hallo,
'k ben net nieuw op het forum maar ik heb toch al een vraag.
ik heb eerst de andere topic's hierover doorgelezen maar ik kon geen duidelijk antwoord vinden.
situatie:
sony versterker begint ineens te kraken. als het volume hoger staat heeft hij er minder last van. als je de versterker aanzet dan geeft hij eerst helemaal geen geluid, maar als je het volume even opdraait dan doet hij het weer. ik het de potmeter (volume) al bewerkt met contactspray maar dat leverde niks op. het lijkt erop dat er iets warm moet worden en het dan beter doet
ik heb ook wat gelezen over een "rotte" condensator in de eindtrap. al weet ik niet hoe ik die kan herkennen.
'k hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen!
gr,
Marcel
Bart-d
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
dit ligt aan je volume knop zet er een nieuwe potmeter in en je probleem is weg.
contactspray is een slecht middel. je lost het probleem daar nie mee op.
succes
[Bericht gewijzigd door Bart-d op (29%)]
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Als er speaker relais inzitten kan het zijn dat de contacten hiervan vuil zijn.
Vermeld eens het model van je versterker, mogelijk herkent iemand op dit forum dit probleem.
Op 29 januari 2009 15:17:20 schreef Bart-d:
je lost het probleem daar nie mee op.
Eerder de potmeter zelf...
En het kan ook aan slechte solderingen en het speakerrelais liggen.
het is een sony model no. str-av320ra
@ McDuff: volgens mij zitten er geen relais aan de speaker uitgangen. maar een relais schakeld toch alleen, dan kan het toch niet zijn dat als je het volume harder zet dat hij er dan "doorheen" breekt?
ik moet wel zeggen dat ik ook aan die potmeter had gedacht. maar het is een beetje een raar type, het lijkt hierop:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7a/Pot-pic.jpg
alleen dan heeft hij een 6-tal aansluitingen op rij.
Relaiscontacten kunnen vies zijn. Op hogere vermogens brandt het laagje vervuiling weer weg. Daarom doet ie het op hoger volume wel goed.
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Marcel.
Indien er een speaker relais aanwezig is en de contacten zijn daarvan door oxide vervuild dan kan het gebeuren dat bij zachte signalen de spanning over deze contacten niet genoeg is om werkelijk contact met elkaar te maken.
Bij hoger volume kan de spanning over deze contacten ervoor zorgen dat de oxidelaag doorslaat tengevolge van de hogere spanning die er over komt te staan.
Zodoende kan het voorkomen dat er bij laag volume er geen geluid hoorbaar is, terwijl bij een hoog volume de oxidatielaag van de contacten doorslaat met als gevolg dat je dan wel geluid hoort.
Indien er geen speaker relais in zit dan kun je het zoeken in soldeerverbindingen.
Het is maar zelden dat een onderdeel periodisch staat te onderbreken, en tevens ook temperatuur afhankelijk is maar dat is echter niet uit te sluiten.
maar het rare is dit:
al staat hij op een hoog volume, dan zet ik de versterker uit. als ik hem aanzet doet hij het nog steeds niet. dan moet ik hem iets opdraaien, dan gaat hij weer geluid geven. vervolgens kan ik hem wel weer terug draaien naar een lager volume en blijft hij het doen.