Astabiele multivibrator meer leds

dus als ik het goed begrijp, 19 ketens van 3 en achter elke keten 120 ohm, dat is voor de 57 leds, nu nog de 85.

daarvoor heb ik 21 ketens van 4, en achter elke keten een weerstand van 47 ohm, + nog de onderste led die alleen is die een weerstand van 470 ohm krijgt.

moet ik die weerstanden nu ook verhogen net zoals die 120 ohm bij de vorige. btw het is uitgerekent met 9v, 2,1v ,15mA en 85 leds.

OF

als je 3 leds per keten wilt dan worden het 28 ketens van 3 en 180 ohm na elke keten + nog de onderste led die alleen is met een weerstand van 470 ohm.

ik gebruik deze site http://led.linear1.org/led.wiz

[Bericht gewijzigd door joost53 op maandag 2 februari 2009 13:06:49 (22%)

Met succes begonnen met programeren| geen electronica.???.... DAN MAAR ICT.
Henry S.

Moderator

Op 2 februari 2009 07:26:22 schreef Jochem:
Oh wacht, ik reken effe de spanningsval over de tor niet mee.

Ik denk dat die te verwaarlozen is: Basisstroom via 470Ω, transistor verzadigd.

Maakt voor de berekeningen een beetje uit:

3*2.1V led + 120Ω geeft 22.5mA

Opties:
-Extra led: 4*2.1V en 33Ω - 18mA
-Hogere weerstand: 3*2.1V en 150Ω - 18mA

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

dan doe ik optie 1 wel, dus 14 ketens van 4 leds met 33 ohm + 1 led met 390 ohm
nu nog uitzoeken hoe ik het met 87 leds doe

volgens mij gewoon 21 rijen van 4 met elke keten een weerstand van 33 ohm en de onderste 3 leds een weerstand van 150ohm

[Bericht gewijzigd door joost53 op maandag 2 februari 2009 13:27:11 (33%)

Met succes begonnen met programeren| geen electronica.???.... DAN MAAR ICT.

Op 2 februari 2009 13:16:27 schreef Henry S.:
Ik denk dat die te verwaarlozen is: Basisstroom via 470Ω, transistor verzadigd.

Ja, is ook zo, ik zit een beetje te bazelen.

Opties:
-Extra led: 4*2.1V en 33Ω - 18mA
-Hogere weerstand: 3*2.1V en 150Ω - 18mA

Ik zou nog steeds geen extra led doen. Ik vertrouw niet AL te veel op de vermelde specificaties bij leds-buy (het is niet eens een datasheet). Als die 2,1V nou typical is, dan is het max misschien 2,3V. Bij 4 leds kom je dan dus aan 9,2V: geen oplichtende leds. Das wel heel worst-kaas hoor, in de praktijk zal het wel loslopen, maar je houdt wel weinig marge; zelfs als het 2,2V zou zijn, dan kom je ineens nog maar op 6mA uit, of als het 2,0V is dan ram je ineens 30mA door die arme leds heen.

Ik zou gewoon 3 leds pakken en wat meer dissiperen, OF de spanning wat hoger kiezen, maar ik weet niet of dat een optie is.

If you want to succeed, double your failure rate.

spanning hoger is geen optie want dan moet ik het schema aan gaan passen, ja zou kunnen als je de weerstanden vervangt door grotere.

Op 2 februari 2009 13:37:17 schreef Jochem:
zelfs als het 2,2V zou zijn, dan kom je ineens nog maar op 6mA uit, of als het 2,0V is dan ram je ineens 30mA door die arme leds heen.

is het verschil in mA tussen 2.0v en 2.2v echt zo groot?

stel ik verander de 9v in 12v, dan moet ik dus de weerstanden in het schema vervangen en de leds+weerstanden opnieuw uitrekenen? of simpelweg op die site ipv 9v, 12v in vullen en dat gebruiken?

Met succes begonnen met programeren| geen electronica.???.... DAN MAAR ICT.
Henry S.

Moderator

Op 2 februari 2009 13:37:17 schreef Jochem:
Ik zou nog steeds geen extra led doen. Ik vertrouw niet AL te veel op de vermelde specificaties bij leds-buy (het is niet eens een datasheet).

Daar heb je gelijk in, zonder datasheet weet je nog niks.

Op 2 februari 2009 13:45:20 schreef joost53:
is het verschil in mA tussen 2.0v en 2.2v echt zo groot?

Reken maar na.

stel ik verander de 9v in 12v, dan moet ik dus de weerstanden in het schema vervangen en de leds+weerstanden opnieuw uitrekenen? of simpelweg op die site ipv 9v, 12v in vullen en dat gebruiken?

Beide geven als het goed is dezelfde oplossing.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ik zou alleen niet weten hoe je al die weerstanden moet uitrekenen, vast iets met U=IxR
alleen ik kan de I niet vinden
en er zitten er 4 op een rij dus hoe weet je nou hoeveel stroom er doorheen gaat?

ik heb et door:P w8 even ik kom zo met de antwoorden:)

I=9/47
I=0,19
0,19 x 1000 = 190mA

I=9/470
I=0,019A
0,019 x 1000 = 19mA

I=9/47000
I=1,91
1,91 x 1000 = 1910mA

dus nu weet ik hoeveel mA door de weerstanden gaat:D
nu nog uitrekenen voor 12v

(druk aan et rekenen):P:P

dus ipv de 47 ohm:
R = 12/190
R = 0,063
0,063 x 1000 = 63ohm

en inv de 470 ohm
R = 12/19
R = 0,63
0,63 x 1000 = 630ohm

en last but not least;) de 47kohm
R = 12/1910
R = 0,0062
0,0062 x 1000 = 6,2kohm?
hmmm dat laatste klopt niet:( waarschijnlijk 62kohm dan klopt et wel

Met succes begonnen met programeren| geen electronica.???.... DAN MAAR ICT.

Henry verwees je reeds eerder naar dit artikel over de LED, waarin je onder andere een stukje over 'het vermogen van de weerstand' kunt lezen. De titel van die subpagina had in mijn ogen wat beter gekozen kunnen worden; vermogen druk ik nog altijd uit in Watt. Ze bedoelen echter de weerstand, die we uitdrukken in ohm. Laat dit nou precies zijn waar jij naar op zoek bent!
Misschien een modje die er De waarde van de weerstand van kan maken?

Maargoed, de uitleg daar is wel kloppend, dus misschien heb je er wat aan. De stromen die jij hierboven noemt kan ik in ieder geval niks mee.

Bedenk je dat in een kring door alle componenten die in serie staan dezelfde stroom loopt. Aangezien je door de leds zegmaar 15mA wil sturen, reken je met die stroom.

Verder weet je dat er per led 2,1V 'ingeleverd' wordt. Als je dus 4 leds hebt, en 12V voeding, houd je 12 - 8,4 = 3,6V over voor je weerstand. Nou wil je ook door die weerstand die stroom hebben van 15mA (deze staat immers in serie met de leds, dus zelfde stroom). Je weet dus de spanning over de weerstand, en de stroom die je wenst. Nu komt U = I x R om de hoek kijken. Vul in:

code:

 U  =  I   x  R
3,6V= 15mA x R

 R  = 3,6V / 15mA
    = 3,6V / 0,015A
 R  = 240 ohm

Een weerstand uit de E12-reeks die dichtbij ligt is 220 ohm. Dat is wel wat minder, dus zal de stroom hoger zijn. Voor de zekerheid rekenen we even uit hoeveel de stroom wordt. De spanning weten we natuurlijk nog, die verandert niet:

code:

 U  = I x R
3,6 = I x 220

 I  = 3,6 / 220
 I  = 0,0164A
 I  = 16mA

Nou, dat is ook best, 16mA.

If you want to succeed, double your failure rate.

hmm en die 220 ohm van jou komt in de plaats van....??

Met succes begonnen met programeren| geen electronica.???.... DAN MAAR ICT.
Henry S.

Moderator

Op 2 februari 2009 18:09:18 schreef Jochem:
Henry verwees je reeds eerder naar dit artikel over de LED, waarin je onder andere een stukje over 'het vermogen van de weerstand' kunt lezen. De titel van die subpagina had in mijn ogen wat beter gekozen kunnen worden; vermogen druk ik nog altijd uit in Watt. Ze bedoelen echter de weerstand, die we uitdrukken in ohm. Laat dit nou precies zijn waar jij naar op zoek bent!
Misschien een modje die er De waarde van de weerstand van kan maken?

Ben ik het niet helemaal mee eens:

Het vermogen van de weerstand

Wanneer je de keten maakt zal je eerst moeten weten welk vermogen je weerstand aan zou moeten kunnen.

Dat dekt de lading toch? ;)

Wat dacht je van "De waarde en het vermogen van de weerstand". Sluit ook beter bij de volgende pagina aan.

Op 2 februari 2009 18:12:25 schreef joost53:
hmm en die 220 ohm van jou komt in de plaats van....??

Even wakker blijven, we hebben het nog steeds over dezelfde serieweerstand.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 2 februari 2009 18:26:27 schreef Henry S.:
Dat dekt de lading toch? ;)

Goh, daar heb ik weer overheen gelezen; het gaat inderdaad ook over het vermogen.

Wat dacht je van "De waarde en het vermogen van de weerstand".

Lijkt me een prima idee. En reeds uitgevoerd zie ik :)

Op 2 februari 2009 18:12:25 schreef joost53:
hmm en die 220 ohm van jou komt in de plaats van....??

Even wakker blijven, we hebben het nog steeds over dezelfde serieweerstand.

Inderdaad. Lees even goed: ik reken 240 ohm uit, en ik merk op dat in de E12-reeks (een reeks met standaard-waarden, heb je het artikel inmiddels gelezen???) de dichtstbijzijnde waarde dan op 220 ohm komt. Omdat dat niet helemaal is wat ik uitgerekend had, reken ik voor de zekerheid even terug op wat voor stroom we dan uitkomen.

If you want to succeed, double your failure rate.

ok dat van die e12 reeks snap ik, maar wat bedoelen jullie toch met serieweerstand?
het zal wel aan mij liggen maar ik zie tog echt 4 weerstanden in dat schema.. 2 van 470ohm 1 van 47kohm en 1 van 47ohm..

[Bericht gewijzigd door joost53 op maandag 2 februari 2009 21:48:13 (11%)

Met succes begonnen met programeren| geen electronica.???.... DAN MAAR ICT.
Henry S.

Moderator

Wat dacht je van die weerstand in serie met een rij leds waar we het de hele tijd al over hebben...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

oo ik had et juist heel ergens anders over:S
daarom al die verwarring:P ik dacht al waar hebben ze et over...:P

even een paar post's terug:

Op 2 februari 2009 17:27:31 schreef joost53:
ik zou alleen niet weten hoe je al die weerstanden moet uitrekenen, vast iets met U=IxR
alleen ik kan de I niet vinden
en er zitten er 4 op een rij dus hoe weet je nou hoeveel stroom er doorheen gaat?

ik heb et door:P w8 even ik kom zo met de antwoorden:)

I=9/47
I=0,19
0,19 x 1000 = 190mA

I=9/470
I=0,019A
0,019 x 1000 = 19mA

I=9/47000
I=1,91
1,91 x 1000 = 1910mA

dus nu weet ik hoeveel mA door de weerstanden gaat:D
nu nog uitrekenen voor 12v

(druk aan et rekenen):P:P

dus ipv de 47 ohm:
R = 12/190
R = 0,063
0,063 x 1000 = 63ohm

en inv de 470 ohm
R = 12/19
R = 0,63
0,63 x 1000 = 630ohm

en last but not least;) de 47kohm
R = 12/1910
R = 0,0062
0,0062 x 1000 = 6,2kohm?
hmmm dat laatste klopt niet:( waarschijnlijk 62kohm dan klopt et wel

mischien dat jullie er daarom niks mee konden|:(
maar nu je weet waar dit hierboven over gaat... klopt het dan wat ik zeg?:)
we waren tog al lang over gegaan naar het schema zelf, want de 9v moest verandert worden in 12v, toen vroeg ik...dan moet ik alle weerstanden in dat schema vervangen.
toen kwam ik dus met die berekeningen;)

Met succes begonnen met programeren| geen electronica.???.... DAN MAAR ICT.
Henry S.

Moderator

Die je meteen in de prullebak mag gooien, klopt niks van.
Daarvoor moet je eerst weten welke spanningen op welke punten staan, en niet botweg van 9V uitgaan.
Verder ga je ook nog met komma's de mist in.

Aanpassing is trouwens niet nodig.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 3 februari 2009 00:38:16 (11%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 2 februari 2009 23:04:44 schreef joost53:
we waren togch al lang over gegaan naar het schema zelf, want de 9v moest verandertd worden in 12v, toen vroeg ik...dan moet ik alle weerstanden in dat schema vervangen.
toen kwam ik dus met die berekeningen;)

Doe nou niet alsof ik achter de feiten aan liep, terwijl je zelf niet goed leest.

Ik 'was ook al lang over gegaan' naar die 12V, en rekende stap voor stap voor je uit wat een rijtje van 4 LEDs voor weerstand nodig heeft. Je kunt datzelfde truukje dan zelf toepassen voor de strengen van minder LEDs (danwel een enkele LED).

If you want to succeed, double your failure rate.

ok laat maar ik weet het ook niet, ik dacht dat ik nog iets goeds deed maar waarschijnlijk niet

@henry , als je bedoeld dat aanpassing aan de weerstanden niet nodig is vind ik dat raar, maarja dat zal wel weer aan mij liggen
als je van 9v naar 12v gaat dan zal je toch iets moeten veranderen of ben ik nou blond, ik heb gewoon uitgerekend wat I was zodat ik terug kon rekenen van 9v naar 12v

ik probeer een beetje inzet te tonen want als ik niks doe is het ook niet goed, nou dan doe ik eens een gok en wordt ik tot de grond op afgekraakt
het is hier ook nooit goed of het deugt niet

Excuses voor de uitbarsting daarnet maar soms denk ik echt dat ik weinig goed kan doen, maargoed ik ben aan het rekenen gegaan, en heb jullie advies gebruikt en verwerkt in de berekeningen.

dit is de berekening voor 3 leds per keten (met dank aan jochem)

3 x 29 leds
12-6,3=5,7V
weerstand heeft 5,7V en 15mA

5,7V = 15mA x R

R = 5,7V / 15mA
R = 5,7V / 0,015A
R = 380 Ohm

E12 waarde = 390 Ohm

Controleren :

5,7 = I x 380

I = 5,7 / 380 Ohm
I = 0,015A x 1000
I = 15mA

Conclusie :
elke keten van 3 leds heeft een weerstand van 390 Ohm nodig, er gaat 15mA door de leds dus dat is goed.

Ik kom er net achter dat ik niet rekening heb gehouden met de leds die constant aan staan. dat ga ik nu doen

http://f.imagehost.org/t/0761/Leds.jpg

hier heb ik precies getekend hoe de leds komen.
de blauwe leds zijn degene die in alle 2 de woorden wordt gebruikt, dus die moeten constant gevoed worden, dat zijn er 21.

dit wil ik weer gaan doen zoals de 2 woorden.
dus 7x3 leds, na elke 3 leds een weerstand van 390 Ohm, deze word gevoed met 12V

dus ik heb 3 sets van leds;
* 66 leds = 22x3 'POLITIE'
* 57 leds = 19x3 'STOP'
* 21 leds = 7x3 'Leds constant'

alles met weerstanden van 390 Ohm, en alles wordt gevoed met een 12V adapter

Met succes begonnen met programeren| geen electronica.???.... DAN MAAR ICT.
Henry S.

Moderator

Op 3 februari 2009 17:00:28 schreef joost53:
@henry , als je bedoeld dat aanpassing aan de weerstanden niet nodig is vind ik dat raar, maarja dat zal wel weer aan mij liggen
als je van 9v naar 12v gaat dan zal je toch iets moeten veranderen of ben ik nou blond, ik heb gewoon uitgerekend wat I was zodat ik terug kon rekenen van 9v naar 12v

Nee ik ben blond ;)
Analoge elektronica werkt niet alleen op een bepaalde spanning maar binnen een spanningsbereik.
Bij een hogere spanning loopt er alleen wat meer stroom en dat is hier geen probleem. Zoiets zie jij nog niet direkt maar dat komt met de tijd wel.
Eerst maar de weerstanden voor de ledjes, als je dat snapt dan ben je al een eind op weg.
Even wat leesvoer: http://www.hobby-electronics.info/nl/course/

Excuses voor de uitbarsting daarnet maar soms denk ik echt dat ik weinig goed kan doen, maargoed ik ben aan het rekenen gegaan, en heb jullie advies gebruikt en verwerkt in de berekeningen.

Geeft niet, maar het is voor beide kanten wel handig als je niet van de hak op de tak springt.

Conclusie :
elke keten van 3 leds heeft een weerstand van 390 Ohm nodig, er gaat 15mA door de leds dus dat is goed.

Dat is goed, prima zelfs. Verschil tussen 15 en 20mA is trouwens niet erg groot wat helderheid betreft. En nog een weetje: Bij 1mA geven de meeste 20A leds al een beetje licht.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ik snap het al

even snel nog iets gemaakt zodat je kan zien hoe de leds eruit komen te zien zoals ze op de printplaat komen, zoals eerder gezegd zijn de blauwe leds alleen om aan te geven dat die apart zijn
http://f.imagehost.org/t/0207/Leds3.jpg
(gebaseerd op het echte bordje:P;))

Met succes begonnen met programeren| geen electronica.???.... DAN MAAR ICT.

Op 3 februari 2009 17:00:28 schreef joost53:
het is hier ook nooit goed of het deugt niet

Onzin.

Bedenk je even wat voor lappen tekst ik hier neer loop te typen om jou iets elementairs uit te leggen wat je ook op Google of in de artikelen hier op CO kunt vinden. Ik schrijf stap voor stap de berekening voor je uit, en als er dan nog onduidelijkheden blijken te zijn geef ik nog een extra toelichting. Dat vind ik niet erg, ik wil best helpen en daar is het forum tenslotte voor, maar ga dan niet lopen jammeren als een klein kind en allemaal verwijten lopen maken.

If you want to succeed, double your failure rate.

ik heb even terug gelezen en als ik het goed begrijp kan ik OF 3 leds op 9v nemen OF 4 leds op 12v, natuurlijk kan ik ook 3 leds op 12v nemen dan wordt de weerstand gewoon groter.

het maakt toch niet veel uit welke ik kies? het kom eigenlijk allemaal op hetzelfde neer.

we kunnen hier nog lang over door praten maar het moet toch een keer afkomen dus ik zal even een samenvatting maken, zeg maar als ik iets fouts heb/doe.

Dit schema word aangepast: http://www.techlib.com/electronics/graphics/wpe6.gif

er komen 3 groepen leds,
* 66 leds = 22x3 'POLITIE'
* 57 leds = 19x3 'STOP'
* 21 leds = 7x3 'Leds constant'

de eerste 2 groepen komen i.p.v de 2 lampen in het schema.
de 21 leds die worden direct op de 12v aangesloten op dezelfde manier als de andere 2 groepen.
de 9volt word veranderd in 12v
na elke keten komt een weerstand van 390 Ohm.
door alle leds gaat dus 15mA.

als dit klopt en er hoeft verder niks verandert te worden wil ik graag de onderdelen bestellen.

[Bericht gewijzigd door joost53 op woensdag 4 februari 2009 14:14:04 (57%)

Met succes begonnen met programeren| geen electronica.???.... DAN MAAR ICT.

Dat heb je goed. Je wilt echter wel TIG strengen aansturen, dus dan is het een beetje zonde om veel vermogen in een weerstand op te stoken (al over de voeding gedacht?). Daarom heeft 4 in plaats van 3 LEDs op 12V de voorkeur.

If you want to succeed, double your failure rate.

voeding is inderdaad al over nagedacht, ik dacht aan een 12v adapter, het aantal ampère moet ik nog even bekijken
dan krijgen we weer een dilemma namelijk moet ik de 3 strengen parallel of serieel op de adapter maken?:P

EDIT:
ik heb een adapter van 12V en 500mA hier liggen, is 500mA genoeg? als het goed is heb ik 560mA voor de 3 strengen nodig maar dat weet ik niet zeker

dus... de 3 leds moeten weer veranderd worden in 4?
dat word dus 240 Ohm achter elke 4 leds

66 leds = 16x4 leds (2 leds over)
57 leds = 14x4 leds (1 led over)
21 leds = 5x4 leds (1 led over)

voor 1 led:
12-2,1=9,9
U=9,9
I=15
R=9,9/0,015
R=660

dus 660 ohm achter 1 led. volgens mij is de E12 daarvan 680 ohm

voor 2 leds:
12-4,2=7,8
U=7,8
I=15
R=7,8/0,015
R=520

dus 520 ohm achter 2 leds, maar E12 waarde word 470
even controleren:
U 12-4,2=7,8
I 0,015
R 470

U=IxR
I=U/R
7,8/470 = 0,016

dus 16mA, ik weet niet of je het verschil tussen 15mA en 16mA kunt zien?
maakt niet uit, de andere leds krijgen ook 16mA zie ik net:)

goed nieuws : de leds zijn binnen:)
op dickbest.nl zijn de 2N4401 transistoren niet te koop:(
is er een vervanger voor?

Met succes begonnen met programeren| geen electronica.???.... DAN MAAR ICT.

Je berekeningen zijn tip-top in orde, je hebt de smaak nu te pakken. Je berekende 240 ohm wordt in de E12 dan 220 ohm, waarbij je op heel iets meer dan 16mA zit

Op 4 februari 2009 14:15:26 schreef joost53:
ik heb een adapter van 12V en 500mA hier liggen, is 500mA genoeg? als het goed is heb ik 560mA voor de 3 strengen nodig maar dat weet ik niet zeker

Dat klopt wel ongeveer (uitgaande van 0,16mA), vergeet alleen je losse LEDs niet (is ook nog 4x16mA). Neem het dan nog iets ruimer, de onderdelen in je schakeling verbruiken ook nog een klein beetje en je strengen komen met 220ohm op iets boven de 16mA. Al met al is een adapter van >700mA (die dat ook werkelijk levert) voldoende.

dan krijgen we weer een dilemma namelijk moet ik de 3 strengen parallel of serieel op de adapter maken?:P

Die komen toch aan je schakeling vast? Even een stapje terug, met 3 'strengen' bedoel je onderstaande waarschijnlijk:

66 leds = 16x4 leds (2 leds over)
57 leds = 14x4 leds (1 led over)
21 leds = 5x4 leds (1 led over)

1 rijtje van 4 LEDs heb je voor 12V berekend, dus die eerste 16 rijtjes zet je natuurlijk parallel met elkaar, anders zou je geen 12V meer hebben en gaat je hele berekening om zeep. Voor de 14 rijtjes geldt hetzelfde, en die zet je aan de andere kant in je schakeling. De 5x4 moeten ook weer 12V hebben, dus die gaan ook weer gewoon parallel, maar dit keer direct aan de adapter (dus parallel aan je HELE schakeling). Ook de enkele LEDs (of het rijtje van 2) heb je voor 12V berekend, dus ook die gaan weer parallel aan de rest.

op dickbest.nl zijn de 2N4401 transistoren niet te koop:(
is er een vervanger voor?

Ja, zo'n beetje elke NPN die met de gewenste stroom geen moeite heeft. Ik zie bijvoorbeeld een BC337 of een BD137 bij dickbest. (Package van de BD137 is ietsje groter). De 2 'bovenste' torren in het schema mogen veel lichter, een BC547 ofzo is al prima, maar voor het gemak kun je ook net zo goed voor alle 4 de torren een BC337 bestellen.

Op 2 februari 2009 13:16:27 schreef Henry S.:

Op 2 februari 2009 07:26:22 schreef Jochem:
Oh wacht, ik reken effe de spanningsval over de tor niet mee.

Ik denk dat die te verwaarlozen is

Ik zit effe in de datasheet van die 2N4401 te kijken, en zie een VCE(sat) die toch snel oploopt. We hebben het over zo'n 250mA die hij per kant moet schakelen, en dan was die 0,6V die ik even uit m'n duim had gezogen toch niet zo gek. Overigens zou ik me er niet zo'n zorgen om maken, bij 13,5mA licht die LED ook wel op.

Ook best kans dat die BC337/BD137 een lagere VCE hebben.

@joost53: bovenstaande puur als weetje, je kunt je berekende waardes blijven gebruiken.

If you want to succeed, double your failure rate.

Die komen toch aan je schakeling vast? Even een stapje terug, met 3 'strengen' bedoel je onderstaande waarschijnlijk

oja is waar ook, sorry was gister avond ff niet wakker denk ik:P
maar die schakeling + 2 strengen komen aan de 12v, en de 3e streng die moet daar dus serieel aanvast?

maar voor het gemak kun je ook net zo goed voor alle 4 de torren een BC337 bestellen

dan bestel ik deze wel:)

alleen een adapter zien te vinden van 12v 700mA.

dit is een mooie printmontage transformator:
[url]//www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=1190&…

hij is 2x18v en 700mA, als ik die 18 volt nou terugbreng naar 12v ben ik klaar.

[Bericht gewijzigd door joost53 op donderdag 5 februari 2009 10:15:14 (18%)

Met succes begonnen met programeren| geen electronica.???.... DAN MAAR ICT.