Aanschaf multimeter - met/zonder PC aansluiting

Hoi,

Sinds enkele dagen ben ik me aan het verdiepen in de elektronica "hobby" en heb me een basisset componenten en breadboard aangeschaft.

Het enige wat ik nog ontbreek ik een degelijke multimeter. Ik heb hier een prul van 5,00 € liggen (uit de koopjesbak van de Brico of Gamma) dewelke ik gebruik om kleine metingen te doen (vooral als mijn Citroën 2CV weer elektrische storingen heeft). Tot op heden heb ik met dit ding mijn plan kunnen trekken, maar ik denk dat het toch tijd is om iets degelijks aan te schaffen.

Ik zou graag een degelijke multimeter aankopen. Liefst eentje dat "futureproof" is. Misschien met functionaliteiten die ik niet direct gebruik, maar die later wel eens handig kunnen blijken.
"Money is not an issue" gaat hier +/- op, aangezien ik het toestel als werkinstrument kan aankopen.

Mijn vragen:

  • Is een Velleman (bv. DVM2000) een optie of kan ik beter een ander merk aanschaffen? (bv. Meterman, Fluke, Amprobe, ...)
  • Wat zijn de meest gebruikte toepassingen van een PC-aansluiting?
  • Wat voor software wordt er gebruikt? Is het proprietary software voor elk merk of is er een standaard waardoor er bv. open-source software beschikbaar is?

Groeten,
Niels R.

Knutselaar, prutselaar... Als ik er maar iets uit leer!
free_electron

Silicon Member

fluke en agilent en keithley. de rest is middelmatig of plain rotzooi.

waar heb je pc aansluiting voor nodig ?
die dingen worden ofwel gebruikt als datalogger ( meestal proprietary protocol en software ) of om remote aan te sturen in automatische meetopstellingen.

Als je echt een deftig toestel wilt : kijk naar de Agilent 34401 , 34410 of 34405. Dat zijn echte meetapparaten. die toestellen hebben USB en ethernet (LXI) en gebruiken SCPI commando's. In de wereld van de serieuze meetapparatuur is SCPI de norm. ( Standard Commandset for Programmable Instruments ) . Je opent de poort (USb/Serieel/LXI of GPIB) en babbelt gewoon leesbare tekst tegen die toestellen. aan te sturen vanuit eendert wat.

voor die meetapparaten zijn ook allerhande accesoires te verkijgen ( stroommeettangen , hoogspanningsprobes en nog veel ander spul. ) er wordt ook software meegeleverd om datalogging en dergelijke te doen zonder dat je zelf iets hoeft te schrijven.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik heb zelf de VC860 van voltcraft.

Geen topmerk, maar hij bevalt mij tot nu toe nog prima. Ik heb deze gekozen omdat hij frequenties kan meten tot, volgens het boekje, 400 MHz. Ik heb hem tot 20 MHz uitgeprobeerd. Je moet wel een redelijk schoon signaal hebben van minimaal een paar honderd millivolt. Voor echte frequentiemeting is een echte counter volgens mij wel beter. Ik kan mij alleen niet echt voorstellen dat die "lange" kabels op 150MHz ook nog doen.

Ook zit er een capaciteitsmeting op waar je picofarads mee kunt meten. Ik heb hem nog niet zo lang, maar hij doet het toch aardig.

free_electron:
...waar heb je pc aansluiting voor nodig ?
die dingen worden ofwel gebruikt als datalogger ( meestal proprietary protocol en software ) of om remote aan te sturen in automatische meetopstellingen...

Wel, op dit moment heb ik deze niet nodig, ik vroeg me gewoon af of het zinvol is om hierin te investeren voor toekomstig gebruik. Vandaar de vragen waarom en hoe deze connectie vooral wordt gebruikt.

free_electron:
...Als je echt een deftig toestel wilt : kijk naar de Agilent 34401 , 34410 of 34405...

Ja, maar met een prijs van >1200,00 € is het geen amateurtoestel meer... Ik dacht eerder iets in de prijscategorie tot 300,00 €.

Ik koop geen Rolls Royce als ik met een BMW ook content ben ;o) (En misschien ook omdat ik een RR niet kan betalen...)

Alvast bedankt voor de info!

Groeten,
Niels R.

Knutselaar, prutselaar... Als ik er maar iets uit leer!

Kijk eens naar de Fluke 117, of iets in die richting.
Zeer mooie toestelletjes voor een redelijke prijs.

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

"Money is not an issue" en 300 is niet hetzelfde imo.

Wat voor model wil je? Een tafel multimeter, of een handheld zoals de fluke 117?

2ehands komt je zat leuk spul tegen, misschien daar eens kijken?

Op 16 augustus 2009 19:06:53 schreef Bas Smit:
"Money is not an issue" en 300 is niet hetzelfde imo.

Wat voor model wil je? Een tafel multimeter, of een handheld zoals de fluke 117?

2ehands komt je zat leuk spul tegen, misschien daar eens kijken?

Met "Money is not an issue" bedoelde ik oa. dat 25,00 € meer of minder het niet zal maken en dat ik geen student ben die voor enkele pleuries geholpen moet zijn...

Ik ben op zoek naar een handheld zodat ik het toestel ook op andere plaatsen dan mijn werktafel kan gebruiken. De Fluke 117 die Technojunk en jij voorstellen lijkt me wel wat ik zoek.

Tweedehands is geen optie.

Groeten,
Niels R.

Knutselaar, prutselaar... Als ik er maar iets uit leer!

l;x
Zelf heb ik 2 dynatek,s uit de 9001a /9030a prima merk robuust en zijn geld waard.

Je hebt meer funties voor minder geld.

Bij ons op het werk hebben ze ook in het gebruik.

Anders een fluke zekers goed !!!

grt daan

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
rbeckers

Overleden

Er zijn ook andere redelijke merken zoals TTI maar Fluke, Agilent en Keithly zijn topmerken.

Wat voor nauwkeurigheid is gewenst?

free_electron

Silicon Member

ik heb me laten vangen door 'money is no issue' en 'bedrijf aankoop'.

ga voor een fluke handheld zoals een 179. heb je jarenlang genieten van. die dinen zijn haast onverwoestbaar.
en vergeet pc asansluiting op handhelds. das larie en apekool.

Als je echte meetapparatuur nodig hebt ( labo-omgeving) dan zit er niks anders op dan een agilent 344xx te kopen. dat is de standaard in de industrie

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik heb een XIOLE/BEST DT9205A. Bevalt me wel. Ik hou niet van autoranging. dus daar heb ik hem op uitgezocht. http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.619
(Koop wel meteen de 1.5m meetsnoeren er los bij. De bijgeleverde zijn niet prettig).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor alle info. Vandaag een multimeter gaan kopen en het is een FLUKE 115 geworden. Prijs/kwaliteit leek me dit uiteindelijk de beste keuze voor mijn noden.

Ik dacht eerst aan een AMPROBE 38XR-A, maar de verkoper raadde me alsnog een FLUKE aan (betere kwaliteit en betere service bij schade).

Groeten,
Niels R.

Knutselaar, prutselaar... Als ik er maar iets uit leer!
High met Henk

Special Member

heb hier een keithley 2000 voor normaal werk en een protek . hung chang voor veldwerk

ding was erg goedkoop en is ZEER degelijk alleen de kast is beetje el cheapo plastic, maar laat hem altijd in meegleverde etui zitten.

ding heeft RS 232 (nooit gebruikt) en software erbij.
zag ze destijds voor 15 euro en ding is voor veldmetingen (zeker aan auto's) redelijk ideaal: dubbel display. zo kun je in frequentie domein ook spanning aflezen.

ding is true RMS en doet qua metingen niet onder met een fluke 179. Heb ze naast elkaar gezet.

1 groot nadeel: auto power off duurt vrij lang en het ding VREET batterijen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Goede Keus, ik ben nog steeds erg blij met mijn Fluke. Andere meters waren al lang gesneuveld bij de domme stunts die ik er mee uithaal. Mijn meest gebruikte (van de 21) meters: de Fluke, de AVO8 en HP410 en op AC gebied een HP3400.

Free, ik krijg zaterdag een HP3490, telt die ook :-)

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs