Keuze transformator

Hallo,

Ik overweeg de 5 ampere gestabiliseerde voeding van deze site te gaan maken.

(http://www.circuitsonline.net/circuits/view/33)

Nu is mijn vraag: hoeveel ampere moet mijn transformater kunnen leveren?

Mischien is het antwoord simpel: 5 ampere?

Alvast bedankt.

Hij is afgezekerd op 5 amp, dus 5 of hoger is goed :)
Anders red de trafo het niet.....

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Oke waar kan ik zulke sterke trafo's vinden?

Hugo Welther

Moderator

Nee, zo simpel is het niet.
als je een wisselspanning dubbelzijdig gelijkricht wordt de spanning wortel2 hoger.
De stroom daarentegen neemt een facor 0,62 af.

Het product van spanning en stroom moet immers voor en na gelijkrichting gelijk blijven minus wat verliezen.

Wil je 5A uit je voeding kunnen halen, heb je dus een trafo van 8,5A AC nodig.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Thevel

Golden Member

De keuze van de transformator hangt ook af welke uitgangsspanning je wilt.

Dat advies zou ik maar niet opvolgen...
EDIT: dat sloeg op het berichtje van Fredjuhh, toen ik begon te typen stond de rest er nog niet

De transformator moet minimaal 1.6x zoveel stroom kunnen leveren als je uit de voeding gaat trekken, in dit geval dus 8A. Dit heeft te maken met de gelijkrichter brug en afvlak condensators.

Je moet ook rekening houden met de ~3V spanningsval over de regelaar, dus voor 12VDC moet je na de gelijkrichter en afvlakcondensator minimaal 15VDC beschikbaar hebben. Daarvoor heb je een transformator nodig die minimaal ( 18 + 1.4 ) / 1.4 ~= 14VAC levert onder belasting.

De eerste 1.4 is voor het verlies in de gelijkrichterbrug, de tweede is (ongeveer) wortel 2, de factor tussen de topspanning en de RMS spanning van een sinus.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

De zekering van 5A is in dit geval wel wat magertjes...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Indien je 12V nodig hebt maar niet de volle 5A kun je b.v deze gebruiken: http://www.baco-army-goods.nl/product_226.html

Tidak Ada

Golden Member

Wat betreft de stroom, klopt het: minimaal 1,6 × de gewenste waarde.

Wat betrft de uitgangsspanning dit:
Je moet rekening houden met:
1) De netspannings variatie in negatieve zin
2) Verlies van de gelijkrichter
3) spanningsval over de doorlaat transistoren
4) het verschil spanningsval door de Ri van de trafo van minimale tot maximale belasting
5) De rimpel over de filtercondensatoren
Tel deze zaken bij elkaar op, dan is de som van de uitkomst plus de gewenste (maximale voor een regelbare voeding) uitgangsspanning de benodigde secundaire trafospanning.

Wil je de voeding ook als current source gaan gebruiken dan gelden vergelijkbare regels voor de uitgangsstroom die de trafo kan leveren

(bron: HP DC-Power Supply Handbook)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Oke bedankt ik snap em.

Op 17 maart 2009 23:17:40 schreef thevel:
Indien je 12V nodig hebt maar niet de volle 5A kun je b.v deze gebruiken: http://www.baco-army-goods.nl/product_226.html

hier staat dat hij 7 ampere kan leveren bij 14 volt
7 * 0.62 komen we afgerond op 4.3A uit deze beredenering klopt?

en wat ik me even afvroeg als ik een computer voeding demonteer(lees sloop om te kijken wat er in zit)
zie ik geen enorm dikke trafo's zitten maar verschillende kleine. kan ik dit ook toepassen? want als ik mijn 5 ampere wil halen moet er echt een behoorlijk zware trafo komen.

Het idee is eigenlijk om een voedingskastje te gaan bouwen met 3 vaste spanningen: 5, 12, en 24 volt ik ben bezig met pic's (leren), en ik heb maar 1 lab voeding en als je dus 2 verschillende spanningen nodig hebt heb je dus een probleem.

Ik weet ook wel dat je over het algemeen lang geen 5 ampere nodig heb maar het leek mij wel makkelijk voor als je het wel een keer nodig hebt.

[Bericht gewijzigd door Razor91 op woensdag 18 maart 2009 07:59:57 (23%)

Als je met 5A op een breadboard een foutje maakt krijg je volgens mij een meltdown :+
De 5A voeding is ook niet kortsluitvast, dus ongeschikt als experimenteervoeding.

Ik gebruik hiervoor een 9V / 1A DC netadaptertje met een 7805 op een klein inprinkprintje op het board er achter. Veel meer als 1A loopt er dan nooit.

Op 18 maart 2009 08:32:27 schreef Aart:
Als je met 5A op een breadboard een foutje maakt krijg je volgens mij een meltdown :+
De 5A voeding is ook niet kortsluitvast, dus ongeschikt als experimenteervoeding.

Ik gebruik hiervoor een 9V / 1A DC netadaptertje met een 7805 op een klein inprinkprintje op het board er achter. Veel meer als 1A loopt er dan nooit.

ik heb hier nog wel een trafo liggen waarop staat dat hij 1A kan leveren met aftakkingen van 6 9 12 15 18 en 24 volt kan ik deze beter als voeding gaan gebruiken?

ik dat zelf dan aan dit schema.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30

Valt me tegen van jullie dat jullie mij niet steunen met mijn opmerking?!?!
Vlgns mij staat de zekering VOOR de diode brug.
Als de voeding 6 amp. kan afgeven knalt toch echt die zekering van 5 amp. eruit, of zie ik dat verkeerd?
Kijk maar in dat schema!
En over de spanning heb ik niks gezegd!!

Dat het schema niet zou kloppen is natuurlijk een heel ander verhaal ;)

Dus valt me een beetje tegen dat ik zo afgebrand wordt :(

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
Henry S.

Moderator

Je kan een zekering secundair tussen trafo en brug zetten, maar dan nog moet je rekening houden met forse pieken. Een trage 5A zekering zal het zeker uithouden.

Handiger is een primaire zekering, voor de nominale stroom maar van het type wat de trafofabrikant voorschrijft.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik ga er maar vanuit dat men NIET naar het schema heeft gekeken, en alleen maar naar de tekst ;)
(En dan hebben jullie gelijk ;) )

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Ik had inderdaad niet naar het schema gekeken, als je een 5A zekering voor de brug zet, heb je inderdaad gelijk dat een trafo van 5A of meer goed is. Ik ging er vanuit (n.a.v. de OP) dat de voeding 5A DC moet kunnen leveren, en dan is een trafo van 5A AC toch echt te klein.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dat ben ik helemaal met je eens, SparkyGSX.
Ik had de berichten 2 keer doorgelezen, een keer met schema, en een keer zonder schema. Toen begreep ik waarom jullie het er niet mee eens waren ;) Zie mijn vorige post.

Ik kan namelijk ook fouten maken ;) Maar als ik eigenlijk iets niet zeker weet, dan geef ik eigenlijk ook al niet eens antwoord, en anders zet ik het er wel bij dat ik het niet zeker weet : ben ook nog maar een noob op electrovlak...

(Maar excusses aanvaard ;) )

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)