1 applicatie; 2 PCB's => layout?

Hallo,

voor een projectje/applicatie zijn er 2 PCB's nodig die ingebouwd zullen worden. Ik vroeg me af, hoe doen jullie die layout van die 2 PCB's?

- Ofwel 2 aparte schema's/ 2 aparte PCB's
- 1 groot schema / 1 PCB maar met zo'n systeem waarbij je de ene print van de andere kan afbreken

Wat zijn de voor en nadelen van dergelijke systemen? Kan je soms opstartkosten vermijden door 1 PCB ipv 2 te kiezen? Hoe design je zo'n afbreekrand?

Ik doe het liever op 1 PCB. Anders zou je inderdaad 2 PCBs op 1 layout kunnen maken. Rijtje 'holes' op de juiste afstand maakt die breekrand wel. Heeft een voordeel als het er slechts enkelen zijn. Bij series maken die setup kosten geen zak uit.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Ligt eraan waar het in moet. Als het een klein doosje is is het handiger om te stapelen, dus 2 printen. Maar als je de ruimte hebt, gewoon doen wat het handigst is.

free_electron

Silicon Member

aparte schemas en 1 pcb.

Ik maak de schemas apart , Maak een toplevel waar ik de twee projecten onder plaats en duw dat naar PCB.
PCB wordt gelayout met breakawy. ik heb paar maand terug project gemaakt wat bestaat uit 10 borden. Is 1 paneel. alles breekt uit met zogenaamde 'mousebites'

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

DAt wil ik wel eens zien; heb je daar een foto van? Zijn die mousebites dan kleine gaatjes of zo'n diepe kras in de pcb?
Ik denk niet dat ik dat met orcad zal kunnen; zo 2 netlisten in 1 PCB project gooien..

free_electron

Silicon Member

Op 13 februari 2009 08:51:11 schreef Tech_Makes_Sense:
DAt wil ik wel eens zien; heb je daar een foto van? Zijn die mousebites dan kleine gaatjes of zo'n diepe kras in de pcb?
Ik denk niet dat ik dat met orcad zal kunnen; zo 2 netlisten in 1 PCB project gooien..

Tjah. das dan ook OrKak he ...
ik zal dit weekend foto posten. die breekpunten zijn gespecifieerd. je moet nagaan bij je bordfabrikant wat de diameter van het routing bit is dat ze gerbuiken. ( bij mij is dat een 1.5mm bit )
je voorziet een sleuf in je pcb waar ze megen in frezen. je laat kleinse stukjes materiaal staan links en rechts maak je 3 of 4 boorgaatjes ( 15mils boorgat meestal) dat breekt mooi af. ik zal een closeup posten van het breekpunt ook.

je kan dergelijk bord perfect door een pick en place duwen.

[Bericht gewijzigd door free_electron op vrijdag 13 februari 2009 20:03:32 (41%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Dat wordt dat zoiets: http://www.compudraft.com/photogallery/photo29659/IMG_0466.JPG
Voor industriële productie wordt er een rand voorzien, waaraan het panel kan vastgehouden worden, in de pick-and-place machine en de reflow oven (ook al zijn enkele boards weggehaald). Jij hebt dit niet nodig, en kan dus gewoon een freesrand voorzien met hier en daar zo'n brugje met boorgaatjes, of als je PCB-leverancier geen mill (frees)-layer accepteert kan je overlappende gaatjes maken om zo de sleuf te vormen (met hier en daar nog een brugje om beide delen samen te houden); meestal zien ze dat wel niet zo graag omdat de boortjes ervan afzien.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
free_electron

Silicon Member

zoals beloofd :
een print bestaande uit 10 verschillende stukken.

http://www.uploadarchief.net/files/download/panel1.jpg
een closeup van de 'mousebites' (muizebeten) die gebruikt worden om de boel aan elkaar te zetten. deze breken heel mooi af en laten niks van uitsteeksel na.
http://www.uploadarchief.net/files/download/mousebite.jpg

dei 3 identiek rechtse printjes zijn buffertjes die gebruikt worden als i/o om de fpga te beschermen.
de middenste 6 zijn actieve probes die in ene harddisk de communicatie tussen de SOC en de powercontroller gaan aftappen en versterken. schmittrigeertjes met programmeerbaar middenpunt. er zit een simpel opamp circuitje op (spanningsvolger) die de voeding maakt voor de schmitrigers. de signalen gaan over twisted pair flatcable (samtec 50mil IDC connectorn male-female http://www.samtec.com/technical_specifications/overview.aspx?series=fm…) naar de grote print. daar worden ze opnieuw opgepoetst en gebuffer vooraleer ze de fpga binnegaan ( deze print plugt in een moederbord ) bovenaa staan allemaal SMA connectoren om naar een scoop/logic analyser te gaan. er zit ( via het moederbord) ook twee delta sigma DAC op de print ( digitaal blok zit in de fpga. alleen analoog blok staat op deze print) . daarmee maken we een analoge representatie van de servo's. we pikken digitale informatie uit de datastream en maken die analoog. zo kan je op de scoop mooi de seek opdrachten bekijken , zien of accel/decel goed gaat ( helling bekijken etc )

de gebruiker krijgt zo ene compleet bord en kraakt uit wat hij nodig heeft. als hij ene probe nodig heeft breekt hij ene af , vijst die op de drive , verbind ze met tefzel draadjes. en klaar. de probes zijn wegsmijtbaar. 9 ik lever ook een paneel met 16 losse probes op.

zo blijft de boel tesamen en hoef je niet telkens op zoek naar die kleine dingetjes.

[Bericht gewijzigd door free_electron op zondag 15 februari 2009 20:26:55 (14%)

Er zijn printleveranciers die dit zien als panneling.

En dan zien ze het als 10 verschillende boards.
En dan betaal je dus nog de x-voudige opstartkosten.

Als je geld wilt besparen heeft het dus zin om dat even te vragen.

Mooi ontwerp FET!

Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.
free_electron

Silicon Member

Hangt er vanaf. dit ding wordt dan verder nog eens gepaneliseerd. ( er staan er 6 op een paneel )

Maar het klopt. Sommige zeurpieten beschouwen dit als 10 verschillende printjes. ( mijn 'boer' niet. ik heb nooit fotoplot /opstart of testkosten. nuja. vorig jaar alleen al hebben ze 45000 dollar gedraaid voor mij .. )

[Bericht gewijzigd door free_electron op zondag 15 februari 2009 21:30:37 (36%)

free_electron

Silicon Member

ik betaal een vaste prijs per paneel. ( 24 inch op 18 inch)
voor een 4 layer zit dat rond de 800 dollar op 5 dagen. 1100 dollar op 3 dagen.

Als er goud op moet komt er 150 dollar bij ( soft gold 5 micron ) hard gold (35 micron) zit op 300 dollar extra.
Ze stampen het paneel vol en draaien. af en toe varieren de kosten (wanneer we onder 6 mil track/gap gaan. kleinste tot nu toe was 2.1 mil spoor en 3.5 gap ...dat zijn dan wel kostelijke borden )

Als je veel borden draait kan je dergelijke dingen doen met bordfabrikanten. Ik had 28 verschillende projecten in 2008 ... dit jaar zit ik al op 6 ...

volgensmij krijg je een dergelijk ontwerp van de meeste printbakkers gewoon retour met een errormelding.
De meeste fabrikanten willen de gaatjes op een zekere minimale afstand van elkaar hebben.

edit: minimaal 0.15mm. gaat prima dus.

en als je het echt goedkoop wilt doen: op 1 pcb en zelf knippen met een guillotineschaar.

[Bericht gewijzigd door MAH op zondag 15 februari 2009 22:06:06 (16%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Thx voor de pic; had 't me wel anders voorgesteld..

- wat is de afstand tussen de gaten?
- wat is de breedte van de brug ?

ff lezen.

je moet nagaan bij je bordfabrikant wat de diameter van het routing bit is dat ze gerbuiken. ( bij mij is dat een 1.5mm bit )

De meeste fabrikanten willen de gaatjes op een zekere minimale afstand van elkaar hebben.

edit: minimaal 0.15mm. gaat prima dus.

maar dus afhankelijk van je printbakker. Eerst zijn designrules en pannelisation-info opzoeken..

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ja had ik gelezen; maar ik begrijp de term "routing bit" niet. Wat is het ?

klein is fijn

Moderator

Minimale diameter van de frees. Hangt van de fabrikant af.

free_electron

Silicon Member

je moet navragen wat de frees diameter (een frees noemt in het engels een 'routing bit') is die gebruikt wordt bij panelisatie. de meeste gebruiken 1.5 mm of 2 mm.
je moet dan een sleuf maken die GROTER is dan dat routing bit. (ik gebruik een sleuf van 100 mils ( 2.54 mm. zij frezen met 1.5)

geomtrie :

code:

-------  O O O O  ---------
         \       /     /|\
          |     |       |  100 mils
         /|     |\     \|/
 -------  O O O O  ---------
          |     |
          |     |
           <----> 
          110 mils 

de bocht is 180 graden ( halve cirkel) . de kleinste opening
is 110 mils ( tussen de toppen van de bochten )

de boorgaten zijn 30 mils NPTH op een pitch van 40 mils

code:

\
  O   O   O   O
  |   |        \  30 mils
  |<->|
  40 mils

de gaten liggen 5 mils naar buiten geschoven. ten opzichte van de routing

code:

___
 -----------  ..... /...\.......
             \     |  ...|......  < deze afstand
              \     \___/           (afstand tussen center
               \                     van gat en de frees
                \                    rand) is 5 mils
                 |
                 |
                /
               /     ___
              /     /   \
             /     |     |
 -----------        \___/