Wounded in Action Part 4.

Alleen berichten met de trefwoorden “led laden” worden getoond. Alle berichten tonen

Dit topic is gesloten

Helaas jochem, geen foto's.
Als ik nu een foto zou maken zie je slechts een vervormde vingertop met een halve nagel (3 jaar geleden ruzie gehad met een lamello frees, hij heeft gewonnen) met een sneetje van 2cm lang.
Ik heb wel even bleek gezien van de schrik.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Vanochtend geen internet, digi TV en geen telefoon.Oeps !!
Modem van Z.gg. bekeken -> brand niets.
Blijkt een groepautomaat eruit te liggen.
Weer inschakelen en ja het modem start weer op.
Na vijf minuten nog steeds geen internet/telefoon en digi.TV
Inmiddels ook gezien dat het analoge TV signaal nagenoeg weg was.
Dan zie ik ook dat het ledje op de signaalversterker onder in de meterkast niet brand. Kassa -> netvoeding 12V 0.5A werkt niet.-> vervangen door een universele en jahoor alles werkt.
Nieuwsgierig geworden en de netvoeding open getrokken en zie:

Ben ik blij dat het een degelijke voeding was !

Ik heb toevallig precies hetzelfde aan de hand gehad met een Ktec adapter aan een Tratec antenne versterker. Ik heb bij gebrek aan fatsoenlijke adapters maar de Dreambox van op slaapkamer ontdaan van zijn 12V 2A adapter.

Wat voor een merk word aangeraden? Misschien bepaald merk van regenboog(Gigatronic) of bij Conrad bestellen? voor iets dat 24/7 aan staat moet niet op bezuinigd worden denk ik zo.

Ik kom dit soort praktijken veel te veel tegen. Iedere keer dat ik een apparaat met stekker adapter krijg of koop, trek ik de lader na of die te vertrouwen is en als die als twijfelachtig beschouwd word vervang ik die door een fatsoenlijke, daarom heb ik op het moment geen fatsoenlijke adapter meer liggen.

Ik heb nog steeds littekens van een brandje, veroorzaakt door een dergelijke 13 in een dozijn adapter die ik met aanwezige middelen (t-shirt en handen) heb moeten blussen. En meteen de les geleerd dat een verlengdoos niet op vloerbekleding moet liggen.

Ik heb wel eens een zekering 'live' voor m'n ogen een barst zien maken bij het doorslaan. Die zakte eerst lekker tegen het glas aan, om toen met een mooie blauwe vonk door te vlammen en een barst te veroorzaken.

Als zo'n zekering rechtop staat... zou dat effect nog wel eens veel sterker kunnen zijn.

M'n moeder had hier trouwens van een tablet een of ander superklein USB-ladertje. Dat ding moest ook 2 A bij 5 Volt doen volgens het stickertje. Ik vertrouwde het gewicht voor geen cent en heb haar altijd verboden dat ding in de nacht op te laden of haar tablet te gebruiken als ze 'm aan het laden was. Ik zal eens nagaan of we dat ding nog hebben (was zo'n kruidvat-tablet, de accu begaf het al snel)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

het is net als met chinese schroeven, maatvoering komt niet zo nauw. ook met de zekeringen in dat land. heb al menig adapter gezien die zo eruit zagen vanbinnen. de zekering was wel stuk maar over de hele binnenkant verspreid. ook in led buizen heb ik dat gezien. wel apart, een ledbuis die net als een opgebrande tl zwart aan 1 zijde was :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op 3 september 2015 23:10:16 schreef BenI2C:
Maar wat nu ?
Ik krijg een nieuwe versterker + netvoeding geleverd door Z*gg*.
Moet ik die zomaar weer aansluiten 24/7 ?

Of je koopt een beter type als je die chinezen niet vertrouwd. Ik zou zo'n brak geval niet 24/7 in huis willen hebben. Of je zet hem uit als je uithuizig of in diepe slaap bent. Een brandmelder kan voor iedereen nuttig zijn.Wat ook kan, maar dat zal zelf dokken zijn, want Ziggo heeft dat niet in het assortiment, is een echt goede adapter. En dan ken ik maar een merk en dat is het duitse Optronix. Op de website staat nog veel meer.Hieronder eentje die ik in gebruik heb om een Fluke accupack op te laden of een 867B Fluke meter extern te voeden. Het verschil is duidelijk, goede componenten, koellichamen, ontstoorspoelen, surge arrestor, printzekering ect. Onder dat zwarte kapsel boven zit de voedingselco ingeklemt. De Vout is in vergelijk met een standaard Chinees brandschoon. Scope moet je ver opdraaien om pruttels te zien.

Ben ff Optronix aan het zoeken zij lijken verschwunden te zijn....

die ktec heb ik ook aan divers ict spul zitten. echter zet ik die pas aan als het nodig is, altijd aanstaan en de nominale stroom van zo'n ding gebruiken zorgt dat ze snel overlijden. ik heb doorgaans van die voedingen ouder als 2008 welke overleden zijn. als je de mtbf bekijkt zal dat een heel eind richting de opgegeven levensduur zijn..

in een beetje cai versterker zit een trafovoeding overigens..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 6 september 2015 16:32:02 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

`Dit is een van de betere versterkers.
Ook nu weer blijkt dat Ziggo uitblinkt in onnozelheid.
Gegronde(!) Monteursbezoeken aan klanten worden tegengehouden want dat kost teveel, maar een versterker die notabene van de klant zelf is (volgens het Ziggo beleid) wordt volledig vervangen (winkelwaarde 100 Euro) terwijl een vervangende adapter volstaat.
En dat weten ze potdomme ook wel, maar er is geen protocol voor ingericht.

Anyway, jij hebt een goede versterker over, waar je gerust 30 euro voor kunt vragen op Marktplaats. Daar verwijs ik ook vaak klanten naar toe als ze teveel vragen van hun TV netwerk en ze een versterker moeten hebben.

NB
Tegenwoordig worden er andere adapters meegeleverd.
Er wordt wel van geleerd. Die dingen draaien jaren aan 1 stuk.
Ik vervang er zo'n 3 per week of zo.

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op zondag 6 september 2015 20:27:51 (11%)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
RAAF12

Golden Member

Op 6 september 2015 20:26:38 schreef Fantomaz:
`Dit is een van de betere versterkers.
Ook nu weer blijkt dat Ziggo uitblinkt in onnozelheid.
Gegronde(!) Monteursbezoeken aan klanten worden tegengehouden want dat kost teveel, maar een versterker die notabene van de klant zelf is (volgens het Ziggo beleid) wordt volledig vervangen (winkelwaarde 100 Euro) terwijl een vervangende adapter volstaat.
En dat weten ze potdomme ook wel, maar er is geen protocol voor ingericht.

Ziggo is niet de enige, laatst een PIN kastje met adapter in een winkel laten vervangen. Sturen ze een komplete doos met basismodule, PIN kast en adapter voeding.
Bij UPC (nu Ziggo) hoeven ze een zogenaamd kapot modem ook niet terug te hebben sturen gewoon een nieuwe incl. adapter op. Bij Telfort glasvezel sturen ze bij defect ook een settopbox met adapter toe. Alleen willen ze wel even het oude MAC nummer weten.
Sow dat lucht op :-)

Tidak Ada

Golden Member

Zoals mij al bekend was (urologisch verleden) eindigt een zeikstraal in druppels, dus geen direct contact :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

30 jaar geleden bij een kennis van me: Een 120Ah accu aan het opladen in de werkplaats. Stond aan de andere kant van de ruimte.

Toen wilde hij even een stuk ijzer afslijpen. Vonk naar de andere kant en de accu compleet ontploft. Alleen de buitenste twee celcompartimenten (3 x woordwaarde) waren nog heel. Plafond onder het accuzuur en de toko vol met plastic brokstukken.
Een geluk dat er niemand gewond is geraakt.

@rew: Inderdaad was dat zo, even de chemische reactie terugdraaien in een paar milliseconden.

[Bericht gewijzigd door henri62 op donderdag 18 augustus 2016 17:34:40 (10%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dat is geen overstroom-ontploffing geweest, maar een knalgas ontploffing. Laad je door als een lood-accu vol is, ga je water ontleden in waterstof en zuurstof. Samen knalgas genaamd....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zucht....

Nu netjes een bakje voor de motor controller gemaakt dat ie niet meer kortsluiting kan maken.

Na het solderen van een laagspannings connector op de controller print... bij het aansluiten van de 48V... Normaliter maakt ie een behoorlijke knal als de condensator wordt opgeladen... Dus je zet je schrap: er komt herrie, niet schrikken.... Nou dit keer een vlamboog van een paar cm, twee connectoren verbrand, plus 1 vinger. Bah! En dat alles met hardware die al weken betrouwbaar werkt op 48V van deze twee accus. De constructie met XT90 connectors is zodanig dat je het niet zomaar verkeerdom kan inprikken of zo.

Dus kennelijk stonden tijdens "boot" dus twee mosfets van 1 halve H-brug open. :-( Aan elektronica voorlopig geen schade aan de controller print, en ook de shuntweerstand lijkt zich dit keer niet opgeblazen te hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

deze dan, zat rustig tv te kijken, hoor een plofje op de achtergrond, maar niks bijzonders. 10 seconden later stinkt het enorm, komt niet van buiten, dus er is iets aan het bakken in m'n hobbyhok.

zoeken, kom ik uit bij een liion 18650 gereedschap accupack wat ineens is gaan smeulen. niet op het pack door een slechte verbinding, maar door een lekkende liion cel die sluiting veroorzaakt op de koppelstrips.

blij dat het gebeurt als ik thuis ben en wakker, die 2 cellen waren niet vast te houden zo heet. pack was nog vol en in geen weken geladen, de 8 cellen die het overleefd hebben, meten 4V.

[attachment=0]

[attachment=1]

[attachment=2]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ Miedema: dat weet ik ;) Maar de 9-polige 4-polige kabel doet daar niets mee.

@ pa3gws: jep.
Daarnaast kon ik door technisch inzicht al snel zien dat er een onderdeel in de datalijnen uitgefikt was en ook zodanig spectaculair dat er alleen maar een forse stroom gelopen kan hebben.

Ik ben in de standaard gedoken en de kabel blijkt dus volledig verkeerd bezet te zijn:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1861748#1861748

Nu hopen dat m'n camera het overleeft heeft.
Na in 2 weken een computerscherm te hebben dat min of meer dood ging (en alle elco's in de voeding vervangen waarna het ding helemaal niets meer deed) een digitale fotocamera die van de trap stuiterde nadat het nek-koord bij het oplopen van de trap onder m'n hiel kwam en door het trap-avontuur een kapot LCD-scherm heeft en nu dit kaartje, heb ik het wel even gehad...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Enkele maanden geleden heb ik eens een 10W ledlamp in gloeilampvorm gekocht.
Gisteren gaf ze de geest en ik was het aankoopticket kwijt dus deze maar eens opengedaan om te zien waarom die defect is gegaan.

Er was een led te zien met een zwart puntje binnenin en die led was bij het meten ook defect.
Wat opviel was dat het alu-plaatje aan de ene kant niet meer tegen de koeling zat, ze hebben vergeten een van de vijsjes aan te spannen en dat zal ook de oorzaak geweest zijn van het defect, onvoldoende koeling, want dat plaatje krijgt heel warm zelfs met koelplaat erop geplakt.

Daarna wat opgezocht, de switcher is een BP2832A, de totale spanningsval over de leds zo'n 27 x 3V3 = 89V en de stroom is +-100mA en staan allemaal in serie.
Dit laatste heb ik niet gemeten maar uitgerekend adv de datasheet.
Stroommeetweerstand is zo'n 2R9 (3 + 150ohm parallel)

Het ledje werd overbrugd om te proberen en alles werkte terug omdat de leds stroomgestuurd zijn komt het niet op een led, zolang de spanningsval over de leds boven de 15V is volgens de datasheet.

De leds zijn zeer fel, je kun er niet in kijken.

Het blijkt dus een fabricagefout te zijn maar deze module zal wel eens van pas komen voor een of ander projectje.

LDmicro user.

Ik heb een printje met een kortsluiting. Gewoon weggooien is het meest economisch, maar ik wil weten waar het zit zodat we straks niet met tientallen zitten met dezelfde kortsluiting ofzoeits.

Ik heb de stroom zitten volgen, en kan het probleem maar niet vinden. Op een gegeven moment is het dan "labvoeding op 10A, spanning op laag (2V)" en kijken wat er doorbrand....

Voor de "1A en traceren waar de spanningsval zit" was SWD-1 een makkelijk punt om de "lage spanning" aan te bieden.... Voor 10A was dat dunne draadje toch iets aan de dunne kant. Ik heb niet gekeken of ie de 10A gehaald heeft: Ik heb hem losgehaald toen ik rook dat het niet goed ging.

Daarna vanaf "L2" (ook 3.3V) naar GND 10A zitten duwen en dan gebeurt er niets. Gewoon 10A door m'n printje. Zucht.

Voor degenen die mee willen puzzelen. De normale 3.3V aansluiting is vanaf de regeleaar, naar L2/C27 (analoge VDD), naar rechts naar C3, dan op de achterkant met een T-figuur naar de C2/C4 hoek en de C1/C7 hoek. ALS ik 1A door m'n 3.3V circuit duw zie ik van C3 naar C1 nog spanningsval en naar C2 iets minder. Mijn conclusie is dus dat er nog steeds kortsluitstroom door het draadje van C3 naar C1 loopt en ook nog vanaf de T-splitsing naar C1. Het 3.3V circuit gaat nog naar wat leds bovenin, maar dat draadje heb ik doorgekrast. Daar kan het probleem niet meer zitten....

@joopv hieronder: Ja, dat dacht ik ook.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 20 juli 2017 09:09:58 schreef wielklem:
Maar die had op zich wel weg mogen smelten met 10A, daar had het andere spoortje (wat veel breder is) niet de geest voor mogen geven.

Dat spoortje waar het mee begon is "gewond", nog niet overleden. Die heb ik nodig om hem te programmeren (zonder kunstgrepen) en dat ging gewoon.

dan krijg je dit als resultaat :)

Ja, Ziet er ook mooi uit. Ik gebruik "gimp" en kies er voor om het zo te doen. Ik vind het er wel leuk ouderwets uitzien in deze moderne tijden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb 0.15 V gemeten terwijl er 10A liep. Volgens mij is dat dan 0.15V*10A = 1.5W. Maar het overgrote deel zit natuurlijk in dat spoortje naar hehttps://www.circuitsonline.net/images/icons/toolbar_numlist.pngt fliebertje. (Edit: Ah! je hebt iets met R2 gedaan, het is I2.R)

Maar goed, kennelijk koelt het fliebertje nog behoorlijk aan het aard-vlak waar ie aanvast zit. En het wat langere stuk spoortje ging na verloop van tijd dus wel roken. Ik heb bij dit ontwerp niet alle voedingsdraden dikker gemaakt. Soms heb je een paar ledjes die met 1 kant aan de VCC hangen. Die hebben hier dus een dun draadje gekregen. (dit draadje dus!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Tja, een zware rfversterker noemt niet voor niets een 'kacheltje'.
Ze verstoken nogal wat warmte, maar je kunt je aan het rf ook lelijk branden.
Hopelijk heb je er geen ernstige brandwonden van gehad.
RF brandwonden zijn diep en genezen daardoor niet goed.

Als je een heet voorwerp aanraakt dan moet de warmte eerst door de opperhuid naar de diepere lagen.
Bij rf wordt de warmte al direct in de lederhuid geinjecteerd.

Daarom kun je je ook warmte ervaren van zendertjes die op 13.8V werken van een tiental Watt. Normaal gezien zou je dit bij zo'n lage spanning niet verwachten.

Als je een zenderuitgang van een buizenzender aanraakt waarvan de eindtrap dus op hoge dc spanning werkt en waarvan die gescheiden wordt van de antenne door een condensator kun je bij aanraking natuurlijk ook de ontlading van dat condensatortje en de daarachter liggende condensatoren van het pifilter voelen.
Maar een geinduceerde hf spanning geeft nooit een schokgevoel. Kan fysisch gewoon niet.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 19 november 2018 09:28:10 (14%)

Maar... er zijn altijd monteurs die "zo nodig enig geweld toepassen" om iets wat niet past toch passend te krijgen. Of bij een lipje aan de verkeerde kant denken: "Goh, stug dat ze me twee verschillende modules hebben meegegeven".

"zo nodig enig geweld" is gelukt bij een sensor die maar op 1 manier gemonteerd kon worden in een raket. Of dat nu afgelopen october was met de bemande raket naar het ISS of dat het wat langer geleden was weet ik even niet meer.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 december 2018 22:10:16 schreef Ledlover:
Trek jij 'm er even uit? :)

Russisch roulette...

Vriend van me geeft trainingen over elektriciteit en steekt altijd een draadeind in het stopcontact met blote handen. Publiek: ja maar je weet dat dat de nul is. Dus dan steekt hij hem in het andere gat en laat iemand anders met een spanningstester hem aanraken.

Doel is het weghalen van de mythe rond elektriciteit en vervangen door feiten. Was voor mij als elektrotechnicus ook best lastig omdat ik ook vrolijk alles papegaai zonder het altijd zelf getest te hebben.
Overigens is dit geen advies die pin van testman er met de hand uit te trekken! Op een drassige bouwplaats staan is héél wat anders dan in een droge ruimte op je 2cm dikke rubber zolen...

High met Henk

Special Member

zelfs als je niet iets van isolatie aanraakt lijkt mij dit met zwarte zolen (koolstof) en normale kleding GEEN aanrader.

Vroeger hadden die mannen van het energiebedrijf om die reden ook WITTE laarzen (geen koolstof)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
vergeten

Golden Member

Op 18 december 2018 12:07:16 schreef High met Henk:
zelfs als je niet iets van isolatie aanraakt lijkt mij dit met zwarte zolen (koolstof) en normale kleding GEEN aanrader.

Vroeger hadden die mannen van het energiebedrijf om die reden ook WITTE laarzen (geen koolstof)

Er vanuit gaan dat zwarte zolen altijd koolstof bevatten is onjuist!

Anders zou elke "zwarte zolen" schoen ook een ESD schoen zijn.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Thevel

Golden Member

Of neem een kikkerpoot, dat deed Luigi Galvani 250 jaar geleden al.

Dit topic is gesloten