6,5W versterker

hallo,

Ik wil voor op mijn bureau een versterkertje maken met 2 x dit schema:

http://users.otenet.gr/~athsam/power_amplifier_for_loudspeaker_6W_8R.h…

Waarom dit schema en niet gewoon een tda2003?
Dit versterkertje vind ik veel mooier, ik heb het wel gehad met die ic versterkertjes en wil graag eens een ander ontwerp maken.

Nu had ik de vraag of ik hier ook 4Ohm speakers(2 x 8Ohm paralel) op aan kan sluiten?

Ook vroeg ik mij af of die 6,5W nou RMS vermogen is of piek.

Als laatste wou ik nog weten hoeveel vermogen de voeding moet kunnen leveren(ik las in een ander topic dat een classe A versterker een rendement had van ongeveer 50% dus moet ik dan uit gaan van een voeding van 13W of meer?
En moet de spanning precies een symetrische 18v zijn? Anders moet ik op zoek gaan naar 13,8V trafo's.

Gr Jeroen

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je kunt hier gerust 4 ohm aan hangen, alleen zal het vermogen dan gehalveerd worden. Het is immers een hoogohmige uitgang; hij houdt de stroom constant.
Wel vreemd ontwerp overigens; normaal wil je een luidspreker juist uit een zo laag mogelijke weerstand sturen.

De voedingsspanning is niet kritisch.

Of het vermogen continu (niet rms!) is, of piek, hangt alleen af van de voeding en de koeling. Zijn die beide voldoende, dan is het continuvermogen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@FET: Ik heb het niet in detail bekeken, maar ook bij een stroomgestuurde versterker wordt het vermogen in 4 Ohm/8 Ohm beperkt door de voedingsspanning. Je zou dus alsnog een dubbel vermogen verwachtne met 4 Ohm luidsprekers. Maar misschien dat de stroom nog ergens anders wordt gelimiteerd.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

De spanning over R6 is gelijk aan de ingangsspanning, hoe laag je de luidsprekerweerstand ook maakt.

Bij gelijke ingangsspanning is de stroom door R6 daarom constant, door de luidspreker dus ook. En dus neemt het vermogen af met de weerstand.

Henry S.

Moderator

Op 9 juni 2009 11:35:10 schreef Jeroen06:
Als laatste wou ik nog weten hoeveel vermogen de voeding moet kunnen leveren(ik las in een ander topic dat een classe A versterker een rendement had van ongeveer 50% dus moet ik dan uit gaan van een voeding van 13W of meer?

Rendement is theoretisch max 25% en in praktijk nog lager, maar dit is geen klasse A versterker, maar AB.

In de beschrijving staat dat de versterker voluit rond de 500mA trekt, daarmee bepaal jij je trafovermogen.

En moet de spanning precies een symetrische 18v zijn? Anders moet ik op zoek gaan naar 13,8V trafo's.

Zoveel mogelijk symetrisch ander krijg je DC op de uitgang.

Op 9 juni 2009 12:09:27 schreef Frederick E. Terman:
Je kunt hier gerust 4 ohm aan hangen, alleen zal het vermogen dan gehalveerd worden. Het is immers een hoogohmige uitgang; hij houdt de stroom constant.

De gain is afhankelijk van de luidsprekerimpedantie maar dat zegt niets over de maximale uitgangsspanning en dus vermogen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Daar heb jij weer gelijk in, en zo beschouwd heeft (Z) ook gelijk zie ik nu.

Bij hetzelfde ingangssignaal halveert het vermogen.
Maar je kunt natuurlijk meer signaal insturen om dat weer op te krikken.
Zo, nu klopt het weer. :+

ah, had ik dus toch gelijk. Ik was te lui om het helemaal na te gaan. Bedankt Henry :)
(ben je waarschijnlijk niet van me gewend FET :p )

Is er nu eigenlijk een voordeel aan stroomsturing tov spanningssturing?

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

ah oke allen hartelijk bedankt.

ik moet dus een 2x15v 30VA trafo zoeken. Ik was toch van plan er nog een voorversterker met toonrgeling etc in te maken dus dan krik ik de gain ook wel meteen een beetje op.

mvg Jeroen

Henry S.

Moderator

Op 9 juni 2009 22:37:10 schreef Jeroen06:
ik moet dus een 2x15v 30VA trafo zoeken.

Monoversterker of rekenfout?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 9 juni 2009 22:23:18 schreef (Z)weetvoetje:
Is er nu eigenlijk een voordeel aan stroomsturing tov spanningssturing?

Lijkt me niet. In de audiowereld gaat het altijd om de dempingsfactor. Die moet hoog zijn, zodat resonanties van de luidspreker zo goed mogelijk gedempt worden door de lage impedantie van de versterkeruitgang.

In dit schema doet men het omgekeerde. Door de stroombron met zijn "oneindig hoge" impedantie krijgt de luidspreker geen enkele demping opgelegd, zodat je iedere onvolkomenheid extra goed hoort.

Maar goed, kortsluitvast is je versterker zo wèl.

Monoversterker of rekenfout?

je zegt dat hij maximaal 500ma trekt.

2x15 x 0,5 = 15va per kanaal

15va x 2 = 30va.

klopt toch?

---edit---

Shit vergeten dat de dc-stroom kleiner is dan de ac-stroom.

[Bericht gewijzigd door Jeroen06 op 9 juni 2009 23:04:51 (20%)

@FET: Ja, maar het is maar net wat je zo goed mogelijk wilt krijgen. Is dat conus-snelheid (ofwel de spanning over de spreekspoel) of is dat de kracht op de spreekspoel (stroom)

Maar uiteindelijk doet het er allemaal amper toe, omdat de draadweerstand veel te hoog is van zo'n luidspreker.

@Jeroen: ja, dat is inderdaad kleiner. Je moet het gewoon lekker ruim nemen. Als je het niet nieuw koopt is het niet zo duur. (wel nieuw kopen is wel nogal duur)

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 9 juni 2009 23:46:28 (22%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 9 juni 2009 23:45:01 schreef (Z)weetvoetje:
@FET: Ja, maar

Ik heb al veel verschillende en tegengestelde gezichtspunten gelezen in het geluidswereldje, maar eigenlijk iedereen lijkt het erover eens te zijn - tot mijn verrassing :) - dat de luidspreker laagohmig, en niet hoogohmig, moet worden aangestuurd.

Ja, maar consensus in de audio-wereld is net zoiets als consensus in de politiek. Men is het wel ergens over eens, maar of dat dan ook het goede is... :p (Nee, dan Wilders, die durft tenminste eerlijk de waarheid te zeggen!)

:+

Maar ik ben wel benieuwd waarom ze eigenlijk tot die conclusie komen. Ik bedoel met die interne weerstand van de spreekspoel is het idee van goed gecontroleerde snelheid bij goede spanings-sturing toch niet houdbaar. En zelfs al was dat waar, dan maakt dat voor allerlei resonanties in de kast toch niet uit. Constante kracht, of constante snelheid, je kunt er altijd prima resonanties mee aansturen.
Je zou eigenlijk de impedantie gewoon aan moeten kunnen passen tot iets wat lekker klinkt. Liefst ook nog dat je de impedantie negatief kan instellen. Dan kan je wel echt goede spanningssturing krijgen. (dan kun je precies de spreekspoel-impedantie opheffen)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Tot het lekker klinkt.. dat is weer het buizenverhaal, maar dan met luidsprekers :)

Het heeft inderdaad niet veel zin de impedantie te verlagen tot extreem lage waarden, omdat je toch de spreekspoelweerstand overhoudt.
Maar de impedantie verhogen is een ander verhaal. Het maakt een heel verschil of de luidspreker gedempt is (of dat nu met 4 + 1 ohm is, of met 4 + 0,001 ohm :)), of dat hij bijna ongedempt is (4 + bv. 20000 ohm).

Langzamerhand off topic, maar héél grappig. Ik googelde nog even voor de volledigheid op 'loudspeaker high impedance current drive' en kwam onmiddellijk op een "review" van de "First Watt F1" versterker, die uiteraard wèl een hoogohmige uitgang heeft. Er staat eerlijk bij: "First Watt isn't a real company, and the F1 power amplifier isn't a real product. Consequently, this isn't a real review." Een goedgelukte grap, dus.
Maar.. er zijn tientallen sites waar óók over deze versterker gesproken wordt - en waar de schrijver zelfs beweert er naar geluisterd te hebben, en hoe goed hij wel niet klinkt.
Dan zullen een boel andere "luistertests" óók wel niet echt zijn, mag ik aannemen.

Tja, maar dan kom je uit op de vraag wat dempen is. Als je de spanning strikt controleerd, heb je de stroom niet meer in de hand. (uitgangsimpedantie laag)
Als je de stroom strikt controleerd heb je de spanning weer niet in de hand. (uitgangsimpedantie hoog)

Als je de snelheid van de conus in de hand houdt, heb je de kracht op de conus (en dus de kracht op de lucht, en dus de luchtdruk) niet in de hand. En andersom.

Eigenlijk zou je op constant vermogen moeten insturen.
Maar dan zal je weer net zien dat het rendement van de luidspreker weer niet constant is :)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat dempen is, is duidelijk. Nooit geprobeerd?
Kortgesloten is heel erg gedempt, open is niet gedempt.

Met een gewone draaispoelmeter is het ook heel duidelijk. Daarom worden losse "loopwerken" vaak met een kortsluitdraadje weggelegd.

Ja, maar wat je moet dempen zijn mechanische en luchtdruk-resonanties.
Da's toch wel wat anders dan alleen de snelheid in de hand proberen te houden. Want daarvoor werkt kortsluiten het beste. Dat werkt dus ook het beste voor het dempen van de konusbeweging.
Voor sommige resonanties zal het juist nodig zijn dat de impedantie juist hoog is.

Al klinkt klinkt het logischer om de impedantie lager te maken dan hoger. Het zou toch ook echt leuk zijn om de impdantie negatief te maken, als je het stabiel kan krijgen.

Maar vergelijk het met een serie of parallel LC-kring. Bij de ene krijg je opslingering bij lage impedanties, bij de andere krijg je opslingering bij hoge impedanties.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je verschuift het vraagstuk. De laagohmige aansturing is om de eigen bewegingen van de conus te dempen.
Wel eens geprobeerd? Het verschil tussen "tk" en "bongg" is treffend.

Als je de beweging van de conus wilt dempen moet je spanningssturing toepassen. Duidelijk, geen discussie.
Maar je wilt de geluidsgolven ideaal hebben. En dat hangt (voor basreflexkasten) van meer factoren af.

excuus dat ik jullie discussie onderbreek:P maar zou deze versterker werken met:

18x1,4=25,2 25,2-1,4= 23,8Vdc symetrisch? of moet ik echt lager gaan zitten?

Als ik de opamp tenminste voedt met een 7818+7918 oid. ik zag in de datasheet dat deze max 22vsymetrisch mag hebben

[Bericht gewijzigd door Jeroen06 op 10 juni 2009 18:03:33 (28%)

Henry S.

Moderator

+/- 22V is absolute max voor het IC, daar beslist niet boven gaan zitten, en wat marge houden.

Over R2 en R3 valt elk nog 600mV wat je marge is, dus de voeding echt niet boven de +/- 22V laten komen.

Een 2*18V trafo is dus wat aan de te hoge kant, voedingen stabiliseren wordt eigenlijk niet gedaan maar een 7818 en 7918 is hier geen probleem.

wat ik bedoel is de opamp voorzien van een 78/79-18 en de torren gewoon voedden met de 24v sym. Zo verstook ik minder in de spanningsregelaars.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat gaat niet!
De basisspanningen komen uit de opamp, en die spanning gaan niet mee met jouw verhoogde emitterspanningen.
Je zou de torren dan dus veel te veel basis-emitterspanning geven, zodat de ruststroom te hoog wordt - of je zou de emitterweerstanden moeten aanpassen, maar die worden dan wel erg hoog, zodat je weer geen vermogen kunt maken.

Henry S.

Moderator

Idd, de truuk is dat de voedingstroom van de opamp, ipv de uitgang, de torren openstuurt.

Zelfde truuk: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/51

Het kan op jouw manier maar dan moet het schema aangepast worden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 11 juni 2009 15:09:33 (19%)