probleempje mosfet eindtrap

Alleen berichten met de trefwoorden “doormeten eindtrap” worden getoond. Alle berichten tonen

Hallo,
Heb onderstaande mosfet versterker van elektuur nagebouwd. Alles werkte tot ik de vertsterker wou uitbreiden door er een baxandall toonregeling voor te hangen. Toonregeling werkte dus niet en als ik nu de versterker terug zonder toonregeling wil gebruiken werkt hij niet meer. DC -instelling van de schakeling is correct tot voor de eindtrap T2-T3. Nu heb ik T2-T3 al 2 maal vervangen en hij doet het nog steed niet. Wat kan dan nog de oorzaak zijn? Aansluitingen van gate drain en source zijn juist.

Alvast bedankt voor de moeite.

Schema versterker:
http://www.uploadarchief.net/files/download/fet_amp.png

Schema toonregeling:
http://www.uploadarchief.net/files/download/tone%20control69.png

Als ik net de eindtrap heb vervangen en ik sluit de voeding aan trekt ik een klein vonkje tussen de +24V van de voeding van en de aansluiting van voeding van de versterker. Dit wijst dan op een kortsluiting volgens mij.. eerst dacht ik dat dit normaal was aangezien de eindtrap een ruststroom trekt van 1.18A.

Op 10 augustus 2009 21:52:14 schreef jerome:
Over C5 staat dus ook 19V. Dan moet T3 geleiden of hij is stuk. De spanning over R6 zou bijna 2V moeten zijn,wat een ruststroom van 1,3A zou zijn.Bij 27V voeding dan al een klein kacheltje. Heb mn bedenkingen bij dit opzet, de manier waarop de gate wordt gestuurd van T3, en het zou me niet verwonderen moest de 27V ipv.24 voeding er voor iets tussen zitten.

ja inderdaad toen hij werkte werd hij inderdaad erg warm maar niks brande door ofzo. de voedingsspannig zakte toen ook een stuk in naar 19V dit gebeurt nu niet en blijft 27V.

heb nog een vaste voeding staan van 14 V. kan ik hier de versterker mee testen of is de voedingsspanning te laag?

[Bericht gewijzigd door oddysey op maandag 10 augustus 2009 21:59:40 (55%)

Henry S.

Moderator

Of het opladen van een elco.

Niet blindelings mosfets verwisselen, stuk voor stuk doormeten. Wat zijn je gatespanningen?
Lees ook nog eens m'n vorige post.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
jerome

Golden Member

Ik denk niet dat dit een goed opzet van eindtrap kan worden.Er zijn geen regelingen en een paar procenten van component tolerantie krijg je niet weg. Een labvoeding zou je nodig hebben om de stroom te begrenzen tewijl je meet.
Het zou niet de eerste keer zijn dat een schakeling in rook opgaat omdat de inwendige weerstand van de multimeter aanzet geeft tot onevenwicht.

Net nog even wat metingen gedaan. Heb helaas enkel een multimeter tot mijn beschikking.. De spanning op gate T2 = 6.25V => juist. De volledige voedingsspanning staat over T3 deze werkt dus niet als constante stroombron. de spanning over C5 bedraagt 0.226V.
eintrap is dus weer stuk.
Doe ik er verstandig aan om de eindtrap nog eens te vervangen en dan te testen met een voedingsspanning van 14V?

Heb net de mosfet T3 vervangen en de drain van T2 verbonden met source door hoog vermogen weerstand van 24Ohm => I=0.54A
(worden gemonteerd op koelplaat). Probleem is nu dat T3 ook stuk gaat op 14V. Hoe kan dit? aansluitingen zijn correct.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 11 augustus 2009 20:24:13 (0%)

Henry S.

Moderator

Op 11 augustus 2009 17:43:27 schreef oddysey:
De volledige voedingsspanning staat over T3 deze werkt dus niet als constante stroombron. de spanning over C5 bedraagt 0.226V.
eintrap is dus weer stuk.

Vreemde conclusie, tegenstrijdig tov een andere post:

Op 10 augustus 2009 19:58:45 schreef oddysey:
Spanning over spanningsdeler R8 - R9 = 18.96V.

Dus je verliest over R10 rond de 8V!
Dat is raar want de gate trekt geen stroom. T2 kapot (doormeten) of een andere fout.

Doe ik er verstandig aan om de eindtrap nog eens te vervangen en dan te testen met een voedingsspanning van 14V?

Een lagere voedingsspanning gaat alleen werken als je R8/R9 mee verandert. En meet je mosfets door, anders blijf je aan de gang.

Verder meldt je zelf dat het gewerkt heeft... Wat zou er nu anders zijn geworden?

Wat voor koeling gebruik je en is die in orde?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hoe kan ik een mosfet doormeten? Gewoon met een ohm meter drain source kanaal uitmeten en vergelijken met de waarde van de datasheet? Ik gebruik groot genoege koelplaat (T2 T3 hebben zelfs de kans niet om warm te worden) Met mica, koelpasta en bevestigingsboutjes.

Wat er nu zo anders is geworden?
Eigenlijk heb ik nadat ik er mijn toonregeling heb voorgehangen niks aan veranderd enkel maar de eindtrap bij de versterker omdat naar mijn inziens die niet meer werkte.

Ook heb ik de spanningsregelaar vervangen (ook stuk blijkbaar) van de voeding van de versterker.
Voeding geeft 27V.
Bij belasating zou dit dan dalen naar 24V maar dit kan enkel als de versterker juist werkt.

Tussen drain en source van de MOSFET gemeten bij een nieuwe weerstand MOSFET oneindig deze moet volgens de datasheet 0.16Ohm zijn. Bij een gebruikte (kapotte) drain source weerstand van rond de 11Mohm.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 11 augustus 2009 20:25:02 (0%)

Henry S.

Moderator

De mosfet is verkeerd gemeten, je hoeft de gate maar even aan te raken en je meet wat anders: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/62177#62177

Op 11 augustus 2009 18:21:26 schreef oddysey:
Wat er nu zo anders is geworden?
Eigenlijk heb ik nadat ik er mijn toonregeling heb voorgehangen niks aan veranderd enkel maar de eindtrap bij de versterker omdat naar mijn inziens die niet meer werkte.

Sterk staaltje.

Ook heb ik de spanningsregelaar vervangen (ook stuk blijkbaar) van de voeding van de versterker.

Nog sterker staaltje, is dat 'blijkbaar' een feit of een gok?
Die regelaars zijn erg foolproof, thermisch beveiligd etc.
Dannog zijn de mosfets de enige componenten die relatief sneller stuk gaan, maar die zijn vervangen...

Huishoudelijke mededeling:
Ik wil even wijzen op http://www.circuitsonline.net/forum/faq#topickicks Gebruik bij een toevoeging de edit.

En de vorige post in z'n geheel overnemen is natuurlijk niet handig, antwoord die direkt, en gebruik de quote alleen om iets aan te halen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 11 augustus 2009 20:08:01 (46%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Nu werkt mijn eindtrap na de ohmse metingen. DC instelling klopt alvast spanningsregelaar( discreet opgebouwd) zorgt ervoor dat de spanning zakt naar 20V en beide mosfets worden goed warm.

Volgend probleem is dat ik enkel ruis (van de potmeter krijg volgens mij) op de luidspreker. Kan T1 hier iets mee te maken hebben?

Alvast bedankt

Henry S.

Moderator

Op 11 augustus 2009 21:41:54 schreef oddysey:
Als ik de mosfets in de schakeling opneem bekom ik volgende meetwaarden:

Zo kan je geen mosfets meten, en voor hetzelfde geld blaas je daar de multimeter mee op.

Op 11 augustus 2009 22:18:27 schreef oddysey:
Nu werkt mijn eindtrap na de ohmse metingen.
[...]
Volgend probleem is dat ik enkel ruis (van de potmeter krijg volgens mij) op de luidspreker. Kan T1 hier iets mee te maken hebben?

Ik denk eerder aan slecht soldeerwerk, waar alle genoemde problemen vandaan komen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik vind het maar een vreemd opgezet eindtrap. Waar zit de aansturing voor T3 dan? Die kan ik nergens vinden. Of wordt T3 aangestuurd vanuit de Drain van T2?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Echt een hele rare versterkerschakeling. Ik zou gewoon een balanseindtrap nemen.

[Bericht gewijzigd door dawmast op woensdag 12 augustus 2009 22:31:42 (83%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Versterker werkt ondertussen perfect..
Schakeling komt uit elektuur van november 2003
Zou nog wel wat meer te weten willen komen over deze eindtrap.
Wat is zoal een zen amplifier en een active load (actieve belasting) amplifier?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Kom, kom, perfect is wel héél perfect. Da's woord-inflatie en zo blijft er geen ruimte voor verbetering.

Als ik dit schema zo bekijk, dan zorgt C5 ervoor de de gate-sourcespanning van de bovenste FET niet verandert. Die FET zal dus niet gestuurd worden, en probeert dus een constante stroom te leveren.
Daarom wordt de uitgang zo hoogohmig, zodat de luidspreker helemaal niet 'hard' wordt gestuurd; hij wordt niet gedempt. Al zijn resonanties hoor je.

De uitgangsspanning zal tamelijk vervormd blijken te zijn door de kromme karakteristiek van de onderste FET (de bovenste is ook krom, maar die levert een constante stroom).

Het lijkt wel of ze een enkelvoudig buizeneindtrapje hebben willen nabootsen! Dat kan grappig zijn, en nostalgisch klinken. Maar 'perfect' zou ik reserveren voor iets anders. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Eindtrap vervangen werkt nog steeds niet:(
Kan het zijn dat C5 die mee zorgt voor de ruststroominstelling een lagere waarde moet hebben (10uF) zodat de eindtrap stabiel werkt.

Wat is er mis..?
Mijn versterker werkt een hele dag. Mosfets worden niet te warm. De andere dag doet hij het niet meer. C5 vervangen en dan deed hij het weer. Dat was gisteren. Vandaag werkt hij weer niet. C5 veranderd, met andere waarden van C5 geprobeert (33uf,22uF,10uF. Werkt nog steeds niet. Dan alle DC spanningen nog eens nagemeten kloppen tot net voor eindtrap. Weerstandswaarden,condensatorwaarden gecontroleerd; zijn allemaal correct. Moet ik nu weer de eindtrap vervangen?
Of is de opzet van de eindtrap gewoon niet goed gedimensioneerd?

Toen ik voor de eerste keer C5 heb vervangen had ik enkel 10uF tot mijn beschikking. Bij 10uF werkte de versterker dan alleen ging hij niet zo luid; (kleiner ruststroom). Vanochtend 10uF vervangen door 47uF (origenele waarde), versterker werkte niet meer nog wat andere waarden voor C5 geprobeert maar tevergeefs.

[Bericht gewijzigd door oddysey op woensdag 19 augustus 2009 13:54:11 (28%)