PIC niet meer programmeerbaar -> Galvawisp kapot?

Dat is dus eigenlijk wat ik in de laatste stap gedaan heb op mijn breadbord. Daar zit niets op dan de pic, twee condensators en de kabeltjes van mijn Galvawisp.

[Bericht gewijzigd door mr.stijntje op dinsdag 24 maart 2009 17:31:11 (11%)

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Ik kan me niet voorstellen dat hierdoor de Galva-Wisp defect is gegaan.
Aan alle uitgaande draden zit een serieweerstand van 47E.

Echter... de rode LED moet uitblijven als je de spanning op de Galva-Wisp zet, alleen de groene moet branden (ervan uitgaand dat je de juiste LED kleuren op de juiste plaatsen hebt gesoldeerd.
Vergelijk met onderstaande foto:

http://www.picbasic.nl/images/galva-wisp2.jpg

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

Hmm, dat komt toch niet echt overeen met mijn wisp. Ik heb deze overgenomen van een kennis die hem niet meer gebruikte. De leds zitten inderdaad andersom. Ook heb ik drie elco's zitten naast die transistor. (twee keer 1µF en de bovenste 22µF) Oh, en aan de andere kant van de transistor (bovenkant op je plaatje) zit bij mij een weerstand. Verder zie ik geen afwijkingen. Ik post zo dadelijk een plaatje.

Dank je, het led'probleem' is nu opgelost.

Edit, voilla mijn plaatje:
http://i236.photobucket.com/albums/ff7/graafvaag/galvawisp.jpg
Excuus voor de kwaliteit, heb even alleen mijn mobiel bij de hand.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Het probleem is inmiddels nog niet verholpen. (Zat een tentamenweek tussendoor)

Kan het zijn dat, als de programmer oud is, de PIC die op de programmer zit defect is? Of dat er iets met de data hierop gebeurd is?

Of zoek ik nu het probleem op de verkeerde plek?

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Dat zal het niet zijn. Als het programma stuk zou je programmer niet af en toe tot de validatie komen.

Ik zou het eerder zoeken bij de verbinding programmer <> pic. Gewoon alles vanaf de Dsub tot de pootjes van de pic.

Slechte connector
Gebroken kabels / te lange (kort houden)
Slecht breadbord (kapotte contacten)

Is je voeding wel in orde? 100nf en 47uf zo dicht mogelijk bij de pic.

Arco

Special Member

Er is een bekend probleem bij sommige programmers (oa. PicKit2) met de 18 pins 16Fxxx MCU's, die de T1 osc aan PGC/PGD lijn hebben.
1e keer programmeren gaat dan goed, daarna niet meer...

This problem is unique to 18-pin parts that share the Timer1 oscillator with the PGx programming pins.
Parts included are the PIC16F88, 87 and possibly the 818, 819, 62xA, & 648A.

The problem occurs when the device is programmed so that:
1) It uses the internal oscillator
-and-
2) The MCLR pin is turned off to use as a digital input instead
-and-
3) The program code enabled the Timer1 Oscillator in the T1CON register.
(The sooner this is enabled after the reset vector the more likely the problem is to occur.)

This problem can be prevented by avoiding one of the 3 conditions above.

It is possible to recover parts with this issue. To do so, follow these steps in the PICkit 2 Programmer software:

A) Put the part on a breadboard or other jig where it is only connected to the 5 PICkit 2 programming signals.
B) Open the PICkit 2 Programmer application v2.40 (or later). Select "Device Family > Midrange"
C) Set the PICkit 2 Programmer VDD voltage box to 3.0 Volts
D) Select "Device Family > Midrange" again; it should now detect the part
E) If the part is not detected in D), reduce the VDD by 0.1 volts and try again. Repeat until the part is detected.
F) Select the WRITE button. It should now erase the part.

You will now be able to program & use the part normally at 5.0 Volts VDD.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 5 april 2009 18:46:54 (0%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je er niet uitkomt, wil ik de Galva-Wisp kosteloos voor je repareren (alleen verzendkosten betalen).
Je moet hem dan even naar me toesturen, je hebt hem dan binnen een week terug.
Wil je hier gebruik van maken, neem dan even contact op via www.picbasic.nl

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

Arco, ik heb inderdaad pas een keer iets met Timer1 gedaan, ook gebruik ik de interne osc. Ik heb echter inmiddels twee keer een nieuwe PIC gepakt. Uit jou quote wordt me niet helemaal duidelijk of nou de Pic of de programmer defect raakt.

Frits, ontzettend bedankt voor het aanbod. Als ik er echt niet uitkom graag, maar het is natuurlijk ook héél leerzaam om zelf lekker te prutsen. Want geduld heb ik wel hoor. =)

Wat ik net heb gedaan, is als test de PG Clock en PG Data kabels lostrekken, en proberen te programmeren. Ik kreeg exact dezelfde error. Mijn conclusie: kabelbreuk?

Alle kabeltjes uit de 15pin losgesoldeerd en vervangen door wat zwaardere kabels. Aan de andere kant nette stekkertjes gezet, en getest.

Ik kreeg deze keer dezelfde error, met 0x0000 als device ID...
Als ik alle programmakabeltjes loshaal en alleen de VDD en GND laat zitten krijg ik weer exact dezelfde error. (Maar nu wel consequent 0000 of in die buurt in plaats van 3FFF.)

Next to check: de seriele verbinding tussen de wisp en de PC?

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Als je wisp wordt herkent hoef je de verbinding wisp pc toch niet na te kijken?

En als je vanuit Bumblebee een test doet om te kijken welke programmer er aan hangt dat doet die hiermee dan?

Komt Bumblebee dan netjes terug met de versie of ook dat niet?

Hmm klopt. Hij geeft Wisp628, v1.11.
Hij komt nu trouwens nooit meer tot verify, dus als er iets een beetje kapot was, is het nu kapotter. =p Maar dat kan ook toeval zijn.

EDIT: Mijn (goedkope gamma-)multimeter is even uit de running. Wie weet heb ik over een maand een nieuwe, zodat ik weer écht kan meten.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Ik heb de oude programmer weer figuurlijk uit de sloot gehaald, en dus ook dit topic. Het probleem is namelijk nog niet opgelost!

Inmiddels is de multimeter uit mijn voorgaande post vervangen door een Dynatek, en heb ik sowieso wat meer equipment. ;-)

Soms doet 'ie het wel, maar meestal doet 'ie het niet.

Het probleem:
Het komt voor dat bumblebee de verkeerde data terugkrijgt. Dat kan bij het identificeren van de PIC, het starten van de upload, of bij het verifieren van de data. In plaats van de gewenste data komt er dan altijd 0x3FFF terug. Soms als ID code, soms als eerste stukje van de te verifiëren data.

De PIC op de galvawisp is inmiddels vervangen door een 16F648A met firmware versie 1.29. Deze retourneert ook netjes zijn informatie, dus daar zal de fout niet zitten.

Bordje met de PIC wordt gevoed door een 7805. De PIC op het bordje krijgt 5.04v, de PIC op de wisp 4.78v. Ziet er nog niet problematisch uit.

Ik ben er nu wel in geslaagd een blink-a-led programma te uploaden, maar dat ging bij toeval de vierde keer goed. Het verifiëren ging fout, maar de data is kennelijk wel goed. (Want hij doetut)

Het gaat dus soms (niet altijd) fout bij het uitlezen van de PIC. (Zo concludeer ik.)

Iemand die een idee heeft? Iets wilt weten? Wat moet ik meten?

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Hè, ik heb geprobeerd wat ik eerder ook al tig keer geprobeerd heb, en nu werkt het wel.

Gewoon een kale PIC zonder dev bordje op een breadbord geprikt, programmeerkabels erbij en gaan met die banaan.

En nu doetie het wel. =p Er zal wel iets in dat bordje niet helemaal jofel gesoldeerd zijn door de vorige eigenaar. Die zal ik binnenkort eens nakijken. Het gekke is dat die het erg lang wél gedaan heeft.

Voordeel van dit gebeuren: ik heb nu wel firmware versie 1.29 op een 16f648A in de galvawisp zitten. ^_^" En ik heb uitgevonden dat de kabellengte (110cm) geen beperking vormt voor de 19200 baud snelheid.

Ik vertrouw niets meer wat ik niet zelf gesoldeerd heb. :P

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Het blijft een wonderlijk apparaat, die wisp van mij. De ene keer doet hij het wel, de andere keer niet. Vaak doet hij het - na een maand stilgelegen te hebben - één keer, en dan niet meer.

Ik begin zo onderhand te denken dat het aan de test-PICs ligt, al heb ik geen idee hoe dat kan. Ik geloof écht niet dat het probleem tussen de programmer en de PIC zit, en toch lijkt het zo.

De connecties in de connector zijn per stuk geisoleerd met krimpkous:
http://i236.photobucket.com/albums/ff7/graafvaag/galvawisp_connector.jpg

De stekkertjes die op de headers op de print geprikt worden zijn van een beetje tin voorzien om nog zekerder te zijn dat ze altijd goed contact maken:
http://i236.photobucket.com/albums/ff7/graafvaag/galvawisp_connector2.jpg

De ontkoppelcondensator zit direct tussen de voedingspinnen, onder de PIC dus. Kan niet dichterbij. Ik heb alle soldeerconnecties van de wisp gecheckt en bijna allemaal eventjes opnieuw gedaan met een klein beetje verse tin.

Het probleem zit kennelijk niet tussen de PC en de programmer, want de wisp weet zich keer op keer feilloos te identificeren. Die connecties zijn wat slechter, (lees: minder overdreven goed) maar aangezien het altijd werkt, geen probleem.

Het probleem zou in de programmer zelf kunnen zitten, maar deze is dus een maand geleden voorzien van een nieuwe pic met nieuwe firmware. Er zitten bijvoorbeeld wel gewone elco's op in plaats van tantaal condensatoren, (zie mijn plaatje eerder dit topic) en op het plaatje van Frits zie ik een component dat ik niet herken en op mijn wisp niet kan localiseren. Volgens mij is dat de reset knop, die niet aanwezig is bij mij.
http://i236.photobucket.com/albums/ff7/graafvaag/wisp_watis.jpg
Verder zijn alle diode's in orde op de print.

Het enige wat ik me nog kan bedenken, is de PIC zelf. Deze begon bij opstarten vrolijk zijn oude programma uit te voeren, maar opnieuw programmeren ho-maar.

Hoe waarschijnlijk is het dat mijn doel-PIC kapoet is, wanneer deze alleen programmeert als hij er zin in heeft?

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Niet waarschijnlijk...
Er is wat anders aan de hand.

Pijltje is inderdaad de resetknop, maakt niet uit voor de werking, mag je dus weglaten.

Nog even voor de duidelijkheid: je probeert een 16F628A te programmeren?

Je schrijft bovenaan dit topic, "LVP wordt niet gebruikt", maar je hebt de witte draad toch wél aangesloten? (aan pin 10)
Zie aansluiten: www.picbasic.nl/pic-wisp_beginners1.htm

Als je er niet uitkomt, wil ik de Galva-Wisp nog steeds kosteloos voor je repareren (alleen verzendkosten betalen).
Je moet hem dan even naar me toesturen, je hebt hem dan binnen een week terug.
Wil je hier gebruik van maken, neem dan even contact op via www.picbasic.nl

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

En toch heb ik het vage vermoeden dat het wel tussen WISP en PIC zit. Problemen herken ik bij mijn experimenten. Is het voor jou mogelijk een korte (20 cm) verbinding te maken tussen je WISP en PIC?
De afstand die je eerder noemde is toch wel de verbinding tussen PC en de WISP? Frits schrijft op zijn site gebruik te maken van afgeschermde aders; onafgeschermede adres hebben inderdaad een beperking in lengte en ook onderlinge "ligging" is van invloed.
Succes, Wouter

Die afstand tussen wisp en pic mag gerust 1 meter zijn. Mijn kabel is zo lang en werkt zonder problemen. Wat wel belangrijk zijn is een goede voeding en de ontstoor condensators bij de pic. Ook een computer met een trage usb poort kan problemen geven. Had ik bij mijn vorige computer aan de hand dat hij soms niet wou programmeren.

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift

Even zien.

Ja, ik probeer inderdaad een 16F628A te programmeren.

Ik heb de witte draad over het algemeen niet aangesloten zitten, soms ook wel, dat maakte geen verschil.

Een betere verbinding tussen programmer en PC is wel mogelijk. Er komt geen USB aan te pas, omdat ik nog gewoon een seriële poort heb op mijn pc. Ik zal eens kijken naar een kabel met afgeschermde aders.

De voeding is in dit geval een 12VAC trafo gelijkgericht, afgevlakt met 470µ en dan met een 7805 gestabiliseerd. In andere gevallen gebruikte ik de labvoeding, wat resulteerde in het zelfde probleem.

Als ik weer thuis ben ga ik toch eens een nieuwe kabel solderen ja.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Op 19 februari 2010 11:51:38 schreef mr.stijntje:
Ik heb de witte draad over het algemeen niet aangesloten zitten, soms ook wel, dat maakte geen verschil.

Witte draad aansluiten, anders kan ik geen uitsluitsel geven, en zoeken we naar een probleem dat er niet is (er is een andere manier om het zonder witte draad te kunnen, maar in deze situatie moet je nog voor de witte draad gaan).
Die witte draad (LVP) zit er namelijk niet voor niets, deze kan juist de klacht geven van "ene keer doet ie het, andere keer niet", afhankelijk van de situatie (bij een los hangende poort is dit helemaal het geval).

_____________________________

Op 18 februari 2010 22:09:54 schreef reddevil:
Die afstand tussen wisp en pic mag gerust 1 meter zijn. Mijn kabel is zo lang en werkt zonder problemen.

Meestal gaat het goed, ook met een onafgeschermde kabel.
Mijn ervaring is echter dat sommige PIC-types soms(!), en dat is het verradelijke, (waardoor je naar fouten gaat zoeken die er niet zijn), in de fout gaan bij het programmeren.
Ik had daar vooral last mee bij de 16F818 en 16F819.

Sinds ik voor mijn programmeerkabels afgeschermde kabels gebruik tussen Wisp programmer en de te programmeren PIC (= de target PIC) (en dan zo'n kabel met afscherming om elke ader afzonderlijk), nooit meer last gehad.
Als afgeschermde kabel is een (oude) diode kabel zeer geschikt, omdat deze ook lekker soepel is.

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl
Henry S.

Moderator

Op 19 februari 2010 20:22:32 schreef Frits Kieftenbelt:
[...]Witte draad aansluiten, anders kan ik geen uitsluitsel geven, en zoeken we naar een probleem dat er niet is (er is een andere manier om het zonder witte draad te kunnen, maar in deze situatie moet je nog voor de witte draad gaan).
Die witte draad (LVP) zit er namelijk niet voor niets, deze kan juist de klacht geven van "ene keer doet ie het, andere keer niet", afhankelijk van de situatie (bij een los hangende poort is dit helemaal het geval).

De enige eis bij HVP is dat je de LVP pin laag houdt, dus geen pull-up aan PGM (bijv via een display), in die situatie is het handig om de witte draad toch aan te sluiten..

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Juist.
Maar als mr.stijntje die PGM pin los laat hangen, en het niveau van die pin zweeft, dan zal de PIC de ene keer wel willen programmeren, en een andere keer niet.
Het kán ook zonder witte draad, als je voorzorgsmaatregelen treft, maar voor beginners is die witte draad juist lekker makkelijk (gewoon aansluiten, verder geen omkijken, maar ja, als je hem dan níet aansluit...)

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl
Henry S.

Moderator

Dan maak je potentiele problemen ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ai, ik was al bijna geneigd om mijn bureau te bewerken met mijn voorhoofd. (Wellicht is dat alsnog een optie) Maar ook mét de witte draad aangesloten op pin 10 van de PIC verandert er niets aan de situatie. Zelfs het identificeren van de PIC lukt al niet, er is dus niets veranderd.

Ik zal op zoek gaan naar een andere kabel voor de seriële verbinding met de pc. Pff een kabel met vijf aders die alle vijf afscherming hebben.. Hoe vind ik dat? De kabel die er nu zit is gewoon een onafgeschermde kabel met de draden gewoon in elkaar getwist.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Henry S.

Moderator

Onafgeschemde aders is ook geen probleem, misschien teveel twists?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

5 losse draden is normaal gesproken inderdaad ook geen probleem.

Stuur je Galva-Wisp programmer (mét programmeerkabel) nou even op, dan kijk ik 'm na, misschien mankeert ie niets, maar dan kun je dat al uitsluiten.

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl