IR Oscillator heeft kuren op printplaat?

Of gewoon er over gaan met kontact PCC ;)

Op 15 mei 2009 19:58:52 schreef MGP:
R50 ohm is toch wat weinig.
Die IR led krijgt 70mA door zijn lijf wat toch veel is.

Voor een IR led niet. Alle IR leds die ik gezien heb kunnen 150mA aan.

Schmitt Trigger goed ontkoppeld met 100nF, direct op of in de directe nabijheid van het IC ?
Misschien even een foto van je printje!

De beste stuurlui staan aan wal

Foto komt maandag, hij ligt nog in het praticum lokaal.

Ik weet niet wat voor een soort soldeertin gebruikt is, zal eens kijken naar het type nummer. Kan wel zeker zeggen dat deze met harskern is, wat voor een harskern weet ik niet.

Zal maandag alles even nakijken, fotos posten, en alles stap voor stap opbouwen en doormeten.

Sine

Moderator

leg ook de open ingangen van je ictje aan massa, anders kun je ook rare dingen krijgen.

Op 16 mei 2009 20:23:32 schreef Bas Smit:

Voor een IR led niet. Alle IR leds die ik gezien heb kunnen 150mA aan.

:'( En ik heb er nog nooit één in mijn handen gehad, een minpunt in mijn carriere
Altijd waren dat 20mA of 50mA typen, en ik geloof ook niet dat die gasten zo'n high power IR led gebruiken.

Maar ik blijf erbij dat die antidenderschakeling de killer is!

LDmicro user.

Op 17 mei 2009 13:46:46 schreef Sine:
leg ook de open ingangen van je ictje aan massa, anders kun je ook rare dingen krijgen.

even ter informatie:
de overgebleven poorten van de schmitttrigger zijn allen aangesloten op de ground zodat deze niet "zweven"

hadden we al aangedacht :)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 mei 2009 16:35:12 schreef MGP:
[...]Maar ik blijf erbij dat die antidenderschakeling de killer is!

Maar hoe zou die de oscillator kunnen beïnvloeden?

In ieder geval is de test gemakkelijk: gewoon de ontvanger van de plus af halen. Gaat het dan goed, dan lag het aan de ontvanger.
Zo kun je ook de tor en/of de LED even losnemen, zodat je van die belasting af bent, en kijken wat er dan gebeurt.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zondag 17 mei 2009 16:58:34 (21%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Klasgenoot bleek de print mee te hebben genomen naar huis.
dus bij deze toch alvast fotos.

Maandag komen er scherperen, deze zijn genomen met een 2MP camera op mobiel. Hoop dat jullie dr wat van kunnen maken.

http://img190.imageshack.us/img190/3305/17052009002a.jpg
http://img34.imageshack.us/img34/5708/17052009l.jpg

Ik denk alleen dat jullie ook de onderkant willen zien. Zal hem daar zo even naar vragen als hij klaar is met eten.

Mod-edit: De volgende keer kleinere scherpere foto's en zorg in ieder geval dat je op het voorwerp focuseert. Wij zien net zoveel als jij: Niets.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 18 mei 2009 18:53:13 (18%)

Volgens mij werkt alles perfect zoals het in de data-sheets staat.
De IR detector is waarscheinlijk een TSOPxx type en die verwachten een bitstroom van 38 Khz signalen.
Alle andere statische storing wordt vrij effectief uitgefilterd, jou signaal is oof statich en wordt dus na enige tijd ook uitgefiterd.
Je IR led staat best wel veel te verstoken, deze zijn gemaakt om met pulsen van enkele uSEC te werken zodat ze maar 10 of 20% van de tijd aan staan.
Jou exemplaar staat 50% van de tijd aan.
Ik stel voor om voor de tor een C-R te zetten zodat de pulsen lekker kort blijven en de stromen hoog mogen zijn, anders vrees ik voor de gezondheid van je IR led's.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
suc6

en nog steeds leeft het niet.

er komt al geen goede 38khz vanaf de schmittrigger.
constant werkt het soms even wel, dan weet niet, dan word het weer een gelijkspanning enz enz.

We hebben de schmittrigger al vervangen.
De condensator voor de trigger.
De onstoringsspoel weggehaald.
Dingen losgesoldeerd zoals het IR LED om minder stroom te trekken.

verbeterde fotos zoals beloofd:

http://img35.imageshack.us/img35/3827/img0128aj.jpg
http://img39.imageshack.us/img39/6635/img0129a.jpg
http://img35.imageshack.us/img35/2293/img0130a.jpg
http://img196.imageshack.us/img196/708/img0131aw.jpg

De tin die we gebruiken is inderdaad met zure harskern..
zou dit een probleem kunnen zijn?!

[Bericht gewijzigd door patrickker op maandag 18 mei 2009 16:16:04 (19%)

JA, dit is zeker een probleem, schoonmaken dus! Het maakt eigenlijk van de isolatie tussen je sporen een weerstand. Dus overal zitten nu onbekende "weerstanden" tussen!

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

net ook een 5Volt 1A regulator even thuis in elkaar gesoldeerd.
Deze werkte wel perfect ondanks dat we tot nu toe met alles wat op school gebouwd is problemen hadden.
Ga maar eens proberen om dit geheel thuis op te bouwen, gebruik hier tin zonder harskern.
Heb hier nu dus ook een 5Volt "voeding". Heb hier een Agilent handscoop tot mn beschikking dus hopelijk werkt het wel als ik dit thuis opbouw. Zal alles stuk voor stuk opbouwen en doormeten. Dan is er tenminste zeker te zeggen waar het aan ligt.

Henry S.

Moderator

Op 18 mei 2009 18:47:27 schreef patrickker:
Ga maar eens proberen om dit geheel thuis op te bouwen, gebruik hier tin zonder harskern.

Dat wordt ook een ramp, gebruik 60/40 tin mét harskern.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

waarom wordt dit ook een ramp, tot nu toe soldeerd dit erg netjes als ik eerst de te solderen dingen insmeer doormiddel van een wattenstaafje.

heb hier geen tin met harskern liggen.

Shiptronic

Overleden

en dat insmeren doen we met S39 ? ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Henry S.

Moderator

Op 18 mei 2009 19:09:50 schreef patrickker:
waarom wordt dit ook een ramp, tot nu toe soldeerd dit erg netjes als ik eerst de te solderen dingen insmeer doormiddel van een wattenstaafje.

Laat het een weekje liggen en je kan er aarbeien op kweken...

S39 vreet je print, tin en componenten weg: http://www.circuitsonline.net/forum/search

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

oke bedankt,, dat doen we dus ook maar niet :P

Waar kan ik goedkoop tin zonder zure harskern bestellen op rol?Want zoals het nu lijkt werkt dit wel goed terwijl het op school een ramp was met tin met zure harskern.

ik heb wel hele dunne tin met harskern maar die is wel EXTREEM fijn. moet zo 4 tot 5 cm tin per soldering gebruiken bij dat draad, lijkt me ook niet de bedoeling.

Henry S.

Moderator

Waar vind je tin met zure harskern, en wat moeten we ons daarbij voorstellen?

En kijk hier eens.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 18 mei 2009 19:21:19 schreef Henry S.:
[...]
S39 vreet je print....

En niet alleen vreten maar ook geleiden, dat heb ik al meermaals getest.

En met deze slik ik al mijn antwoorden in, het zou mij zelfs verwonderen moest dat werken.

LDmicro user.

omdat mn instelling is om niet alles maar letterlijk over te nemen en gewoon aan te nemen als iemand het zegt heb ik het eens getest en gemeten. en inderdaad er is een verbinding, het is dan wel met een HELE hoge weerstand er tussen maar die verbinding is er wel degelijk.

Op 18 mei 2009 20:08:33 schreef Henry S.:
Waar vind je tin met zure harskern, en wat moeten we ons daarbij voorstellen?.

Gewone rol tin, zie je niets aan. Nadat iemand dit als reactie gaf eens gaan lezen wat er op de rol stond. En daar stond op zuurhoudende harskern. Dus ik neem aan dat dit de boosdoener is. Zo niet dan horen jullie dat nog, morgen haal ik alle componenten voor de prints die nog niet werkend en ga ik dan in elkaar solderen thuis.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 18 mei 2009 20:22:05 (48%)

Henry S.

Moderator

Op 18 mei 2009 20:17:46 schreef patrickker:
omdat mn instelling is om niet alles maar letterlijk over te nemen en gewoon aan te nemen als iemand het zegt heb ik het eens getest en gemeten.

Lof, je bent in deze sectie vaak een uitzondering (soms is het net Luilak...).

Gewone rol tin, zie je niets aan. Nadat iemand dit als reactie gaf eens gaan lezen wat er op de rol stond. En daar stond op zuurhoudende harskern.

Oei, verradelijk, is het toevallig hele dikke tin?
Dat is voor loodgieters.

Waar jij je componenten haalt hebben ze ook goede 60/40 tin.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

dit werd op school gebruikt en het is inderdaad behoorlijk dikke tin..

Ik heb het ook wel eens gehad, maar daar stond het niet op... Gelukkig al vrij snel doorgehad omdat er een "luchtje" aan zat. Vingers gingen er ook wat van irriteren. Toen bleek dat mijn schakeling niet goed werkte meteen gemeten en toen bleek er dus ook een (bij mij vrij laagohmige) verbinding tussen de sporen te zitten. Was trouwens gewoon 1mm harskern 60/40 soldeer.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

wat wij hebben op school ziet er ook helemaal normaal uit. je ziet geen verschil. misschien hebben wij zelf ook wel een verkeerde rol gepakt en is deze niet bedoelt om mee te solderen op printplaten.
In iedergeval werkt er nu iets op een printplaat. tot nu toe deed niets het! Ik hoop dat de rest dus ook gaat werken.
Dat horen jullie van me.

Tot nu toe allemaal bedankt voor de vele reacties en goed bruikbare tips!