digitaal schema nakijken

Anoniem

ik heb dit schema gemaakt zouden jullie het voor me willen na kijken of het gaat werken ???
s1 is + 1
s2 is reset
http://www.uploadarchief.net/files/download/teller.png

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 17 maart 2009 20:07:16 (3%)

Henry S.

Moderator

Poster verwijderd, in de juiste sectie gezet en correcte titel gegeven, en je kan dit toch simuleren of op breadboard prikken?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 17 maart 2009 20:09:09 (29%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Lucky Luke

Golden Member

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

En daarnaast is er geen ontdendering voorzien.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Anoniem

ik heb de onderdelen nog niet besteld
en ik wil zeker weten dat het werkt voor ik de onderdelen ga bestelen
wat zou ik dan moeten doen met de clk knop weerstand naar nul
want in werkelijkheid heb ik geen switch maar en druk knop zonder wissel
sorry ik dacht dat dit onder algemene elektronica moest

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 17 maart 2009 20:17:05 (14%)

Henry S.

Moderator

Op 17 maart 2009 20:15:01 schreef manga valk:
ik heb de onderdelen nog niet besteld
en ik wil zeker weten dat het werkt voor ik de onderdelen ga bestelen

Dan is elektronica niets voor jou...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

ja maar ik doe dit voor iemand op mijn stage plaats
en hij betaald het maar hij besteld het ook
en ik moet het daar dan maken
en ik heb de ic's niet liggen
want ik had het gewoon met een pic gedaan maar hij wil het met logica

D'r zitten nog wat foutjes in het schema.

Om te beginnen twijfel ik er sterk aan, of de 74LS90 bestaat - ik denk dat je de 74xx190, een BCD up/down-counter, bedoelt. Edoch, die heeft slechts 1 CLK-ingang (pin 14). Pin 1 is een data-ingang.

Verder is ID van IC7 niet aangesloten. Reken maar op onberekenbaar gedrag.

Ik stop maar even, want als je niet de 74xx190 op het oog hebt, ga ik maar onzin uitkramen...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Je schema is niet te lezen. Er staan geen verbindings-bolletjes op de punten waar dat zou moeten. Hoe weten we nu of twee nets elkaar kruisen of contact maken?

Verder kun je CA displays alleen met de CA (common anode) aan plus hangen, en zul je de segmenten naar massa moeten trekken en dus de datalijnen inverteren, of een inverterend driver IC nemen. Als je CC displays neemt, gaat het wel werken zoals je getekend hebt.

Ontdendering ontbreekt, ontkoppeling ontbreekt, voeding voor de IC's ontbreekt, enfin, er klopt nogal het één en ander niet.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Anoniem

oke dat ca had ik niet gezien moest wel cc zijn
voeding's lijnen staan niet in de software

Henry S.

Moderator

Op 17 maart 2009 20:44:29 schreef manga valk:
ja maar ik doe dit voor iemand op mijn stage plaats
en hij betaald het maar hij besteld het ook
en ik moet het daar dan maken
en ik heb de ic's niet liggen
want ik had het gewoon met een pic gedaan maar hij wil het met logica

Nog steeds geen redenen om niet een paar euro uit te geven ten goede van je ontwikkeling, zo wordt het nooit wat...

Veel succes met je logische tabellen dan maar...

Op 17 maart 2009 21:43:54 schreef pros:
Om te beginnen twijfel ik er sterk aan, of de 74LS90 bestaat - ik denk dat je de 74xx190, een BCD up/down-counter, bedoelt.

Er bestaat wel zeker een 74LS90. :)

Op 17 maart 2009 21:48:42 schreef Fuzzbass:
Ontdendering ontbreekt, ontkoppeling ontbreekt, voeding voor de IC's ontbreekt, enfin, er klopt nogal het één en ander niet.

Zwevende ingangen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik zou eerst dit maar eens goed doornemen. http://www.uploadarchief.net/files/download/function74ls90.pdf Er namelijk heel veel mis met jouw schema.

En idd gewoon bestellen die spullen. Je leert het beste door het doen. Bestel desnoods wat meer dan je nodig hebt, altijd handig.

edit:typo

Maak me niet gek, ik ben al gek.
free_electron

Silicon Member

waarom maak je dat circuitje niet even in quartus ? je kan dat mooi simuleren !
in plaats van een 4511 plak je een 7447.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Anoniem

hoe kan je dat dan doen in qaurtus ???
ik ben het nog niet tegengekomen

een al iets vernieuwd schema http://www.uploadarchief.net/files/download/teller.png

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 18 maart 2009 07:22:13 (40%)

Op 17 maart 2009 20:44:29 schreef manga valk:
ja maar ik doe dit voor iemand op mijn stage plaats
en hij betaald het maar hij besteld het ook

Als het voor je stage is, mag je van je fouten leren toch?

Als het voor iemand is die (toevallig) op je stage rond loopt, dan moet je hem gewoon duidelijk maken dat je nog niet zo heel vergevorderd bent, en dan het weleens fout kan gaan. Het zal toch niet om die paar euro's gaan? Zelfs als het niet werkt lijkt het me sterk dat je die onderdelen kapot weet te krijgen (alhoewel)...

If you want to succeed, double your failure rate.
free_electron

Silicon Member

Op 18 maart 2009 07:12:47 schreef manga valk:
hoe kan je dat dan doen in qaurtus ???
ik ben het nog niet tegengekomen

een al iets vernieuwd schema http://www.uploadarchief.net/files/download/teller.png

???? zeg ben je er mee aan het rammelen of hoe zit het ?

make new bdf . dubbel klik op schema tik in 7490 druk enter en klik met je muistoets.
ditto voor de 7447.
verbind draden , zet als toplevel synthetiseer , make waveforma aan en huppekee.

enne qd van ic1 : moet die niet naar ic7 ?

die schakelaars snap ik geen fluit van. je schakelt daar voeding naar lt en bi . en hoe worden die laag ? ( zwevende ingangen staan hoog ... )
ditto voor de clock. en je moet dat debouncen .r/c en schmittriggertje ertussen.

moet je die tellers niet kunnen wissen ook. bij powerup zal daar random spul in staan.

[Bericht gewijzigd door free_electron op woensdag 18 maart 2009 17:11:04 (26%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Anoniem

ik dacht dat als je de spanning eraf haalt dat alles weer nul is
je moet het zo zien als je schakelaar 2 omzet dan wordt de spanning eraf gehaald

en een iets verbetert schema http://www.uploadarchief.net/files/download/teller.png

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 18 maart 2009 18:04:14 (20%)

Een paar opmerkingen:
-Wees consequent met het zetten van bolletjes.
-Vergeet de ontkoppelcondensatoren niet.
-1 pull-down voor 2 schakelaars? Of het mag, weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat ikzelf het nooit zo zou doen.
-Controleer sowieso de schakeling rond je drukknoppen nog eens, volgens mij gaat hier een hoop fout...

Edit:
Er klopt heel erg veel niet in je schema. Voeg de bolletjes toe waar je ze wilt hebben, dan kijk ik er nog wel een keer naar. Nu is het slechts giswerk naar wat je bedoelt.

[Bericht gewijzigd door Tommyboy op woensdag 18 maart 2009 18:10:40 (22%)

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Anoniem

is dit schema al beter ??? http://www.uploadarchief.net/files/download/teller%204.png
ik moet nog wel de condensator plaatsen

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 18 maart 2009 18:51:18 (17%)

Lijkt er al meer op, er ontbreken nog een paar bolletjes, maarja.
Wat wel kritisch is, en ontbreekt, is de ontdendering van je "+1" knop.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Anoniem

en hoe moet ik de knop ondenderen ???
de condensator moet ik die gewoon over de vcc en gnd zetten ???

nieuwe schema http://www.uploadarchief.net/files/download/teller%205.png

mvg

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 18 maart 2009 18:57:37 (29%)

free_electron

Silicon Member

ja. En je knoopt dan een roze olifant tussen voeding en je linkeroor. Vervolgens ga je met beide voeten in een teil melk staan en zet je ene kat op je hoofd.

Hoe is dat nu toch mogelijk ???

ik zie hier allerhande topics van jou over plasma displays sturen en SDRAM sturen en gps serieel uitlezen met een fpga en weetikveel wat nog complex spul en je weet niet hoe je met een weerstand en condensator iets ontdenderd ?

ofwel ben je er mee aan het rammelen ofwel is er ontbreekt er een serieus stuk basis... (en dan heb ik het niet over bipolaire transistoren....)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Anoniem

dan mis ik wel iets
ik ben ook begonnen met pic
daarvoor had ik mijn experimenteer doos maar dat is gewoon de ic op zijn plek steken draad ertussen en het werkt volgens het boek
ik heb schema's nooit zonder uc of fpga en dan is het vrij makkelijk want dan gaat alles software matig

Tja, zal niet de eerste keer zijn dat jou wordt verteld eens met de basis te beginnen ipv meteen als een idioot van wal te steken.

If you want to succeed, double your failure rate.
klein is fijn

Moderator

Dan had je ook meteen doorgehad dat common Anode aan de ground nooit iets gaat doen. Je kan drukken wat je wilt, LED's blijven altijd uit.