Hallo,
Ik ben bezig met het programmeren van de printerpoort en com poort. Voor de printerpoort heb ik een programma met tijdklok gemaakt waarmee ik alle kerstverlichting in huis onafhankelijk kan aansturen. Met de compoort heb ik een soort chat programma gemaakt tussen 2 computers. Nu heb ik de volgende vraag. Ik heb eens gelezen dat je met de compoort de spanning op een pin zelf kunt instellen of uitlezen, ik heb wat op het forum gebladerd en op internet maar kom het niet meer tegen dus misschien dat iemand hier er eens van gehoord heeft??

mmm ik heb momenteel 3 ledjes aan mijn compoort hangen en die kan ik gewoon aan en uit zetten je hebt 5 volt uit denk ik

de compoort werkt alleen maar met blokgolf spanningen, dus alleen maar 0 of 5 volt... Digitale techniek he, wel zou je de Joystick poort er voor kunnen gebruiken deze kan je uitlezen enz, omdat je de tijd van het laden en ontladen van condensatoren akn meten hier op en dus het spannings verschil, weerstands verschil kan meten..

com poort met 0 en 5 volt??????
je zal de parallelle poort bedoelen?
de com poort hoort binnen de rs232 specs te werken...

Ja dat is de parallele poort en niet de com poort. Die werkt van -25 to +25 volt en volgens mij is dat traploos te regelen maar hoe??

@R.niepoth

RS232 werkt gewoon via 0-5volt. Via een driver, vaak de MAX232 (1489/1488 serie vroeger) wordt dit signaal verandert in -12 en +12. Er is dus zeker geen spraken van een DA conversie die traploos is!
Het zou wel via een RC-netwerkje kunnen door de uitgang te gebruiken als PCM, maar hoe... dat is dan weer een heel andere vraag!

Parallel poort is idd 0-5 volt, maar hou wel rekening met de maximale belasting. Zeker in moderne PC's blaas je die poort snel op.. Vroeger op IO-cards zat er nog een 74LS373 tussen als buffer, maar of dat met modern all-in-one ATX boards nog zo is???
Buffer eerst zelf alvorens er iets aan te hangen. Veilige marge: Max 10mA per uitgang!!

Fred

[Bericht gewijzigd door Fred Stevens op ]

Bedankt voor de reacties, ik heb het idee dat het inderdaad zo niet mogelijk is, ik heb ook nog wat verder gekeken en kom niks tegen wat dat zegt. De bedoeling was een temp sensor (pt100) aan te sluiten en de temp uit te lezen dmv voltage verschil. Maar dan zal ik iets anders moeten verzinnen enige ideetjes??

Op 2 december 2003 14:58:44 schreef Fred Stevens:
Max 10mA per uitgang!!

Fred

10 mA ????
Ik hoop dat Niepoth je adres niet kent !

Max enkele mA !!!

Ik heb een tijdje geleden het boek "Electronica en Visual Basic" gehad. Daar werd helemaal uitgelegt hoe je kon meeten met de poort enzo. Er stonden bijvoorbeeld ook schema's in om bijvoorbeeld een NTC aan te sluiten (met maar 4 onderdelen ofzo heel simpel) en dan moet software de temp uit te lezen.

Is het nou nog steeds zo dat paralelle poorten niet kortsluitvast zijn? Ik vind het maar vreemde engineering hoor, om zoiest gevoeligs aan de buitenkant van een PC te monteren.

Jah de paralelle poort is nog steeds niet kortsluitvast. De seriele (compoort) wel.

Op 2 december 2003 17:44:38 schreef BHZ-Robert:
Ik heb een tijdje geleden het boek "Electronica en Visual Basic" gehad. Daar werd helemaal uitgelegt hoe je kon meeten met de poort enzo. Er stonden bijvoorbeeld ook schema's in om bijvoorbeeld een NTC aan te sluiten (met maar 4 onderdelen ofzo heel simpel) en dan moet software de temp uit te lezen.

Dat is hele interessante informatie ik ga eens even naar dat boek zoeken..

jongens uit de RS232 komt geen +5 en geen 0 geen + 25 en geen -25 maar + ongeveer 12 en - ongeveer 12 volt en de max232 en zijn familie zetten die spanningen weer om naar logische signalen oftewel:

+12-----0v
-12-----5v

btw de compoort is een stroombron en geen spanningsbron en je mag max per poort een stroom trekken van 20 mA.

mvg Michel:)

Maar dan nog zou je dus niet echt iets kunnen maken met de compoort wat hij wel wil kunnen, daarom zeg ik de game poort die kan het wel omdat daar een AD DA converter op zit...

de spanning is niet te regelen voor zover ik weet wat de compoort betreft neej
verwacht hetzelfde probleem met de LPT1
gameport weet ik niet.

Jongens,

Een parallel port is een interface voor data-overdracht tussen digitale systemen en is dus zeker niet bedoeld zo een port te belasten!

En nee, de com-port is ook geen stroombron. Want dat zou anders betkenen dat, wat de belasting ook mag zijn dat aan de de com-port hangt, een constante stroom door de belasting loopt, wich is not true. Een com-port is puur een seriële data overdracht (dus bitje bij bitje) werkend op +12V en -12V (dit heeft te maken met storingsgevoeligheid) en ook deze moet je niet direct een belasting aanhangen. Een transistor is wel een stroombron, omdat door de collector en de emittor (bij een npn) een constante stroom loopt ongeacht de belasting die je hangt aan de collector of de emittor. Er zijn zeer weinig situaties in de elektronica waarmee je te maken hebt met stroombronnen.

[Bericht gewijzigd door Nordin op ]

Dan weet je misschien ook wel iets van het volgende.
Ik probeerde een tijdje geleden mijn casio fx880p pctje/rekenmachine met simpele qbasic versie, aan te sluiten op de computer. Ik had in dos een programma(italiaanse exe file) waarmee ik via de parallele poort text files naar de rekenmachine kon laden. Dit ging via d0, gnd, pin10, pin11. Nu weet ik alleen hoe ik de pinnen hoog en laag moet maken maar hoe een string of tekst file via die pinnen kan versturen is mij niet gelukt. Wel via de seriele poort maar die werkt weer met andere voltages dus dit kan niet alleen softwarematig zo aansluiten. Omdat ik dit spaanse programma had in dos dacht ik zelf zoiets te maken in visual basic maar ik krijg maar geen tekst naar de parallele poort, gaat dit net zo als bij de seriele poort of word dit al weer een stuk moeilijker?? Ik heb het geprobeerd met ioactivex maar het lukt me niet....

Meschien is fastlinks wel iets voor jou,

Kan het mailen werkt super!

mijn mail. Prof.Botje@Home.nl

Als je het wilt mailen dan graag, zal ik eens kijken of het bruikbaar is. Ruurdniepoth@hetnet.nl
Alvast bedankt.