het nut van bannen

Dit topic is gesloten

tijdens de diverse netwerkbeheer lessen hebben ze mij verteld (de leraar maar ook de les materiaal) dat een mac adres hardware matig vast staat en niet veranderd kan worden,
enige waar je wel de mac adres van kan veranderen zijn bepaalde routers

en enige manier om van je pc het mac adres te veranderen is door een nieuwe netwerkkaart in de pc te plaatsen,

Hij heeft gelijk, het ingebakken MAC adres kan je niet veranderen (Naar mijn weten in tenminste).

@Henry S, het was niet op een spottende manier bedoeld.

[edit] Uranium heeft een beter uitleg, maar mijn statement is ook correct

[Bericht gewijzigd door Daan Timmer op 21 januari 2009 16:07:47 (19%)]

Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)

Op 21 januari 2009 15:47:44 schreef electronerd:
tijdens de diverse netwerkbeheer lessen hebben ze mij verteld (de leraar maar ook de les materiaal) dat een mac adres hardware matig vast staat en niet veranderd kan worden,

en enige manier om van je pc het mac adres te veranderen is door een nieuwe netwerkkaart in de pc te plaatsen,

Nu dat is dus mis.
99% van alle netwerk chipsets kunnen hun hardware mac config overrulen door een software config. Bijvoorbeeld met SMAC voor windows of gewoon met ifconfig voor linux kun je een ander instellen.

Op 21 januari 2009 15:27:06 schreef Henry S.:
[...]
UPC/ADSL, is dat nieuw?
Bij UPC moet je je MAC authoriseren, klantje pesten.
[...]
Werkschoenen, stalen neuzen.

ach ja officieel dan: een breedbandverbinding via de COAX kabel van UPC...

Werkschoenen met stalen neuzen? Ik dacht dat staal allemaal vervangen was door kunststof, omdat dit niet sneed als er iets achterop je tenen viel. Weet wel dat het nog mag in sommige beroepen, maar bij echt zwaar spul mag staal niet meer.

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Henry S.

Moderator

Ik ga ze niet opensnijden, maar de vorige exemplaren (zelfde type/merk) hadden staal. Helaas geen magneet bij de hand.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 21 januari 2009 15:47:44 schreef electronerd:

ga je gewoon de soft macshift downloaden en verander je op 5sec van mac adres. op mijn werk wordt regelmatig mijn IP van thuis geblokt (werk remote op men server thuis). dit doen ze via ip. ga in dos prompt, die macshift, krijg nieuw mac adres en nieuw IP en ben weer voort :-p

en voor belgie ADSL gebruikers, elke 36uur krijg je een nieuw ip adres, ik heb nog nooit een zelfde gekregen. dus ik ga ff men modem in, disconnect en reconnect en heb een ander adres.
ideaal voor rapidshare, hoef ik nooit te wachten :-p

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Henry S.

Moderator

Genoeg gemact voor vandaag. Wordt te computernerdig.

Jochem

Golden Member

Ja, en er worden ook een hoop problemen bedacht die er niet zijn... CO draait als een zonnetje!

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Op 21 januari 2009 17:31:10 schreef Jochem:
Ja, en er worden ook een hoop problemen bedacht die er niet zijn... CO draait als een zonnetje!

Wat een drukte. Heb ooit (niet hier) een ban gekregen. Reden was onwetendheid. Heb dit gemeld met excuses. Ban binnen de 24 uur opgegeven. Dus wat ik meemaakte is het bewijs dat bijna overal na een ban een reactie kan geplaatst worden. Mensen begrijpen elkaar meestal. Als er een misverstand is, dan kan dit opgelost worden.

Dat bedoel ik , als je je als net mens gedraagt , wordt je niet gauw als beest behandeld.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Correct.
En de problemen ontstaan daarom pas als iemand zich als beest gedraagt en vervolgens verwacht dat 'ie als mens wordt behandeld...

Als je een ban krijgt, dan heb je 't er gewoon zelf naar gemaakt. En als je dan zo dom bent dat je zelfs dat niet snapt, dan heb je hier dus echt niks te zoeken. ;)

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA

Op 21 januari 2009 15:18:17 schreef Uranium:
Je moet natuurlijk een ongebruikt mac nemen, geen mac van iemand anders, dan loopt er inderdaad vermoedlijk iets in de soep.

En weet jij welke MAC adressen allemaal in gebruik zijn dan? Het punt is dat mac's door de netwerk-device fabrikanten worden geprogrammeerd in hun produkten. Het idee is dat elk device zijn eigen UNIEK adres heeft. Als iedereen daar in gaat hacken zonder een overzicht van de bruikbare adressen te hebben, dan is dat vragen om problemen, m.i. Tuurlijk werkt het, maar je hebt kans dat het fout gaat.

DHCP: ok, ik ken niet alle opties van DHCP, Je kunt zelf een voorstel doen, ok. Uiteindelijk bepaalt de DHCP server natuurlijk nog steeds wat het IP adres wordt (dus of het voorstel ok is). Maar goed, het helpt je om een ban te omzeilen :-)

@Henry: hoezo nerderig? Dat is toch 100% elektronica? Stel je bouwt een ethernet device-je a-la tux?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
joopv

Golden Member

Een mac adres hoeft alleen uniek te zijn op een bepaald laag2 netwerk. Jij mag best hetzelfde mac adres gebruiken als een pc ergens anders op de wereld, zolang jullie maar niet in hetzelfde ethernet segment zitte,

En een mac adres aanpassen in een willekeurige windows doos is alleen een kwestie van een registry entry.

het KAN wel, maar als jij dit seriematig gaat doen en jij hebt geen officieel verkregen MAC adress, dan hang je behoorlijk als dat uitkomt: althans: das mij ooit verteld toen ik met ethernet devices bezig was.

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Op 21 januari 2009 21:40:58 schreef High met Henk:
het KAN wel, maar als jij dit seriematig gaat doen en jij hebt geen officieel verkregen MAC adress, dan hang je behoorlijk als dat uitkomt: althans: das mij ooit verteld toen ik met ethernet devices bezig was.

Pff toon maar eens aan dat dat die persoon was? ;). MAC adressen clonen kun je hooguit jezelf mee hebben als je pakketjes gaat missen. Of dat je ISP je poortje dichttrapt als gevolg van een brakke ARP table oid.
Sowieso, 'massaal' MAC adressen aanmaken is een eitje (100 per seconde moet mijn p2 OpenBSD doosje met gemak).

Ik vind eigenlijk dat er hier juist een vrij soepel beleid wordt gevolgd, en ik denk dat dat juist heel goed is voor de sfeer op het forum. Vergelijk het met GoT (waar ik dan vrij veel rondloop), daar kan soms de sfeer erg slecht zijn door het harde modden (anderszijs zijn ze daar soms ook te soepel mi.).

Wat betreft spammers, is het niet een idee om iets met een Bayesiaans filter te doen? A la spamassassin, maar dan voor forum-posts. Het ligt een beetje aan de architectuur van CO, maar zoiets is best in een middagje of 2 in elkaar te prutsen door een beetje ontwikkelaar.

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
Henry S.

Moderator

Op 21 januari 2009 20:39:49 schreef flipflop:
@Henry: hoezo nerderig? Dat is toch 100% elektronica? Stel je bouwt een ethernet device-je a-la tux?

Is hier niet echt aan de orde.

Op 21 januari 2009 15:30:45 schreef Uranium:
Hoe het bij ADSL zit weet ik niet, daar hangt dat wss af van de username en password waar je mee inlogt.

FYI, ik log in met "user0@<provider>.nl", met als wachtwoord "user0". Nu jij weer...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bij de meeste NL ISPs is het inderdaad account gekoppeld, of nummer gekoppeld.
Als ik mijn modem mee naar de buurman neem krijg ik hetzelfde IP als ik normaal thuis zou krijgen. ISP is dan wel xs4all (en heb al 5 jaar hetzelfde IP).

Maar in hoeverre dat allemaal relevant is voor deze discussie vraag ik me af.

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
GJ_

Moderator

Af en toe een "leutertopic" moet kunnen maar drie pagina's lang lijkt met ruim veel.
Verwacht ieder moment een slotje.

ik denk dat dit topic beter om gedoopt kan worden naar: het grote macadres discussie :D

Op 22 januari 2009 07:45:05 schreef GJ_:
Af en toe een "leutertopic" moet kunnen maar drie pagina's lang lijkt met ruim veel.
Verwacht ieder moment een slotje.

Doordat het topic nog niet dicht gegooid is, ontstaat er door het leuteren wel een gezellige sfeer. ;)

...

Op 21 januari 2009 21:46:08 schreef BoudewijnEctor:
[...]
Pff toon maar eens aan dat dat die persoon was? ;). MAC adressen clonen kun je hooguit jezelf mee hebben als je pakketjes gaat missen. Of dat je ISP je poortje dichttrapt als gevolg van een brakke ARP table oid.
Sowieso, 'massaal' MAC adressen aanmaken is een eitje (100 per seconde moet mijn p2 OpenBSD doosje met gemak).

[...]

wat ikb edoel: stel je even voro dat je gigbit ethernet kaarten of zelf ethernetdevices gaat maken, dan meot je MAC adressen inkopen

als ze erachter komen dat jij andermans mac adressen leent, dan ben je nog niet jarig dus. Ben met je eens dat het wijzigen van een MAC adress in een bepaald apparaat zo weinig problemen op gaat leveren en op zo'n kleine schaal gebeurd dat het geen problemen op gaat leveren (denk je eens in: er moeten 2 MAC adressen in hetzelfde netwerk liggen

als je echter 100.000 netwerkkaarten gemaakt en verkocht hebt met random netwerk adressen.... Tja dan is die kans ietsiepietsie groter.... en als er dan ooit onderzoek komt... En die hele zaak komt uit, schijn je nogal een fikse prent te kunnen krijgen

Zo is het mij dus destijds uitgelegd iig.. Heb dus maar een 1 wire dallas mac adress chippie gekocht.

Jochem

Golden Member

Ik maak lekker op eigen houtje 100000 netwerkkaarten met random MAC-adressen, en dan krijg ik een prent? Van wie? De politie?

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Van wie krijg je een prent als je je eigen UMTS basestation in je achtertuin bouwt? Van de politie?

Of wanneer je gewoon een CE sticker op je produkt plakt zonder er ooit iets aan gemeten te hebben? Politie ook?

[Bericht gewijzigd door flipflop op 22 januari 2009 10:21:13 (37%)]

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
GJ_

Moderator

Ik denk geen prent "at all". Het lijkt me een civiele zaak.
En dan nog moeilijk.

K. gezellig is het wel, maar ik denk toch dat we nu wel erg ver afdwalen. De vraag van TS is denk ik wel beantwoord (wie weet de vraag nog?). Voor de gezelligheid ga ik dus maar eens ergens koffiedrinken.
Dan zie ik ook weer eens mensen in het echt.

Dit topic is wel klaar denk ik.

Dit topic is gesloten