Het was ook niet mijn bedoeling je aan te vallen, maar ik vond het wel even nodig een beetje lomp te zijn gezien je reactie op het laatste bericht van REW, waarin je wel erg stellig beweerd dat "de" spanning 24V is en "de" stroom 10A, en het vermogen "dus" altijd 240W, in combinatie met de stelling dat REW het verprutst heeft en niet weet hoe hij een stroom moet meten.
Daarom had ik de indruk dat je ik even wakker moest schudden, om duidelijk te maken dat die hetgeen wat je hierover denkt te weten los moet laten, omdat het simpelweg fout is.
Zeker als je vervolgens nog vage omschrijvingen gaat gebruiken als "de controller regelt met drie fazen [sic] de frequentie en de hoogte van de sinus waardoor de stroom ook lager is", is het duidelijk dat je niet ECHT snapt hoe het zit. Nog afgezien van het feit dat dergelijke controllers helemaal geen sinus maken, maar een keiharde blokvormige spanning op de motor zetten, maakt dat voor de verhouding tussen het in- en uitgangsvermogen helemaal niets uit.
Edoch is het eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld; veronderstel een accuspanning van 24V, een instantane motorspanning (tegen-EMK) van 5V, een weerstand van 100 milliohm, en een gewenste motorstroom van 10A.
Om 10A door die motor te krijgen, moeten we een spanning aanleggen van 0.1 ohm * 10A + 5V = 6V. We doen dat vervolgens door een halve brug, bestaande uit MOSFETs, aan te sturen met een PWM signaal met een pulsbreedte van 25%. Over de motor staat dus 25% van de tijd 24V, en 75% van de tijd 0V (we verwaarlozen de spanningsval over de MOSFETs), en dit geeft een gemiddelde spanning van 6V. Gedurende de tijd dat er 24V over de motor staat, gaat de stroom door de spoel toenemen, en gedurende de tijd dat hij wordt kortgesloten, neemt de stroom weer af. Mits de PWM frequentie hoog genoeg is om te voorkomen dat de stroom terugzakt naar 0A, zal de gemiddelde stroom 10A zijn.
Op het moment dat de motor via de MOSFETs aan de accu zit, is dat een stroomkring, en moet er dus overal in die kring dezelfde stroom lopen; gemiddeld 10A dus (net na het inschakelen van de MOSFETs iets minder, net voordat ze uitschakelen iets meer). Die gebeurd dus 25% van de tijd. De overige 75% van de tijd is de motor effectief kortgesloten, en loopt de stroom daar in rondjes. Immers er is energie opgeslagen in de spoel doordat er stroom loopt, en die stroom wordt langzaam afgebouwd. Overigens is de spanning over de spoel niet echt 0V; aan de buitenkant wel, maar in de spoel zit nog een "verborgen" spanningsbron van 5V (de tegen-EMK), en er valt nog steeds 1V over de interne weerstand ervan. Effectief staat er dus -6V over de spoel. De gemiddelde stroom door de motor is daarmee 10A geworden (we laten hem steeds oplopen tot bijvoorbeeld 10.5A, en vervolgens weer afbouwen tot 9.5A, en op dat moment beginnen we weer met opbouwen). Terwijl de stroom daar afgebouwd wordt, loopt er helemaal geen stroom door de accu. De gemiddelde stroom door de accu is dus maar 0.25 * 10 = 2.5A. Aangezien accu's niet zo dol zijn om dergelijke piekvormige stromen, zetten we een paar flinke elco's in de motorregelaar, die kortstondig de grote stroom kunnen leveren voor de motor, en de rest van de tijd "rustig" worden bijgeladen door de accu, die daardoor een veel meer constante stroom kan leveren.