Op 1 juli 2009 15:56:20 schreef kluyze:
Ik ben geen 100% zeker, maar de rode laag is standaard aan de zelfde zijde als de componenten, zeker aangezien je met smd werkt. Dus gaan de '2009' en de 'kunstzinnige' bochten onder de componenten zitten waardoor je ze nooit meer zal zien.
De kunstzinnige bochten verdwijnen inderdaad. Is niet erg, 't is ongeveer zo'n "verborgen-onder-een-IC-geintje", ditmaal jaren-70 stijl. Niet dat ik die heb meegemaakt... Maar heb een versterker hersteld met een bochtige print, en ziet er mooi uit vind ik.
2009 verdwijnt niet, die potmeter is TTH, en zit dus niet op de koperlaag.
Verder over de print zelf:
- rechts onder hybride, is dat ook een 'kunstzinnige' bocht? Anders kan je daar beter gewoon een T van maken.
Dan heb ik 2 90 graden hoeken, waar dus etsmiddel makkelijker onder de fotolaag kan kruipen (oid, het had wat te maken met etsmiddel wat in zo'n hoekje beter bleef hangen, en dus onderetsing veroorzaakt). Hmmm... Ik maak die baan dan wel wat dikker.
- D1 en D2 kan je die ook niet smd maken?
Kan, maar dan moet ik ze los gaan kopen. In TTH heb ik ze nog gewoon liggen. & KIF heeft er nog wat over gezegd.
- R2 kan volgens mij tegen C5 en de baan naar de potmeter kan dan of helemaal rond, onder geen enkele component door of eventueel nog onder D1.
-JP2 De 3de aansluiting van boven tellende, die kan je ook rond de JP2 leggen, daardoor kan je wat meer clearence creëren en verklein je de kans op fouten tijdens het etsen of zo.
-De onderste 4 banen van IC1 naar JP2 waarom leg je die niet rechtdoor ipv met nog een extra knik? Dat toont volgens mij net iets mooier.
Ga ik verwerken in de print.
De niet smd componenten kan je volgens mij gewoon allemaal aan beide kanten solderen op 1 component na en dat is de transistor (luke-edit: 't is een 70l05) onder IC1. Verder dacht ik dat die de smd en niet smd aan de zelfde kant in de zelfde laag zou plaatsen en de pads van de niet smd's aan de andere kant als waar de componenten zitten. Als je zelf gaat etsen zal je daar rekening mee kunnen houden maar als je de print gaan laten maken is dat wel iets om rekening mee te houden.
Inderdaad. Ik zou de print laten etsen, maar dan door Technojunk waarschijnlijk. Ik zou er eigenlijk een "gewone" TTH print van willen maken, maar dan met alle SMD's op de koperlaag ervan.
Op 1 juli 2009 18:44:26 schreef klein is fijn:
Ding 1 wat je moet doen als je met Eagle werkt is de componenten die je gebruikt een stel fatsoenlijke pads geven. Een diode met langgerekte pads, das toch geen gezicht? Een potmeter met kleinere pads dan een header, terwijl de gaten groter moeten! Smijt daar een stel ronde pads in met een vierkante op pin 1.
Wat WilToyo bedoelt, is dat nu alle componenten op dezelfde kant van de print zitten. Through hole componenten steek je door de print heen zodat ze op de top layer zitten, terwijl je SMD op de bottom layer zet. Nu zit alles op de top layer, en als je die regelaar door de print heen prikt en vastsoldeert, dan zit ie verkeerd om. Boem.
Pads veranderen ga ik uitzoeken. Spanningsregelaarboem: zie vorige post.
C3 zit op een onhandige plek, als ie de ATtiny moet ontkoppelen zou ik 'm naast R1 zetten.
Dat is idd ook nog dichtbij. En netter. Ga ik erin verwerken!
Zet je headers en componenten eens netjes op rij, het lijkt wel lukraak neergegooid..
Is het een beetje ook...
C1 & C2 bijvoorbeeld, die kan je heel netjes recht naast het pad zetten waar ze heen moeten, met een recht baantje opzij. Nu zit er een stom stukje 45° tussen.
Ik zie trouwens dat je overal meer ruimte tussen SMD en through hole pads moet houden, nu ga je er een knoeiboel van maken tijdens het solderen.
Die ga ik ook verwerken in de print.
D2 is een vreselijke grote overkill clamp die nooit iets zal gaan doen. Weg met dat ding. Als je een clamp wilt neerzetten omdat je denkt dat je ooit meer dan 5V op de ingang gaat zetten, dan voldoet een 1N4148 in ruime mate. Natuurlijk wel aangesloten tussen de input en de Vcc!
't is een zener. Is een clamp beter?
Voor D1 hetzelfde als D2, een 1N4148 voldoet prima.
Als je de regelaar naar de andere kant van de print gooit kan je de voeding ook wat handiger routen. De ingang zit dan aan de onderkant zodat je geen kruisende banen meer hebt.
Vast nog wel meer, maar eerst dit maar eens.
Ik ga het erin verwerken . & Post daarna de print opnieuw.
Alvast bedankt so far!
EDIT:
Uhm, ik ga 'm toch maar helemaal hertekenen, dan zet ik gelijk de componenten op de juiste lagen.
EDIT2: Ik ben nu hier, en krijg een beetje last van het vele muiswerk, dus morgen weer verder.
Tips & commentaar zeer welkom