LEDjes looplicht lopen niet

Hallo,
ik heb zelf wat geprutst en was zo'n looplicht aan het maken:
http://img12.imageshack.us/i/000014.gif/

Alles is klaar en gesoldeert werkt het niet :(.
Ik vind geen fouten er staat op elke transistor voor de LEDjes staat een spanning van 6V tussen de collector en emittor. De LEDjes staan ook een beetje spanning 0.5V. Alleen brand steeds maar een LEDje en loopt dan niet door na de volgende. Hier foto's an mijn schema:
http://img12.imageshack.us/i/dsc00114efi.jpg/
http://img190.imageshack.us/i/dsc00115yxj.jpg/
http://img190.imageshack.us/i/dsc00116e.jpg/
http://img190.imageshack.us/i/dsc00117z.jpg/

Elektronica enthousiast | 4de jaars HBO Elektro

Als eerste wil ik even zeggen dat dit zo niet kan.
Alle draden liggen bloot.
Ik denk dat dit nooit gaat werken.
je counter ic zit opzekop.
hij is misschien wel goed aangesloten maar dan maak je makkelijk een vergissing.

Te controleren:
1. oscilleert de ne555 schakeling wel (zet een led op het uitgang
signaal van de ne555 kijken of hij knippert)
2. is de disable van de counter ic wel laag? (zo niet even met een
10k naar beneden trekken)

Maar ik raad aan om het opnieuw te solderen want dit is dweilen met de kraan open.
Als je net een probleem hebt opgelost komt er door de slordigheid wel weer een 2e.

En nog een betere tip:
Koop een breadboard voor dit soort experimenten.
Die kan je echt overal voor gebruiken zeker met ic's.
En het is een stuk goedkoper omdat je componenten uitspaart.

edit:
Ik zie net dat je 3,3k gebruikt voor je leds?
wat is je voeding?
bij 12v 1k gebruiken

PE2BAS

Voordat er mensen gaan zeuren: zo zijn we (bijna) allemaal begonnen. Zolang de blanke draden elkaar niet raken, kan het prima. Zullen we iedereen even de ruimte geven zijn eigen fouten te maken en daar van te leren?

Wijs me die 555 even aan als je wilt? En hoe kan die IC op zijn kop zitten, als ik toch duidelijk het nokje kan zien?

Brand er steeds 1 LED, of helemaal niets? Het lijkt erop dat het ding geen clockpuls krijgt, of steeds gereset wordt. Probeer eens de draad naar pin 14 los te maken, en daar zelf pulsjes op te geven (aantikken met een draadje met + van de voeding). Als hij dan wel loopt, is er iets mis met de pulsgever.

Ik zou in het vervolg de IC's wel op voetjes zetten, dan kun je ze gemakkelijk uitwisselen of verwijderen om fouten te zoeken.

EDIT oranje-oranje-bruin is 330ohm, niet 3k3

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het was de verbinding clock en de pin 6 van die 8 pins IC.
Sorry dat ik zo snel op dit forum vroeg.
Het is pas mijn 2de experiment daarom dat het zo'n chaos is,
en ik maak het niet op een breadbord want ik ga het inbouwen in mijn PC

Elektronica enthousiast | 4de jaars HBO Elektro

Jah te snel een conclusie getrokken over die ne555.
Maar het gaat erom dat ik even wou zeggen dat hij niet schuift omdat die clock het misschien niet doet.
En met op z'n kop bedoel ik dat het nokje vanonder zit en niet vanboven.
Ik heb altijd geleerd om de nokjes een kant op te richten voor het overzicht.
Zodat je niet zo snel in de fout kan gaan met het aansluiten van de pinnen.

Leuk bedacht is het wel.
Ik wilde ooit zoiets maken voor mijn fan controller.
En is het niet wat groot om in je pc te stoppen.

Ik zou serieus nadenken over isolatie.
Als het je mobo oid raakt heb je best wel een probleem.

PE2BAS

Het kan wel, maar dan moet je wel netjes en secuur werken. Probeer dan bijvoorbeeld rechte sporen te maken zoals op echte printplaat.

Plan je layout vooraf goed, anders eindig je zo, met alle gevolgen van dien, van kortsluiting tot foutgevoeligheid.

En bij montage in metalen kasten, afstandsbussen gebruiken en zorgen dat er nergens sluiting ontstaat. Maar dat is met een echte print ook het geval.

[Bericht gewijzigd door RvL op donderdag 13 augustus 2009 15:52:38 (14%)

en ik maak het niet op een breadbord want ik ga het inbouwen in mijn PC

Het is niet de bedoeling een breadboard als permanente schakeling te gebruiken :-)

Ik ga de printplaat inbouwen in een HDD-rek dat is toch van plastic (is trouwens niet mijn eerste printplaat in PC en dan kabels laten lopen naar boven.
Mijn behuizing is een cooler master cm690 en ik ga in totaal 3 rijen van 10 LEDjes (20 blauwe en 10 roode) bovenin inbouwen

Elektronica enthousiast | 4de jaars HBO Elektro

waarom lijkt het alsof er op je foto van het geheel de weerstanden ná de leds gesoldeerd zijn?

En zou je misschien een foto van de soldeerkant van de print willen plaatsten?

- Technicum -

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

Op 13 augustus 2009 15:34:51 schreef hardbass:
En met op z'n kop bedoel ik dat het nokje vanonder zit en niet vanboven.

Boven en onder is nogal relatief natuurlijk. Maar het is inderdaad een goede gewoonte om alle ICs dezelfde kant op te zetten. Net zoals weerstanden allemaal met de tolerantiering aan een kant.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

de weerstanden was ik vergeten tussen de transistor en de LEDjes te zetten.

Elektronica enthousiast | 4de jaars HBO Elektro

Niet dat het wat uitmaakt aan welke kant van de LEDs je die weerstanden zet hoor, het is een serieschakeling, en als zodanig kun je die ongestraft omwisselen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken