van de sluiting is een ingegoten aluminium module, de S53AMI, een 100/150Watt Klass "D" versterkermodule.
Hierover is wel wat de vinden, het wordt toegepast door o.a. JBL en HarmanKardon, en dat het eigenlijk een slecht ontworpen dingetje is, wat vaak kapot gaat.
(http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-48627.html)
Hoe zou ik het beste verder kunnen gaan? de gehele versterker vervangen door een andere (betere) module?
Ik heb het geluk dat de crossover op een aparte PCA zit.
Of een poging wagen de bestaande module te fiksen?
Openhakken en verder....
Welke "Klass D" module zou in aanmerking komen als vervanging, vooral gezien de beperkte ruimte en dat de drivercoil slechts 2ohm is?
Alvast bedankt voor jullie tips.
Grtz,
Max
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Hypex heeft leuk spul voor dit soort toepassingen.
Kost weinig ( of niet te veel, ligt er aan hoe je het interperteerd )
Kun je zelf eigenlijk niet tegen opbouwen.
Succes
Link vergeten......
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Dus de voeding en de eindtrap zijn doorgebrand? Dat lijkt me total loss, dan. Ik zou daar geen moeite aan verspillen in ieder geval.
Hi, Snelle reakties 
Tja Die Hypex modules zijn idd. erg leuk, maar hoe de kostprijs ligt weet ik nog ff niet?
Het zou leuk zijn als het woofertje weer speeld, maar de grens ligt voor mij (ook gezien de leeftijd van de sub) op zo`n 100 euro.
Ik vermoed dat de kleinste Hypex module hier al dik boven gaat.
Een conventionele versterker erin proppen zou mischien ook nog net gaan, maar warmte wordt dan wel een probleem.
Maar ach, you win something, you loose something.
Grtz,
Max
Timmestein
Website -- Slopen is ook een kunst...
Op de webshop staan de prijzen:
https://www.hypexshop.com/
Een 180Watt module kost 65 euri zonder BTW. Da's een mooie module. Je moet er dan wel zelf even een goede voeding omheen bouwen, want die Hypex voedingen zijn niet te betalen.
Edit:
Of je pakt die DS1.2 module. Heb je alles in een en krijg je er nog een filter bij ook 
113,50 euro ex. BTW
[Bericht gewijzigd door Timmestein op (21%)]
Hi,
Vandaag toch maar de UcD180 van Hypex besteld.
Ondertussen de aansluitingen van de crossover uitgezocht en de oude, uitgefikte versterkermodule + voeding verwijderd.
Een nieuwe ringkerntrafo (2x zo groot als de oude trafo) ligt al te wachten op z`n nieuwe taak.
Al met al moet het beter gaan worden dan voorheen, 180Watt i.p.v. de 100Watt wat het eerst was (al heb ik gezien de afmetingen van de oude trafo hier zo m`n twijfels of dit wel echt 100Watt was).
Wordt vervolgt 
Grtz,
Max
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Je weet toch hopelijk wel dat een "normale" nettrafo niet geschikt is voor dit doel?
Sorry, ik zat ergens anders met m'n gedachten.
[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (25%)]
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Op 16 december 2008 21:18:06 schreef minimax:
Al met al moet het beter gaan worden dan voorheen, 180Watt i.p.v. de 100Watt wat het eerst was (al heb ik gezien de afmetingen van de oude trafo hier zo m`n twijfels of dit wel echt 100Watt was).
Als de transformator niet constant word belast kan deze vrij hoge piekvermogens leveren zonder last te krijgen van oververhitting.
Op 16 december 2008 21:35:23 schreef Fuzzbass:
Je weet toch hopelijk wel dat een "normale" nettrafo niet geschikt is voor dit doel?
????
Las net op de hypex website:
- No compromise components