KEF PSW2000 sub problemen

Ik heb hier een KEF subwoofer die alleen maar bromt
Deze wil ik gaan repareren , dus eerst een visuele controle .
Er zit een ic in BA4560 met daaroverheen een onderdeeltje
wat lijkt te lekken op het ic of te heet is geworden.
Dit onderdeeltje lijkt een c-tje met als opschrift 224k,
Als dit een c is wat is dan de waarde?
http://www.uploadarchief.net/files/download/sdc10271.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/sdc10269.jpg

Veel kans dat het een onkoppelc'tje is, maar een foto zou handig zijn ;)

Zoals de onderste foto zat de c erop.
Op de bovenste foto heb ik deze weggebogen en is bruine smurrie te zien .
Het lijkt erop dat dit door een amateur is gemaakt ,maar deze sub kwam zo het de winkel.
Zou hier het ic ook kapot kunnen zijn?

bjokal

Golden Member

Om welke kef subwoofer gaat het? PSW2000, PSW2010?

Ik hoop voor je dat alle modificaties die nodig zijn al gedaan zijn.

Dat IC kan aardig warm worden, dat is normaal. Dat spul wat op het IC zit is contactlijm.
Dat moet je er in ieder geval af halen. Die C die er overheen gezet is is in ieder geval niet lek.
Dat is niet door een amateur gedaan, maar bleek na de productie toch nodig te zijn. Dat zie je wel meer ;-)

Verder raad ik je aan om de twee grote elko's in de voeding eens goed te bekijken.
Deze gaat ERG vaak kapot. Dat is ook niet zo vreemd, want ze hebben er een stel dikke 5W weerstanden naast gezet :-(.
Dit is te herkennen aan een bolle bovenkant, of omdat ze los zijn gekomen uit de lijm die er onder zit.
Deze elko's zijn denk ik vrij moeilijk te krijgen, omdat je met de maximum afmetingen zit.
Met de diameter en de hoogte kan je geen kant op.

Wat het modificeren betreft : De 5W weerstanden moeten een ander plekje krijgen.
Die worden met een klem en een paar lange draden op de achterkant van de koelplaat gezet.
In de eindtrap moeten twee transistors vervangen worden door een koppeltje BD139/BD140, die dan ook
weer met draden op het koellichaam moeten komen, en ook een 47u elko die vlak bij die 2 hele grote zit.

Verder moeten de elko's die direct naast de +15V en -15V regelaars zitten vervangen worden.

Kortom : bezint eer gij hier dus aan begint >:)

Edit : Mischien is een andere topicnaam en een move naar audio aan te raden?

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
KT88

Overleden

De bruine smup is lijm waarmee die C vast heeft gezeten.
Verwijderen lijkt me nuttig, het spul kan wel eens rare eigenschappen aan gaan nemen na verloop van jaren.

De BA4560 is een dual opamp van het genre NE5532 en mag niet extreem heet worden.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Dit is de PSW 2000
Verder heb ik nog niets gemodificeerd.
De elco's zien er goed uit dus niet bol of losgekomen.
Maar wat betreft die modificatie zijn deze onderdelen dan al kapot of is dit uit voorzorg.
En wat veroorzaakt die brom (dit is het enigste geluid wat ik verder hoor?

KT88

Overleden

Op 3 juni 2009 20:27:34 schreef bjokal:
Edit : Mischien is een andere topicnaam en een move naar audio aan te raden?

Gedaan. Moet er weer even inkomen na een hele tijd rust. ;)

@ Roland: meet eens over pen 4 en 8 van die opamp naar massa, daar zul je min en plus 15V moeten meten.
Gokje: er is 1 voedingsrail weg.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op pin 4 meet ik -14,88V pin 8 maar 0,88v
Kan ik concluderen dat de 7815 defect is?

[Bericht gewijzigd door 19roland70 op woensdag 3 juni 2009 21:04:11 (35%)

bjokal

Golden Member

Eventjes voor je opgezocht : kef PSW2000 service manual. Dat praat wat makkelijker.

Kijk in ieder geval C55 en C56 na. Ook zou ik C52 vervangen.

Als je een voeding mist, dan kan 1 van die 5W weerstanden los zitten. Dat gebeurt ook veel, die dingen worden aardig warm.

Pas op met de printsporen bij die weerstanden, die laten erg snel los.
Bij deze weerstanden kom je ook die bruine prut weer tegen, die moet daar dus ook weg. Het liefst ook de prut tussen de grote elco's. Dat spul kan na verloop van tijd gaan geleiden, en het vreet ook de draden van de componenten aan.

Maar wat betreft die modificatie zijn deze onderdelen dan al kapot of is dit uit voorzorg.

Meer uit voorzorg. Deze subwoofer staat constant onder spanning, dus die dikke weerstanden rond de voedings-elco's hebben 24/7 de tijd om de boel op te stoken.

[Bericht gewijzigd door bjokal op woensdag 3 juni 2009 21:13:19 (37%)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
KT88

Overleden

Een missende voedingsrail kan ook het definitief overlijden van de opamp betekenen (power latchup).

Voetje erin solderen en een NE5532 plaatsen.
4560 is wel te vinden, maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Verder Bjokal's uitstekende tips opvolgen en dan zal het subje wel weer boemen ipv. brommen. ;-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

1 van de 5W weerstanden was losgestookt ook het spoortje was verbrandt, dit heb ik weer gemaakt .
De speaker doet het nu wel een beetje alleen is er nu nog een zachtere brom.

KT88

Overleden

Zoals Bjokal hierboven al zei: vervang die elco's nou maar, dat kost geen drol en dan weet je zeker dat dat goed is.
Het IC kan ook nog defect zijn, ook die (althans de vervanger 5532) vind je op elke straathoek voor 30 cent.
Dan evt. ook de 7815, alhoewel ik niet verwacht dat die overleden is.
Die dingen zijn verrassend taai.......

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
bjokal

Golden Member

Het zou natuurlijk mooi zijn als je over een scoop beschikt. Het zou best kunnen dat de twee grote elco's toch niet goed meer zijn. Maar vervang inderdaad eerst die 220u elco's bij de spanningsregelaars.

@KT88 : een kapotte 7815/7915 heb ik in deze subwoofers nog niet gezien, maar wel een ander "leuk" verschijnsel.
Omdat beide regelaars via een weerstandsdeler op de hoofdvoeding zitten krijgen ze de maximaal toegelaten voedingsspanning voor hun kiezen. Nu heb ik een keer zo'n subwoofer gehad waar de 7915 om de paar seconde in de beveiliging ging. Erg leuk, geluid, PLOP speakerrelais afgevallen, geluid enz enz. Bleek ook aan een rotte 220u elco te liggen.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
Henry S.

Moderator

Op 3 juni 2009 21:07:04 schreef KT88:
Voetje erin solderen en een NE5532 plaatsen.
4560 is wel te vinden, maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

De TS heeft nog mazzel dat het niet de SIL versie is, dan was vervangen door wat anders moeilijker geworden.

Ik heb btw wel eens een rokende opamp gehad door latch-up...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
KT88

Overleden

Op 3 juni 2009 22:26:30 schreef bjokal:
Nu heb ik een keer zo'n subwoofer gehad waar de 7915 om de paar seconde in de beveiliging ging. Erg leuk, geluid, PLOP speakerrelais afgevallen, geluid enz enz. Bleek ook aan een rotte 220u elco te liggen.

220 uF direct achter een regelaar vind ik een erg hoge waarde.
Ik heb wel oscillerende of motorbotende regelaars gezien als de ESR te laag was.
100 uF direct erop is meer dan zat, liever nog lager en dan bij de opamp nog eens 2 x 22 uF ofzo.

@ Henry: SIL zie ik weinig meer in de iets modernere apparaten (heb er nog wel een stel liggen voor het geval dat).
In noodgevallen volstaat een staand printje met een haakse header en daarop een DIL opamp.
Of nog beter: een SMD-tje.

Maar goed, we gaan hier dat subversterkertje niet opnieuw ontwerpen. ;)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Heren bedankt voor alle reacties
De subwoofer werkt weer perfect,onderdeeltjes vervangen zoals geadviseerd
Kosten € 1,20
Nu gelijk dus weer de volgende vraag:
De sub wordt ingeschakeld als de versterker een signaal uitstuurd,maar zoals ik heb begrepen slijt de voeding hier dus van.
Nu kan ik deze wel iedere keer handmatig uit zetten maar dan ploft de speaker wat mij ook niet goed lijkt.
Op mijn versterker zit wel een 220V geschakeld wcd , is het mogelijk die te gebruiken zonder dat de speaker ploft?

KT88

Overleden

Ben bang van niet.......dan zou je een inschakelvertraginkje erin moeten zetten.

Het is zo ontworpen dat het altijd "stand by" staat.

Je zou kunnen overwegen de voeding te herzien waarbij de regelaars wat ontzien worden en er niet zulke bizarre weerstanden nodig zijn, maar dat vereist ietwat gevorderde kennis.

Een inschakelvertraginkje is simpeler en wellicht zelfs via Velleman of Conrad als kitje te betrekken.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

dus als ik met een 555 een inschakel en uitschakel timer maak die eerst het relais van de speaker schakelt en daarna pas de spanning dan werkt het lijkt me.
de plof is eigenlijk aleen bij het uitschakelen van de schakelaar van de voedings spanning ( inschakelen gebeurt al vertraagd )

bjokal

Golden Member

Dat ploppen bij het uitschakelen is inderdaad wel jammer.
Het opgenomen vermogen zonder signaal is echter ook jammer.
Mischien kan je de DC protectie aanpassen zodat het relais eerder afvalt als je de spanning van de sub haalt.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Hoe kan ik die dc protectie dan aanpassen?
Waar komt die plop dan uit voort?

Diamon

Golden Member

Heb dit weekend 2 defecte PSW2000's gekocht voor een zacht prijsje, waarbij beide de beruchte brom hebben (1 geeft ook een beste plop bij het compleet uitschakelen).
De ene heeft de opdruk van oktober 2000 en de ander van juni 2002.
Beide Kef's zijn aardig gelijk op gebouwd, maar verschillen her en der wel degelijk. De Power Amplifier print van 2002 heeft bijvoorbeeld bij de 7815 en 7915 een koellichaam.

Er zijn verder nog geen modificaties uitgevoerd in deze subs, iets wat ik dus alsnog ga uitvoeren.
De 2 dikke 5W weerstanden bij de 12000μF elko's ga ik verplaatsen, deze wil ik boven de TR 2SC5200 T0-3P en TR 2SA1943 T0-3P op de plaat bevestigen. Is dat een goed idee, of worden die TR's zelf al erg heet ?
Bjokal zegt in zijn posting van 3 juni, dat in de eindtrap de 2 transistors vervangen moeten worden door de BD139 en BD140. Deze transistors zitten er op dit moment al. Moeten deze ze alsnog vervangen worden, omdat ze misschien al te lang te heet zijn geweest?.
Ik zit de denken om deze BD's te verplaatsen naar de hoeken, waar ook de TR's al op vast zitten (links en rechts van de hoek zitten al schroeven in namelijk).
Is het een aan te raden oplossing, of juist een verkeerde oplossing ?.

Verder ga ik een aantal elko's vervangen die Bjokal in dezelfde posting aangegeven had.

Weet niet of 19roland70 nog actief is hier, maar ben benieuwd naar de datum die op zijn "Power Amplifier PCB Component Side" staat.

Wanneer de BD139 en 140 al op de koelplaat gemonteerd zijn zijn het gemodificeerde modules.

De brom komt mogelijk uit de voeding voor de voorversterker. Vervangen van de elkos na de 7815, 7915 en het aanbrenge van 100nf over de spanings regelaars moet dit probleem verhelpen.

Het is aan te rade om de weerstanden ook te monteren op de koelplaat ja. Deze brengen de voedings elko's tot dermate hoge temp. dat de levensduur flink word verkort.

Wanneer het probleem nog steeds optreed hoor ik het graag. Ik heb een flink aantal van deze modules gerepareert en gemodificeerd. (te veel eigenlijk)

Groet,
Michael

Diamon

Golden Member

Michael, bij de ene zitten de 7815 en 7915 al op een koellichaam.
Bij beide pcb's moeten de BD139 en BD140 het nog doen zonder koeling.
Kunnen deze BD139 en BD140 ook gemonteerd worden op de bestaande koelplaat (in de hoeken bijvoorbeeld), of moet daar een eigen koellichaam voor komen ?.

Heb je misschien een tip voor het bevestigen van de weerstanden op de koelplaat ?