Software Sparta Ion

Dit topic is gesloten

Z'n echte naam, en bij jou in de buurt, dus het zal wel.

If you want to succeed, double your failure rate.

Hierbij een vraag nog klopt het dat de computer zo snel in slaap stand gaat , denk 30 sec , en dan slaap hij al weer ook met display erop

Onder tussen scope weer op de display gezet en zie als aan het wiel draai er heel veel data op de geel draad komt te staan, nu begrijp ik niet waarom de motor niet aangezet wordt via dat rail

Iemand ervaring hiermee misschien =

R E L A I S !

Dat ding heet een RELAIS, geen RAIL. De eerste subtiele hints kwamen blijkbaar niet aan.

Als hij na 30 sec. weer gaat slapen, kan hij waarschijnlijk het display niet vinden.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 1 juli 2014 15:18:40 (16%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Oke dan klopt het dan toch dat het display defect is

En ja ik ben beter in andere dingen dan ik nerdelandse taal :P

Na 30 seconden klink wel ongeveer goed. Staat er nog wel iets op het display, of is hij echt helemaal blank?

Als je hem niet in mode 1,2 of 3 hebt staan, kun je aan de motor draaien tot het kerstmis is, maar dat relais zal nooit aan gaan.

Nee het display zelf geeft alleen wat aan als ik het display kastje uit elkaar haal en dan een beetje over het rubber contact wrijf

het display printje werkt volgens mij wel want zie als ik bij het kleine kristal wat erop zit dat er spanning veranderd als op de functie knop druk

moet de display eerst op die mode staan voor je ga fietsen ?
of kan ik onder het fietsen proberen om de mode functie te krijgen ?

[Bericht gewijzigd door vraag1 op donderdag 3 juli 2014 22:42:58 (22%)

Ik weet niet of ik hier goed zit, maar ik ga het gewoon proberen. Ik moet ergens beginnen nietwaar?

De opa van mijn vriendin heeft ook zo'n fiets. Nu is de accu van die fiets aan vervanging toe, het aantal kilometers dat er nog mee te doen is valt hem vies tegen. Prima zou je denken, gewoon een andere accu halen of de fiets inruilen voor een nieuwe. Maar het ontzettend vervelende is dat haar opa uitzaaiingen van kanker heeft en (met alle respect van de wereld) dus niet lang meer te gaan heeft. Hij vond het zo'n zonde om een nieuwe te moeten kopen terwijl hij er geen of weinig plezier meer van zou hebben... Ik zou er schijt aan hebben en er zelfs een lening voor nemen, maar deze man werkt anders.

Het leven is keihard en ik wilde hem een plezier doen om eens te kijken of er misschien iets te vinden was in de doe-het-zelf sfeer. Cellen vervangen of een aftermarket accu of...? Maar nu ik dit allemaal lees denk ik dat zoiets allemaal een beetje moeilijker ligt dan ik dacht.

Wat zou jullie advies zijn? Bestaat er zoiets als een aftermarket accu? Kan het goedkoper dan honderden euro's voor een nieuwe accu?

Shiptronic

Overleden

Laat je hart spreken en doe de man vandaag nog een accu cadeau, dan kan hij er nog zolang mogelijk van genieten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ja als ik een dure accu koop wordt dat niet geaccepteerd. En het is milieuonvriendelijk. En dan verdienen die kl--tzakken van Sparta eraan. En nog meer van dat krijg ik dan te horen...

En VERTEL hem dat je (als hij er niet meer is) de accu tzt graag zelf gebruikt.

Maar goed...

Een "nokia telefoon" zal zodra je hem z'n spanning geeft, dat gewoon gebruiken. Gaat het niet, dan gaat het niet. De sparta heeft om diverse redenen een veel ingewikkelder systeem: De controller controleert of de accu wel de juiste is, en weigert dienst als ie denkt dat er iets niet klopt. Kortom, het is niet eenvoudig om "zomaar alleen de accu cellen" te vervangen.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 5 juli 2014 10:11:27 (71%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@r1cksson

Daarbij is de kans groot dat als jij iets klaar hebt hij er geen plezier meer van zal hebben. Koop je vandaag een accu, dan heeft hij er morgen plezier van.

En het is milieuonvriendelijk. En dan verdienen die kl--tzakken van Sparta eraan.

Sorry maar dat vindt ik echt kul argumenten. Als jij die accu's naar het chemisch afval brengt worden ze keurig verwijderd. Je mag het niet eens zijn met Sparta, maar dat doen zoveel fabrikanten, denk aan printercartriges en scheermesjes. En zo slecht zijn die accu's nu ook weer niet want anders waren er al lang after-market accu's geweest en zat Sparta maandelijks bij Kassa.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 5 juli 2014 10:04:29 schreef rew:
Kortom, het is niet eenvoudig om "zomaar alleen de accu cellen" te vervangen.

Dat zei ik toch zelf al?

Op 5 juli 2014 10:31:53 schreef Roland van Leusden:
@r1cksson

[...]

Sorry maar dat vindt ik echt kul argumenten. Als jij die accu's naar het chemisch afval brengt worden ze keurig verwijderd. Je mag het niet eens zijn met Sparta, maar dat doen zoveel fabrikanten, denk aan printercartriges en scheermesjes. En zo slecht zijn die accu's nu ook weer niet want anders waren er al lang after-market accu's geweest en zat Sparta maandelijks bij Kassa.

Dat je dat kul-argumenten vindt mag, daar hoef je geen sorry bij te zeggen. Net zoals hij die argumenten mag "vinden". Ik vind de argumenten terecht, maar voor die discussie kom ik hier niet. Vergeet wat ik gezegd heb, het kan niet anders dan duur en (milieu-)onvriendelijk, ik heb het begrepen.

je kan beter al de rommel uit de sparta motor verwijderen
dan een bosteloze controller er tussen met display en een accu lader maken dat heb ik nu zelf ook gedaan en kan met weinig kosten toch weer fietsen

Op 5 juli 2014 10:31:53 schreef Roland van Leusden:
Als jij die accu's naar het chemisch afval brengt worden ze keurig verwijderd.

Dingen die "op" zijn moet je recyclen. Prima. Maar dingen die technisch nog gewoon kunnen werken gaan recyclen is m.i. toch een verspilling....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

nauw verspilling weet niet , bij mij was de display slecht motor defect
alleen de accu is goed dan kan je wel maanden gaan zoeken en moet je geluk hebben als je de storing dan nog kan vinden want dat is het probleem met die fietsen , maar goed ieder zijn idee er over

Hallo heren en dames,

Ik ga een offtopic vraag stellen maar ik hoop dat de mensen met de meeste knowhow op deze plek te vinden is. Ik ben met een projectje bezig en heb hiervoor een stuurbediening gekocht met het idee dat dit simpel te programeren zou zijn.

De stuurbediening die ik heb gekocht is de E-motion en ION® stuurbediening.
https://www.sparta.nl/onze-fietsen/elektrische-fietsen/hoe-kies-ik-mij…

Na een simpele meting met een multimeter over de pinbezetting van de stekker kwam ik er snel achter dat er een ic inzit die mogelijk met i2c of onewire wordt benaderd. Bij de fietsenmaker waren ze behulpzaam maar konden me niet verder helpen aan de benodigde informatie.

Zou iemand mij kunnen verder helpen met de pinbezetting en spanning die wordt gebruikt?

Het is de kabel die 6 polig is maar er 5 polen worden gebruikt en in de houder van het display wordt vast geschroefd.

Met vriendelijke groet,

Jadarit

Is het ding nou voor een e-motion of een ION fiets? Dat zijn twee compleet verschillende systemen, dus hij kan niet voor allebei zijn. De ION heeft een behoorlijk ingewikkeld protocol over een eendraads asynchrone bus, hoe de e-motion precies werkt weet ik niet, maar aangezien dat inkoop delen zijn heb je daarbij misschien nog een kans. Zonder compleet werkend systeem (dus een hele fiets) is reverse-engineeren vrijwel onmogelijk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De stuurbediening wordt voor de emotion en ion gebruikt. En zijn dus voor beide fietsen te gebruiken maar ook voor andere merken zoals Batavus en koga.

@benI2c

Dank je voor de blog maar ik had hem al gelezen.
In het blog wordt er geschreven over dat er 3 draden met 5v, 24v(data), gnd.

Ik hoop en heb het vermoede dat de stuurbediening enkel een ic heeft. Het vermoeden wordt gekweekt door dat het een vijfpolige stekker is terwijl het ook met drie had kunnen worden gedaan. En dat de signalen als analoog binnenkomen in het display en daar worden omgezet in een digitaal signaal.

Wat blijft is dat ik graag wil weten opwelke draden er stroom komt te staan.

Bij de fietsenmaker waren ze behulpzaam maar konden me niet verder helpen aan de benodigde informatie.

Terug naar de fietsenmaker en het display op een werkende fiets zetten en meten, ben je in 5 minuten klaar.

Voor reverse engineren is trouwens een werkende fiets, desnoods alleen de elektrische onderdelen wel een noodzaak zoals blijkt uit de blog van Infant.

Daarnaast kies je de moeilijke route, een los kleuren display koop je voor een paar euro van ebay, hang je aan een arduino en klaar ben je. Behuizing er omheen is tegenwoordig heel makkelijk met 3d printers, er zijn genoeg mogelijkheden ook als je zelf niet zo'n printer hebt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Het gaat niet om het display maar om de stuurbediening.

Zoals in de volgende links:
stuurbediening
http://s68.photobucket.com/user/truusje_2006/media/output.jpg.html?sor…

Stekker
http://s68.photobucket.com/user/truusje_2006/media/output_1.jpg.html?s…

Deze stekker gaat achterin de houder van het display en is zelf 5 polig in een 6 polige stekker. Zelf heb ik geen elektrische fiets of display(houder) om het zelf uit te proberen. En bij de fietsenmaker mocht ik het ook geheel logisch niet proberen. De vraag is of dat iemand de stekker met behulp van breadboard kabbeltjes wilt/kan verbinden met het displayhouder ( http://www.janwestdijk.nl/wp-content/uploads/2013/05/display-8319km.jp…)

Wat ik graag zou willen weten is op welke pool er een spanning staat en wat de voltage is en welke ground is (tenzij er meerdere zijn). Zodat ik hem met behulp van een arduino kan aansluiten en uitproberen ofdat ik hem aan de praat krijg.

Als er ook data de stuurbediening toegaat dan wordt het nog leuk:(

vraag1

Gepost woensdag 16 juli 2014 21:54:41 |Quoten

je kan beter al de rommel uit de sparta motor verwijderen
dan een bosteloze controller er tussen met display en een accu lader maken dat heb ik nu zelf ook gedaan en kan met weinig kosten toch weer fietsen

Zou je die informatie met ons willen delen?
Onderdelen, waar te koop, installeren etc.
Alvast bedankt
Ton

@Jadarit: als je mazzel hebt, kun je uitvinden wat de voeding, ground, en datalijnen zijn door ESD diodes en/of pull-up of pull-down weerstanden te zoeken met een multimeter. Van de voeding naar de ground meet je meestal 2 diodes in serie in omgekeerde richting. Vervolgens zou ik met 3.3V en een hele lage stroom (20mA of zo) gaan testen. Tenzij iemand zo'n fiets heeft om aan te meten, of je de fabrikant kan vinden als het een inkoopdeel is, lijkt dat me je beste kans.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Sandea, hier http://1drv.ms/1s9jSkQ staan de belangrijkste zaken waar je bij de ombouw van de Ion met een andere controller mee te maken krijgt. Het is goed te doen maar enige handigheid, zowel mechanisch als elektrisch/elektronisch is toch wel nodig.
succes!

Dit topic is gesloten