TV: Optical-naar-line out interface of (goedkoop) 2.1 systeempje?

Sinds gisteren, na anderhalve maand wachten, ben ik de gelukkige eigenaar van een Samsung UE32B7020 HD LCD LED-TV.
Kwa beeldkwaliteit niets op aan te merken, na lang bijregelen van kleursaturatie, witbalans, brightness, contrast e.d. ben ik tot een resultaat gekomen die wat betreft kleurenweergave vergelijkbaar is met mijn goeie ouwe Sony Trinitron CRT TV.

Zoals ik al verwachtte is de audiokwaliteit, wat betreft de lage tonen van het audiogeluid en gezien de 2.99cm dikte van de TV, om bij te wenen (vergelijkbaar met laptopgeluid!).

De Samsung heeft enkel een optische audiouitgang, mijn stereoinstallatie met Marantz 1060 enkel een gewone lineingang.

Bestaan er dergelijke goedkope interfaces, of is het beter een zo goedkoop mogelijk 2.1 systeem met optische ingang (en afstandsbediening) op de kop te tikken?
Ik zoek geen HiFi kwaliteit noch 5.1/6.1/7.1 weergave, enkel stereo met genoeg lage tonen zoals ik had met mijn Sony KV29FX60B.

zelf in elkaar flanzen he.
der is ergens een chippie van crystal. spdif in en 5.1 uit.

Openingspost gelezen ?

Mijn eerste suggestie zou een willekeurig oud en mechanisch defect gadget (DAT / DCC / Minidisc oid) met optische ingang zijn. Dan ben je voorlopig gered en kunt verder rustig knutselen aan een echte DAC :) E. heeft er overigens diverse gepubliceerd.

@WilToyo: opgepast die kabel in je link is een optisch naar optisch verbinding. De 3.5 mm plug is hier geen analoge aansluiting. Deze kabel dient voor apparaten die een gewone 3.5 mm analoge uitgang combineren met een digitale optische uitgang. Bijvoorbeeld een Apple Mac Mini heeft dat. Er zit dan een optische fiber dwars doorheen de 3.5 mm plug. Kijk eens naar de verloopstekkertjes die bij "andere artikelen" staan. Die hebben dezelfde functie.

Philips had een single chip oplossing hiervoor, de UDA1351TS. Een eenvoudige dac met crystal IC's is op de ESP site te vinden.

De suggestie van Aart is trouwens ook goed te doen, en kan nog behoorlijk goedkoop zijn ook ;-)

Op 14 juli 2009 19:44:52 schreef Aart:
Mijn eerste suggestie zou een willekeurig oud en mechanisch defect gadget (DAT / DCC / Minidisc oid) met optische ingang zijn. Dan ben je voorlopig gered en kunt verder rustig knutselen aan een echte DAC :) E. heeft er overigens diverse gepubliceerd.

Verdorie, verdorie! Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb.
Op een halve meter van mijn TV staat in de stereotoren een perfect onderhouden Philips DCC951 haai end DCC-deck (ooit overgekocht voor 20€!) met apart te gebruiken DAC (hele goeie zelfs) met coaxiale en optische ingangen...

Juist ergens nog een TOSlink kabel op de kop tikken en ik ben gered (denk zelf dat mijn zoon er nog een paar liggen heeft).

Mersie Aart!

Edit: It works!

Zoals aangegeven in mijn vorige reply, werkt het fantastisch: DCC951 deck gepreset voor optical input, toets Record/Pause indrukken, en lekker genieten van mooi stereogeluid via de Marantz 1060 naar mijn B&W DM220i speakers.

Enig nadeel: De (zeer nuttige) automatische volumeregeling tussen zenders van de Samsung TV werkt NIET via de optical output.
Voornamelijk tussen HD en niet-HD uitzendingen is er nogal een fors volumeverschil (HD is lager).

Dus elke keer uit de zetel rechtstaan om de volumeknop van de 1060 bij te regelen... |:(
Voor de prijs hadden ze bij Samsung de TV toch van een simpele analoge Cinch line-out audiouitgang mogen voorzien, dan hadden de soundopties/menus via de AB toch nog zin gehad.

Nu iets héél anders, en voor mij zéér verwarrend (het heeft dagen geduurd vòòr ik het verband doorhad en het heeft weinig gescheeld of ik had de laptop door het raam gekieperd ;)):
Elke keer als ik de Samsung TV via de AB in-of uitschakel ontwaakt mijn Acer Aspire 9800 laptop uit standby of hibernate toestand!!!

Edit: Kwasi ELKE functie op de AB van de TV heeft dit effect!

Ik heb dit eveneens getest met alle IR/Bluetooth/Wifi interfaces, voor zover mogelijk, uitgeschakeld in het BIOS, zelfde resultaat...

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Bij je specs van je laptop:
Infrarood datapoort: ja
Denk dat je in de BIOS moet om die uit te zetten.

En ik heb hetzelfde probleem met mijn TV.
Sound out via TOSLINK
Nog geen mooi "kastje" gevonden voor tussen de Toslink en mijn versterker (Tulpstekkers-5.1)
Heb nu eerst een scart stekker met stereo-tulp out achterop mijn TV gedrukt, en daar de DVD ingestopt.
http://www.keuren.eu/images/SCART%2060.JPG.jpg
En de kabels dus naar mijn versterker. Jammergenoeg alleen stereo.

IR is al disabled in het BIOS (gebruik ik toch niet).
Heb ook al eens Bluetooth, Wifi + netwerkkaart uitgeschakeld, draadloze muis verwijderd, en alle WOL capabilities gedisabled, nog steeds hetzelfde...:(

Wèlk draadloos signaal van de AB of TV kan mijn laptop dan tòch nog uit zijn slaap halen??? |:(
Het is niet één specifieke toets van de AB maar ongeveer alle functies (ook bvb. vol+ of vol-) veroorzaken een wake up uit standby of hibernation.
Onbegrijpelijk...

Zéér hinderlijk fenomeen omdat mijn laptop, wanneer niet in gebruik, op één van mijn luidsprekerboxen geparkeerd staat (mijn salontafel dient als eettafel, bureautafel, en eventueel ook als salontafel ;)).
Hierdoor worden alle koelluchtingangen onderaan geblokkeerd. Als de laptop dan wakker wordt (hoor of zie ik meestal niet) krijg je oververhitting binnen de kortste keren.

@Eedwinn: Via de TOSlink heb je toch al 5.1, of heeft je AV-versterker geen optische ingang?
BTW, waar heb je die Scart passthrough met tulpuitgangen gevonden?

Die dingen verkopen ze in ongeveer elke electronica winkel alsmede bij de handyman etc.

Stukje plakband op de ir ontvanger van de laptop dan maar.

een beetje afstandsbediening komt zelfs door een paar velletjes papier heen... Een (doorzichtig) plakbandje zal niks uithalen. Misschien een stukje zwarte tape of gewoon een zwart kartonnetje.

Turbokeu: zeker weten dat IR uit staat in de bios? En wat gebeurt er eigenlijk als je het aan zet? (Heb een keer een PC gehad waarbij je de hdd (of IDE controller?) in het bios op "disabled" moest zetten wilde 'ie 'm detecteren, heel weird. Was wel een oudje (386) en het is al even geleden, maar het was iig een setting die omgekeerd werkte)

Op 29 juli 2009 08:04:18 schreef Turbokeu:
AV-versterker geen optische ingang?

Jammergenoeg geen optische ingang.
Ik gebruik een Sony STR DE435 en vind het zonde om die te vervangen, en zoek dus naar een Toslink ==> 5.1 (tulp)

Misschien komt er nog een kleine media-PC onder mijn TV en kan ik het geluid via dat apparaat laten lopen.
Wel komt er nog een Digitale-Schotel, dus ik krijg een echte kabelspaghetti :S

Na uitvoerig testen is het dus wel degelijk IR dat mijn laptop activeert (is nog logisch ook ;)).

Op 29 juli 2009 13:13:51 schreef Lucky luke:
een beetje afstandsbediening komt zelfs door een paar velletjes papier heen...

Ik moet er al een dik boek over plooien voordat de laptop niet meer reageert op de AB...

Turbokeu: zeker weten dat IR uit staat in de bios?

Yes.
Disabled/enabled, allemaal zelfde resultaat.

Op 29 juli 2009 20:23:49 schreef Eedwinn:
Ik gebruik een Sony STR DE435 en vind het zonde om die te vervangen, en zoek dus naar een Toslink ==> 5.1 (tulp)

Een TOSlink naar 5.1 is een complete decoder, dus denk ik dat je goedkoper uitkomt door je STR DE435 te vervangen...

[...]
dus ik krijg een echte kabelspaghetti :S

Actueel niet veel beter bij mij. ;)
Achteraan de zuil van het Spectral meubel is een kabelgoot voor het wegwerken van de bekabeling.
Vermits de opstelling van de componenten nog niet definitief is (van boven naar onder: VDSL2 WiFi modem, Belgacom HD-decoder, Sony RDR-HX925 HDD/DVD-recorder) en er een (gekregen) Sony PS3 met defecte HDMI-connector staat te wachten op reparatie (deze zou ik willen gebruiken als pure Blueray-player) wacht ik nog even met wegwerken.
Last but not least zoek ik een simpel 2.1 systeem met optical input èn afstandsbediening (nog niet gevonden).

http://www.turbokeu.com/temp/samsung.jpg

De Samsung TV is rechtstreeks aangesloten op mijn LAN en internet (actueel via UTP op het VDSL2 modem, ik wacht nog steeds op levering van de Samsung WiFi USB dongle).

Heb je Wake up on lan ook uitgeschakeld?
Want je tv hangt aan de UTP, de laptop ook soms?

Op 29 juli 2009 08:04:18 schreef Turbokeu:
en alle WOL capabilities gedisabled, nog steeds hetzelfde...:(

Dus zowel op NIC als WiFi gedisabled (laptop is geconnecteerd via WiFi)

voor het decoderen van optical naar 2.1 of 5.1 zou je eens op zoek kunnen gaan naar een oude Creative DDTS-100 of als je wat nieuwers wil een decoderstation 5.

Dat zijn kleine kastjes welke je een digitaal signaal voert en er komt 2.1 of 5.1 uit.

Op 30 juli 2009 08:45:07 schreef Turbokeu:
VDSL2 WiFi modem

Dat lelijke ding werk je hopelijk weg. ;)

Op 30 juli 2009 09:52:44 schreef Remke Smedes:
voor het decoderen van optical naar 2.1 of 5.1 zou je eens op zoek kunnen gaan naar een oude Creative DDTS-100 of als je wat nieuwers wil een decoderstation 5.

Twee dingen die ik heb overwogen, maar ik mis het 5.1 gebeuren niet dankzij een Dolby Prologic decoder. Geen sub en mono rear speakers, het eerste wordt gecompenseert door main speakers die laag gaan (35Hz -3dB) en het tweede is niet zo belangrijk.

Dat lelijke ding werk je hopelijk weg. ;)

Is ondertussen gebeurd ;) (hangt nu aan de muur achter de TV)