kilowattuurmeter loopt door

Bij deze zou ik graag wat voor willen leggen aan mensen die er meer verstand van moeten hebben dan ik.

Ik heb op dit forum al een Topic doorgelezen van 2008 van smsmonster over een vermoedelijk defecte kilowattuurmeter.

Dit is mijn verhaal, vorig jaar een huis gekocht samen met mijn vriendin, lekker verbouwd huisje klaar. Nu met de energieafrekening plots een verrassing we hebben blijkbaar meer dan 7000kw verbruikt 2x zoveel als een normaal gezin. Nu ik geen verstand van deze zaken heb wat informatie ingewonnen en wat tests uitgevoerd. Lijkt dit nu op een mogelijk defecte meter.

1. Alle stoppen eruit aardlek eruit, alle stroom dus uitgeschakeld.
De draaischijf loopt gewoon door, (ook na half uur wachten) soms sneller dan weer iets langszamer. Snelst gemeten snelheid in 6,5 minuten rond zonder enige zekering of stop die aan staat.
Op mijn meter staat dat 375 omwentelinggen 1kW is ongeveer dus 6,5min x 375 = 2437,5 minuten Dus in plus minus 40 uur wordt er 1KW in rekening gebracht terwijl alles uit staat?

(365 dagen x 24 uur) /40 = 219 KW per jaar

2. Als mijn groepen wel aan staan en ik kijk naar mijn meter, aangelsloten zijn de HR ketel, en de verlichting dan draait de meter regelmatig rond, dan plots draait de schijf als een dolle, ik heb geprobeerd te meten maar dan zeker 2 a 3 omwentellingen per seconde. Zwart streepje is zelfs moeilijk zichtbaar zo snel gaat hij. Dan zonder enige reden gaat hij weer minder snel draaien.

Tevens wil ik erbij vermelden dat wij het vermoeden hebben dat de vorige eigenaar iets met plantjes heeft uitgespookt in de schuur.
Dit leiden wij af aan de afdekfolie, stellingen en een doorgebrande zekering in de meter kast.

Mij vraag moeten we nu toch kiezen om de meter te laten eiken. Immers als wij ongelijk hebben dan moeten wij de kosten betalen.

Met vriendelijke groet, Bert-Jan.

Sine

Moderator

Als die vorige bewoner met magneten geprobeert heeft de meter te remmen kon je wil eens dit soort vreemde dingen krijgen.

Als je zeker weet dat je GEEN belasting hebt aangesloten en de meter loopt toch nog te tollen is er iets goed mis.

Als na het verwijderen van de zekeringen en het uitschakelen van de aardlek schakelaars nog steeds een stroom loopt, kun je er zeker van zijn dat een kalibratie nodig is.

Kijk ook eens heel goed of er geen klein (>1mm) gaatje ergens in de behuizing van de meter te vinden is. Is ook een bekend trucje: gaatje van 0,5mm boren, speld erdoor en de schijf blokkeren. Ook hierdoor schijnt eea in het mechanisme kapot te kunnen gaan waardoor hij gek kan gaan doen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat denk je zelf.
Alles uit en de meter loopt door, dat klopt niet.
Neem kontakt op met de eigenaar van de meter (kijk op de rekening) en leg hem het probleem voor.
Als de meter inderdaad niet goed is, dan is de kalibratie of vervanging gratis. Met een beetje geluk krijg je een betere afrekening over het voorgaande jaar.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Thevel

Golden Member

Sterker nog, als alles uit is zal de meter moeten stoppen met draaien.
Daarna moet moet er minimaal iets van 5 Watt verbruik zijn om de schijf te laten draaien.

Ik weet niet of dit waar is, ik heb het ook maar van horen vertellen!
Maar ik zal het binnenkort toch eens testen of dit inderdaad waar is.

joopv

Golden Member

Op 5 mei 2009 20:48:45 schreef BJVS1976:
, ik heb geprobeerd te meten maar dan zeker 2 a 3 omwentellingen per seconde. Zwart streepje is zelfs moeilijk zichtbaar zo snel gaat hij. Dan zonder enige reden gaat hij weer minder snel draaien.

effe rekenen:
Als 1 kWh (3.600.000 wattsec) 375 omwenteling is, dan is 1 omw dus 9600Ws. 2 omw/sec komt overeen met bijna 20 kW opgenomen vermogen!

Dat is wel heel erg veel. 1 standaard 16A/230V groep kan maar 3,7kW leveren. Als er een speciale groep is aangelegd voor elektrisch koken / verwarmen kan ik me daar nog iets bij voorstellen.

Je hebt niet toevallig elektrische vloerverwarming of zo? Misschien een groepenkast over het hoofd gezien?

we hebben blijkbaar meer dan 7000kw verbruikt 2x zoveel als een normaal gezin.

Dat is dan een 'normaal' Nederlands gezin, wat kookt, baddert en verwarmt op aardgas, in een rijtjes huis of 2kapper woont, geen energievretende hobby's heeft zoals 5 pc's die 24*7 aan staan enzovoorts.

[Bericht gewijzigd door joopv op woensdag 6 mei 2009 08:56:20 (17%)

Heb inderdaad vloerverwarming, maar om dit meteen de wereld uit te helpen, door ligging huis op het zuiden en plat dak, de verwarming al geruime tijd, lees 1 a 2 maanden uit gezet, pomp van vloerverarming staat ook uit, lees stekker uit stop contact.

Gisteren test uitgevoerd, zal deze nog verder uitbreiden.

TV combinatie op energiemeter aangesloten om deze uit te sluiten van eventueel energieverbuik.

- Sony 40inch LCD TV
- Tuner
- Digitale TV Ontvanger
- Telefoon

1,5 uur aangestaan geeft een belasting van 0,4 kw
Dus dit komt overeen met 0,27 kw per uur.
Deze kan ik dus al denk ik van mijn lijstje afstrepen.

Heb hem vandaag op de koelvries combinatie gehangen zal hem uitlezen zodra ik thuis ben.

Tussen 19:00 uur gisteren en 08:00 vannochtend in totaal 15Kw verbruikt volgens meter.

Gisteren geen wassen gedraaid geen vaatwasser aangehad.
Alleen tv aangehad tot 23:00 uur. En natuurlijk verlichting in huis.

Ik ga dingen even kortsluiten en vanavond verder meten. Ik ga naar aanleiding van andere topics niet meteen zeggen ik verbruik niet zoveel, immers meten is weten.

Het enige wat mijn vermoeden doet doen wijzen naar de meter is het doorlopen van de meter als alle groepen en de aardlekschakelaars uit staan.

Zoals in eerste bericht, in tussen de 5 en 7 minuten, (verschilt soms), loopt de meter rond, dit dus als alle groepen en aardlekschakelaars uit staan.

Als de meter 5 a 7 min over 1 ronde doet zit je op een continu verbruik van ongeveer 25Watt.

Misschien kun je eens een 'bekende' verbruiker aansluiten op je verbruiksmeter en verder alles afsluiten.
Het vermogen dat je verbruiksmeter dan aangeeft moet overeenstemmen met wat de kWh meter aangeeft.

Ben benieuwd of je dan die 25Watt nog weer terugziet.

Maar ik had begrepen dat als je alle groepen uitzet dus schakelaren uit hoofdzekeringen uit, dan kan er niks stroom vragen van je meter dat de schijf stil moet gaan staan.

Als alle zekekeringen en aardlekschakelaars uit staan dan mag dit toch niet gebeuren dat de schijf ook al is het langszaam door blijft draaien.

Ik zal vanavond een grootverbuiker op de wasmachine groep (is 1 stop contact op 1 groep) aansluiten en deze via de energiemeter laten lopen. de rest van de groepen zal ik uit zetten. Ik zal proberen de resultaten vandaag nog te posten.

joopv

Golden Member

Op 6 mei 2009 09:36:20 schreef BJVS1976:
Heb inderdaad vloerverwarming, maar om dit meteen de wereld uit te helpen, door ligging huis op het zuiden en plat dak, de verwarming al geruime tijd, lees 1 a 2 maanden uit gezet, pomp van vloerverarming staat ook uit, lees stekker uit stop contact.

dat is dus geen elektrische vloerverwarming maar een gasgestookte. De pomp werkt op stroom, maar de verwarming van het water op gas (neem ik aan).

1,5 uur aangestaan geeft een belasting van 0,4 kw
Dus dit komt overeen met 0,27 kw per uur.

excuses voor het mierenneuken, maar je formuleert het verkeerd. Je hebt 0,4kWh verbruikt aan energie, en dat komt overeen met een gemiddeld opgenomen vermogen van 270Watt gedurende 1,5 uur.

Tussen 19:00 uur gisteren en 08:00 vannochtend in totaal 15Kw verbruikt volgens meter.

15 kWh dus, gedurende 13 uur ofwel 1150 Watt gemiddeld gedurende die hele tijd. Dat is nogal veel voor een avond + nacht...

Je zou eens de kap van de groepenkast kunnen losnemen (het gedeelte na de meter, wat je los MAG nemen, niet het verzegelde gedeelte) om te zien of je ergens bedrading ziet die nog voor de zekeringen en groepenschakelaars ergens naartoe loopt. Die defecte zekering waar je het over hebt zou daar op kunnen wijzen. Maar dan moet je enigzins elektro onderlegd zijn.

En verifieer die 2a3 omw/sec nog eens met een goede waarneming. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je ergens een apparaat hebt wat soms 20kW opneemt.

Tevens wil ik erbij vermelden dat wij het vermoeden hebben dat de vorige eigenaar iets met plantjes heeft uitgespookt in de schuur.Dit leiden wij af aan de afdekfolie, stellingen en een doorgebrande zekering in de meter kast.

Installateur de installatie laten nakijken, tevens de meter laten controleren door het energie bedijf. Jammer dat je er al 1 jaar woont anders had je de vorige eigenaar kunnen aanspreken. Ea gaat wat geld kosten, maar hoge energie rekeningen kosten nog veel meer ...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Misschien dat er in de groepenkast wat is overbrugd... Dan kun je wel uitschakelen, maar er gaat dan niets uit. Kijk ook eens in de schuur of er kabels uit gaan die je niet herkent, die zou weleens naar een buurman kunnen gaan die ook plantjes heeft staan! Is dat het geval, politie inschakelen! Er kan bij jou brand ontstaan als er zekeringen overbrugd zijn, levensgevaarlijk. Simpelste is kabel naar schuurtje afkoppelen en kijken of de meter nog steeds raar doet!

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Ik vermoed/vrees dat er zowel met de installatie als met de meter geknoeid is. Met enig logisch nadenken en opletten is de installatie zelf wel na te lopen, problemen met de meter los je echter niet zelf op.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Haal anders het deksel van de meterkast, maak een duidelijke foto en plaats deze hier. Misschien is er meteen te zien of er een ernstig veiligheidsprobleem is of niet.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 6 mei 2009 11:30:59 schreef Roland van Leusden:
[...]

Installateur de installatie laten nakijken, tevens de meter laten controleren door het energie bedijf. Jammer dat je er al 1 jaar woont anders had je de vorige eigenaar kunnen aanspreken. Ea gaat wat geld kosten, maar hoge energie rekeningen kosten nog veel meer ...

Meterkast is na de aankoop nog 1x door erkend installateur naglopen, moesten twee groepen bij en de ene groep die door (aan)gebrand was is toen meteen natuurlijk vervangen.
Toen is er niks vreemds gezien.

Vanuit de schuur lopen geen andere kabels, de kabel komt uit de grond en gaat naar een stekkerdoos, hierop is niks meer aangesloten.

Zal vanmiddag even een foto maken van de kast met verwijderde kap, ben benieuwd, in ieder geval alvast bedankt voor de vele reacties.

Zoals beloofd.

http://www.bcs-baarn.nl/m01.jpg

http://www.bcs-baarn.nl/m02.jpg

Geen rare kabels gezien die voor de zekeringen zouden moeten zitten.

Ook meteen de meter van de pomp van de vloerverwarming uitgelezen, deze staat op 0,5kwh dit is gemeten over 8,5 uur. Is dit niet een beetje veel?

Laat maar weten of er wat op de foto's te zien is:
Thanx in advance.

Die pompjes doen zo'n 40 a 80 Watt afhankelijk van de ingestelde snelheid. Dus dat klopt wel. De mijne staat op de laagste snelheid ingesteld ;)

hier is wel duudelijk aan geromeld als ik het zo zie want groep 2,6,7,8 en ook nog negen denk ik zitten buiten de aardlek om en aan sluit metoten van de aardleek snap ik niet hellemaal. omdat hij 2 keer van de fase (bruine daard)naar de aardlek gaat.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Als je met de zekeringen eruit e.d. toch afname lijkt te hebben (draaiende kWh-meter), kun je in die situatie eens op diverse plaatsen aan wandcontactdozen of andere bereikbare plaatsen na de meter meten.

Je zou dan namelijk ERGENS spanning moeten meten. Zonder spanning (spaningsverschil) geen stroom immers?

Dit lost natuurlijk niet je probleem op maar geeft wellicht meer inzicht van waar je het moet zoeken.

Vanwaar komen die bruine en blauwe draad?
Want eronder lijkt nog een kastje te zijn, met een tamelijk groot gat, er kan misschien in de muur zijn gekapt en dan terug zorgvuldig toegedaan.

Zo'n groot gat?
misschien iets ingevallen en iets kapot gemaakt

Op 6 mei 2009 18:24:44 schreef watchout3:
Vanwaar komen die bruine en blauwe draad?
Want eronder lijkt nog een kastje te zijn, met een tamelijk groot gat, er kan misschien in de muur zijn gekapt en dan terug zorgvuldig toegedaan.

Dit is inderdaad de aanvoer. als ik in het gat kijk gaan ze direct mijn meter in, kan geen foto van maken, zo klein is mijn fototoestel niet, met spiegeltje gekeken kabels worden niet omgeleid.

Maar als ik geen kabels zie die voor de zekeringingen zitten, hoe kan dan toch de meter draaien als ik alles uit schakel.

Tinus, kan je dat uitleggen 9 groepe? ik heb er maar 8 en vanaf welke kant bekijk jij dat, links is bij mij 1.

ben benieuwd.

nou ik dacht dat er ook nog een 9 de groep was maar toch niet. maar ik tel van af links naar rechts. :)

Edit bij nadere inspecktie blijkt dat groep 1 ook niet over de aardlek gaat.

[Bericht gewijzigd door Tinus016 op woensdag 6 mei 2009 18:41:34 (28%)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!