Leds serie & parallel, hoe beginnen

Alleen berichten met de trefwoorden “led weerstand” worden getoond. Alle berichten tonen

Dit topic is gesloten

hallo allemaal,

ik ben nieuw op het forum omdat ik er niet uitkom met leds.
ik zou graag op een modelvliegtuig leds willen plaatsen.

stuurboord bakboord rood en groen en in het midden wit.
ik heb al ledjes gekocht. deze draaien op 2 penlites de witte zit zonder weerstand de groene en de rode met.

verder heb ik nog een grotere witte led deze draai op 3 kleine knoopcellen ook zonder weerstand deze moet bij het landingsgestel komen.

ik zou graag het geheel aan willen sluiten op een 7,2 volt accu van 0,8 tot 1 A.

hoe kan ik het beste beginnen. heb wel enige ervaring met natuurkundige electrosommen alleen heb mij nooit verdiept in leds.

ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen !

Ledjes moeten ALTIJD in jouw geval een voorschakelweerstand krijgen. :)

Berekening voorbeeld :

code:

R=(U-Uled)/Iled

Stel je wil een led die 2V nodig heeft bij 20mA gebruiken om aan te sluiten op een bron van 12V:

R= (12V-2V)/0.02A 
= 10V/0.02A
= 500 

R= 500 ohm

Sluit je 2 led's in serie aan op 12V dan krijg je:

R= [12V-(2*2V)]/0.02A
= 8V/0.02A
= 400

R= 400 ohm

Accu zit wel goed.

EDIT: en zoals Henry als zegt: lees inderdaad het led artikel eens.

Henry S.

Moderator

Op 11 mei 2009 21:09:06 schreef T-baev:
Ledjes moeten ALTIJD een voorschakelweerstand krijgen.

Dat is niet waar, je vergeet de stroombron.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

dank jullie wel voor de reacties.

inderdaad blijkbaar is er niet altijd een voorschakel weerstand nodig anders zouden de witte leds wel een weerstand hebben maar dat is dikwijls niet het geval het is kerstverlichting en heeft al enige tijd gebrand en is niet stuk gegaan. alleen dikwijls zoals ik aangaf moet het op een 7.2 v accu gaan komen dus zal er ongetwijfeld een weerstand nodig zijn.

mij is toch niet duidelijk wat de juiste spanning is voor de leds ik heb een grote witte die draait op 3 x 1,5
en de kleine draaien op 2 x 1,5

artikels waren vrij helder.

rekenvoorbeeld ook alleen weet dus niet zo goed hoe te beginnen.

handig inderdaad periang
alleen hoe kom nou aan de juiste spanning van alle leds

Inmiddels definitief besloten hoeveel leds ik nodig heb.

2 witten. 2 roden, 2 groen, 1 gele
het gaat waarschijnlijk op een kleine lipo van 3.6 v.
7.2 v besmeten leek me vliegtijd verkorting.

hebben jullie een goed idee om het voordelig kwa stroom aan te sluiten. ik dacht aan parrallel.

parralel aan weerstand <rood led>
+ <weerstand> -
parralel aan weerstand <rood led>

parralel aan weerstand <wit led>
+ <weerstand> -
parralel aan weerstand <wit led>

parralel aan weerstand <groen led>
+ <weerstand> -
parralel aan weerstand <groen led>

+ <weerstand> serie <geel led> -

ik hoop dat jullie mij begrijpen en tips hebben eventueel.

bij leds zet je nooit een weerstand paralel over de led, maar IN SERIE met de led.

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!
GJ_

Moderator

Op 11 mei 2009 21:11:09 schreef Henry S.:
[...]
Dat is niet waar, je vergeet de stroombron.

en de leds zoals in auto's: met zn dertigen gewoon parallel.

Op 15 mei 2009 16:07:59 schreef Alexander Verbeek:
bij leds zet je nooit een weerstand paralel over de led, maar IN SERIE met de led.

dit is geheel onzin !
Ben er zelf ook achter ben er klaar mee ben al bij een zaak geweest uitleg gehad. En nu nog solderen. allemaal lekker parralel als het maar dezelfde leds zijn. uurtje bij zaak en je weet alles over leds ben die persoon dankbaar en jullie niet sorry.

svp nogmaals slotje en profiel delete geen reacties meer svp !!!!

[Bericht gewijzigd door erg op vrijdag 15 mei 2009 21:07:39 (43%)

Anoniem

Op 15 mei 2009 21:09:31 schreef GJ_:
FAQ al gelezen? Dat kan denk ik geen kwaad. Waar die vreemde reaktie voor nodig is is mij een raadsel. De tips die je elders kreeg lijken mij vreemd.

Slotjes gaan niet op bestelling.

"Erg" heeft wel een punt.
Ik heb hier in dit topic al een boel onzin gelezen vermomd als goede raad. En dan gaat het hier nog over de op één na simpelste component.

"Gj", ben je er ook achter dat ledjes van hetzelfde type gewoon parallel kunnen? Een jaar geleden werd ik hier zowat gelynched omdat ik dit stelde.

Ik zal nog één keer met eenvoudige woorden wat toelichten over leds en dan nooit meer.

Volgende gaat alleen over klassieke leds, dus niet over zgn Luxeons en co.

Licht bestaat uit elecktromagnetische pulsjes, ook dat van leds. Die pulsjes energie ontstaan telkens in de led een elektron over de spanningsbarriere springt die door de junctie van twee verschillend gedopeerde halgeleidermaterialen gevormd wordt. Hoe groter de spanning over de halfgeleiderjunctie, hoe korter de golflengte van het lichtpulsje ook wel quantum genoemd. Dat is de wet van Planck.

Dus hoe meer het gewenste licht van rood naar blauw verschuift, hoe meer spanning over de halfgeleider moet. Daarom zijn de blauwe leds maar zo recent verschenen terwijl de rode al 40 jaar bestaan. Men had gewoon problemen om een geschikt materiaal te vinden dat betaalbaar en geschikt was voor massaproductie.

De spanning over een led wordt dus in principe bepaald door het halfgeleidermateriaal.
1,8V voor rood tot 3.5-4V voor blauw en wit.

Nu blijkt die theorie in de praktijk niet helemaal te kloppen.

ALs je kleine stromen door de led jaagt bvb 2 mA, dan klopt het wel min of meer.

Een felgroene led van 5000 mCd geeft bij 20 mA 3.3V, net zoveel als een blauwe. Hoe komt dat?

IR, rode en groene leds van het oude type met 500mCd lichtopbrengst bij 20 mA hebben een echte diodekarakteristiek met een zeer kleine dynamische weerstand. Dus een kleine spanningsverandering geeft een grote stroom verandering. Hierdoor is het veiliger een weerstand in serie te plaatsen.

De modernere leds gebruiken materiaal met een hogere intrinsieke weerstand. Hierdoor loopt de spanning bij een groene 5000 mCd led op van 2.2V bij 1mA naar 3.3V bij 20 mA.

Hierdoor kunnen ze gewoon parallel. Door de zachtere helling van de IA/VA karakteristiek stabiliseert de ene led de stroom door de andere.(in zekere mate)

Die veelgehoorde kreet,jamaar dan moeten ze uit dezelfde batch komen is eveneens quatch.
Ten eerste weet de helft hier niet wat een batch is, en ten tweede, voor bovengenoemde reden is het voldoende dat ze van hetzelfde type zijn.
Dus géén willekeurige leds uit de voorraad en rommelbak mixen, maar als ze uit hetzelde bakje bij de handelaar komen is het meestal ok.

Je kunt dus meerdere exemplaren gewoon paralel zetten, en het geheel voor de zekerheid uitrusten met één enkele serieweerstand, of een constante stroombron.

Witte leds zijn géén rgb leds maar blauwe of UV leds met een reflector met wit oplichtend fluorescerend materiaal.

dank je grotedikken

ben blij dat iemand het toch een klein stukje mee eens was.

mooi voorbeeld:

Iemand beweerde dat je bij een mac geen onderhoud hebt en bij pc wel.

heeft er iemand ooit wel eens van een busturings systeem zonder onderhoud gezien of van gehoord. (ligt eraan wat je op het systeem doet natuurlijk maar we gaan er van uit dat er flink op gewerkt wordt ja als je je pc uitlaat heb je inderdaad geen onderhoud)

Zo zitten er dus hier ook weer een stelletje die beweren dat een led altijd serie moett en als je parralel doed dat elk ledje een weerstand nodig. Dat is natuurlijk komplete waanzin.

@ GJ ja een faq uh sorry.

De tips die je elders kreeg lijken mij vreemd.
@ inderdaad erg vreemd

Henry S.

Moderator

Op 15 mei 2009 22:58:54 schreef grotedikken:
Die veelgehoorde kreet,jamaar dan moeten ze uit dezelfde batch komen is eveneens quatch.
Ten eerste weet de helft hier niet wat een batch is, en ten tweede, voor bovengenoemde reden is het voldoende dat ze van hetzelfde type zijn.
Dus géén willekeurige leds uit de voorraad en rommelbak mixen, maar als ze uit hetzelde bakje bij de handelaar komen is het meestal ok.

Meestal, maar niet altijd, en vooral niet door de low-cost Chinezen. Dus gewoon nooit direkt parallel zetten.
Alleen grote afnemers hebben die garantie.

Op 16 mei 2009 00:15:40 schreef erg:
Zo zitten er dus hier ook weer een stelletje die beweren dat een led altijd serie moett en als je parralel doed dat elk ledje een weerstand nodig. Dat is natuurlijk komplete waanzin.

Klok en klepel? IMO weet je zelf niet waar je het over hebt, weerstanden parallel aan leds... of leg je het gewoon krom uit?

@ GJ ja een faq uh sorry.

Je zou dat eens kunnen lezen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Wauw.. wat zijn we weer vriendelijk vandaag :)
Nogal pretentieus om hier even binnen te komen wandelen, te schreeuwen dat je er geen bal van snapt, en dan eventjes naar de winkel gaat, om vervolgens te komen schreeuwen dat wij er geen bal van snappen.

Leds parallel achter een weerstand zal wel werken, maar of je leds dit zo graag hebben is nog maar de vraag. De leds die jij en ik kopen zullen nooit exact dezelfde zijn, waardoor de ene waarschijnlijk meer stroom zal vragen dan de andere.
De levensduur van die leds zullen dus wat verkorten.

Als je het fatsoenlijk wilt doen, geef je elke led zijn voor(of achter)schakelweerstand, of zet je meerdere leds in serie (weerom met de weerstand).
Ik hoop dat je ook de specificaties van je leds kent... elke kleur verschilt in spanning, dus elke kleur zal waarschijnlijk ook een andere weerstand nodig hebben.

Al deze uitleg staat ook perfect in de faq. Als je die 1 keer leest snap je het toch ? Moest dat niet zo zijn, dan kan je nog dingen vragen...

Hopelijk geraakt je vliegtuigje verlicht :) een foto zou ook altijd mooi zijn!

Dit topic is gesloten