Microfoon versterker (schakelingen)

Ik heb de microfoon versterker die bij schalingen staat gebouwd.
ik heb alles precies gebouwd als het hoort en als aarde/massa gebruik ik de randaarde van een kabel-plug (de kabel waardoor je dus zenders op je tv en radio krijgt).
Eerst had ik de massa op de negatieve pool aangesloten maar ik kreeg veel ruis en ik had gehoord van mijn vader dat ik hem op de randaarde van de radio-kabel kan zetten, dit heb ik dus gedaan met het positieve gevolg dat het ruis weg was.
Het probleem is nu: ik hoor niks wat ik zeg door de microfoon (ook niet toen ik de massa/aarde op de negative pool had staan).

Kan iemand me helpen ;(?

"Keyboard not connected, press F1 to continue." - MS-DOS ... Check www.krisje8.nl !

?huh?
Ik heb nog steeds geen antwoord ;(.
Normaal heb ik bonnen 10 minuutjes een antwoord en nu wacht ik al een half uur....

"Keyboard not connected, press F1 to continue." - MS-DOS ... Check www.krisje8.nl !

het is zaterdag, mensen hebben wel wat beters te doen dan je te helpen ik nu momenteel niet maar door dat antwoord lees ik je vraag niet eens...

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

het was een grapje...

(en trouwens, op zaterdag zijn meer mensen online hoor!)

[Bericht gewijzigd door krisje8 op zaterdag 20 december 2003 16:00:39

"Keyboard not connected, press F1 to continue." - MS-DOS ... Check www.krisje8.nl !

Welke schakeling heb je precies gebouwd, de schakeling met 2 transistoren of de schakeling met 2 opamps. En wat voor microfoon gebruik je? Electretmicrofoon of iets anders?

Het is overigens niet nodig om de microfoonversterker met een randaarde te verbinden.

Die met die 2 transistoren.
Ik heb verschillende microfoons gebruikt met hetzelfde resultaat.

"Keyboard not connected, press F1 to continue." - MS-DOS ... Check www.krisje8.nl !

Je gebruikt dus deze schakeling:

http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000009.gif

Als je toevallig een elektret microfoon capsule gebruikt, deze werkt alleen met een voeding dmv een weerstand naar de +9V, zie ook deze discussie.

Als het niet aan de microfoon ligt, dan zit er vermoedelijk toch een fout in de schakeling. Probeer dan eerst eens uit te vinden of de DC instelling van de schakeling wel goed is. Hiervoor heb je een voltmeter nodig.

Op de basis van T1 moet ongeveer 0.6V staan, en op de emitter van T2 ca 5V.

"Keyboard not connected, press F1 to continue." - MS-DOS ... Check www.krisje8.nl !

het eerste (T1 Basis) klopt , het tweede (T2 Emittor) niet! Bij het tweede meet ik circa 0,5 V.

"Keyboard not connected, press F1 to continue." - MS-DOS ... Check www.krisje8.nl !

Controleer nog eens goed de waardes van weerstanden R5 en R6. Op het knooppunt tussen R5 en R6 moet ook ca 0.6V staan. Als R5 een factor 8 groter is dan R6, dan moet aan de bovenkant van R5 de DC spanning ca 9 keer zo hoog zijn, dus in de buurt van 5V.

op het knooppunt staat 1,17 V

"Keyboard not connected, press F1 to continue." - MS-DOS ... Check www.krisje8.nl !