LM317 voeding maken en dan een digital display er op

Alleen berichten met de trefwoorden “digitale voeding” worden getoond. Alle berichten tonen

Hallo,

Hierbij nog even een vraagje van mij kant.

ik ben bezig met het maken van de LM317 voeding.
Maar wil hier op een digitale voltmeter maken en namelijk geen analoge.
Nu komt het is het mogelijk om ook de voeding voor deze digitale voltmeter van de trafo van de lm317 voeding te halen. 9 volt voor de digitale voltmeter volgens mij.

Eventueel handige tips hier voor zijn welkom of een extra schemaatje dat zou nog mooier zijn.
ik zat zelf te denken om hier een 9volts batterij aan te hangen en een schakelaartje dit omdat ik het idee heb dat ik dan me voltage ga beinvloeden.

hoor graag van jullie.
groeten

Als de rook uit een component is verdwenen dan weet je dat hij is overleden.......
Totale beginner

Golden Member

Volgens mij mag dat gewoon, natuurlijk met een 7809 voeding, en niet direct op de wisselspanning die van je trafo afkomt.

Je trafo moet dan wel genoeg vermogen kunnen leveren, maar ik denk niet dat die digitale voltmeter zoveel verbruikt.

Mvg,

Henry S.

Moderator

Bij de meeste meters mag dat niet direkt verbonden zijn met de andere wikkelingen!

Aparte trafo, of aparte wikkeling, alleen de meetpunten mogen aan de voeding hangen.

Voeden kan met 78L09 (LCD) of 7809 (LED), de led versie neemt veel meer, even op letten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hallo henry,

Bedankt voor de tip. en als ik het zo bekijk dan wordt het wel weer een hele grote voeding ben ik bangwant ik ben bezig met de LM317 schakeling en deze is nu lekker klein van opzet en pas mooi in een box met een koellichaam voor de lm317. maar als ik er dan een digitale voltmeter op wil zetten dan wordt alles 2 keer zo groot zie ik.
dus dan toch maar over wegen om een analoge te nemen of een 9 volts baterij-tje.

want om nu nog is een trafo en elco en condensators bij te plaatsen lijkt me niet zo een goed idee.

Trouwens nog een ander vraagje.
de LM317 Voeding moeten hier geen 1n5401 diode's in dan of een ander eind nummer want de stroom kan boven de 1 Amper uit komen.
groeten

Als de rook uit een component is verdwenen dan weet je dat hij is overleden.......
Henry S.

Moderator

Op 6 januari 2009 21:10:09 schreef computerman30:
de LM317 Voeding moeten hier geen 1n5401 diode's in dan of een ander eind nummer want de stroom kan boven de 1 Amper uit komen.
groeten

Dat is goed gezien, daar mag je idd wel 1N540x voor gebruiken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Kijk eens bij Baco Army Goods, die verkopen digitale paneelmeters voor 6 euro. Werken perfect. Wel gescheiden voeding gebruiken natuurlijk.

Love the smell of ozon in the morning...

Je kunt op de LM voeding een multivibrator zetten die een wisselspanning genereert op een kleine transformator / door twee condensatoren. Dan kun je daarmee een tweede voeding maken (aarde niet verbinden met de LM voeding).

Wat je wilt is een 'zwevende' voeding voor je voltmeter. Hier zijn meerdere schema's voor te vinden.

Tidak Ada

Golden Member

Er zijn ook LCD Displays, die zonder extra voeding kunnen!!
Kijk maar in de 'C' katalogus....
Verder hebben ze daar ook DC-DC convertertjes, die een aparte voedingsspanning kunnen opwekken. Soms zelfs twee gescheiden!! (Voor V en voor A meter)
Het beste kun je de shunt voor de A-meter in de massaleiding leggen, dan heb je voor beide meters dezelfde massa.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 10 januari 2009 16:09:49 (59%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hallo,

Bij deze even de vraag of het volgende mogelijk is.

ik heb de lm317 voeding gebouwd.
Ik wil nu graag de uitlezing van de voltage en de stroom via 2 lcd display's doen.
nu heb ik hier voor een 7809 voeding gemaakt van 1A op een aparte trafo om de display's te voeden display nemen elk iets van 100mA incl verlichting derin.

Nu mijn vraag het voeden van deze display's moet die nu ook nog apart gescheiden worden voltage een aparte 9 volt voeding en een ampere meter dus een hele aparte 9v voeding.
of mag ik de voeding voor de display's gewoon uit een voeding halen.

Dan mijn 2de vraag huist er hier op het forum nog een schemaatje hoe je een digitale voltmeter en een digitale ampere meter aansluit op de lm317 voeding.

groeten,
computerman30

ELECTRO_FREAKZ:
PLaatste het volgende al
1. volgens mij mogen deze gewoon op dezelfde trafo
2. ampere meter moet in serie, voltmeter parralel aan de uitgang van de LM317

Maar moet er nog een shunt voor de ampere meting.

Als de rook uit een component is verdwenen dan weet je dat hij is overleden.......

Welk display heb je? De voeding is afhankelijk van je display.

hallo

de voeding gaat ene regelbare worden met op de uitgang 1,5 volt tot +/-25volt dc.
de display's ga ik met een apart circuit voeden uit een 7809 die weer is aan gesloten op een aparte trafo.
daarom was mijn vraag lan ik de 2 display's gewoon op een trafo met een 7809 plaatsen of met ik er hier 2 x maal een 7809 voeidng maken.
en de display's qua uitlezing gaan straks aangepast worden op het meet bereik. door middel van weerstanden te verplaatsen of te plaatsen

groeten.

computerman30

Als de rook uit een component is verdwenen dan weet je dat hij is overleden.......

Hoe wil je de stroom anders gaan meten? Als je de meter in serie met je schakeling zet sloop je alleen de meter.

Stroom meten doe je door de spanningsval over een bekende weerstand te meten. Dus I = U/R en dan je weerstand handig kiezen.

Dus een shunt in serie met je voeding, en een meter daar parallel aan.

Jou manier klopt niet. Bij 16R valt er bij 1.5A 25V over de weerstand. Je voeding is 25 - 25V over de weerstand, je uitgangsspanning is dan 0V. Lijkt mij niet de bedoeling.

Je moet bepalen wat een handige spanningsval is. Je moet er gelijk rekening mee houden dat de spanningsval over de weerstand invloed heeft op je uitgangsspanning.

Stel dat je een val van 100mV per 1A wilt. R = u/i, 0.1/1 = 0.1R. Dan heb je dus een weerstand van 0.1 ohm nodig.

Henry S.

Moderator

Op 10 januari 2009 16:05:47 schreef Tidak Ada:
Er zijn ook LCD Displays, die zonder extra voeding kunnen!!
Kijk maar in de 'C' katalogus....

En zie het prijsverschil.

Verder hebben ze daar ook DC-DC convertertjes, die een aparte voedingsspanning kunnen opwekken. Soms zelfs twee gescheiden!! (Voor V en voor A meter)

Zijn ook niet goedkoop.

Op 10 januari 2009 16:08:48 schreef computerman30:
Nu mijn vraag het voeden van deze display's moet die nu ook nog apart gescheiden worden voltage een aparte 9 volt voeding en een ampere meter dus een hele aparte 9v voeding.
of mag ik de voeding voor de display's gewoon uit een voeding halen.

Ja, je kan er maar 1 meter mee voeden.

Dan mijn 2de vraag huist er hier op het forum nog een schemaatje hoe je een digitale voltmeter en een digitale ampere meter aansluit op de lm317 voeding.

Jazeker, deze vraag is heel vaak gesteld en beantwoord: http://www.circuitsonline.net/forum/search

1. volgens mij mogen deze gewoon op dezelfde trafo

Ja, een trafo met twee gescheiden 9V wikkelingen.

2. ampere meter moet in serie, voltmeter parralel aan de uitgang van de LM317

Kijk, daar waren de antwoorden al. ;)

Maar moet er nog een shunt voor de ampere meting.

Ja, voor een LM317 heb je genoeg aan 0.1Ω/5W
Dat is 100mV/A en aangezien de meters standaard 200mV meten kan je tot 2A meten, ruim onder de 1.5A die je normaal uit een LM317 haalt.

Zie ook http://www.circuitsonline.net/forum/view/33387/1/

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hoi Henry,

bedankt voor de uitleg het is me nu wel duidelijk volgens mij.
even in woorden uitleggen en kijken of ik het door heb.
de 0.1ohm/5watt weerstand gaat in serie met de plus en over deze weerstand sluit ik me digitale ampere meter aan.
zo heb ik het nu begrepen.
ik hoor graag of dit juist is.

groeten aan allemaal en alvast bedankt voor de bruikbare tips.

computerman30

Als de rook uit een component is verdwenen dan weet je dat hij is overleden.......
Henry S.

Moderator

Op 10 januari 2009 19:10:22 schreef computerman30:
de 0.1ohm/5watt weerstand gaat in serie met de plus en over deze weerstand sluit ik me digitale ampere meter aan.
zo heb ik het nu begrepen.

Het klopt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.