IC's breadboards, prototyping en Interferentie, EMI

Hallo allemaal,

ik ben nu al een heel tijdje met elektronica bezig en sinds enkele maanden met IC's en basic stamp. Nu heb ik alleen een probleem. Bij alle schakelingen die ik tot nu toe heb gebouwd ben ik telkens dagen, weken kwijt om een zogenaamde fout te vinden om er dan voor de zoveelste keer achter te komen dat mijn hele circuit wordt verstoord wanneer ik met bijv. mijn hand over de BOE board van de basic stamp of een breadboard beweeg. Zelfs wanneer ik het circuit niet aanraak gaat er vanalles mis alleen al door het feit dat ik in de me in de buurt bevindt en mezelf beweeg. Wanneer ik wat afstand neem is dit fenomeen weer weg en lijkt alles wel naar behoren te werken.
2 keer heb ik meegemaakt dat door het feit dat draden werden bewogen of dat draden over elkaar lagen dit voor problemen zorgde.

Ik weet dat er zoiets als interferentie bestaat maar dit is toch al te gek? Ik neem aan dat jullie ook met breadboards, BOE bards, IC's, sensors en de daarbij behorende (soms relatief lange) draden werken die alles met elkaar moeten verbinden.

Hoe los ik dit op? Doe ik iets verkeerd?
Wat is hier aan de hand?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp, ik kan hier relatief weinig info over vinden omdat ik toch meen dat ik redelijk normale breadboards bouw.

Groeten

Met breadboards valt prima te werken. Je moet je gnd draden in de gaten houden en vooral niet doorlussen. De draden die potentie hebben om te storen en gestoord worden moet je van elkaar weghouden. Op de nodige plaatsen ctjes erbij poten.
Als je je aan enkele EMC regels houdt moet je er niet zoveel last van hebben.

Robin F.

Golden Member

Dit soort grappen kan ook voorkomen als er ergens pinnen los hangen (dwz niet elektrisch verbonden aan Vcc of GND). Ik heb zelf een keer een circuit gehad dat je kon resetten door ernaar te wijzen. Uiteindelijk bleek de /RESET per ongeluk los te hangen (ipv met 10k aan Vcc).

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Op 14 maart 2009 21:32:40 schreef JuuL:
Met breadboards valt prima te werken. Je moet je gnd draden in de gaten houden en vooral niet doorlussen. De draden die potentie hebben om te storen en gestoord worden moet je van elkaar weghouden. Op de nodige plaatsen ctjes erbij poten.
Als je je aan enkele EMC regels houdt moet je er niet zoveel last van hebben.

Hoi, hoe kom ik meer te weten over basis EMC regels? Wat bedoel je met doorlussen van Grounds? Welke draden hebben meer potentie om te storen/gestoord te worden dan andere?

Wanneer ik voor bijv. 4 aansluitingen een ground nodig heb dan breng ik ze ieder afzonderlijk samen in 1 weggetje/gangetje van het solderless breadboard plug ze in en breng vervolgens 1 draadje hiervandaan naar de eigenlijke ground. Zeg je eigenlijk dat dt fout is? Hoe los je dat dan op?

Op 15 maart 2009 13:26:44 schreef DT:
[...]

Hoi, hoe kom ik meer te weten over basis EMC regels? Wat bedoel je met doorlussen van Grounds? Welke draden hebben meer potentie om te storen/gestoord te worden dan andere?

http://lesmateriaal.saxion.nl/djk/EMC/NL/
http://lesmateriaal.saxion.nl/djk/EMC/NL/05_Aarde_en_referentie_p.pdf

Het beste is een ster (maar ligt ook aan situatie). Vanaf je voedingsgnd draden trekken.
Als je de gnd op de voedingslijn van je breadboard aansluit (zo'n lange verticale), dan kan je van hieruit allemaal gnds pakken.
Wat ik bedoel met doorlussen is bijv hier een gnd van pakken (draad x) en dat je ergens anders een gnd nodig hebt en deze aansluit op draad x ipv op de verticale voedingslijn.
En wat helemaal uit den boze is zijn groundloops.

Wanneer ik voor bijv. 4 aansluitingen een ground nodig heb dan breng ik ze ieder afzonderlijk samen in 1 weggetje/gangetje van het solderless breadboard plug ze in en breng vervolgens 1 draadje hiervandaan naar de eigenlijke ground. Zeg je eigenlijk dat dt fout is? Hoe los je dat dan op?

Als ik je goed begrijp doe je dit goed.

Robin heeft ook goede tip.

Als je eens een foto maakt van een probleembordje kunnen we wellicht beter helpen.