Laat je niet gek maken, dat zegt hij waarschijnlijk alleen om de prijs hoog te kunnen houden, alles is relatief, Zo'n versterker stelt weinig voor. Als leek lijkt het al snel veel werk.

Sorry maar de beste man in kwestie werkt gratis voor het repair café.

Dat zijn goede mensen. Die repareren voor mensen die het niet kunnen betalen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (68%)]

Om het af te ronden, telkenmale als we hem in de handen namen voor verplaatsen of reparatie ging er weer iets anders stuk. De laatste was de eindtrap en daarvoor zouden we gepairde onderdelen moeten aanschaffen...
Dat was het me niet meer waard dus ligt ie nu op het stort.

maw een budget receiver uit die tijd is met 50€ kostprijs aan onderdelen het niet waard en blijft stuk gaan.
volledig recappen is voor je Luxman prima maar voor een Denon DRA 210 weggegooid geld

Volledig recappen is klinkklare onzin. Alleen de elco,s die echt stuk zijn vervangen..

Welnee, ik heb apparaten staan uit de jaren 60 met nog steeds de originele elco's. Ik vervang zelden elco's. Vroeger waren elco's gewoon beter dan nu. De gene die nu in de buurt komen zijn de low ESR 105 graden elco's van merken als Panasonic.

Ik heb ooit een calibrator gerepareerd. Alle elco's zaten nog binnen hun specs op 1 na. Dat was de enige niet originele. En dat was er een van een goed merk. Doordat elco's veel groter waren, zijn ze mechanisch veel steviger, kunnen ze veel bredere aansluitstroken gebruiken (lagere ESR), mag de folie dikker zijn en koelen ze beter. Alleen voor schakelende voedingen is het mogelijk een nadeel dat de SRF lager ligt door een hogere ESL.
Mijn Pioneer versterker uit de 70's heeft nog steeds de originele elco's. In mijn Curve tracer uit eind jaren 60 heb ik 15 jaar terug 1 elco vervangen, die was rot. De rest is nog steeds goed.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (29%)]

Op dinsdag 28 oktober 2025 11:21:36 schreef AntoniusDD:
elke week weer solderen dus :)

Als er iedere week een elco stuk gaat, kan je dat apparaat beter weggooien..