printplaatcheck

Dit wordt (hopelijk) mijn tweede printplaat, maar aangezien ik nog altijd niet 100% zeker ben post ik het hier toch maar even
het gaat om een functiegenerator met frequentie-uitlezing
de schema's kloppen en de juiste verbindingen (normaal) ook. Graag had ik geweten van jullie of de bestukking goed uitgevoerd is ,of ik ergens mogelijke kortsluiting heb, of de draden correct lopen,... kortom of ik niks over het hoofd gezien heb
printplaat:
http://img201.imageshack.us/img201/7827/functiegeneratorcompleeww3.png
(edit)bestukkingsplan:
http://img389.imageshack.us/img389/5941/bestukkinggu9.png

onderaan zie je de frequentie-meter printplaat, die er achteraf af geknipt moet worden om dan te verbinden met de 7-segmenten displays bovenaan, het schema hiervan komt van http://freenet-homepage.de/dl4yhf/freq_counter/freq_counter.html
en in het midden zie je de functiegenerator van elektuur, http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/1998/juli/goedkope-functiegene…

alvast erg bedankt

Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...
klein is fijn

Moderator

Valt weinig over te zetten zonder componenten layout. En volgende keer graag in png in plaats van jpg, kijkt een stuk prettiger.

Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...

Waar is de ontkoppeling en buffer voor de pic?

Zijn er geen 7 segment displays te vinden die intern gemultiplext zijn? Scheel een hoop baan gekloot.

Van het midden van component S1 (wat dat ook mag zijn) loopt er een baantje naar rechtsboven, stopt, en gaat iets lager weer verder.

komt omdat ik de pro-versie van eagle nog niet gekocht heb :)
nu moet ik mikken en passen met verschillende kleine printplaatjes (dat baantje moet ik dus nog aanpassen)

Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...
klein is fijn

Moderator

Die 7 segments gevallen staan gewoon allemaal parallel. Leuk als je toevallig 5 dezelfde cijfers wilt laten zien, anders niet.

Voor de rest zie ik schuine banen, haakse hoeken en banen die totaal niet verbonden zijn. En zonder ontkoppeling van de voeding met zulke lange banen zal het ding lekker op en neer gaan stuiteren.
Knippen en plakken? Zoiets kan je toch met gemak op een halve eurokaart krijgen? Met zeeën van vrije ruimte zelfs. Zo te zien is de print 16cm breed, met ruim 6cm vrije ruimte. Daar kan je dus makkelijk een 10cm brede print van maken, zodat je het als een geheel kan tekenen.

Henry S.

Moderator

Maak een layout per deel.

En dit was toch voor school? -> Schoolvragen en daar zelf ook om denken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 21 december 2008 15:22:57 schreef klein is fijn:Zo te zien is de print 16cm breed, met ruim 6cm vrije ruimte. Daar kan je dus makkelijk een 10cm brede print van maken, zodat je het als een geheel kan tekenen.

ja maar ik wou de plaats tussen de knoppen gelijk houden, het oog wil ook wat :)

Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...
free_electron

Silicon Member

ik zou die potmeters lags de achterkant van de print moneteren en de assen door het bord laten steken. dan heb je gelijk een mooie montage plaats. je zult wel de sporen een beetje moeten schuiven.

je displays zitten niet helemaal goe.d je moet de commons naar buiten brengen.

ik zou 1 printplaat maken in plaats van 3 losse.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

de 7-segmentleds zijn aangepast:
http://img168.imageshack.us/img168/9476/7segmentenoj6.png
de 7-segmentenleds hebben 2 kathodes, maar een klein experimentje wees uit dat ze aan elkaar hingen :) dus hoefde ik ze niet nog eens aan elkaar te hangen met een koperen baantje
kzal verder ook nog proberen van ze op 1 printplaat te krijgen
en dat van die potmeters lijkt me ook wel handig maar hoe moet je het dan juist aansluiten? de koperen baantjes staan dan aan de kant van de aansluitpennen van de potmeter, heb je dan kans op sluitingenmet andere baantjes?

Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...

Het T-stukje bij FA zou ik anders doen:

|
/\

Anders heb je mamelijk een 90 ° hoek

[Bericht gewijzigd door T-baev op zondag 21 december 2008 21:34:17 (28%)

Op 21 december 2008 21:33:45 schreef T-baev:
Het T-stukje bij FA zou ik anders doen:

|
/\

Anders heb je mamelijk een 90 ° hoek

Die heb je op jouw manier nog steeds, kijk maar tussen de 2 onderste aansluitingen...

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Hoe komt het eigenlijk dat een rechte hoek in een printbaan zo afschuwelijk schadelijk is (de stroom kan de boch niet nemen ofzo? of er spatten vonken af?),..

terwijl niemand ooit iets zegt van de rechte hoek die ontstaat doordat je er een pootje van een onderdeel in soldeert (de stroom moet daar opeens recht omhoog)? :+

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
klein is fijn

Moderator

Mensen snappen nog steeds het verschil tussen T-splitingen en bochten niet.. |:(

2x 90° T-splitsingen kunnen gewoon! Je wilt geen 90° bochten hebben omdat je dan sneller last krijgt van onderetsing, refecties en het staat gewoon niet netjes.

Ik vrees dat dit een Mode verschijnsel is. En die tekenprogammas volgen de mode Ik zou vlugger naar punt toe punt gaan zonder die 45 graden toestande toen ik nog jong was teken ik die dingen nog met boogjes Ja dat zal wel KIF Maar laat ons gewoon printjes maken, die gruikbaar zijn in plaars van het muggen ziften

[Bericht gewijzigd door overslag op zondag 21 december 2008 22:50:35 (21%)

Henry S.

Moderator

En laat ze door die 90o hoeken dus snel onbruikbaar zijn door onderetsing.

Het is is geen modeverschijnsel, en beter nu iets goed aanleren dan later weer afleren.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

H.S je kan van punt naar punt gaan zonder die 45grade toestanden.

Henry S.

Moderator

In dit voorbeeld niet dus wat is je punt?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 december 2008 23:21:31 schreef Henry S.:
En laat ze door die 90o hoeken dus snel onbruikbaar zijn door onderetsing.

Aha, er is dus een goede reden. Wat is onderetsing (wat gebeurt er dan)? Is dat kort te verklaren? (zonder het topic te willen kapen :))

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Henry S.

Moderator

Ok, heel kort over onderetsing: In de binnenhoek van een 90o hoek etst het koper sneller, het spoor wordt plaatselijk dunner. En ja, ik heb dit zelf wel meegemaakt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
klein is fijn

Moderator

Ik kon het even niet laten..
http://www.kleinisfijn.nl/co/userpictures/eagle987_01.png

Dat gepruts met soldeereilanden onder de displays is natuurlijk helemaal niets.. Die horizontale banen kunnen veel dichter op elkaar, waardoor het geheel nog eens lager wordt ook.

free_electron

Silicon Member

Op 21 december 2008 23:35:28 schreef Frederick E. Terman:
[...]Aha, er is dus een goede reden. Wat is onderetsing (wat gebeurt er dan)? Is dat kort te verklaren? (zonder het topic te willen kapen :))

Het probleem zit in de lithografie en het ets process.
De koperlaag heeft een bepaalde dikte. als je etst eet je weg aan de opeervlakte

code:



___MMMMMMMM_______   MMMM = fotoresist
                     <-koper

===================  === = fr4 materiaal

dat koper eet niet direct door tot op de drager.
je wand zal niet perfect vertikaal zijn.

code:


     MMMMMMMMM
_____|        |______


=====================
beetje later :

     MMMMMMMMM
______/      \_______

=====================
nog beetje later :

     MMMMMMMMM
       /   \ 
______/     \________
=====================

met andere woorden : de wand van de koperlaag wordt ook aangetast. je krijgt onderetsing... in een hoek krijg je onderetsing op 2 wanden... dat kan zo erg worden dat de boel doorgaat

hoe scherper de hoek hoe agressiever de onderetsing optreedt. ( heeft iets te maken met oppervlaktespanning en 'wetting'. der zijn allerhande factoren die ene rol spelen. de fysica erachter weet ik ook niet. het is gewoon zo.

je moet een T- junction eigenlijk zo maken

code:


  ______________
  _____    _____
       \  /
        ||

zo heb je geen 90 graden hoek. een hoek moet altijd stomp zijn.

over signal integrity kan je boeken schrijven. bij snelle signalen geven scherpe hoeken ook problemen.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Frederick E. Terman

Honourable Member

Duidelijk. Dank beiden!

Het doet een beetje denken aan de reden dat ijspegels bij het smelten scherper worden aan de punt: daar verdwijnt het ijs in meer richtingen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb dit plaatje ook al weleens gepost, dat heb ik ooit eens voor iemand uitgewerkt. Wel nog 90 graden hoeken maar die kun je zo weghalen, het gaat om het idee hoe je displays eindeloos door kunt lussen op enkelzijdige print. Je kunt de banen ook omklappen dan krijg je de layout van KIF. Bij dit type displays zitten de common aansluitingen inderdaad aan elkaar dus je kunt zelf kijken wat het makkelijkst uitkomt.

http://www.meeps.nl/circuitsonline/display.JPG