Zelfbouw "mini"voeding; onduidelijkheden over ontwerp

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Hallo,

Voordat ik begin moet ik zeggen dat ik nog steeds redelijk nieuw ben met elektronica en geen ervaring heb met voedingen. Het houd op bij de computervoeding waar ik wel eens 12V vandaan geprikt heb en bij een paar batterijen die mijn schakelingen van stroom hebben voorzien.
Dit is mijn eerste "moeilijke" schema waar ik zelf een boel kennis bij elkaar heb gegooid en wat niet volledig van internet gekopieerd is. (Wel een beetje, maar niet helemaal ;) )

Ik ben bezig met het ontwerpen van een kleine voeding zodat ik gemakkelijk een paar standaard voltages kan pakken zonder dat ik daar eerst elke keer een schakeling voor op hoef te zetten op een breadboard. De spanningen wil ik regelen met 78xx en 79xx spanningsregelaars.

Schrik niet van mijn slechte ontwerpkunsten, het schema is in principe een combinatie tussen het L317-schema en het 78xx-schema van deze site :P

Klik hier voor het schema

De trafo zoals ik hem hier heb liggen bestaat uit één primaire en twéé secundaire spoelen in 1 blok.

Ik heb al met het volgende rekening gehouden:
- De 7805/7810/7815 kunnen maximaal 35V aan ingangsspanning aan, maar ik meet 38V na gelijkrichten. Om het verschil kleiner te maken plak ik er eerst een 7824 voor, die kan namelijk tot 40V aan.
- De elco's voor het gelijkrichten heb ik op 63V genomen, wederom omdat mijn secundaire spanning onbelast op 38V uit komt.
- De LM317/LM337 zou geen probleem moeten hebben met die 38V, omdat het verschil tussen Vin en Vout niet groter mag zijn dan 40V.

Nu loop ik tegen een aantal dingen aan, te weten:
- Voordat ik mij druk ga maken over de ground, is het belangrijk dat mijn ground 0V meet of gaat het om relatieve spanning? (ivm uitwisselbaarheid/doorlussen van de ground met andere apparaten, zoals bv een scope)
- Hoe zorg ik ervoor dat er op mijn ground 0V absolute spanning staat?
- Stel dat er over mijn ene spoel 25V staat en over de andere 23V (voor gelijkrichten), is de ground die ik heb aangenomen ook daadwerkelijk ground?
- Kan ik meten/bepalen of mijn ground echt 0V is?

- Naar mijn idee gebruik ik teveel 24V spanningsregelaars, kan ik met één 7824 meerdere 7805/7810/7815's voeden? (Uit de tweede spanningsregelaar kan ik natuurlijk niet meer stroom trekken dan dat de eerste regelaar kan leveren)
- Moet ik tussen de 7824 en een 7805/7810/7815 één of twee ontkoppelcondensatoren plaatsen?
- De symmetrische minivoeding van deze site gebruikt 47nF condensatoren tussen de spoel en de uitgang van de diode, waar dienen deze voor en moet/kan ik die in mijn schema ook toepassen?
- Hetzelfde schema gebruikt 1N4148 diodes tussen de +15V/-15V en GND, wederom waarom en kan/moet ik die in mijn schema ook toepassen?

Onderbouwend commentaar op mijn schema is natuurlijk van harte welkom :)

Ik dank jullie alvast voor de moeite en ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Groeten,
Nick

Ik breek natuurwetten, het is namelijk altijd de electronica die fout zit, nooit ik!