Ik ben bezig met een Luxman 1500 versterker te repareren en hierin is de volume potmeter kapot. Maar dit is een speciale....

Het is een stero log pot vaan 200K, deze heeft een 'center detent' voor de loudness uitgang. En heeft ipv 3, 4 aansluitingen per kanaal.

De pot zelf heeft een binnen aen een buitenste as, zodat ze afzonderlijk bewogen kunnen voor de balans.

Dat laatste heb ik al opgegeven, maar ik zoek nu dus een stero pot met loudness uitgang. Ik weet dat noble ze nog levert (orginele is ook een noble) maar die reageren niet en zitten alleen in de usa. Zijn er andere merken die zoiets leveren of zijn er alternatieven om dit met een normale potmeter op te lossen?

Je kan een normale potmeter nemen, de loudness werkt dan alleen niet.

Dat weet ik, maar ik wil wel loudness hebben als het kan ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (59%)]

Maar er aan komen is een tweede... Dan maar geen (imho overbodige) loudness.

Op tweedehands spullen sites worden ze nog wel eens aangeboden, ook "new old stock".

Echt nieuw gaat het erg moeilijk worden denk ik.

Edit: HINT: er staan er dus een paar aangeboden op de link die ik gaf... :-)

[Bericht gewijzigd door 6502 op (19%)]

En is er misschien een oplossing mogelijk die wel loudness mogelijk maakt, maar zonder de loudness uitgang? Een vast weerstand ertussen of iets dergelijks?

Ik zat me wat te bedenken nadat ik de zoekfunctie gebruikt had, of het ook met een weerstand kan.

Bij een potmeter heb je een 'linkerkant', een 'rechterkant' met de werstand er tussen en de as (pin 3) dit er tussen begeeft. De loudness zit tussen de linker- en rechterkant in en in mijn geval op de helft, zo ongeveer.

Stel ik heb mijn volume meestal ongeveer op 25% staan. Kan ik dan de weerstand tussen de middenste pin (die beweegt) en de loudness pakken om vervolgense een normake pot te pakken en tussen de middenste pin deze vaste weerstand te doen voor de loudness? Dit zou dan betekenen dat de loudness hetzelfde werkt als ik het volume op 25% heb, maar wat gaat hij doen als ik hem harder / zachter zet? En zou dit kwaad kunnen?

Op 6 maart 2009 18:56:30 schreef elgringo:
Ik zat me wat te bedenken nadat ik de zoekfunctie gebruikt had, of het ook met een weerstand kan.

Je hebt toch gezocht? Wat je daar bedenkt staat in een van de topics in die lijst of via een van die topics in een ander topic.

Ik heb idd gezocht en alleen de condensator oplossing gevonden. Ik heb in de topics niets kunnen vinden over een vaste weerstand en wat de nadelige bijeffecten kunnen zijn. Of jij hebt een andere zoekfunctie dan mij....

Dezelfde, maar hoe wil je met alleen weerstanden een volumeafhankelijke frequentie correctie maken?

En je had ook kunnen aangeven dat je dat van de condensator wel had gevonden, forum komt nog steeds van twee kanten en die kristallen bollen zo breekbaar en van Chineese kwaliteit momenteel.

Er zit nu een 4-pins pot op. De loudness functie, pin 4, is met een weerstand alleen verbonden met de rest. Dus zag ik niet ik waarom ik een condensator nodig heb.

Ik wil de loudness dus gewoon als knop hebben, dus dacht ik dat alleen een weerstand voldoende moest zijn.

Op 6 maart 2009 20:29:09 schreef elgringo:
Er zit nu een 4-pins pot op. De loudness functie, pin 4, is met een weerstand alleen verbonden met de rest. Dus zag ik niet ik waarom ik een condensator nodig heb.

Loudness is frequentieafhankelijk, vandaar dat ook een condensator nodig is. Zie http://www.radiocollection.net/artikelen/loudness.html

Ik wil de loudness dus gewoon als knop hebben, dus dacht ik dat alleen een weerstand voldoende moest zijn.

Je zou een knop kunnen toepassen, maar neem dan schema http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/859077#859077 van topic http://www.circuitsonline.net/forum/view/65987 , en zet de schakelaar in serie met de condensator.

Maar hoe zit dat dan in de potmeter gepropt? Is dat meer dan alleen een weerstand. Ik ben wel bekend met wat loudness doet, maar ik dacht dat de 4de uitgang alleen wat om de loudness factor (ofzo) in te stellen en dat hij daarom halverwege zat.

Wat is dan het nut van de variabele weerstand voor pin 4?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (44%)]

Even een updatetje...

Ik heb de pot door een andere vervangen en het truukje met de loudness dmv een condensator opgelost. Mooi dacht ik, ben ik klaar.

Niet dus. Momenteel valt het linker kanaal, bij lage volumes wel eens wel of gaat het rechter kanaal iets harder.

Mijn gevoel zegt een slechte condensator. Maar ja, of mijn gevoel klopt...

Volgens mij ligt het niet aan de pot, maar ik weet niet waar ik moet gaan zoeken. Wie kan me me (een klein beetje) op weg helpen?

Slechte condensator alleen als het een hele oude is, idem voor de potmeter, loop anders de hele signaalweg na.

Op 6 maart 2009 22:19:10 schreef elgringo:
Maar hoe zit dat dan in de potmeter gepropt? Is dat meer dan alleen een weerstand.

Niets meer, het is een aftakking op de koolbaan.

Ik ben wel bekend met wat loudness doet, maar ik dacht dat de 4de uitgang alleen wat om de loudness factor (ofzo) in te stellen en dat hij daarom halverwege zat.

Nee, de loudness moet volumeafhankelijk zijn, anders gaan de lage tonen bij hogere volumes weer overheersen, vandaar de extra schakelaar als je een normale potmeter gebruikt.

Wat is dan het nut van de variabele weerstand voor pin 4?

Welke variabele weerstand?

Op 11 april 2009 13:10:45 schreef Henry S.:
Slechte condensator alleen als het een hele oude is, idem voor de potmeter, loop anders de hele signaalweg na.

Stof, slecht contact, kortsluiting... Waar kan ik het anders zoeken?

Niets meer, het is een aftakking op de koolbaan.

Nee, de loudness moet volumeafhankelijk zijn, anders gaan de lage tonen bij hogere volumes weer overheersen, vandaar de extra schakelaar als je een normale potmeter gebruikt.

Welke variabele weerstand?

De vierde pin van de orginele potmeter met de loper is variabel en is waarschijnlijk het volume afhankelijk deel (althans dat dacht ik). De extra schakelaar, neem ik aan dat je een schakelaar voor de loudness bedoeld? Deze heeft hij standaard al, ook met orginele potmeter.

Als de vierde pin niet iets met de loper wordt gebruikt, dus niet als variabele weerstand, dan zou het mij logisch lijken hier een vaste weerstand voor te gebruiken.
Als deze 4de pin niet aangesloten is werkt de loudness functie ook niet.