Nieuw met electronica en vol met vragen

Hoi elektronici!

Ik ben jaylectro, nieuw op het forum, en op weg om meesterelektronicus te worden :) Ik doe al lang veel met computers, maar ik besefte niet dat ik ook veel interesse had in elektronica, wat ik nu aan het leren ben.

(ik neem aan dat ik een post als deze in de goede sectie heb geplaatst? )

Ik heb zelf nog weinig spullen. Volgens mij is er geen elektronicawinkel bij ons in de buurt. Is het een goed idee om alles op internet te bestellen op een winkel als Conrad (die volgens mij het populairst is)? Dan bedoel ik dus een breadboard, weerstandjes, condensators, draadjes etc etc.

Trouwens, welke batterij(en) is het handigst om te kopen? Ik dacht misschien een oplaadbare NiMH 9V batterij van Duracell/Varta oid, is dat een goed idee?

Alvast bedankt,

jaylectro

[Bericht gewijzigd door jaylectro op zondag 16 augustus 2009 17:46:40 (18%)

dickbest.nl is een populaire winkel. Veel kleiner assoirtement dan Conrad maar ze hebben de meeste algemene componenten. Stuk goedkoper en besteld -> volgende dag binnen.

Een 9V blokje of 4x AA kan je als voeding gebruiken. Voor de meeste is een van de eerste projectjes een regelbare voeding. Zie ook de schakelingen op deze site.

Weerstanden gebruik je zo vaak dat de meeste mensen hier een compleet assoirtement van hebben. Als je niet te hoge eisen hebt aan je weerstanden kan je die goedkoop op ebay vinden.

[Bericht gewijzigd door Neen op zondag 16 augustus 2009 14:37:37 (22%)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Op 16 augustus 2009 14:35:08 schreef Neen:
dickbest.nl is een populaire winkel. Veel kleiner assoirtement dan Conrad maar ze hebben de meeste algemene componenten. Stuk goedkoper en besteld -> volgende dag binnen.

Een 9V blokje of 4x AA kan je als voeding gebruiken. Voor de meeste is een van de eerste projectjes een regelbare voeding. Zie ook de schakelingen op deze site.

bedankt voor je snelle reactie Neen!

Volgens mij is er geen elektronicawinkel bij ons in de buurt.

Waar woon je?

Er bestaan meer winkels dan conrad alleen.
samenkopen.net
baco-army-goods
dick best

batterijen?
Je maakt best een simpele voeding (met een lm317, zie schakelingen)
Ofwel een loodaccutje?

ik woon in Maassluis, dat ligt bij Rotterdam, maar niet op fietsafstand

die schakeling zal ik ook even bekijken, bedankt!

En nog iets, wat ik nooit begrepen heb. Voordat je iets gaat maken maak je een schema toch? Daarbij bereken je wat voor weerstand je weerstandjes moeten hebben etc. Is het gebruikelijk dat je die dan al thuis hebt liggen, oftewel een hele verzameling weerstandjes van verschillende weerstanden hebt? Of schaf je die pas aan nadat je weet welke je wil? Ik bedoel dit voor alle soorten componenten. Ik wil het liefst zo snel mogelijk dingen gaan maken, maar wat en hoeveel moet ik kopen..?

[Bericht gewijzigd door jaylectro op zondag 16 augustus 2009 17:47:48 (66%)

Vergelijk het met een klusser aan autos, die heeft ook allerlei bakjes met bouten, moeren en zo in z'n garage liggen. Als je bij elk weerstandje naar de winkel moet, wordt het vervelend. Dus, de meesten hebben de meest voorkomende componenten in "het bakje" liggen. Voor weerstanden is het erg handig als je op z'n minst de E12 reeks op voorraad hebt, of beter de E24. Een serie condensatoren is ook erg fijn, en, en, en en.....

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

velleman heeft enkele handige sets oa de E12 reeks van weerstanden, setje elco's, setje kermaische condensators, ...
www.velleman.be

Andere elektronica winkels hebben ook wel leuke assortimenten maar wie wat heeft weet ik niet :)

benleentje

Golden Member

Wat je allemaal in huis moet hebben of wilt hebben hangt natuurlijk ook af van je budget.

Bij je allereerste schakelingen kan je bv alles dubbel bestellen dat heb je al een kleine voorraad. In het begin is een voeding je beste vriend. Dus bouw die als eerste.
Maar met een adapter kom je ook een eind, is nog altijd beter als batterijen die leeg gaan.
Ik woon in Schiedam en het is hier sterk achteruit gegaan met de beschikbare winkels. De winkels die er zijn zoals DIL en van der embden zijn erg duur. Ik bestel nu ook alles via het web.

Als je wat geld heb kijk dan eens bij quakelstein in Vlaardingen daar heb al een scoop, functie generator en een hoop zware voedingen gehaald. In Den Haag zit radio twente daar kan je ook een hoop ouder spul halen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

allemaal erg bedankt! ik was bijvoorbeeld onbekend met die reeksen zoals de e12, dus daar ga ik gelijk naar kijken

edit

Ik heb een beetje zitten zoeken naar die e12 serie, maar niet echt concreet een winkel gevonden waar je de set zo kon bestellen. Klopt het wel dat het een soort set is met een groot aantal weerstandjes samen voor een bepaalde prijs? Zou iemand me misschien een link kunnen geven naar de serie? En wat voor soort weerstandjes zijn het, want daar heb ik als beginner ook nog geen verstand van, SMD, koolfilm, metaal etc etc

en over die voeding, het is dus een goed idee om die zelf te maken? is het dan gebruikelijk dat je spanning en stroomsterkte instelbaar maakt? ik keek naar de schakelingen -> voedingen maar daar staan er ook 20 op een rijtje, welke is voor een beginner geschikt?

bedankt

[Bericht gewijzigd door jaylectro op zondag 16 augustus 2009 21:41:42 (19%)

benleentje

Golden Member

Dickbest heeft veel leuk spul. Het speciale spul zal je daar niet vinden maar alle meestvoorkomende wel. Voorlopig kan je je daar op uitleven.

Om te beginnen
e12 reeks
bc547
bc557 Dit zijn de meest basic transistors.
condensator
10nF
100nF
1uF
10uF
Ledjes.
Breadbord.
breadbord draadjes. Moeten draadjes met harde kern zijn. Cat5 kabel werkt ook goed.

De aantallen heb ik niet ingevult is afhankelijk van jezelf.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik zou zeker geen batterij of accu als voeding gebruiken. De tegenwoordige batterijen hebben zeer hoge kortsluitstromen waardoor brandgevaar ontstaat. Dus zoals meerdere hier al aangeven, begin met een LM317 voeding te bouwen of koop er 1 voor een €50 heb je er denk ik al een.

Succes, Bram

AB

Op 16 augustus 2009 23:00:05 schreef pa0vlk:
of koop er 1 voor een €50 heb je er denk ik al een.

35 eu bij eleshop

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 17 augustus 2009 01:03:29 (41%)

als je maar genoeg kracht zet gaat alles stuk http://www.thortech.nl/

hartstikke bedankt allemaal was precies wat ik wilde weten!

Ik zit op de site van Dick Best..

BC547 B of C? Wat is het verschil? Waar verschillen 547 en 557 eigenlijk in, oftewel waar staat het nr voor? Heb ik van allebei evenveel nodig?

Die condensatoren, keramisch, hoogspanning? Ik heb bij veel gekeken maar meeste waren niet van meer dan 1nF. Waar staan die en wat zijn die voltages die er bij staan (zoals 500V)?

Ledjes wat is het verschil met diffuus en helder of is dat niet boeiend. Ik heb geleerd dat difuus 'licht alle kanten op' betekent, maar is dat dan niet helder ofzo?

Voor draadjes kijk ik bij montagemateriaal en dan montagedraad, is deze http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=18… gewoon prima? Of moet ik weer iets heel anders hebben :)

Best ingewikkeld allemaal aangezien er zoveel aanbod is.. :P

[Bericht gewijzigd door jaylectro op dinsdag 18 augustus 2009 23:58:23 (87%)

Voor je transistoren kan je zowel BC547B of de C nemen. A bestaat ook. Het betekent de stroomversterkingsklasse waarin die transistor valt. A is lager/ B is hoger en C is het hoogst. Ik werk al jaren met BC547B en BC557B, daar kan je alles mee, het is niet zo kritisch.

Voor condensatoren kan je rondkijken op verschillende sites, de ene heeft al een groter aanbod dan de andere. Maar qua spanning, in veel situaties kom je niet boven de 50V uit hoor, als ze die spanning kunnen verwerken kan je er al veel mee. Hogere spanning mag altijd, maar ze worden dan ook groter en duurder. Er is ook verschil tussen gewone condensators en elco's (electrolytische condensators), die laatste gaan een pak hoger in capaciteit en zijn gepoold. Dus de polariteit is van belang, sluit ze verkeerd aan en ze exploderen.

Leds: helder=een glasherdere behuizing, diffuus=een matte behuizing die het licht egaal verdeeld.

Die montagedraad van DickBest is een bandkabel, das meer om connectoren aan te persen en printen mee te verbinden. Voor op breadbord heb je gewoon stug montagedraad van bvb. 0.8mm nodig (wat ik momenteel niet vindt bij DickBest) en voor kablage tussen onderdelen kan je wat soepel dun draad nemen, misschien een paar verschillende kleurtjes.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 18 augustus 2009 23:36:41 schreef jaylectro:
Best ingewikkeld allemaal aangezien er zoveel aanbod is.. :P

Dan heb jij niet het boekje van farnell op de plank
3400+ pagina's met heel veel kleine lettertjes

als je maar genoeg kracht zet gaat alles stuk http://www.thortech.nl/

Misschien is het handig om iets van opamps te kopen. Wel even opletten dat je opamps koopt die ook op een enkelvoudige voeding werken (scheelt je veel gezeur met negatieve spanningen).

LM358 of LM324 is wel een leuke, of als je ze op de kop kunt tikken TL072/TL074/TL082/TL084 maar deze zijn duurder (ik heb ooit goedkoop een stel van die dingen mee gekregen).

Na je voeding is het leuk om een aantal simpele schakelingen van deze site na te bouwen, ben ik ook mee begonnen en is erg leuk.

Misschien kun je ook nog een stuk gaatjesprint kopen (experimenteer print). Kun je een keer een "printje" solderen. Dan moet je natuurlijk wel weer een soldeerbout etc. hebben.

Succes en vooral veel plezier met beginnen.

Correct me if I'm wrong!

Yep, alles begint klein, voedingetje (of batterij en een schakelingetje erachter dat je de spanning kan regelen), soldeerboutje, multimetertje, en als de smaak er helemaal inzit zal het snel genoeg groeien.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

ik ben begonnen met spelen met electromotortjes en een regelbare voeding. ik heb assortimentjes led's, elco's, transistors, keramische condensators en (hoe konden jullie ze vergeten) diode's aangeschaft. met een breadboardje en draadbrugjes en al deze componenten kun je al heel wat schakelingen ( van deze site) bouwen. pas toen dit mij een beetje lukte en in ging zien hoe de schekelingen werkenben ik me gaan interreseren in audio en heb ik mede door dit forum gaan snappen wat een opamp doet. ook de ne555 is een leuk speelgoedje als je wat op dreef bent. ook heb ik veel speelgoed gesloopt en spullen uit gehaald.

ik weet niet of je al een soldeerbout hebt?
als je der een heb dan kun je wat onderdelen van''sloop'' printen halen.

kijk op marktplaats voor oude en kapotte dingen die je voor niets of weining op de kop kan tikken.
of op school of familie een vragen of die wat oude hebben staan wat je mag slopen.

ik heb mazzel met me oom die is electricien en van hem krijg ik wel eens wat oude printplaten om te slopen.