Dubbel gesneuvelde FT232RL

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Hoi,

ik wil een interface maken met de FT232RL. Nu heb ik de FT232 op een SSOP -> DIP conversie printje geplakt (van Voti). En toen de self-powered configuratie nagebouwd van de datasheet.
Alles heel goed gecontroleerd en toen aangesloten.
De computer herkende hem en gaf een compoort. (linux) Toen een disconnect en dat nog een keer of 10 binnen 20 sec. Daarna herkende hij de FT niet meer. (Device does not accept enumeration oid.) Hij wilde niet meer werken. Het printje nogmaals gecontroleerd. Alle aansluitingen (solderingen) goed nagemeten en niets gevonden. Ik dacht dat ik toen gewoon een pech geval had met de FT. Andere FT op een ander conversie printje gesoldeerd maar deze ging meteen letterlijk in rook op..
Nu alles nogmaals gecontroleerd en kan ECHT geen fout vinden. Gewoon
* Vcc en Vio aan de +5 v.
* 10nF over 5v en gnd
* een 100nF over 3V3out
* 3x ground
* AGND en TEST ook aan GND
* en de usb DM en DP (goed) aangesloten.
Ik heb alleen een ontstoor spoeltje weggelaten in de +5V lijn van de usb connector. Alle andere pennen waren nog los.
Het is me echt een raadsel waarom ze sneuvelen. De een gebruikt geen stroom meer. De 2e meteen 500mA, Vcc zit met 1 ohm aan GND nu.
Heb ook de USB spanning negemeten: 4.97v

Dan ga je echt zoeken en kom je er achter dat het vloeimiddel een beetje geleid. (20k gemeten over 0.1 mm)
Kan het hierom zijn dat ze doorfikken? Nog steeds loopt er dan slechts minimale stroom, niets waar hij stuk van kan gaan lijkt me?

Zou de Datasheet fout kunnen zijn en heb ik een pen verkeerd aangesloten daardoor? Ik weet echt heel zeker dat ik het self-powered schema van datasheet op mn breadboardje had zitten.

Ik heb nu 2 nieuwe besteld. Iemand nog tips om dit bij de volgende poging te voorkomen? Ik zal in iig een 50 ohm tussen de +5v en de schakeling zetten om de stroom te beperken.

Alvast dank voor elke info,

Grt Tijs

Ik heb het gevonden.. Enorme kleuter-fout:

Ik had slechts 1 condensator op de voeding gezet, alleen aan 1 kant van mn breadboard.. na het plaatsen van een 2e ontkoppel C op de andere voedingslijn was het probleem opgelost en deed een van de eerste 2 'gesneuvelde' FT's het ook weer. De andere is echt stuk.

Ik kwam hier achter omdat een 3e het ook niet wilde doen: 'device does not accept blabla...'. Toen van alles geprobeerd en gecontroleerd. Uiteindelijk uit radeloosheid een andere C erbij gezet. voila: en werken. Koste me maar een paar uur.. Maar wel iets geleerd..

Hoe komt dit nu precies? Zijn de draden, dankzij het breadboard, dan te lang ofzo? Ik meette alles behalve 5 volt op de 2e lijn. (van negatief to ver boven 5V positief..). Dit terwijl ze toch echt goed aan elkaar zitten. Is het de capaciteit of inductie van de baantjes in het breadboardje? Waarom heet dit een 'ontkoppel C'?
Heeft het iets te maken met de ontkoppel C van de 3.3V voeding uit het IC? Geeft deze hoogfrequent storing oid?

Bedankt! Grt Tijs

Op 5 augustus 2009 17:44:41 schreef free_electron:
die caps zijn nodig om de interne regelaars te laten werken.
als die er niet staan kan het ding in latch up gaan en dat is meestal gepaard met rookontwikkeling ...

Dat is de C op de 3.3V out pin? Dacht al zoiets. Die staat ook in de Datasheet. Wist alleen niet dat hij al stuk ging als je die weglaat..

Maar ik bedoelde waarom ik 2x een C moet plaatsen op iedere kant van mn breadboard. Als ik er maar eentje aan een kant zet gaat hij in storing.

Grt Tijs

Ontkoppel-c's moet je niet op het breadboard plaatsen, maar op het conversie-printje. Desnoods plaats je ze bovenop de FT232RL, en verbindt je ze rechtstreeks met diens pinnen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 5 augustus 2009 19:50:55 schreef pros:
Ontkoppel-c's moet je niet op het breadboard plaatsen, maar op het conversie-printje. Desnoods plaats je ze bovenop de FT232RL, en verbindt je ze rechtstreeks met diens pinnen.

Maar waarom zijn het nu 'ontkoppel' condensatoren? Wat doen die? HF eruit filteren?

Op de pennen van het IC solderen is geen optie. Ben al blij dat ik ze goed op het conversie printje krijg met een geslepen velleman bout ;)

Grt Tijs

Ben al blij dat ik ze goed op het conversie printje krijg met een geslepen velleman bout

Daar heb ik alle begrip voor. Zeggen is in dit geval gemakkelijker dan doen... :-)

De doorsnee ontkoppel-C kan je beschouwen als een mini-reservoir waaruit het IC stroom kan putten op het ogenblik dat hij dat nodig heeft (bij µC's is dat bij elke systeem-klokpuls, om maar iets te noemen).
Zonder ontkoppel-C moet die piekstroom aangevoerd worden over een "lang" printspoor, waarbij enkele cm al snel als "lang" kan bestempeld worden, omdat ook 1cm printspoor een zelfinductie vormt. Daardoor zakt de spanning in op het ogenblijk dat ze juist stabiel moet zijn, en krijg je onbetrouwbaar gedrag.
Het is die zelfinductie, die voor problemen zorgt als je deze C's op het breadboard plaatst.

Oplossing? Wees creatief. Misschien onderaan het conversie-printje plakken, en zo met diens pinnen verbinden?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Aha. idd dus door de inductie van de 'lange' draden. Het werkt prima nu in de test opstelling met een 4.7uF over beide voedingsbanen in het breadboard. Ik heb zowiezo (volgens datasheet) een 10nF vlak naast het conversie printje gezet.
Als ik het straks in elkaar soldeer zet ik die 10nF er op en een enkele 4.7uF achter de usb connector. Dan maar eens kijken of dat goed werkt.

Voor de rest iig geen storingen meer gehad! Zelfs doorlussen door VirtualBox->xp en dan MProg draaien gaat prima.