Ik wil een toerentalregeling maken met een 12V DC pompje via een remote spanning afkomstig van een plc. Heeft iemand dit al gemaakt of een schema om dit bouwen. Een site waar ik het kan vinden is ook welkom.Ik zou graag werken met een LM338.
met vriendelijk groeten ,
Luc
Gatze
Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
Het pompje kun bijvoorbeeld met een FET aansturen. Deze stuur je weer aan met pwm. Om van een analoog signaal naar pwm te gaan heb je een driehoeks generator nodig en een comparator. Hier zijn vast wel schema's over te vinden. Heb je veel ervaring met elektronica?
Het eenvoudigste is wanneer ik bij een LM338 de weerstand R2 kan vervangen door een externe 0 -10dc spanning. Hoe kan ik dit koppelen. Ik heb niet zo veel ervaring met electronica.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hey, Grappige truuk. Zelf nog nooit geprobeerd, maar zou kunnen werken.
Je moet je dan wel realiseren dat er door de LM een stroom de DAC IN gestuurd wordt. Daar moet die maar tegen kunnen. Eventueel moet je dus die stroom (ruimschoots) afvoeren met een weerstand en dan moet de DAC dus de stroom van de weerstand minus de stroom van de LM338 kunnen leveren. Bovendien kan je dus niet regelen tot onder de 1.2V.
Eigenlijk is het veel simpeler dan dat. Sluit een NPN transsistor met z'n basis aan je analoge spanning, de emitter aan de motor en de collector aan de voeding. Klaar is kees! Aleen de eerste 0.6V doet heel weinig. Maar goed. Met beide oplossingen zal je de transistor of de LM338 goed moeten koelen, want dat kan (afhankelijk van hoe zwaar die motor is) behoorlijk warm worden.
Op 23 september 2009 11:58:03 schreef rew:
Hey, Grappige truuk. Zelf nog nooit geprobeerd, maar zou kunnen werken.
Dat werkt zeker, vroeger werd het altijd zo gedaan.
@Luc versonnen.
Maak met een NE555 een generator, op pen twee staat een zaagtand dit signaal komt op de min ingang van je opamp, op de plus ingang van je opamp komt je regelspanning. Met de uitgang van je opamp stuur je via een driver trapje je mosfet aan.
Ik wil een toerentalregeling maken met een 12V DC pompje via een remote spanning
Comercieele uitvoeringen bestaan voor modelbouw...zie bijvoorbeeld GRAUPNER.
http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AA?wgr=552
@Luc Versonnen.
Hier heb je een schema van hoe je het zou kunnen doen.
Bij 12VDC mag je een regelaar van het type 7810 nemen, wel een lowdrop type. En de massa van je analoge PLC uitgang doorverbinden met de massa van de schakeling.
[Bericht gewijzigd door Lambiek op (26%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Duidelijk schema, een NE555 gebruikt als als zaagtand generator, en een comparator die dat vergelijk met de analoge stuurspanning.
Persoonlijk vind ik alleen de gate driver niet helemaal geweldig; ik zou zelf ofwel 2 torren als emittervolgers gebruiken, ofwel de zeners zo kiezen dat de som daarvan plus de Vbe van de torren minder is dan de voedingsspanning, dan kun je nooit een shoot-through krijgen. Nu zit je met 3.9 + 3.9 + 0.65 + 0.65 = 9.1V toch wat aan de lage kant.