0-10V dimmer

Alleen berichten met de trefwoorden “pic” worden getoond. Alle berichten tonen

Turbokeu

Golden Member

Als je echt van plan bent om de 1-10V sturing te verwezenlijken via potmeters zou ik toch uitkijken om de regeling (voor het menselijke oog) wat meer lineair te maken. Dit zou redelijk kunnen met een logaritmische potmeter.

http://www.turbokeu.com/myprojects/tl-dimmer/dimcurve.gif
(source: Microchip/International Rectifier)

Zoals je kan opmerken heb je een logaritmische regeling van de dimcurve nodig opdat het menselijk deze als lineair zou ervaren.
(De Y-waarden zijn hier in feite de waarden voor PWM-register van een PIC microcontroller, zie 0 als 0 en 255 als 100% van de regeling)

Praktisch gezien: Met een lineaire potmeter ga je in het begin bij weinig verdraaien grote lichtintensiteitsvariaties zien, en naar het einde van de potmeterkoers toe steeds minder (dus allesbehalve lineair).

Op het gebied 0-1V reageert een EVSA niet, 1V is het minimumniveau (bij Osram overeenkomend met 1% helderheid).
Let op: 1% helderheid wordt door het menselijk oog ervaren als ca. 10% van de maximale helderheid!
Dit betekent dat je 1-100% regelen ziet als 10-100% helderheidsvariatie.

En, wil je de lamp volledig doven dan zit er maar één ding op: netspanning naar de lamp onderbreken.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Haha, ik ook! :)

De source is het irpldim2u.pdf document over de DALI-dimmer dimming ballast (dimbaar EVSA met DALI-protocol) ontwikkeld in samenwerking tussen Microchip en International Rectifier (met PIC16F628 en IR2159 ECG controller)
Ik heb de link niet meer, wel het document.

De bedoeling is dat je logaritmisch moet dimmen om het enigszins lineair voor het menselijk oog te houden.
Microchip deed dit met een lookup table (computed goto's naar een tabel) voor de PWM-value.

Met de volgende Excel formule kom ik tot een zeer accepabel resultaat:

Fx=ROUND((POWER(1.021985,Ax)),1)-1

Ax is de lineaire PWM-waarde van 0 tot 255.
CCP (rounded) is de berekende hele decimale waarde die ik naar het PIC CCP-register stuur.

http://www.turbokeu.com/myprojects/tl-dimmer/pwm_conversion.jpg

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"