led en lumen/m2 versus lux

Alleen berichten met de trefwoorden “hoeken 90 graden” worden getoond. Alle berichten tonen

Hi,

Ik wilde dit eerst onder school vragen plaatsen, maar ik zit al een tijdje niet meer op school dus doe het maar hier. Ik denk trouwens dat dit een vraag is waar meedere wel in geintereseerd zijn.

Lux = lumen/m2.

Als ik nu een of meerdere led(s) heb die 90 lm afgeven ( Golflengte 3300k ) met een hoek van 120 graden. Afstand led tot belichtings opp is b.v 260cm.

Hoe bereken ik hoeveel lumen er uit idenlijk op het oppervlak terecht komt?

Weet iemand welke formule hiervoor gebruikt wordt?

Alvast bedankt

Ja dat zijn de moeilijke dingen.

Ik ben geen natuurkundige hoor dus ik kan het best wel eens mis hebben maar volgens mij kun je daar bijna niet aan rekenen. Meten is volgens mij het enige zinvolle wat je kunt doen.

Theoretisch gezien kun je de oppervlakte bepalen van het gebied dat je 120 graden led bestrijkt wanneer het vlak b.v. 260 cm van de led verwijderd is. (dat is gewoon basis wiskunde)

Als je led dan bijvoorbeeld 3 m2 belicht zou je theoretisch gezien 90 lumen per 3m2 hebben. Dat zou dan 30 lumen per m2 zijn dus 30 lux. Ik kan me niet voorstellen dat licht zich verliesvrij voortplant (anders zou je een lamp vanaf een oneindig grote afstand nog kunnen zien) dus je moet de verliezen meenemen in je berekening. Die verliezen zijn vast wel afhankelijk van de golflengte en van het medium waar het licht doorheen gaat.

Zo kom je dus aan een hele mooie sloot variabelen waar je echt niet mee wil rekenen als het niet absoluut noodzakelijk is.

Misschien dat ik het compleet mis heb hoor. Wie weet zijn er mensen die het zo even uit de mouw schudden.

Mzzls

Correct me if I'm wrong!

je moet aan zien aan te tonen dat die LED"s ook daadwerkelijk 90 lumen afgeven..

IF you can't convince them, then confuse them!

Heren,

alvast bedankt voor jullie antwoorden. Ik besef goed dat er te veel variabelen zijn. Het uiteindelijke resultaat is ook afhankelijk van reflectie etc. Heb alleen het idee dat de berekening ( lichtsterkte resultaat ) niet bepaald liniear loopt.

Het grootste probleem is voor mij, wat als er twee of meerdere leds zijn, moet ik dan b.v 180 lm gebruiken of 2 x 90lm en het resultaat op een of andere manier bij elkaar berekenen. Iemand had me ooit verteld dat bij licht net zoals geluid het niet betekend dat een verdubbeling van lichtsterkte dat het ook twee keer zoveel licht betekend op je opp.

Iemand een idee?