Hallo,

Ik heb geprobeerd deze schakeling (bovenste) te maken en het is "ongeveer" gelukt...

Eerst alles uitgeprobeerd op een breadbordje en het werkte perfect. De hoge tonen werden versterkt en vervormd. Daarna nog wat aan geprutst om er een schakelaartje tussen te zetten zodat het "true bypass" zou zijn. Na dat gepruts was de vervorming weg en was het een gewone versterker geworden.

Geen probleem, dacht ik, er zal gewoon ergens een los draadje zitten ofzo. Gewoon solderen en dan komt het wel in orde. Na het solderen bleek dat de vervorming van de hoge tonen nog altijd weg was maar de versterking doet het perfect.

Dan maar de reservecomponenten genomen en de schakeling opnieuw opgebouwd op het breadbordje. Waarschijnlijk was er iets kapot geraakt door het solderen of het prutsen met het schakelaartje. Bij het testen van die schakeling kregen we hetzelfde resultaat: versterking OK, vervorming NOK.

Aangezien beide schakelingen dezelfde fout vertonen ligt het misschien aan de batterij? Andere batterij geprobeerd, adapter geprobeerd maar geen verbetering. (adapter gaf wel meer ruis, maar dat komt wsl omdat het een goedkoop ding is)

Alles een paar dagen laten liggen om er eens met een fris oog op te kunnen kijken. Schakeling op het breadbordje gecontroleerd, alles lijkt in orde. Schakeling dan maar eens opnieuw opgebouwd maar geen verbetering, de vervorming van de hoge tonen blijft weg.

Hieronder volgen wat foto's van de schakeling op het breadbordje + de gesoldeerde schakeling

http://www.uploadarchief.net/files/download/bbt.gif
http://www.uploadarchief.net/files/download/s_frontt.gif
http://www.uploadarchief.net/files/download/s_backt.gif

Heeft er iemand een idee in welke richting ik moet zoeken naar de fout?

Is het ingangssignaal nog wel in orde? als dit te laag is zal er geen vervorming optreden. hoe heb je de schakelaar gemonteerd?

Volume van de gitaar stond op max. Er zit nu geen schakelaar meer op. Ik heb volgende schema's gebruikt om de schakelaar aan te sluiten:

1)                 |-------|  
Output jack------O-| O--   |
Input jack-------O   O-----| 
Input effect-----O   O------ Output Effect

2)           |---------|
             |         |
             |--O   O--|
Input jack------O   O-----------Output jack
Input effect----O   O------ Output Effect

Ik heb ondertussen 2 fouten uit de schakeling gehaald, alle componentjes nagemeten en geen enkel is kapot.

De transistor geeft wel maar een hFE van 130 terwijl die 150 zou moeten zijn, maar ik veronderstel dat dat normaal is?

Ik heb wel 1x de ingang en uitgang van de schakeling verwisseld. Zou het kunnen dat daardoor de transistor kapot gegaan is (aan iets wat ik niet kan meten)?

Waw, funky schema, ondersteboven en met een positieve ground. Niet erg leesbaar :-)

Zet eens een weerstandje in serie met de 47µF cap rechtsonder. Probeer eens 220 ohm, 470 ohm, oid. Zo beperk je de versterking en vermijd je dat de boel gaat clippen en vervormen.

[edit] Hmm, wacht, de boel MOET vervormen? Never mind dan...

[Bericht gewijzigd door subsonik op (11%)]

Ben vandaag om een nieuwe transistor geweest. Alle componenten zijn nu dus ofwel nieuw ofwel gecontroleerd. Nog altijd geeft de treblebooster niet het gewenste effect ;(

Zou het kunnen dat ik de gitaar kapot gemaakt heb? (de in- en uitgang zijn nl. 1x omgewisseld geweest)

Wat voor transistor gebruikt je. Een OC44 of OC71 hebben een heel ander type behuizing.

Aan de hand van de foto gok ik iets van een AF239. Als ik het schema zo zie, gok ik dat je met een BC557 (BC560) ook wel weg zal komen. Die kunnen in elk geval qua solderen (temperatuur) ook net iets meer hebben.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (62%)]

AF239 is HF, dat werkt dus niet, ook een BC.... niet.

Dit soort distortion schakelingen werken bij de gratie van de imperfectie van een LF geranium transistor.

Ik gebruik een AF124 transistor (idd germanium voor het "effect")
Toen we de schakeling de 1e keer maakten en testten dan piepte de versterker bij een bepaalde stand van de pickup-schakelaar. Nu doet ie dat niet meer. Vandaar dus mijn vrees dat 1 (of al) de elementen een beetje kapot zijn

Op 19 augustus 2009 00:04:00 schreef Hugo Welther:
geranium transistor.

Dat het principe bejaard is, weet iedereen, maar of transistoren achter de germaniums hun oude dag slijten, lijkt me onwaarschijnlijk ;)

De kans dat je de gitaar hebt gesloopt lijkt mij zeer klein, maar dat kun je toch gewoon uitproberen zonder het effectapparaat?

Ik hoop ook dat de gitaar niet gesloopt is. De gitaar werkt nog, maar of ze exact klinkt zoals ze moet klinken dat zou ik echt niet weten...

Paar dagen geleden een klein lichtje in de duisternis gezien. Tijdens het testen maakte de schakeling even het gewenste geluid (wsl omdat ik in- en uitgang via mezelf verbindde) maar daarna niet meer.

Heeft er nog iemand ideeën/tips/dingen die ik kan nameten want ik heb echt geen flauw idee meer hoe ik verder moet (maw. compleet ten einde raad)

Je gitaar elementen opblazen zal niet zo snel gebeuren.
Tenzij je de uitgang van een buizen versterker er op zet natuurlijk.

Ik heb dit schema enkele jaren geleden ook wel eens gemaakt, maar heeft mij nooit aangesproken. Mede omdat ik er ook veel problemen mee had.
Op een gegeven moment maar op gegeven en een andere booster in elkaar gezet.

Ik heb die even opgesnort en hoop dat je hiermee beter uit de voeten kan komen.

Greettzz

http://www.geofex.com/images/BrianMayboost.jpg
bron: http://www.geofex.com/images/BrianMayboost.jpg

Willamette, ik denk niet dat je veel plezier aan je schakeling gaat beleven. Het is namelijk geen treblebooster maar een laag-af filter en dat is wezenlijk wat anders.
Bij gebruik van deze 'booster' houd je altijd een dun en scherp geluid over hetgeen onafhankelijk is van de volumeregeling.
De schakeling ( met wat extra voorzieningen) parallel zetten aan de bestaande signaalweg om het laag te behouden, gaat ook niet want dan heb je een faseprobleem.

Ton

@ SMAD: bedankt voor het schema, de komende dagen zal ik dat eens uitproberen

@ betelgeuse: Veel plezier hebben we er inderdaad nog niet aan beleefd. Het heeft echter wel al gewerkt (en goed: versterking en vervorming) Alleen zijn we nu de vervorming kwijt, wat vrij jammer is