Vraagje of dit schema goed is

oh oke ja ik wou gewoon wat proberen en het ook proberen te begrijpen

@Watchout
Grotere weerstand: OK.
Zener: Ja, leuk, dan laadt de elco op tot de Ub-zenerspanning. En dan? Schiet je nog niks me op hoor. Dit schema gaat gewoon nooit werken (Zie FET's antwoord)

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?

Het zou wel kunnen, als je een diode zou gebruiken die in geleiding blijft zodra de spanning erover onder de doorslagspanning komt, zolang er een bepaalde stroom door loopt. Een diac, bijvoorbeeld, doet dat. Hij slaat door bij een spanning van ongeveer 30V, en terwijl hij in geleiding is, kan de spanning erover inzakken tot ongeveer 20V, geloof ik. Dit is natuurlijk aangenomen dat er een weerstand in serie staat, waar de rest van de spanning over kan vallen.

Ik weet het niet zeker, maar ik dacht niet dat avalanche diodes zulk gedrag vertoonden.

Dit is, voor zover ik weet, wel nodig voor een relaxatie oscillator.

Overigens zou je ook een neon lampje kunnen gebruiken, maar die slaan pas door bij ~90V.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als iemand vraagt: wat is "sebra"?, dan kan een antwoord zijn "je bedoelt een zebra, dat is een paardachtig beest met strepen" en dat kan dan een bruikbaar antwoord zijn.

Als iemand vraagt: wat is "grtfd"?, dan is daar geen goed antwoord op. Niet alleen moet je zowat alle letters vervangen, maar er zijn ook nog eens tig manieren om dat te doen.

Daarom is er van dat beginschema niets - of alles! - te maken, en zit er geen enkele betekenis van zichzelf in.

Vandaar dat er nu zoveel verschillende antwoorden zijn. En in al die antwoorden moet zowat alles anders. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ja, natuurlijk. Je kan vast een knipperlicht maken, waarin de componenten van het beginschema zitten. Heeft er alleen niets meer mee te maken en werkt ook niet zoals de TS het bedoelde.

/edit, FET was eerder. Dat bedoelde ik.

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op vrijdag 5 juni 2009 19:06:15 (10%)

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?

oke ik denk dat ik dan de functie van een trasistor verkeerd gesnap heb kan iemand de dan simpel aan mij uitleggen? ik heb al gegoogld maar dat is allemaal zo moeilijke uitleg vooral wikkipedia

Op 4 juni 2009 20:31:52 schreef eagle987:
Als je een simpel knipperlichtje wilt maken dan kan je dit maken (bovenste schema)
[afbeelding]
vraag aub niet om de werking want zelfs de expert van CO begon te twijfelen (FreeElectron) :D

Staat hier:

http://www.cappels.org/dproj/simplest_LED_flasher/Simplest_LED_Flasher…

De functie van een transistor uitleggen doe je niet zomaar even. Daar zijn hele boeken over geschreven.
Voor een beginner zoals jou is wikipedia wel handig.

Ik weet dat een transistor gebruikt kan worden als schakelaar en als stroomversterker. Als je in de basis een basisstroompje stuurt ( Ib) worden de collector en de emitter met elkaar verbonden. Op je basis moet je ook altijd een weerstand zetten voor de stroombegrenzing.

De versterkingsfactor wordt ook wel hfe genoemd.

Halfgeleiders zijn dan ook niet bepaald eenvoudig. Het is en blijft een vreselijk ingewikkeld stukje natuurkunde.

In het kort kun je het zo zien, in het geval van een NPN transistor, zoals degene die je getekend hebt, dat een stroom die van de basis naar de emitter loopt, ervoor zorgt dat er een grotere stroom van de collector naar de emitter kan lopen.

De condensator zal er in dit geval voor zorgen dat er een stroom door de basis naar de emitter kan lopen, waardoor de LED zal oplichten, als je deze in de emitter of collector lijn opneemt (met een weerstand, natuurlijk). Zodra de condensator vol is, zal er geen stroom meer door de basis lopen, en zal de LED uit gaan. Het probleem is dat de condensator uit zichzelf niet meer leeg zal raken, waardoor dit zich dus niet kan herhalen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

oke, dit vind ik nou een duidelijke uitleg, daar zat ik eigenlijk een beetje op te wachten want dat andere vind ik erg ingewikeld, weten jullie toevallig iets simpels wat ik akn bedenken/maken als beginner?

Kniperlichtje met het simpele schema dat hier de vorige pagina getoond werd?

Kijk anders een bij schakelingen hier op de site.

Ja daar had ik al gekeken maar ik wil het liever zelf in een schema zetten kijken of ik daar wel wat van snap :p

Op 5 juni 2009 19:48:47 schreef jason246:
weten jullie toevallig iets simpels wat ik akn bedenken/maken als beginner?

Op 5 juni 2009 19:52:15 schreef jason246:
maar ik wil het liever zelf in een schema zetten kijken of ik daar wel wat van snap :p

Wat wil je nou? Een kant en klaar schema of iets wat je zelf kunt bedenken?

uitdaging: Bedenk iets waardoor (via een transistor) een relais kunt schakelen. Dus:
Met een drukknop schakel je een relais, maar er moet een transistor geruikt worden. Misschien niet de meest nuttige schakeling, maar wel leuk.

aan de mods: ik hoop dat dit niet te ver off topic gaat?

is dat niet simpel? met een drukknop de basis contact laten maken zodat de transistor gaat geleiden en de relais oversprint en contact maakt? of is het niet zo simpel?

Inderdaad, ik dacht dat je minder gevorderd was :)

EDIT: zie post hieronder van Henry:

in grote lijnen klopt het.

[Bericht gewijzigd door T-baev op vrijdag 5 juni 2009 20:08:44 (41%)

YES! ik snap die schakeling:p oke volgende:p

Henry S.

Moderator

Op 5 juni 2009 19:33:29 schreef jason246:
oke ik denk dat ik dan de functie van een trasistor verkeerd gesnap heb kan iemand de dan simpel aan mij uitleggen? ik heb al gegoogld maar dat is allemaal zo moeilijke uitleg vooral wikkipedia

Heb je je eigen topic niet gelezen?
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/969401#969401

Op 5 juni 2009 19:59:57 schreef jason246:
is dat niet simpel? met een drukknop de basis contact laten maken zodat de transistor gaat geleiden en de relais oversprint en contact maakt? of is het niet zo simpel?

Met of zonder weerstand(en), zo ja waar en hoeveel?
Waar komt het relais en mag het zomaar?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 5 juni 2009 20:03:59 (32%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

henry bedoel je daarmee dat ik dus toch de werking van de transistor (een beeetje) snap?

Op 5 juni 2009 20:04:02 schreef jason246:
henry bedoel je daarmee dat ik dus toch de werking van de transistor (een beeetje) snap?

edit: ja die berekeningen weet ik allemaal niet en hoe bedoel je van dat of het allemaal mag?

oeps helemaal verkeert beantwoord maar henry ja die berekeningen weet ik allemaal niet en hoe bedoel je van dat of het allemaal mag?

edit: oke sorry, indierdergeval bedankt voor de hulp, weet jij misschien nog een simpel schema die ik kan begrijpen en zelf kan bedenken? zoiets die t-beav had gegeven?

[Bericht gewijzigd door jason246 op vrijdag 5 juni 2009 20:09:33 (39%)

Henry S.

Moderator

Dat bedoel ik... Eerst leren lopen.

Daar zijn linkjes voor gegeven, en je kan de zoekfunctie gebruiken.

En gebruik de edit!
http://www.circuitsonline.net/forum/faq had je waarschijnlijk nog niet gelezen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Nee inderdaad, mag ik even zeggen dat ik dit echt een SUPER GOEDE SITE vind;) toppie toppie:D

Oh en henry van mijn part mag er op dit topic een slotje want ik heb het antwoord op me vraag dus heb het niet meer nodig, bedankt allemaal voor jullie hulp

Jason, als je eerste vraag beantwoord is, hoeft er nog geen slotje op zo'n topic. Het kan zijn dat er alsnog iemand iets zinnigs te melden heeft. Zelden, maar soms toch wel, jaren later.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

simpel schakelingetje dat ik pas bedacht heb is een 'inschakelvertraging' dus je sluit de stroomkring (in mij geval een vloeistofpeilschakelaar zodat me pomp niet constand aan en uit loopt te slaan maar langer pompt en langer uitblijft) maar goed als de schakalaar in is gedrukt duurt het een eindje voordat het relais bekrachtigt word, denk er eens over na als je iets wilt verzinnen. ik heb dit werkend bouwsel ook niet eens nuttig gebruikt