Afzuiging WC aan met licht, uit na timer

Ben in de renovatie van mijn appartement op zoek naar een oplossing voor het volgende probleem. Ik wil een ventilator laten aanslaan wanneer het licht in de WC aanschakelt, en wil de ventilator weer uitschakelen enkele minuten nadat het licht uitgeschakeld wordt.

De ventilator wordt gevoed vanuit 230VAC door een aftakking van het licht vóór de schakelaar (dus: 230VAC is altijd beschikbaar als het circuit onder stroom is).

Wie kan me op pad helpen?

Mvg,

Olivier

Met de timer van deze site zou je het zo kunne maken dat de ventilator aangaat naar dat jou licht ui is maar omdat het hier om 230vac gaat is dat denk ik niet mogelijk met dit schema

aangezien de fan voor de schakelaar zit denk ik aan een LDR, maar er zijn vast betere oplossingen.

wat je ook zou kunnen doen is een schakeling bedenken met een sensor van een buitenlamp ofzo dat je in plaats van de lamp de ventilator aan laat gaan

Daar had ik aanvankelijk ook aan gedacht. Voor nog geen 20 euro kan je een goedkope "PIR + vertraging" unit vinden in een aantal DHZ zaken. Echter weet ik uit ervaring dat die PIR niet altijd te betrouwen is: je zit namelijk op het WC redelijk stil :)

Ook heb ik gekeken naar dergelijke soort ventilatoren: die bestaan met vochtigheidssensor, of met timer (en schakelaar), of enkel met schakelaar. Vreemd dat er geen ventilatoren bestaan met ingebouwde lichtsensor + uitdoofvertraging.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 5 juni 2009 22:27:08 (20%)

ja maar kan je die buitenlampsensor dan niet aanpassen zodat ie meteen aangaat als ie iets ziet en dan 5 minuten aan blijft ofzo dus de schakeling in de lamp/sensor aanpassen?

DE OLDE

Overleden

Er zijn ventilatoren die gaan draaien met het licht aan en vertraagd uitschakelen na dat het licht uit is. Deze hebben dus een fasedraad , een schakeldraad en een nuldraad.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

ik denk dat mijn optie beter is met die sensor want als je het net zo als bij het ts doet met de lamp en je laat de lamp perongeluk aan dan draait die ventilator de heletijd en dat lijkt me niet echt handig

Op 5 juni 2009 21:39:23 schreef DE OLDE:
Er zijn ventilatoren die gaan draaien met het licht aan en vertraagd uitschakelen na dat het licht uit is. Deze hebben dus een fasedraad , een schakeldraad en een nuldraad.

Het probleem is dat ik een 3-aderige kabel heb geplaatst: fase, nul en aarding. Ik had hiervoor dus een 4-aderige kabel moeten voorzien. Ik "misbruik" liever de aardingsgeleider niet als schakeldraad (veiligheid + keuring).

Vandaar dat ik denk dat het gemakkelijker zal zijn als ik een fotodiode, een relais en een timercircuit gebruik om die ventilator alsnog met mijn huidige bekabeling te bedienen. Tenminste, dat is hoe ik het vandaag begrijp.

Kan je niet beter inplaats van bij het licht een schakelaartje op de deur plaatsen? dat als de deur open gaat de ven aan gaat? het is maar een idee

Dat is ook een leuk idee, maar ik vind het complexer en minder betrouwbaar om uit de deurbewegingen af te leiden wanneer de ventilator aan en uit moet.

Een mogelijkheid die ik nu zie, is het schemerschakelaarcircuit te koppelen aan de timer, mits een relais en een transfo te gebruiken. Maar wordt alles dan niet hopeloos ingewikkeld?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 5 juni 2009 22:27:31 (27%)

kan je niet gewoon de fan na de schakelaar zetten? Er parallel over dus (samen met het licht) Ik weet wel niet of dit toegestaan is?

Dat kan zeker, maar dan gaat de fan onherroepelijk uit samen met het licht. Wat ik wil, is dat de fan nadat het licht uitgaat nog enkele minuten blijft nawerken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 5 juni 2009 22:27:40 (42%)

ik denk dat het wel zou kunnen maar dan heeft ie toch geen timer? en dat wou die wel

Idd, ik had de startpost niet goed gelezen. Moest de fan 12V zijn zou je er een grote condensator aan kunnen zetten. Maar met 230V wordt dat wel een heeeel grote.

zeker voor een paar minuten.

Hehe, da's een goeie :)

Ik zie de gezichten van mijn gasten al: "Zeg, is dat een boiler in de wc?" - "Neenee, gewoon een condensatortje voor de ventilatie" :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 5 juni 2009 22:27:53 (48%)

bedoel je dan de warmte of de grote van het ding?:p

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 5 juni 2009 22:28:04 (73%)

De grootte, want er zit toch een ventilator achter? :p

Alle gekheid op een stokje, ik vind het vreemd dat hier blijkbaar nauwelijks kant-en-klare oplossingen voor bestaan. Het ziet er toch redelijk normaal uit dacht ik?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 5 juni 2009 22:28:11 (26%)

een elco van 100.000uF (oid) bij 400VDC of 300VAC zal wel een flink groot ding worden :D

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!

relais met afval vertraging

de spoel aansturen met de schakel draad van de lamp
en het relais contact tussen de voeding van de mv zetten

wat je niet weet, kan je altijd leren

Dit kan ik dus in principe inbouwen achter de lichtschakelaar (in hetzelfde "potje"). Interessant!

Welk type zou je aanraden? Zo'n ventilator verstookt max. 20-30W.

Mod-edit: Lees http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys eens ivm onnodige quotes, Beantwoorden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 5 juni 2009 22:29:01 (53%)

ik zat meer aan een groter type te denken
ik werk niet veel met dat kleine spul maar wellicht dat er hier iemand is die daar meer vanaf weet

mocht er een verlaagd plafond komen kan je er altijd nog aan 1 denken voor din rail montage je hebt ze ook die kan je zelf stellen

wat je niet weet, kan je altijd leren

Ik heb geen verlaagd plafond waarachter ik het kan wegsteken.

In het ergste geval moet ik een apart "potje" in de muur stoppen om die relais in te verwerken.

ik moet je dan het antwoord even verschuldigd blijven.
maar kijk anders even op internet of er relais of iets in die trant bestaan met afval vertraging die achter een schakelaar verwerkt kunnen worden

wat je niet weet, kan je altijd leren

Dank je voor de tip!

Heb ondertussen al één type kunnen vinden: Link naar PDF. Deze zijn op een rail te monteren.