Elektrotechniek of elektronica?

Hey,

Ik ben pas afgestudeerd.
Mijn vooropleiding is elektrische installatietechnieken.
Maar nu wil ik gaan verder studeren maar ik twijfel nog tussen elektrotechniek of elektronica.
Mijn vraag is of er nog werk in de elektronica is.
De verschillen zoals moeilijkheidsgraad of benodigde basiskennis.
Of het ook nog mogelijk is om elektronica bij te houden na de studies met de continue veranderingen.

Persoonlijke ervaringen met deze opleidingen zijn ook welkom.

Woensdag ga ik mij inschrijven in de khk in Geel.

elektronica

elektrotechniek

Om echt werk te vinden in de elektronica zelf is het goed zoeken heb ik de indruk. Een job in de elektrotechniek lijkt een stuk gemakkelijker te vinden. Mijn inziens worden er meer elektrotechnische jobs aangeboden dan elektronica ontwikkeling.
Zo zal je gemakkelijker een vacature voor bijvoorbeeld een E-Plan tekenaar vinden dan één voor een PCB designer.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

ja, maar moet dat je uitgangs punt zijn?
Ik heb electronica gestudeerd.
Heb 2 jaar van ellende E-PLAN getekent voor de machine bouw. Leuk voor even, maar als je hart ligt bij electronica, dan wordt ik niet warm van 50mm2 kabels en werkschakelaars van 500A.
Er is misschien meer werk in te vinden, maar in de electronica is toch ook werk zat. In deze tijd misschien niet zoveel, maar toen ik 6 jaar geleden afgestudeerd was, was dat ook niet.
Heb ook pas na 4,5 jaar mijn baan gevonden die ik al lang zocht.
Soms moet je even met wat minder genoegen nemen als de banen niet voor het oprapen liggen vind ik. Wat je echt wilt vind je dan toch echt wel.

Om te bepalen wat je verder zult gaan doen moet je vraag nr. 1 beantwoorden voor jezelf. Al het andere is onbelangrijk. De vraag is:

>>> Wat vind je leuk om te doen? Wat heeft je interesse? <<<

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Even los van de vraag of er werk is in een bepaalde sector. Doe wat je leuk vindt. Het leven is te kort om je elke dag naar een baan te slepen waar je niet gelukkig van wordt.

Misschien ben ik een cynische ouwe zak, maar geld weegt niet opp tegen plezier in je werk. Je zit er tenslotte zo'n 8 uur per dag.

Als je doet wat je leuk vindt, dan kom je er wel. Gedrevenheid levert je meer op (ja, ook salaris) dan om gedwee te doen wat de baas wil in een branche waar je hart niet ligt.

Bedankt voor jullie tips alvast,

Ik ben geïnteresseerd in elektro.
En heb uit mij stage en andere werkervaring bijgeleerd dat ik liever bezig ben met het maken van nieuwe dingen
dan het herstellen of onderhouden van huidige installaties.
Ik vind het moeilijk om een keuze te maken zonder veel praktische ervaring.
Het is als in het donker in de toekomst tasten. :)

Ik ben vooral gepassioneerd door robotica.
Het is iets wat jezelf maakt en ontwerpt en dan tot leven brengt.
Ben namelijk bezig met het ontwerpen van een robot.

Je moet je niet laten leiden door waar er werk in een bepaalde branche is. Een opleiding duurd meestal 4 jaar. De arbeidsmarkt kan dan als jij van school komt, totaal anders zijn. Probeer je goed te orienteren, jammer dat nu overal de open dagen al geweest zijn. Je kunt natuurlijk wel brochures aanvragen. En ga je ook niet blind staren p 1 school. Maar probeer van verschillende scholen brochures aan te vragen.

Als je robotica interessant vind, zou je ook eens naar automatisering kunnen kijken. Dan ontwerp wel geen robots maar je bent er wel volop mee bezig.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Ben van plan een professionele bachelor te doen (3 jaar).
En ben al naar verschillende keren naar een sid-in geweest.
En al ben al naar opendeurdagen geweest.
Maar daar ben ik niet veel wijzer geworden over een studiekeuze.
Ben alleen info te weten gekomen over de werking van de scholen.

Schmetterling, bedenk dat de keuze die je nu moet maken niet voor de rest van je leven vast ligt. Doe nu wat je nu leuk vindt. Doe ervaring op, proef aan alles wat je tegenkomt.

Met een paar jaar werkervaring kun je veel beter kiezen. Daar heb je nu niks aan, maar ik wil je daarmee alleen gerust stellen. Het komt allemaal goed, het hoeft niet gelijk perfect te zijn. Uiteindelijk kom je wel op je plekje terecht.

Je begint net. Doe veel ervaring op, probeer zoveel mogelijk te zien en mee te maken. Over tien jaar weet je wat je wilt, kies op dat moment waar je de rest van je carriere wilt volmaken.

Tot die tijd, lang leve de lol, en doe zoveel mogelijk verschillende ervaringen op.

@6502: de keuze legt misschien niet de rest van mijn leven vast maar het bepaalt toch wel een klein stuk ervan.
Daarmee bedoel ik de 3 jarige opleiding :)
Maar ook de mogelijkheden achteraf met het behaalde diploma.

Men moet nu eenmaal en keuze maken anders raakt men nergens.
Enzo ervaring opdoen en plezier maken. :P

Kies datgene waarvan je denkt dat het het leukste is om te doen de komende 45 jaar ;-)

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Henry S.

Moderator

Op 26 juni 2009 21:25:31 schreef Schmetterling:
Maar nu wil ik gaan verder studeren maar ik twijfel nog tussen elektrotechniek of elektronica.

Doe beide als je de kans krijgt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rbeckers

Overleden

Na je opleiding kun je nog (moet je nog) veel cursussen, examens etc. doen.
Zie die opleiding als een begin.

Iedereen bedankt voor de reacties.
Zal er nog eens een paar nachtjes over slapen. :9