KEF PSW2000 sub problemen

Oke dan is het geen officiele modificatie geweest.
je kan gaten boren in de koelplaat waar ook de eindtorren op zitten.
en daar schroefdraad in tappen. Wel moet je dan de BD139 en 140 isoleren van de koeplaat dmv een mica plaatje met koelpasta.( ik monteerde deze in het midden van de koelplaat) Ik boorde ook voor de weerstanden gaten in de koelplaat maar dan aan de achterkant. deze zette ik vast door een beugeltje deze kan je eventueel zelf maken. hierbij is koelpasta niet echt noodzakelijk. Paar draadjes solderen aan de weerstanden & torren met krimpkous zodat het geen sluiting kan maken met de koelplaat.

Wanneer je het oude model psw2000 heb zit er op de voorversterker print op een opamp en c-tje gelijmt. deze afknippen en lijmresten verwijderen. Het c-tje is overbodig en veroozaakt alleen maar oscilaties

Aan het begin van dit onderwerp is hier ook al over gesproken en zo te zien staan de foto's er nog. Overigens heeft het c-tje daar niet gelekt maar zijn dit lijmresten. Wanneer deze lijm wat ouder word gaat deze geleiden.

Vervang ook maar preventief c52. deze zal inmiddels ook wel bijna uitgedroogd zijn door de warmte. Deze zit in de voeding voor het ls-relais en zal wanneer uitgedroogd een ratelende relais veroozaken

Ik heb ook een "brommende" KEF-subwoofer, maar het is een PSW2010 i.p.v. de PSW2000 van in deze topic.
Ik ken niets van electronica, maar het lijkt erop dat er aan die twee witte "blokjes" (zie foto) iets gebeurd is en het ruikt verbrand ook.
Net voordat die subwoofer begon te brommen is ook de verliesstroomschakelaar uitgeslagen.

http://img707.imageshack.us/img707/3651/201002280007.jpg

Ik heb even de hier geposte manual van de PSW2000 erop nagezien en die 2010 lijkt er toch wel een beetje op.
Bij die PSW2000 staan er op die positie 2 x "RWR 5W 270R 5% AL", wat zijn dit precies?
En misschien heeft er ook iemand de manual voor de PSW2010, dan heb ik zeker het juiste onderdeelnummer.
En die bruine smurrie die op dat weerstandje terechtgekomen is, kan dit kwaad of kan ik dat zo laten?

Ik zou dit eventueel zelf willen herstellen als ik aan de onderdelen kan geraken, niet vanwege de kostprijs maar omdat ik hem al een keer laten herstellen heb en het nog niet zo lang geleden is. Daarom vrees ik een beetje dat het "symptoombestrijding" is geweest.
Ofwel dat hier iemand KEF een beetje kent en hier een duurzame oplossing voor weet?
Als het niet te ver is (b.v. straal <80 km) wil ik hem gerust laten herstellen.

Alvast bedankt voor reacties.

Pat.

Hier een soort antwoord, EN een vraag voor de service manual deskundigen.

Ten eerste voor Patd het antwoord op de brom: het (zwarte) condensatortje (elco) waar iedereen het over heeft, zie je op jouw foto net onder het witte stekkertje (met groen draadje in het midden) zitten. dat moet je vervangen. Als je het er uithaalt en je gaat er mee naar een elektronicawinkel vraag dan om een type dat 105 graden kan hebben in plaats van 85 , en een minimaal 100 volt type. Blijkt hij fysiek te groot, soldeer hem met "verlengdraadjes" vast en met een kabelbindertje ("ty-rap") bind je hem vast achter de grote condensator. Let op het plus en min van de elco (wit lijntje met een minnetje er op daar kun je het aan zien).

Nu de vraag voor de schema specialisten: Ik kan op diverse plekken het service manual downloaden, maar mijn VOORVERSTERKER print is anders. In het manual zie ik 8 ic's, die van mij heeft er zeven, en de faseregelaar is in mijn geval een 4-gangs in plaats van een tweegangs potmeter. In plaats van drie ic's (U5,U4,U2) in line met de twee bipolaire elco's op de hoek zitten er twee ic's 90 graden gedraaid ten opzichte van het schema in de manual.
Heeft iemand een schema of manual voor mij van een dergelijk afwijkend model print? btw het manual dat ik dus al heb, is 764kB.
Wat ik lees op de voorversterker, is een nummer 1725-580A-0001 en hij heet "psw2000/2010 pre amp june 12 2002 rev D"

Alvast bedankt.

Naar het schijnt heeft KEF een goed support,ook naar klanten toe,ik zou hen mailen/opbellen.Dit weet ik niet uit eigen ervaring,maar heb ik wel eens gelzen op diverse audio fora.

Edit:

Ik heb,ondekte ik net de service manual+modificatie lijst in mijn bezit.Mocht iemand deze nog nodig hebben,stuur maar een mailtje

[Bericht gewijzigd door Akino op dinsdag 30 maart 2010 15:54:28 (29%)

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas

Inmiddels werkt het weer, meerdere dingen stuk een opamp condensatortje en 2 transistors, allemaal in het "automatisch aanzet circuitje". Er bleek al aan geprutst, Kennelijk als het probleem anders is als het warmte probleem komt men er niet uit. Akino nogmaals bedankt voor de moeite, al betrof dit het manual dat ik al had. Inderdaad misschien moet ik er alsnog een mailtje naar KEF aan wagen voor dit specifieke schema. Al is het nu niet meer nodig. Behalve andere nummers en print routing, bleek het circuit voor de auto-aan schakeling bijna identiek als die uit het service-manual

Kijk het leeft weer,altijd leuk om te horen.

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas
Diamon

Golden Member

Ben vanmiddag bezig geweest met reparatie van de eerste PSW2000.
Heb 3 nieuwe elco's er in gezet, de 7815 en 7915 voorzien van een koellichaam en 100nf en beide vermogensweerstanden een eigenplekje gegeven. Heb op de uitgang en gnd een 100nf gezet, en op de ingang en gnd een 100nf gezet.

Morgen aan de gang met de andere Kef.

Heb even 3 foto's gemaakt van het geheel hoe het geworden is.

http://zwolle-thuis.dnsalias.org/circuitsonline/topic/74156/IMAG0009.jpg
http://zwolle-thuis.dnsalias.org/circuitsonline/topic/74156/IMAG0010.jpg
http://zwolle-thuis.dnsalias.org/circuitsonline/topic/74156/IMAG0011.jpg

Het tappen van draad ging bij 1 mis, dus een iets dikkere schroef moeten gebruiken.

Diamon

Golden Member

Heb nu weer een defecte PSW2000 op mijn bureau staan. Volgens de vorige eigenaar was de sub al eerder gerepareerd geweest, maar ging na een paar weken alweer defect.
Ik zag dat er meerdere elco's vervangen waren, door onder andere het merk NA en nog een paar beruchte / onbekend merken. Deze heb ik allemaal vervangen door LOW-esr elco's van Farnell, de FM serie van Panasonic.

Bij het testen van de sub, hoor je geen geklik van het relay. Heb deze er uit gesoldeerd en getest, hij functioneerd correct (klikt dan wel).

Herkend iemand dit defect dan wel probleem ?

Diamon

Golden Member

Bekijk het schema eens, dit is een output relais met DC detectie.

Dus misschien DC op de output, begrijp niet dat je dat nog niet gemeten hebt.

Ik heb ook zo'n subwoofer. Zit er over te denken om een extra transformator+brug+condensatoren te plaatsen voor de voeding van de spanningsregelaars en de vermogensweerstanden te verwijderen. Zou een 2x15V 3VA transformator voldoende zijn?

Diamon

Golden Member

Afgelopen weken geen tijd gehad om mij bezig te houden met de sub.
Ben aan het meten geweest, en als het relay zou aanslaan, zal er 46,9V op de speaker uitgang komen te staan (de uitgang van het relay, staat via R127 en L1 in verbinding met de collectoren van de 2SA1943 en 2SC5200).
Voor de R129 staat 46,9V en na R129 staat geen 46,9V meer, deze R129 staat direct in verbinding met pin 2 ( DC voltage detection circuit) van de speaker protector TA7317P.

Schema subwoofer: psw2000
Schema TA7317P: TA7317P

Ben zelf helaas het spoor bijster.

Hebben mensen hier enig idee wat het kan zijn als je wel de Ne5532 er in heb zitten (vervagnen) en hij toch geen geluid afspeeld ?

Excuses voor het her-openen van een onderwerp van 8 jaar geleden, maar als er nieuwe info is dan "mag het", toch?

Ik heb recent een KEF2010 aangeboden gekregen met het verzoek om het ding na te kijken.

Wat ik niet begrijp: de beruchte, vaak-stukgaande C52 elco wordt enkelfasig gevoed uit de trafo via D10. De wisselspanning komt uit "V" wat weer brugcel D11 voedt. Waarom is D10 niet domweg aangesloten op de +VCC, zodat de grote 12000 uF elco ook het relais voedt?

Lijkt me een structurele oplossing, de kwaliteit van de elco makt dan helemaal niet meer uit, maar ik zie wellicht iets over het hoofd.

Waar zit de denkfout?

Geert Jan

Topic toch nog actueel:
Heb KEF PSW 2010 die last had van gebrom 2x kort na elkaar.
1ste maal gerepareerd bij dealer.
Niet veel later opnieuw zelfde, symptoombestrijding dus.
2de maal gerepareerd en gemodificeerd door Michiel Verduyn.
Heeft daarna jaren perfect gewerkt.
Maar is nu tijdje niet meer gebruikt geweest en spanning erop blijven staan.
Doet nu helemaal niets meer.
Van Michiel geen spoor meer op dit forum.
Ik ben op zoek naar iemand die deze kan repareren voor mij.
Zijn er typische onderdelen die kapot gaan door langdurig in standby te blijven staan?
(rekening houdend met de modificatie volgens fabrieksopgave: o.a. verplaatsing vermogensweerstanden op afzonderlijk koelplaatje, meer details kan ik bezorgen)
Ben geen elektronicus, kan ik zelf al op zoek gaan naar mogelijk defecte onderdelen?
(zie echter geen bol staande condensatoren...)

Peter_dtn

Golden Member

de besproken voltage regulators met bijbehorende serieweerstanden zijn eigenlijk niet op hun taak berekend, ze worden veel te warm. Uit de +/-60V wordt de +/-15V gemaakt, dat houd in dat er +/- 45V moet worden weggewerkt met een stroom van 50mA is dat al ca 2,5Watt per regulator / weerstand.

Er zijn verschillende manieren om dat te fiksen, je kan de regulators voorzien van goede koelplaten waardoor ze minder warm worden, echter moet er nog steeds zo'n 2 * 2.5Watt worden weggewerkt.

Beter is om een schakelende module te kopen die vanuit +60V zowel + als -15V maakt, die module doet dat met een hoog rendement er zal beduidend minder warmte worden opgewekt in dit circuit. Bij toepassing van de module kunnen de weerstanden samen met de regulators verwijderd worden.

Een ander probleem wat ik tegenkwam zijn de elko's op de class D uitgangs versterker, die zijn ook niet op hun taak berekend en worden uiteindelijk ook veel te warm. Ik heb ze vervangen door papiercondensatoren welke de stromen gemakkelijk kunnen verwerken.

Elders op het forum staan wat plaatjes en uitleg.

De subwoofer speelt overigens al weer jaren zonder probleem, het opgenomen vermogen in standby is minder dan de helft van het oorspronkelijke, alles wordt eens tuk minder warm !

Wie is bereid mijn subwoofer te herstellen?
Heeft waarschijnlijk te lang in standby blijven staan.
Fabrieksmodificatie is reeds gebeurd.
(elco's vervangen, vermogensweerstanden vervangen en op apart koelplaatje plaatsen,...)

Op 23 juli 2018 11:39:38 schreef Patd:
Topic toch nog actueel:
Heb KEF PSW 2010 die last had van gebrom 2x kort na elkaar.
1ste maal gerepareerd bij dealer.
Niet veel later opnieuw zelfde, symptoombestrijding dus.
2de maal gerepareerd en gemodificeerd door Michiel Verduyn.
Heeft daarna jaren perfect gewerkt.
Maar is nu tijdje niet meer gebruikt geweest en spanning erop blijven staan.
Doet nu helemaal niets meer.
Van Michiel geen spoor meer op dit forum.
Ik ben op zoek naar iemand die deze kan repareren voor mij.
Zijn er typische onderdelen die kapot gaan door langdurig in standby te blijven staan?
(rekening houdend met de modificatie volgens fabrieksopgave: o.a. verplaatsing vermogensweerstanden op afzonderlijk koelplaatje, meer details kan ik bezorgen)
Ben geen elektronicus, kan ik zelf al op zoek gaan naar mogelijk defecte onderdelen?
(zie echter geen bol staande condensatoren...)

hn

[Bericht gewijzigd door bandje 66 op woensdag 25 juli 2018 07:51:09 (98%)

Bedankt voor het aanbod.
(hoewel, bericht ondertussen gewijzigd: begrijp die "hn" niet, of foutje?)
Volendam is niet bij de deur voor mij, zelf brengen is zo goed als uitgesloten.
Ik ga even na wat het zou kosten om op te sturen.

In deze post heeft Diamon een link van het schema gepost. Als je die erbij neemt en een paar spanningen controleert zoals Peter_dtn dat beschrijft kun je wel bepalen wat er aan de hand is.
Controleer eens of je een symmetrische spanning na de gelijkrichter hebt, Peter heeft het over ongeveer +60V en -60V, hier wordt dan de +15V en -15V uit gemaakt...

OK, ik ben geen electronicus, maar ga proberen uit te leggen wat ik meet:
Vóór die gelijkrichter meet ik een wisselspanning van 76V.
Ben dan op zoek gegaan waar ik ergens kon meten erna, maar vond niet direct iets zonder gevaar voor kortsluiting. Dus die +60V en -60V heb ik nog niet kunnen meten en ben dan maar verder gaan kijken.
Die U14 en U15 zijn waarschijnlijk spanningsregelaars?
Ik dacht dat dat metalen geribbelde koellichaam enkel om te koelen was en dat daar geen spanning op komt, maar bij U15 meet ik daar -34,4V op.
Op dat koellichaam van U14 meet ik 0V.
Hier is waarschijnlijk al iets wat niet klopt?

Patd.

Sorry voor dat mijn bericht weg viel had een foutje gemaakt.

Ik wil graag de PSW 2010 voor je maken, en wat verbeteren. bv de 270 ohm,
2 watt weerstanden op de koelplaat plaatsen etc.

Bandje 66.

Uiteraard is er nu wel iets defect.
Maar de modificatie zoals opgegeven door KEF en nog een paar bijkomende verbeteringen zijn reeds jaren geleden gebeurd.
(o.a. vervangen van een aantal elco's/condensatoren, verplaatsen van vermogensweerstanden, monteren van extra koellichaam waarop transistoren komen te staan, enz...)
Daarna heeft subwoofer lange tijd perfect gewerkt.
Maar nu is hij lange tijd niet meer gebruikt geweest maar spanning is erop blijven staan.
Daarom zou ik verwachten dat er wel iets gaat moeten vervangen worden maar geen (grote) modificaties meer nodig zijn.
Heb je al een idee in welke richting te zoeken volgens de meting in mijn vorige post?