(Simpele) handscoop

Op 7 april 2009 21:49:03 schreef SymbolicFrank:
[...]
Dat lijkt er inderdaad verdacht veel op.

Ik had net de goedkope Chinese modellen overgeslagen, terwijl PeakTech een Duits merk is, met een redelijk goede naam wat betreft meetapparatuur.

Is dat wat, zo'n Owon, of ben ik toch beter af met bijvoorbeeld een Rigol DS1052E? Die laatste is natuurlijk wel een stuk groter, maar qua prijs/prestatie wel een stuk beter, en die heeft ook nog 16 digitale signalen.

Peaktech is niet made in Germany, ik vind die Peaktech als twee druppels water op de Owon lijken. Ik heb even met een Rigol scoopje gespeeld en met een Owon. Als ik dan moest kiezen koos ik voor de Rigol.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
rbeckers

Overleden

Rigol is volgens mij beter dan Owon.
Maar behalve budget kies je een scope ook op parameters, bijv. bandbreedte, aantal kanalen, etc..

Edit:
made in germany is alleen (nog?) Hameg?

[Bericht gewijzigd door rbeckers op dinsdag 7 april 2009 21:54:02 (16%)

Op 7 april 2009 21:52:25 schreef rbeckers:
Rigol is volgens mij beter dan Owon.
Maar behalve budget kies je een scope ook op parameters, bijv. bandbreedte, aantal kanalen, etc..

Ruis, triggering, geheugendiepte, betrouwbaarheid van de signaalweergave etc. Inderdaad om te beoordelen of een scoop goed is moet je hem echt even op de pijnbank leggen. Zelf ben ik misschien te kritisch, maar een goede scoop is gewoon onmisbaar gereedschap voor de elektronica ontwikkelaar :-P

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Op 7 april 2009 21:43:24 schreef Xenobinol:
Ten eerste: waar ga je de scoop voor gebruiken?

De meeste simpele meetapparatuur is gewoon zonde van je geld, goed gereedschap is het halve werk. Rijden je collega's in lease auto's, zit je met je reet op een dure bureaustoel? Voor 750 eurie ex. koop je geen fatsoenlijke handscope, not a change in hell. Of is het apparaat eigenlijk gewoon niet nodig?

Ja, ik rijd in een lease-auto, met ook een laptop en GSM abonnement van de zaak. En ik ben aardig mijn eigen baas. Ik heb ook een goedgevulde gereedschapskist achterin mijn auto liggen.

Ik doe vooral de dingen waar mijn collega's geen raad mee weten, vooral zodra het te maken heeft met het uitlezen/aansturen/repareren van apparatuur en machines, elektro/elektronica en industriële automatisering. Maar de consensus is toch dat dat niet onze "core-business" is.

Ik doe dat soort dingen graag, ik heb thuis een (oude) Textronix scoop, die wel goed werkt, maar nauwelijks draagbaar is (alhoewel er een handvat aanzit).

Ik wil gewoon kunnen zien wat er gebeurt, als iets niet werkt. Software is leuk, maar het is zo fijn als je op een scoop kunt zien wat er nu werkelijk over een draadje gaat.

Op 7 april 2009 22:00:10 schreef SymbolicFrank:

Ik wil gewoon kunnen zien wat er gebeurt, als iets niet werkt. Software is leuk, maar het is zo fijn als je op een scoop kunt zien wat er nu werkelijk over een draadje gaat.

Dan heb je een goede scoop nodig, misschien zelfs eentje met een protocol analyzer ingebouwd? Tektronix, LeCroy en Agilent maken heel mooi spul.

Misschien is dit iets voor je: DPO2000

[Bericht gewijzigd door Xenobinol op dinsdag 7 april 2009 22:06:32 (11%)

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Op 7 april 2009 22:04:20 schreef Xenobinol:
[...]
Tektronix, LeCroy en Agilent maken heel mooi spul.

Maar dat wil z'n baas wss niet betalen! :D

Op 7 april 2009 21:46:05 schreef rbeckers:
Moet het een handscope zijn?

Anders bijv.:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=121864
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=121865

De laatste heeft een eenvoudige logic analyzer.

Ja, dat is zeker een optie. Wel een stuk groter en minder handig om mee te nemen en in het gebruik, maar je kunt er natuurlijk een stuk meer mee en het is relatief goedkoper.

Ik weet niet of handig in gebruik beter is dan betere debug mogelijkheden. Ik heb namelijk normaal zo'n ding niet bij, dus ik heb er weinig ervaring mee.

Wat is belangrijk:

- De signaalvorm (PWM, sinus, DC)
- Meerdere signalen naast elkaar (voor digitale I/O)
- 24 volts logica (PLC's)
- Eenvoudige bediening
- Stoorsignalen zichtbaar kunnen maken

Op 7 april 2009 22:06:20 schreef stefhead:

Maar dat wil z'n baas wss niet betalen! :D

Pfff... hij betaalt toch ook de lease auto en de GSM ;-)
Prioriteiten stellen hè :-P

DPO2024 kost slechts 3250 euro, komt volgens mij nog wel wat bij voor de seriele protocollen etc... maar dan nog. Koopje. Voor zulke functionaliteit betaalde je 10 jaar geleden 4 keer zoveel.

[Bericht gewijzigd door Xenobinol op dinsdag 7 april 2009 22:11:30 (30%)

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Is dat wat, zo'n Owon, of ben ik toch beter af met bijvoorbeeld een Rigol DS1052E? Die laatste is natuurlijk wel een stuk groter, maar qua prijs/prestatie wel een stuk beter, en die heeft ook nog 16 digitale signalen.

Even een opmerking: Het is de DS1052D die de 16-kanaals LA aan boord heeft. Vergis je dus niet aan de prijs!
Verder aangenaam toestel heb zelf de DS1052D hier staan, heb er helaas, door tijdsgebrek, nog zo goed als niets mee kunnen doen..

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Op 7 april 2009 22:07:26 schreef Xenobinol:
[...]

Pfff... hij betaalt toch ook de lease auto en de GSM ;-)
Prioriteiten stellen hè :-P

DPO2024 kost slechts 3250 euro, komt volgens mij nog wel wat bij voor de seriele protocollen etc... maar dan nog. Koopje. Voor zulke functionaliteit betaalde je 10 jaar geleden 4 keer zoveel.

Ja, zodra ik kan aantonen dat dat geld oplevert (bijvoorbeeld omdat ik geen week moet zitten debuggen omdat ik gewoon kan zien wat er fout gaat, of een storing in aangesloten randapparatuur of machines snel kan verhelpen), dan is zo'n vette scoop absoluut bespreekbaar.

Maar ik moet dat wel eerst kunnen aantonen, en daar heb ik een goedkope scoop voor nodig.

Kan je dan niet beter van iemand in de buurt even een lenen en daarna iets profesioneels (laten) kopen?

Of wil je daarna die 1x maal gebruikte voor een prikkie overkopen?, slim gezien >:-)

Op 7 april 2009 22:08:24 schreef msicaron:
[...]

Even een opmerking: Het is de DS1052D die de 16-kanaals LA aan boord heeft. Vergis je dus niet aan de prijs!
Verder aangenaam toestel heb zelf de DS1052D hier staan, heb er helaas, door tijdsgebrek, nog zo goed als niets mee kunnen doen..

Dank je. Dus zelf even de specs bekijken bij de fabrikant.

Op 7 april 2009 22:18:34 schreef stefhead:
Kan je dan niet beter van iemand in de buurt even een lenen en daarna iets profesioneels (laten) kopen?

Ik neem soms mijn Textronix mee, maar dat is helemaal niet praktisch. En die vind het niet leuk om de hele tijd in de kofferbak te liggen, met mijn rijstijl.

Kan je daarmee dan het nut niet aantonen aan je baas?

elmowww

Golden Member

Als ik jou was zou ik idd kijken of je een ding van iemand kan lenen, en dan een aantal verschillende categorieen.

Bijv een draagbare chinese hakkie takkie en een draagbare fluke, dan nog wat vaste apparatuur.

Ikzelf heb een hele tijd naar volle tevredenheid gewerkt met een semi-draagbare TDS210, heeft wel voeding nodig maar is niet zo`n bakbeest. Bediening is ook fijn, maarja, dat is net wat je gewend bent...

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Op 7 april 2009 22:21:07 schreef stefhead:
Kan je daarmee dan het nut niet aantonen aan je baas?

Misschien wel, maar die heb ik niet bij me als ik hem nodig heb. Bij een storing staan ze vaak in mijn nek te hijgen, dus dan ga je niet even thuis een scoop halen, behalve als je niet anders kunt.

Het is wel een idee om die scoop op mijn kantoor te zetten, dan is hij wat beter onder handbereik.

Op 7 april 2009 22:23:49 schreef elmowww:
Als ik jou was zou ik idd kijken of je een ding van iemand kan lenen, en dan een aantal verschillende categorieen.

Bijv een draagbare chinese hakkie takkie en een draagbare fluke, dan nog wat vaste apparatuur.

Ikzelf heb een hele tijd naar volle tevredenheid gewerkt met een semi-draagbare TDS210, heeft wel voeding nodig maar is niet zo`n bakbeest. Bediening is ook fijn, maarja, dat is net wat je gewend bent...

Dat zou inderdaad fijn zijn, maar ik ben de enige in mijn kennissenkring die zo'n ding heeft.

elmowww

Golden Member

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Diverse leveranciers hebben meestal wel een apparaat te leen, kun je een weekje stoeien om te kijken of het je wat lijkt.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Op 7 april 2009 21:54:39 schreef Xenobinol:
[...]

Ruis, triggering, geheugendiepte, betrouwbaarheid van de signaalweergave etc. Inderdaad om te beoordelen of een scoop goed is moet je hem echt even op de pijnbank leggen. Zelf ben ik misschien te kritisch, maar een goede scoop is gewoon onmisbaar gereedschap voor de elektronica ontwikkelaar :-P

Late reactie.

Ja, als ik het voor het kiezen had, dan wilde ik graag een combinatie van een 6GHz/16GSample, 16-bit (per kanaal) digitale geheugen scoop met logic/spectrum analyzer, met een heel lang geheugen van 80 kanalen en waarbij alle kanalen afzonderlijk instelbaar zijn en onderverdeeld kunnen worden in trigger-groepen, waarbij een groep de verschillende signalen (waveforms) in een enkel signaal kunnen zijn (met carrier als potentiele trigger), aparte trigger events voor iedere groep, waarbij je per groep een trigger-sequence kunt programmeren (met events over verschillende kanalen en met gebruik van booleaanse logica, eventueel nadat je de signalen bij elkaar hebt opgeteld of er zelfs een fouriertransformatie mee hebt gedaan), en die indien gewenst alleen afgaat bij een specifieke serie wijzigingen in die groep, en die software heeft waarbij ik al die data van uren of dagen op mijn gemakje op iedere mogelijke manier kan analyseren.

Maar, als zo'n meetapparaat al bestaat, dan gaat het al snel meer kosten dan een paar lease auto's en totale overkill zijn voor waar ik het voor nodig heb.

;)

Op 7 april 2009 22:38:40 schreef Xenobinol:
Diverse leveranciers hebben meestal wel een apparaat te leen, kun je een weekje stoeien om te kijken of het je wat lijkt.

Heb je een adres/link? Dat lijkt me wel wat.

elmowww

Golden Member

Je moet gewoon die bedrijven contacteren, bijv. Fluke, Agilent, Tektronix...

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Ik neem gewoon de hele zooi (scoop, voeding, soldeerstation, onderdelen, multimeter, etc) mee naar mijn werk, zet het allemaal op mijn kantoor en kijk wat er gaat gebeuren.

:)

Bedankt voor het meedenken, allemaal.

Mijne oplossing: een kleine tweedehand een kanaal HAMEG HM307 10Mhz met component tester, gekocht op Ebay voor 35 euros....!!!
Werkt heel goed, uitstekeng goed sincroniseert en heeft een heel nuttig component tester.
Om met vermogen eletronica te werken, is een diferentiele probe ook te kopen.