kilowattuurmeter loopt door

Ik heb al behoorlijk wat ervaring met meters, en ook via dit topic. Totnutoe bleken de meters altijd goed, OF er was mee gefraudeerd. Dat is nl ook wat de ENECO-brief zegt, een kwestie van hun jarenlange ervaring, daar kan niets tegenop.

In 99,999% wordt er GEEN afwijking geconstateerd. Als er een afwijking wordt gevonden, dan is dit ontstaan door (sporadisch :) ) manipuleren van de meter.

Die oude draaischijf-meters zijn ZEER robuust. Als de netbeheerder niet zo ontzettend graag digitale meters zou uitdelen ( denk maar eens goed na waarom ), dan zouden de oude meters nog tientallen jaren zonder enig probleem werken, zonder onderhoud, zonder vervanging, zonder hercalibratie.

Er ist wieder da...

Die ruzie met de vorige bewoner moet je niet aangaan. Gewoon eneco betalen voor het gedeelte dat inderdaad terecht is, en al het meerdere, wat ze op de vorige bewoner moeten verhalen niet betalen. En zo nu en dan een briefje aan wijden dat ze bij de vorige bewoner moeten zijn.

Ik zou als ik jou was, wel even proberen het ding zelf een beetje te calibreren: Even een meting bij 0W, 10W, 100W en 1kW doen. Resultaten goed opschrijven. Als ie dan gecalibreerd wordt, kan je nog even puzzelen of dat overeenkomt met jou meting en of je niet een gunstiger verbruik kan verzinnen (korte tijd veel, of zeer constant weinig). HUN meter is fout, dus als zij zeggen: Hij geeft 1.2x te veel aan (bij hoog verbruik) (en ze gaan er van uit dat ie verder stil staat), kan jij zeggen, nee, ik denk dat ik een zeer constant verbruik heb, en dat ie bij 100W continue 2.5x te veel aangeeft.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja, maar als het ding doorloopt bij 0 verbruik, geeft hij dus oneindig teveel aan. Je zou dus aan kunnen voeren dat ze vanaf het gemeten verbruik eerst een jaar lang de 0-verbruik waarde moeten aftrekken, en dan pas de correctie moeten toepassen.

De TS geeft ook aan dat de meter af en toe als een dolle gaat draaien, terwijl het afgenomen vermogen constant is; dat zou betekenen dat die meter of de een of andere manier in een soort latch-up terecht komt, die waarschijnlijk zeer onvoorspelbaar is.

Als het verhaal van de TS helemaal klopt, zou je dus kunnen stellen dat de waarde die de meter aangeeft geen enkele relatie meer heeft tot het daadwerkelijk opgenomen vermogen, en dat hier dus geen correctie op toegepast kan worden. In plaats daarvan zouden ze een afrekening kunnen maken op basis van het landelijk gemiddelde van vergelijkbare 2-persoons huishoudens.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bijvoorbeeld. Of het verbruik van het volgende jaar nemen als schatting van het verbruik van het niet-goed-gemeten jaar.

De oude telefoon centrale hier in Delft heeft op een maandag een storing gehad: Hij rekende voor locale gesprekken 18 gulden per minuut. Dat vonden we wat veel.... Komt de PTT met: We weten precies wat er misgegaan is, dus we zullen de boel corrigeren. Blijkt dat ze toch precies met de foute rekening komen. Wat hadden ze gedaan? Het verbruik van de afgelopen 6 maanden gemiddeld, en dan daar 20% vanafgetrokken. Redelijk toch? Nee. We hadden een huisgenoot die net voor de foutieve periode naar engeland op stage was vertrokken. Veel bellen met engeland en PLOTSELING houdt dat op. Dus -20% was lang niet genoeg. Heeft me veel moeite gekost om ze daarvan te overtuigen. WIJ hadden wel een sluitende administratie. :-)

Trouwens, Als ie zo nu en dan als een dolle gaat draaien, dan lijkt mij de mogelijheid dat de buurman een wiet-plantage heeft weer enigsizns aannemelijk. Mischien toch nog even meten met die stroomtang?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

wietplanten hebben toch 12-14 uur licht per dag nodig? Ik denk niet dat de meter daarom soms wel en soms geen haast heeft...

Henry S.

Moderator

Ik postte in http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/956468#956468 over een veel te snel draaiende meter, het verhaal wordt nog veel mooier.

-Essent komt pas langs na betaling van €60, ze geven in een brief wel aan dat de meter waarschijnlijk defect is maar dat bedrag moet eerst voldaan worden... De omgekeerde wereld en m'n kennis weigert daar op in te gaan, dit is geen service, dit is klantje pesten.
-De meter blijft nu meestal helemaal stilstaan, en draait zo nu en dan wat snelle rondjes.
-De buren links en rechts hebben een meter met dezelfde kuren, die gaan er ook werk van maken.
-De meter is ouder dan 5 jaar

Nog wat over ijking, die is na 5 jaar verlopen en dan kunnen er geen rechten aan ontleent worden. In het verleden werden alle gas/water/elektriciteitsmeters om de 5 jaar vervangen, tegenwoordig nemen de providers het niet meer zo nauw onder het mom van kostenbesparing.

Waarschijnlijk een verassing bij de volgende opname, maar alles is gedocumenteerd (incl telefoongesprekken) en m'n kennis ziet met vol vertrouwen de eventuele rechtzaak tegenmoet.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

hier kan ik toch wel zo boos om worden
pure machts misbruik :@

wat je niet weet, kan je altijd leren

Maar boos worden helpt niet..
Eerst die overname door RWE, dan nog om de haverklap brieven of ik toch niet een vast contract zou nemen omdat dat veel goedkoper is :(
Het wordt voor mij tijd om te vertrekken bij Essent.
Probleem is alleen of er nog iets fatsoenlijks te vinden is.. die kleine nieuwkomertjes op de energiemarkt dat is ook een boevenbende.

gewoon zo vaak mogelijk overstappen als contractueel mogelijk is, dan zijn ze je raken ze je gegevens van zelf kwijt!!! dan wordt het goedkoop:P

Tijd niet online geweest, nee niet afgesloten, was een beetje vergeten op welk forum ik dit probleem aangekaard had.

UPDATE:

Op 6 juni is mijn meter vervangen door eneco, heb nu een mooie digitale meter.

Op 6 septmeber 2009 was mijn meterstand laag en hoog opgeteld. 800kwh
Dit zal ongeveer inkomen 800*4 = 3200kwh das wel een verschil met de 7300Kwh in 9 maanden van de vorige afrekening.

Na langdurig wachten en wachten op het eikingsrapport van Eneco toch in de loop van augustus gaan bellen met Eneco. Of er al iets duidelijk was, termijn zou 4 tot 6 weken zijn om een rapport op te stellen.
Na 10 tallen telefoontjes en geen antwoord verder, zelf uitgezocht waar mijn meter door eneco heengestuurd was. Dit bleek KEMA te zijn, na wat afbellen de vestiging gevonden waar mijn meter zou zijn. Deze bleek volgens KEMA geijkt te zijn en het rapport op 27 juli retour te zijn gestuurd naar Eneco.

Dan maar weer bellen met Eneco, waarom ik niks hoor terwijl het rapport bij Eneco moet zijn. Na twee weken bellen nog steeds niks tot vandaag.

Een dame belt mij op met de melding dat ik een meter heb laten ijken, ik zeg dat klopt en zeg benieuwd te zijn naar de uitslag. Vervolgens zegt ze, de uitslag die heb ik nog niet, ik wil u alleen maar laten weten dat wij op 09-09-2009 uw meter hebben opgestuurd naar KEMA. Nu breekt mijn klomp, eerst is ie al geijkt nu moet de meter na DRIE volle maanden op de plank te hebben gelegen worden opgestuurd naar KEMA om nu nogmaals 4 tot 6 weken te wachten op de uitslag.

Ik denk dat we hier te maken hebben met een geval consumentje pesten, of ze hebben de uitslag al maar willen die niet prijs geven of ze zijn wel erg laks met hun spullen en klanten.

Tot vandaag zijn de kosten al behoorlijk opgelopen.
Bij moeten betalen over 2008-2009 €800,-
Maandelijks tarief verhoging a 52€ x 6 maanden € 318
Telefoonkosten contact Enenco €109,- (verrekt 0900 nummer)
Totale kosten zonder enig resultaat tot nu toe. €1227,-
Dit zijn de kosten die ik volgens mij met een goede meter niet had gehad. Ik denk dat ik hier maar op een andere manier werk van moet maken want Eneco gezien zie ik voor het eind van het jaar hier geen antwoord op komen.

Ik ga jullie weer op de hoogte houden van de vorderingen.

maartenbakker

Golden Member

Dank voor je feedback! Lijkt me inderdaad wel duidelijk dat dit kosten zijn die voortkomen uit een defecte meter.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

[offtopic]Heb je hier wat aan? VoIPBuster installeren, zijn in elk geval je telefoonkosten een stuk minder...[/offtopic]

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
joopv

Golden Member

Zoals je zelf al schreef in een van je eerste berichten: meten is weten.

Hoe zijn je meetresultaten met de nieuwe meter?

0900 nummers zijn eigenlijk gewoon naar een normaal vast nummer doorgeschakeld. Dus als je achter het "doorschakel nummer" van eneco kan komen, dan kan je wat goedkoper met ze bellen. Schijnt dat internet dat soort nummer "weet"... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry S.

Moderator

Op 14 september 2009 16:05:10 schreef BJVS1976:
Ik denk dat we hier te maken hebben met een geval consumentje pesten, of ze hebben de uitslag al maar willen die niet prijs geven of ze zijn wel erg laks met hun spullen en klanten.

Wat dacht je van een logge organisatie waar de linker hand niet weet wat de rechter voet doet...

Ik denk dat je genoeg materiaal hebt voor een geschillencommisie.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
DE OLDE

Overleden

Je kunt blijkbaar bij de opta bellen en vragen welk bedrijf achter een 0900 nummer schuilgaat telefoon 08000223122. Verder heb ik een lijst met 0900 nummers met de gewone nummers erbij, als dit forum er belang bij heeft wil ik ze wel mailen naar éen van de mod's. Wellicht kan men dan dit op het forum vermelden. Ik wil het ook wel naar anderen mailen, maar als dat er honderden worden dan heb ik er geen tijd voor sorry.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

ja dat heeft upc ook , en ken ook mensen met een aankomende rechtszaak al een 5 jaar , waar hun toch echt de plank misslaan .

maar als het verhaal van henry idd waar is en dezelfde meters lopen maar wat, is het wel een probleem wat aan de fabrikant van die dingen aan te schrijven is ( gevoelig miss voor de 400hz om de klokken te schakelen ).

hier in brabant komt er wel elke 5 jaar een andere watermeter , meestal een nieuwe maar soms een van 10 jaar oud . elektra en gas zijn in gebruik zolang het gebouw er staat .

overigens is de electrische voeding van zo'n electronische meter ook voor jouw rekening , en de nieuwste kunnen zelfs op afstand uitgezet worden door de netbeheerder ( en dus ook de stroom in huis ).

maar dit gezeur met de netbeheerder maakt mij ook leveranciervriendelijk , en weet nog wel een paar vertragende aanpassingen om dat verschil in geld toch terug te krijgen .....

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kijk, als ik dat stukje lees, denk ik: hey gaan ze hem 2x ijken? En dan dus de meetuitslag NA de eerste ijking vergelijken met de meetuitslag van de 2e ijking? Dan blijkt dus dat de meter geen afwijking heeft ;(

Deze bleek volgens KEMA geijkt te zijn en het rapport op 27 juli retour te zijn gestuurd naar Eneco.

Dan maar weer bellen met Eneco, waarom ik niks hoor terwijl het rapport bij Eneco moet zijn. Na twee weken bellen nog steeds niks tot vandaag.

Een dame belt mij op met de melding dat ik een meter heb laten ijken, ik zeg dat klopt en zeg benieuwd te zijn naar de uitslag. Vervolgens zegt ze, de uitslag die heb ik nog niet, ik wil u alleen maar laten weten dat wij op 09-09-2009 uw meter hebben opgestuurd naar KEMA. Nu breekt mijn klomp, eerst is ie al geijkt nu moet de meter na DRIE volle maanden op de plank te hebben gelegen worden opgestuurd naar KEMA om nu nogmaals 4 tot 6 weken te wachten op de uitslag.

Wat ga je nu denken??

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

verzoekje voor een brief van KEMA waarin staat wanneer zij hem voor de eerste keer ijkte? :)
(die dingen hebben toch een serial nr fniet?)

[Bericht gewijzigd door watchout3 op maandag 14 september 2009 22:22:50 (20%)

Op 14 september 2009 22:00:23 schreef Fredjuhh:
Kijk, als ik dat stukje lees, denk ik: hey gaan ze hem 2x ijken? En dan dus de meetuitslag NA de eerste ijking vergelijken met de meetuitslag van de 2e ijking? Dan blijkt dus dat de meter geen afwijking heeft

Ik denk dat je ijken met justeren verward. Een ijking is een speciale keuring waarbij een instrument wordt gecontroleerd aan wettelijke geldende normen. Het resultaat hiervan is of goedgekeurd of afgekeurd. Er worden geen ingrepen gedaan in het instrument. Dus na een ijking werkt het instrument nog net zo goed (of slecht) als voor de ijking.

Okay, dan is mij dat ook weer duidelijk ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Neem contact op met de voorzitter van de raad van bestuur Jeroen de Haas:

http://www.fembusiness.nl/web/Mensen/Persoon.htm?dbid=177&typeofpa…

Email adres opbouw van eneco kun je hieruit herleiden:

http://www.alblasserdam.nl/albdam/up1/ZiocanaIeD_097b.pdf

Voor Jeroen is het j.dehaas@eneco.nl

Daar staan ook wat 010 nummers in van eneco die je eens zou kunnen proberen ipv dat dure 0900 nummer.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ja.

Op 14 september 2009 23:42:19 schreef Freddy:
[...]Ik denk dat je ijken met justeren verward. Een ijking is een speciale keuring waarbij een instrument wordt gecontroleerd aan wettelijke geldende normen. Het resultaat hiervan is of goedgekeurd of afgekeurd. Er worden geen ingrepen gedaan in het instrument. Dus na een ijking werkt het instrument nog net zo goed (of slecht) als voor de ijking.

Volgens KEMA is dat ding maanden geleden geijkt. Daarna is ie een paar maanden weer bij eneco geweest, waarbij eneco geen belang heeft bij een "afgekeurd" ijking.... vervolgens wordt ie weer ter keuring/ijking aangeboden.

Er zijn dan mensen die beginnen te vermoeden dat eneco aan het binnenwerk gezeten kan hebben....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik sluit me aan bij REW deze gang van zaken valt mij zeer tegen van Eneco, maar wat van (persoonlijk)voordeel heeft een medewerker van Eneco als de meter toch wordt goedgekeurd?

Eneco is een maffiabedrijf. Oplichting, vervalsing, afpersing etc. Die medewerker zal vast een bonus krijgen van de baas als ie de gegevens in het voordeel van Eneco vervalst. :P

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!