0-10v lichtsensor

Hoe maak ik een 0-10v lichtsensor op 24v voor een Easy stuurrelais?

Ik heb wel al iets gevonden hier op het forum, maar het is niet zo duidelijk.

Lichtsensor is ldr?

Een ldr is gewoon een weerstand, dus 0-10V maak je met een spanningsdeler.

Dus meet de weerstand als er geen licht op valt, meet daarna de weerstand als er zoveel mogelijk licht op valt. En bereken met die 2 waarden je spanningsdeler.

Als ik de LDR uitmeet heb ik bij veel licht +- 150ohm en als ik het volledig donker maak toont mijn meettoestel .0L de laatste waarde die ik kan lezen is +- 4 Mega ohm

Hoe bereken ik dan mijn spanningsdeler?

Dan zou je dit even doorlezen:

Klikkerdeklik

En dank aan Stynus

Ik zou niet gaan rekenen aan zo'n ding. Men heeft daar instel-potmeters voor uitgevonden. Die kan je zo toepassen:

http://prosje.be/CO/Schemas/EasyLDR.png

D1 beperkt de spanning tot 10V.
R2 zorgt er voor, dat de stroom door de LDR beperkt wordt, ongeacht de instelling van P1
P1 stel je zodanig in, dat je (bijna) 0V aan de uitgang krijgt, als het naar je gevoel "donker" is.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dank je wel pros en alle andere die mij geholpen hebben.
Ik zal het schema eens uitproberen.

Hallo, ik kom even een oude koe uit de sloot trekken.

Ik ga dit schakelingetje ook bouwen t.b.v. mij verlichting in de woonkamer voor als ik niet thuis ben, gekoppeld met een logo,
maar vraag me af of deze schakeling ook bijvoorbeeld met een temperatuursensor gebruikt kan worden?
De weerstandswaarden liggen vaak niet zo ver van elkaar af wat bij de LDR wel het geval is.

Een 5K sensor bijvoorbeels zou een optie zijn?
http://myalbum.com/photo/jXAHaUNVJMeI/360.jpg

Ik weet trouwens dat de opnemers niet per definitie liniair zijn,
en dat het schalen er van lastig is mogelijk.

Bedankt vast voor de reacties!

Ik soldeer op gas :P.

Gelieve de volgende keer een nieuw topic te starten.
Maar die voelers in de lijst zijn temperatuurvoelers.

edit: hieronder, sorry daar had ik overgelezen ze waren juist op TV een veldrijdster aan het interviewen.....

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 6 december 2015 13:40:34 (35%)

LDmicro user.

Dat weet ik, vandaar ook de vraag...

Ik soldeer op gas :P.
Thevel

Golden Member

Ik weet trouwens dat de opnemers niet per definitie liniair zijn,
en dat het schalen er van lastig is mogelijk.

Je kunt ook een "echte" temperatuursensor nemen bijv. een LM35.
Deze zijn wel lineair en geven een spanning welke afhankelijk is van de temperatuur, bij een LM35 is dat 10mV per graad Celsius dus bij 25 graden komt er 250mV uit.
Met een opamp kun je deze spanning eenvoudig versterken naar de spanning welke je wenst.

Re: temperatuurgevoelige weerstand in weerstandsdeling circuit:

Dan zal de spanningsvariatie niet zo groot zijn. Dus dan meet je bijvoorbeeld bij 18 graden 4.55V, en bij 22 graden 4.56V.

Als het dus is om je huis op een comfortabele temperatuur te houden, dan is het OFWEL noodzakelijk om de schakeling anders in te richten, OFWEL om heel nauwkeurig die 4.xx volt te kunnen meten....

Edit @thevel: Ik ken de LM35, als ook de MCP9700. Ik had een reactie geschreven op een post boven de jouwe, maar jou post kwam er tussendoor:

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 6 december 2015 20:55:07 (25%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

Dus dan meet je bijvoorbeeld bij 18 graden 4.55V, en bij 22 graden 4.56V.

Nee hoor, bij 18 graden meet je 180mV en bij 22 graden 220mV.