Op 20 september 2009 20:32:28 schreef Sine:
[...]
Eerst goed kijken wat ze daar doen, dan afkraken.
Dat werkt prima namelijk.
Nou, "werkt prima" lijkt me een beetje overdreven! Als het al werkt, is dat waarschijnlijk maar heel even, met een hoop herrie, en een rendement dat zo slecht is dat je waarschijnlijk net zo goed een hele lompe potmeter in serie kunt zetten met de motor.
De gate van de FET wordt opladen door een weerstand van 10k(!)
Gedachtengang van die FET: "-gaap-, nog even snoozen, hum hum, helemaal geen zin om te gaan werken, nou vooruit dan, wat zeg je? moet ik open? nou, vooruit dan, een klein beetje. Nog een beetje meer?"
Dat geeft dus enorme schakelverliezen.
Dan gaat de discharge omlaag: "Ha, we zijn klaar! Later!"
Op dat moment gaat die FET rap sperren, en wordt even lekker in zijn avalanche breakdown geramd door het ontbreken van een vrijloop diode.
Volgens het schema zou die schakeling vanaf 3V moeten kunnen werken, terwijl de Vgs(th) van de IRFZ46N volgens de datasheet tussen de 2 en 4V ligt. Hij zal dan dus nooit echt lekker gaan geleiden, en misschien zelfs helemaal niet. In het laatste geval doet de motor helemaal niets, en in het eerste geval zijn de schakel- en geleidingsverliezen zo groot dat de FET binnen no-time aan zijn eind komt, op een manier die je geen enkele FET zou toewensen.
Dat is nog afgezien van het feit dat je maar 1/3de deel van de potmeter gebruikt, en de motor bij een kleine pulsbreedte vrijwel zeker in discontinuous current mode draait, zelfs als je de vrijloopdiode zou toevoegen. Dat is niet bepaald goed voor het rendement van de motor, en ik verwacht dat die bij een redelijke stroom flink gaat staan brommen op 100Hz.
Dus "werkt prima" lijkt me niet helemaal op zijn plaats.