Controle PCB Ontwerp

klein is fijn

Moderator

Moet de MAX756 geen spoel hebben? Lijkt mij een vrij essentieel onderdeel voor een schakelende regelaar.

En de shutdown ingang van de MAX756 hangt aan de reset van de PIC?

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op woensdag 22 juli 2009 22:37:21 (25%)

Let er ook op dat je de pads niet te dicht op de rand van het paneel plaatst. PCB fabrikanten hebben daar problemen mee.

- veel banen kunnen beter van pad tot pad lopen ipv ergens in een baan inhaken.

- hoe je die IC's plaatst begrijp ik niet helemaal...

- door componenten anders te plaatsen kun je de boardsize ernstig verkleinen.

- wat is die vierkante pad onder C3?

- wat is die grijze pad?

- werkte je hele schakeling op 3V -0,7v (=2,3v) van die diode?

enne... geef je schema er eens bij!

Tip: als je via's/draadbruggen maakt. zorg er dan voor dat je een verbindingslijntje tekent in de top layer. doorgaans zijn de lijnen van deze laag Blauw. maakt het wel zo duidelijk.

[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op woensdag 22 juli 2009 22:48:17 (19%)

IF you can't convince them, then confuse them!

- let er op dat je uitsluitend 45 graden hoeken maakt

- als je een massavlak gaat gebruiken en je takt af van een spoor doe dat dan met een 90 graden hoek, anders kun je van die kleine koperfriemels overhouden van je massavlak. Fabrikanten worden daar niet blij van.

- ik weet niet hoe groot je padsize is t.o.v. het drillhole maat als je met de hand gaat solderen moet je wel iets overhouden om aan te bakken he!

- als je het netjes wil doen laat je alle polaire componenten dezelfde kant op wijzen (de + aan dezelfde kant bij alle elco's en alle diodes dezelfde kant op)

[Bericht gewijzigd door JustME125 op donderdag 23 juli 2009 00:27:38 (16%)

Correct me if I'm wrong!
Henry S.

Moderator

Op 23 juli 2009 00:25:38 schreef JustME125:
- als je het netjes wil doen laat je alle polaire componenten dezelfde kant op wijzen (de + aan dezelfde kant bij alle elco's en alle diodes dezelfde kant op)

Dat heeft geen meerwaarde, en meestal lukt dat ook niet ten koste van de layout.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Vroeger vond ik dat ook mooi. Maar in het onderhavige geval zou ik D2 toch omdraaien: De totale pcb-draad-lengte neemt dan af. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nog niet gevraagd maar met welk programma is dit ontwerp getekend?

En R1 een stukje naar beneden, D1 en D2 stukje naar beneden en horizontaal. S1 dan ook horizontaal en de 2xAA header naast de zonnepaneelheader. C2 daar ook ergens proppen. Vcc en GND banen tussen pinnen van de PIC door in plaats van helemaal omheen en je boardje is een stuk kleiner.

Welk PCB programma is dat?

edit: handig, lang over je post doen. :)

Het is in ExpressPCB getekend. Tenmiste zo ziet het er wel naar uit.

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

@Henry S
Het maakt inderdaad voor de funtionaliteit niet uit maar het is wel eenvoudig bestucken en vooral fijn met meten vind ik. Voor een dusdanig kleine print kost het je 5 minuten extra werk dus het valt makkelijk te maken.

Ze vergelijken PCB layouten niet voor niets met een vorm van kunst :p.
Het oog wil ook wat :D

mzzls

Correct me if I'm wrong!

Op 26 juli 2009 12:08:12 schreef JustME125:
Ze vergelijken PCB layouten niet voor niets met een vorm van kunst :p.
mzzls

Amen !

Hoeken die verschillen van 45 graden best ook vermijden :)

slimme mensen vinden oplossingen, genieën vinden problemen.

jammer dat TS niet meer reageert :(

IF you can't convince them, then confuse them!
Henry S.

Moderator

Op 26 juli 2009 12:08:12 schreef JustME125:
@Henry S
Het maakt inderdaad voor de funtionaliteit niet uit maar het is wel eenvoudig bestucken en vooral fijn met meten vind ik. Voor een dusdanig kleine print kost het je 5 minuten extra werk dus het valt makkelijk te maken.

Bij een beetje grotere print is het alleen maar geknoei.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 26 juli 2009 15:13:12 schreef Jeroen Boere:
jammer dat TS niet meer reageert :(

ach ja, dit is ongetwijfeld geen verloren moeite, hier steekt altijd wel iemand iets van op.

Op 26 juli 2009 17:06:43 schreef Henry S.:
[...]
Bij een beetje grotere print is het alleen maar geknoei.

Deels waar, maar als het kan wordt het altijd gedaan, ook bij HDI designs.

[Bericht gewijzigd door Mr. Digital op zondag 26 juli 2009 22:50:15 (34%)

slimme mensen vinden oplossingen, genieën vinden problemen.
Henry S.

Moderator

Alleen als het zo uitkomt, er wordt geen extra moeite voor gedaan.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 26 juli 2009 15:13:12 schreef Jeroen Boere:
jammer dat TS niet meer reageert :(

De TS reageert nog wel :) maar hij had vakantie :)..
Ik heb vele van jullie reacties in overweging genomen en vandaag dan een eerste printje ge-etst. Alles solderen (Soldeerde wat slechts) en daarna testen... Werkt jammer genoeg niet.

Ik heb wat zitten meten en meten met mijn multimeter en het opvallendste wat ik vasstel is dat wanneer ik over de batterijen meet ik 2.4 V meet (wat normaal is) maar dat wanneer ik over C meet ik diezelfde 2.4 V meet wat op mijn breadbord iets van een 7-8 volt is (wat ook zou moeten de MAX zou het versterkt moeten hebben.
Ik zie in mijn PCB ontwerp eigenllijk niets wat fout kan zijn (ik kijk er waarschijnllijk over), dus heeft er misschien iemand een idee wat in het PCB ontwerp hierboven fout kan zijn wat dit verschijnsel veroorzaakt?
Ik heb de MAX reeds vervangen met een ander exemplaar, maar hetzelfde resultaat.

Deze metingen zijn gedaan zonder een PIC in de schakeling dus daar kan het niet aan liggen !

Tussen pin 6 en 8 hoort een snelle diode te zitten..

Ik weet niet welk schema je aanhoudt, maar volgens:

http://blog.makezine.com/DCDCstepup.gif

Zit er een elco aan pin 5, maar bij jou hangt er niks aan.

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Henry S.

Moderator

Tijd voor schema en duidelijke layout.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
klein is fijn

Moderator

Doe eerst maar een schema, het heeft totaal geen zin om naar de layout te kijken zolang het schema niet klopt.

Ik ben een poging aan het doen om m'n met de hand getekende schema in te scannen.. maar die scanner wil niet mee

Voila bij deze het met de hand getekende schema..

http://img8.imageshack.us/img8/1756/schemaw.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 1 augustus 2009 20:14:05 (34%)

Henry S.

Moderator

Teken nog eens, en nu conventioneel.

En je had de edit kunnen gebruiken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb totaal de kennis niet om conventieel te tekenen, mijn schakelingen / schema's zijn gebasseerd op samenraapsels van schema's die ik vind..
Sorry hiervoor..

Henry S.

Moderator

Nooit http://www.circuitsonline.net/circuits/ gezien?
Conventioneel betekent niet alleen wat je tekent maar hoe je tekent.

Ingang links, uitgang rechts, pos voeding boven, gnd onder of midden (bij een pos+neg voeding), neg voeding onder.

Plus een logische opbouw zonder zigzag lijnen ed.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
klein is fijn

Moderator

Normaal teken je de ground onderaan, en de Vcc bovenaan.

Ik zie dat je de shutdown van de MAX aan de PIC hangt, terwijl de MAX de PIC voedt. Zo kan het ding natuurlijk nooit opstarten, je moet de shutdown hoog maken om het ding op te laten starten, maar de PIC kan het ding niet hoogmaken zolang ie geen voeding krijgt.

En op pin 5 wil het ding toch echt iets van voedingsspanning zien...