Software Sparta Ion

Dit topic is gesloten

Voor hen die zich aan het ombouwen van de Sparta Ion willen wagen; de controllers zijn hier in de aanbieding! http://www.aliexpress.com/item/Functional-controller-for-any-bike-conv…

Ook alle andere onderdelen zijn daar te vinden, ik koop daar al jaren onderdelen, nooit een probleem gehad.

Dag Dimple,

Onze 2 fietsen zijn al 8 jaar oud dus statistisch gezien ben ik een keer aan de beurt. Dus ben ik alvast op zoek naar ombouw sets.
Al een goed begin die gegevens en ombouw pdf.
Ik begrijp dat jij de bestaande accu nog gebruikt, maar wat als die niet goed meer blijkt. Wat zou een vervanger kunnen zijn na de ombouw?
Zou je ook de moeite willen nemen een complete materiaallijst te willen maken van alle benodigde onderdelen of een link naar die onderdelen. (evt. bij Aliexpres.)
Je mag hem ook mailen als je het niet openbaar wil maken.
Alvast bedankt.
Groeten
Ton

[Bericht gewijzigd door sandeaa op zondag 20 juli 2014 22:34:54 (26%)

De Ion accu is zelden totaal onbruikbaar, mijn ervaring is zelfs dart de nic-cad cellen gewoon nog goed zijn. Eerst even testen zoals in het verhaal op Onedrive staat.
Als er cellen kapot blijken te zijn kan je altijd nog een defecte Ion accu op Marktplaats kopen en van twee kapotte(?) accu's een goede maken. Wel is het belangrijk dat het laadsysteem goed werkt, dus afschakelt voordat de accu te heet wordt.

Natuurlijk kan je ook voor de accu een alternatief bedenken maar dan lopen de kosten erg op wat het ombouwen minder leuk maakt. er komt zeker 2 a 300 euro bij voor de accu.

ik zal wat links verzamelen waar de nodige spullen te krijgen zijn, maar even rondneuzen op de site van Aliexpress geeft heus antwoord op alle vragen.

Op 20 juli 2014 23:02:56 schreef Dimple:

ik zal wat links verzamelen waar de nodige spullen te krijgen zijn, maar even rondneuzen op de site van Aliexpress geeft heus antwoord op alle vragen.

Geweldig dat scheelt een hoop werk.
Jij weet welke componenten je moet zoeken.
Alvast bedankt
Ton

Sandeaa en anderen:

Het mooie is dat controllers van alle mogelijkheden zijn voorzien.
Een gashandle of een "duimgas" knop, een remcontact via een handremhandle, het kan allemaal.
Ik heb het zelf eenvoudig gehouden, wel alles gekocht en uitgeprobeerd maar toch gekozen voor een minimum pakket omdat ik de nodige bedrading niet goed kreeg weggewerkt.

De minimaal nodige componenten zijn:
-Display met bediening.
-Controller voor " brushless motor" 24 volt 10 ampere.
-Snelheid sensor met spaakmagneetje.
-Trapsensor voor registratie van de trapbeweging.

De prijzen van de onderdelen lopen flink uiteen,maar met enige moeite blijven de totale kosten makkelijk binnen de 100 euro.
Wel even letten op de vervoerskosten, die kunnen aardig oplopen maar soms zijn de bij de prijs inbegrepen!
Hier de links naar de site van Leafbikes, niet de goedkoopste maar het zijn de onderdelen die ik heb gebruikt.

http://leafbike.com/products/brushless-motor-controller/24v-lcd-motor-…

http://leafbike.com/products/electric-bike-parts/pedal-assist/c-61/

Tegenwoordig zijn de onderdelen via Aliexpress nog veel goedkoper en soms tegen bizar lage prijzen te koop. volgens mij is het allemaal nogal universeel dus alles is te combineren.
Lijkt mij de moeite waard als je goedkoop wil experimenteren.
http://www.aliexpress.com/item/Functional-controller-for-any-bike-conv…
Bij de Sparta Ion is allemaal het goed te monteren, de bedrading van het display gaat langs de dezelfde weg via het frame, binnenlangs naast de accu.

Wel is een geschikte plaats voor de controller met de bundel connectors een probleem, dat moet allemaal natuurlijk waterdicht en beschermd worden opgeborgen. De oplossing die ik op Onedrive laat zien vind ik eigenlijk niet ideaal. http://1drv.ms/1s9jSkQ

Bij een volgende ombouw van een Sparta Ion ga ik de controller in het frame bij accu plaatsen, de nodige ruimte denk ik te kunnen vinden door de deels overbodige elektronica in de accu te verwijderen of compactere Lithium accu's te gebruiken.

Bedenk wel dat het rijgedrag totaal anders is dan oorspronkelijk bij de ION, omdat daarbij, net als bij de meeste andere "high-end" fietsen (o.a. bepaalde types van Gazelle, Flyer, Trek, en andere fietsen met het Bionx systeem), de trapkracht wordt gemeten en gebruikt voor de ondersteuning, en niet alleen het feit dat je wel of niet trapt, zoals bij zo'n trapsensor met magneetjes die je bij de trapas zet.

Met een 10A regelaar ga je wel flink inleveren op de prestaties, vooral het koppel bij lagere snelheid; de originele regelaar geeft een maximale motorstroom van ongeveer 25A, vergeleken met de 10A van de regelaar die Dimple voorstelt. Op hogere snelheid zal het verschil kleiner zijn, omdat de oorspronkelijke regelaar daar de stroom zal beperken, om binnen de wettelijke regel van 250W mechanisch vermogen te blijven. Bij het optrekken op vlakke weg, en het beklimmen van hellingen zal het verschil wel merkbaar zijn, maar bij het rijden op vlakke weg met hogere snelheid veel minder. Een zwaardere regelaar is natuurlijk duurder, dus dit is een afweging die iedereen voor zichzelf zal moeten maken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik ben het met je eens dat het rijgedrag anders is, als je de bediening op de het display op max. zet zal de fiets inderdaad op vol vermogen weg willen rijden. Daarom is de beperking van 10 ampere niet verkeerd, dat op vol vermogen wegrijden gaat nu zeer gemoedelijk en het stroomverbruik blijft zo ook nog beperkt. Overigens is het toch zo dat ook bij de standaard ebike het maximale toegestane vermogen 250 watt is, 10 ampere en 24 volt zo ongeveer dus...

De prijs van de zwaardere regelaars is overigen geen echt probleem, na enig zoeken vond ik nog deze site: de prijzen en mogelijkheden zijn zo inspirerend dat je handen beginnen te jeuken.
http://www.elifebike.com/peng/iview.asp?KeyID=dtpic-2013-5G-GN6T.6Y9YQ

Dimple, ik heb zelf een BLDC motorcontroller gemaakt. Die meet bepaalde dingen die je normaal niet ziet. Om te proberen met alle "onzekerheden" (nieuwe software, nieuwe hardware) de boel heel te houden, had ik de boel op een labvoeding zitten. Die beperkt de stroom tot max 3A.

Wat blijkt? De controller krijgt het voor mekaar om de motorstroom hoger te krijgen dan de opgenomen stroom! Makkelijk tien keer, soms wel 20x! Juist bij lage toerentallen.

Dus waarbij 24V 10A precies 250W is, is 10A bij 5km/u ruimschoots minder dan 250W (ongeveer 50W). Dan zou je dus 250W mogen bijleveren, overeenkomend met ongeveer 50A motorstroom, 10A accustroom.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Maar rew, hoe je het ook bekijkt, de accu is 24 volt, de controller begrenst de stroom op 10 ampere. Het door de accu geleverde vermogen zal zeker bij het wegrijden en op lage snelheid 250 watt zijn wat dus door de motor wordt omgezet in as-vermogen. Dat blijkt in de praktijk heel bruikbaar.

Dat de motor, op dat moment gemeten, hogere stromen laat zien zou kunnen maar zoveel hoger lijkt mij moeilijk omdat de Mosfets dat volgens mij niet aankunnen. Misschien een meetfout door de bijzondere golfvorm ? Die is zeker niet sinusvormig en met de meter in de gelijkstroomstand zal je ook de juiste waarden niet kunnen vaststellen.

@Dimple: volgens mij heb je nog niet helemaal begrepen hoe zo'n motor en motorregelaar werkt. REW probeert het uit te leggen, maar je hebt blijkbaar een ander idee in je hoofd dat je niet wilt loslaten.

De regelaar beperkt "de stroom" tot 10A, maar WELKE stroom is dat?!? De stroom door de accu, of de stroom door de motor?

Het lijkt me duidelijk dat het elektrische vermogen in de motor (instantane spanning * instantane stroom, en dan de som van alle 3 de fasen) nooit groter kan worden dan het vermogen dat de accu levert, zolang je in motorbedrijf zit.

Het hele punt is juist dat de motor spanning bij lage snelheid veel lager is dan de accuspanning; laten we voor het gemak stellen dat die 1V per km/h is. Zoals REW al zegt, zou die regelaar dus bij 5km/h maar 50W kunnen leveren, omdat de MOTORSTROOM beperkt wordt tot 10A. De accustroom is op dat moment (gemiddeld) maar 2A.

Sowieso is maximaal 10A met een 24V accu al aan de krappe kant; je mag wettelijk gezien 250W continue MECHANISCH vermogen leveren, terwijl de motor een rendement van 85% of zo zal halen, en de accuspanning onder belasting nog wel iets in zal zakken. In de praktijk zul je dus 13-14A uit de accu mogen leveren, voordat je meer dan 250W mechanisch vermogen op de weg zet.

Het koppel dat over het hele bereik geleverd kan worden, is recht evenredig met de stroom, en dus overal gelijk. Dat is ongeveer hetzelfde als met je auto in de 5de versnelling vanuit stilstand weg willen rijden; je hebt weliswaar hetzelfde koppel beschikbaar als bij 120km/h (aangenomen dat je dan in de 5 rijdt), maar je komt heel moeilijk op gang.

Ik snap eigenlijk niet waarom zoveel mensen hier zoveel moeite mee hebben; de natuurkunde van zo'n motor is vrijwel gelijk aan die van een standaard Buck converter, met het verschil dat de "uitgangsspanning" hier niet over een condensator staat; in plaats daarvan wordt die spanning opgelegd door de tegen-EMK, waarbij de stroom door de spoel het koppel bepaald.

Dus, net als bij een gewone Buck converter, is de uitgangsspanning altijd kleiner dan of gelijk aan de ingangsspanning, en de uitgangsstroom altijd groter dan of gelijk aan de ingangsstroom (gemiddeld over een PWM periode natuurlijk). Het product van de ingangsstroom en spanning is natuurlijk altijd gelijk aan het product van de uitgangsstroom en spanning, als we de verliezen negeren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Nou zeg, SparkyGSX, dat is wel een onnodig onaangenaam en vooral ongeduldig toontje!
Ik probeer het ook maar te begrijpen en stel nergens dat ik het allemaal precies weet.
Rew was verbaasd dat de motorstroom zoveel hoger was dan die van de accu dat leek mij niet mogelijk en veronderstelde een meetfout.
Dat het vermogen lager is begrijp ik, de controller regelt met drie fazen de frequentie en de hoogte van de sinus waardoor de stroom ook lager is.

Je verhaal is verder ook wel duidelijk maar waar het hier om gaat is de bruikbaarheid van de standaard controller met trapsensor. Ik kan je verzekeren dat het goed werkt, inderdaad geen geweldig vermogen maar niemand verbiedt je voor 10 euro meer een 20 ampère controller te gebruiken.
Ik heb daar geen behoefte aan, het gaat er niet om snel weg te rijden maar meer om zo lang mogelijk met de nogal magere Sparta accu te doen.

Het was ook niet mijn bedoeling je aan te vallen, maar ik vond het wel even nodig een beetje lomp te zijn gezien je reactie op het laatste bericht van REW, waarin je wel erg stellig beweerd dat "de" spanning 24V is en "de" stroom 10A, en het vermogen "dus" altijd 240W, in combinatie met de stelling dat REW het verprutst heeft en niet weet hoe hij een stroom moet meten.

Daarom had ik de indruk dat je ik even wakker moest schudden, om duidelijk te maken dat die hetgeen wat je hierover denkt te weten los moet laten, omdat het simpelweg fout is.

Zeker als je vervolgens nog vage omschrijvingen gaat gebruiken als "de controller regelt met drie fazen [sic] de frequentie en de hoogte van de sinus waardoor de stroom ook lager is", is het duidelijk dat je niet ECHT snapt hoe het zit. Nog afgezien van het feit dat dergelijke controllers helemaal geen sinus maken, maar een keiharde blokvormige spanning op de motor zetten, maakt dat voor de verhouding tussen het in- en uitgangsvermogen helemaal niets uit.

Edoch is het eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld; veronderstel een accuspanning van 24V, een instantane motorspanning (tegen-EMK) van 5V, een weerstand van 100 milliohm, en een gewenste motorstroom van 10A.

Om 10A door die motor te krijgen, moeten we een spanning aanleggen van 0.1 ohm * 10A + 5V = 6V. We doen dat vervolgens door een halve brug, bestaande uit MOSFETs, aan te sturen met een PWM signaal met een pulsbreedte van 25%. Over de motor staat dus 25% van de tijd 24V, en 75% van de tijd 0V (we verwaarlozen de spanningsval over de MOSFETs), en dit geeft een gemiddelde spanning van 6V. Gedurende de tijd dat er 24V over de motor staat, gaat de stroom door de spoel toenemen, en gedurende de tijd dat hij wordt kortgesloten, neemt de stroom weer af. Mits de PWM frequentie hoog genoeg is om te voorkomen dat de stroom terugzakt naar 0A, zal de gemiddelde stroom 10A zijn.

Op het moment dat de motor via de MOSFETs aan de accu zit, is dat een stroomkring, en moet er dus overal in die kring dezelfde stroom lopen; gemiddeld 10A dus (net na het inschakelen van de MOSFETs iets minder, net voordat ze uitschakelen iets meer). Die gebeurd dus 25% van de tijd. De overige 75% van de tijd is de motor effectief kortgesloten, en loopt de stroom daar in rondjes. Immers er is energie opgeslagen in de spoel doordat er stroom loopt, en die stroom wordt langzaam afgebouwd. Overigens is de spanning over de spoel niet echt 0V; aan de buitenkant wel, maar in de spoel zit nog een "verborgen" spanningsbron van 5V (de tegen-EMK), en er valt nog steeds 1V over de interne weerstand ervan. Effectief staat er dus -6V over de spoel. De gemiddelde stroom door de motor is daarmee 10A geworden (we laten hem steeds oplopen tot bijvoorbeeld 10.5A, en vervolgens weer afbouwen tot 9.5A, en op dat moment beginnen we weer met opbouwen). Terwijl de stroom daar afgebouwd wordt, loopt er helemaal geen stroom door de accu. De gemiddelde stroom door de accu is dus maar 0.25 * 10 = 2.5A. Aangezien accu's niet zo dol zijn om dergelijke piekvormige stromen, zetten we een paar flinke elco's in de motorregelaar, die kortstondig de grote stroom kunnen leveren voor de motor, en de rest van de tijd "rustig" worden bijgeladen door de accu, die daardoor een veel meer constante stroom kan leveren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

SparkyGSX, je kennis over dit onderwerp is duidelijk verser en actueler dan die van mij. Ik vind wel dat je mijn goedbedoelde opmerkingen slecht leest en er zeker te zwaar aan tilt.

Maar het gaat in deze (sub) topic toch vooral hoe we de Sparta Ion een nieuw leven kunnen geven met een alternatieve controller. Vooral omdat deze mechanisch prima fiets veel te snel moet worden afgeschreven omdat eigenaar keer op keer voor hoge kosten staat.

En dat kan dus heel goed, de Toprun motor van Sparta laat zich gewillig gebruiken en de accu blijkt zonder de, dikwijls defecte, "geavanceerde" electronica nog prima het werk aan te kunnen.
Hoe de controller precies werkt is ook interessant maar probleemloos en zonder fietsenmakershulp met de fiets rond kunnen rijden is ook wel leuk.

@Dimple,

Je stelt het hier te simpel voor. Het netjes en tegen weer en wind bestand afwerken van de ombouw kost meer moeite dan in de pdf staat. Daarnaast zijn de goedkope chinese controllers van een hele andere kwaliteit, niet alleen kwa opbouw maar ook kwa aansturing van de motor en voldoen niet aan de nederlandse wet en regelgeving rond e-bikes.

Een "fatsoenlijke" controller is bv van Kelly (http://kellycontroller.com/), maar daar hangt dan ook een ander prijskaartje aan.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Roland, ik geloof direct dat bij ombouw de fiets niet meer aan de Nederlandse wetgeving voldoet maar doet tie ook niet als je een duurdere controller gebruikt, toch? Als het zo is dat er een soort type goedkeuring is dan voldoet de fiets al heel gauw niet meer.

Maar ik hoop een beetje dat het er alleen om gaat dat er niet meer 25 km/ u gereden mag worden, het vermogen niet hoger is dan 250 watt en pas elektrische ondersteuning is als er daadwerkelijk wordt getrapt.

Ook met de goedkope controllers is daaraan te voldoen volgens mij. Ik heb in dit forum al het een en ander over de e- bike wetgeving langs zien komen, ik ga me er toch eens in verdiepen.
Overigens zou ik wel willen weten hoe het dan zit met al die prachtige ombouwsets die in de handel zijn, die zullen dan formeel ook niet zijn toegestaan.

Shiptronic

Overleden

Voor de openbare weg moet er;
A) een Europees goedkeur (E)nr. opzitten.
B) Het betreffende nr, moet hier toegelaten zijn.

Eea. evt. alleen toegestaan in samenwerking met bepaalde merken/ type's

Artikel 4.2

1. Het is verboden een nieuw onderdeel dat, of een nieuwe technische eenheid die bedoeld is om deel uit te maken van een voertuig van één van de voertuigcategorieën, bedoeld in artikel 4.1, te verkopen of in het verkeer te brengen indien het onderdeel of de technische eenheid:

a. niet voldoet aan de voorschriften van de relevante bijzondere richtlijnen of EG-verordeningen opgenomen in bijlage IV of XI van richtlijn 2007/46/EG, bijlage II, deel 2, van richtlijn 2002/24/EG, bijlage II, en hoofdstuk B, van richtlijn 2003/37/EG, of de relevante VN/ECE-reglementen, of

b. niet is voorzien van het krachtens de relevante bijzondere EG-richtlijn, EG-verordening of krachtens het relevante VN/ECE-reglement vereiste typegoedkeuringsmerk.

2. Het eerste lid is niet van toepassing op onderdelen of technische eenheden die:

a. speciaal worden gebouwd of ontworpen voor nieuwe voertuigen die niet onder de in het eerste lid genoemde richtlijnen vallen;

b. zijn bedoeld voor montage op voertuigen waarvoor uit hoofde van artikel 3.2, tweede lid, typegoedkeuringen zijn verleend die betrekking hebben op het desbetreffende onderdeel of de desbetreffende technische eenheid;

c. zijn bedoeld voor montage op voertuigen van voertuigcategorie M, N, O, L waarvoor uit hoofde van artikel 3.2, derde lid, en artikel 3.3, tweede lid, goedkeuringen zijn verleend die betrekking hebben op het desbetreffende onderdeel of de desbetreffende technische eenheid;

d. zijn bedoeld voor montage op voertuigen waarvoor uit hoofde van artikel 3.4, tweede lid, goedkeuringen zijn verleend die betrekking hebben op het desbetreffende onderdeel of de desbetreffende technische eenheid, of

e. zijn bedoeld voor montage op voertuigen waarvoor goedkeuringen zijn verleend als bedoeld in artikel 3.7.

en nog een heleboel regeltjes artikelen en toevoegingen :( leuk

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 21 juli 2014 23:24:53 (83%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Verschillen standaard chinese controller en Kelly zijn al eerder hier aan bod geweest, zie dit topic.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/106856/1

Overigens zou ik wel willen weten hoe het dan zit met al die prachtige ombouwsets die in de handel zijn, die zullen dan formeel ook niet zijn toegestaan.

Er word wel meer verkocht waarmee je alleen op prive terrein mag rijden als je je aan de regels wilt houden.

Vraag is hoe bv een verzekering reageert als jij met een wettelijk niet correcte combinatie van fiets en controller op je e-bike schade veroorzaakt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

De ombouwsets zullen dan ook niet voldoen aan deze eisen.
De openbare weg, ik heb wel eens gelezen dat juist daarmee wordt gesjoemeld. Sticker er op met
"hoofdzakelijk bestemd voor de openbare weg" en je als fabrikant de regelgeving aan je laars lappen.

Op 21 juli 2014 23:12:05 schreef Roland van Leusden:
Vraag is hoe bv een verzekering reageert als jij met een wettelijk niet correcte combinatie van fiets en controller op je e-bike schade veroorzaakt.

Voor een auto MOET je een WA verzekering hebben. Voor een fiets niet. Wie heeft een WA verzekering voor z'n fiets?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 22 juli 2014 09:58:37 schreef rew:
[...]...Wie heeft een WA verzekering voor z'n fiets?

Vrijwel iedereen.

Sinds de vrijstelling aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen voor fietsen met trapondersteuning valt dit namelijk onder de persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering. Want aansprakelijk ben je natuurlijk nog steeds.

De opmerking van Roland van Leusden was dus terecht.

Rew, een gewone gezins-W.A dekt ook schade de je met de fiets zou veroorzaken.
En nog even over de type goedkeuring voor Elektrische fietsen, ik heb een vraag daarover naar de RDW gemaild en wacht op antwoord.
Wel vond ik dit:

Regelgeving vanaf 2016
In het Tweewieler interview legt Roetynck ook uit waar het naar toe gaat in de Europese regelgeving voor speed pedelecs en andere elektrische tweewielers zoals lichte elektrische scooters. Op dit moment wordt hard gewerkt aan die regelgeving die vanaf 2016 van kracht wordt. Wat echter nu al vast staat is dat er voor 'gewone' elektrische fietsen niets gaat wijzigen. De 25 km/u modellen met 250W motor en trapondersteuning blijven buiten beschouwing en behoeven ook na 2016 geen typegoedkeuring.

Tweewieler.nl

Nog even over de al dan niet bestaande problemen met wet als we een elektrische fiets ombouwen of een gewone fiets met een elektromotor uitrusten.

Desgevraagd maakte de RDW duidelijk dat een elektrische fiets die aan de eisen voldoet altijd een gewone fiets blijft.

Dus niet zoals in dit topic steeds weer naar voren komt je allerlei problemen kunt verwachten als je met een omgebouwde Sparta Ion de weg op gaat omdat die dan niet aan de (vele?) regels zou voldoen.

Dus we mogen vaststellen dat:
- Er geen problemen te verwachten zijn met de algemene WA verzekering in het geval van schade.
- Geen typegoedkeuring bestaat, omdat die ook niet voor een gewone fiets bestaat.
- Het vermogen van de motor niet hoger mag zijn dan 250 watt (dus niet het mechanische vermogen).

Het is jammer dat op dit forum dit niet-bestaande probleem al een paar jaar rondzingt en misschien heel wat potentiële ombouwers van ombouw heeft doen afzien.

Antwoord van de RDW:

Hartelijk dank voor uw e-mail. Voor een elektrische fiets met trapondersteuning tot 25 kilometer per uur gelden de regels voor een gewone fiets.

De elektrische fiets mag een elektromotor hebben van maximaal 250 Watt. Is het vermogen van de elektromotor meer dan 250 Watt? Dan gaat het om een snorfiets of bromfiets volgens de regelgeving. Zie voor meer informatie
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/welke-…

Op 25 juli 2014 18:14:20 schreef Dimple:
- Het vermogen van de motor niet hoger mag zijn dan 250 watt (dus niet het mechanische vermogen).

...

De elektrische fiets mag een elektromotor hebben van maximaal 250 Watt.

Dat IS het mechanische vermogen! Het elektrische vermogen is niet relevant, want sommige motoren hebben simpelweg een beter rendement dan anderen. Wat voor vermogen zou jij dan specificeren van een elektromotor?!?

Daarbij: wat "maakt" het vermogen van een elektromotor? Het typeplaatje? Als jij "250W" op het typeplaatje zet, kan ik daar best kortstondig 500W of nog meer uit halen, als het moet. Het maximale vermogen van een motor wordt in principe bepaald door het koppel wat de motor voor langere tijd kan leveren zonder oververhit te raken, keer een hoeksnelheid, en in dit geval is het handig om de hoeksnelheid te gebruiken die het ding maakt bij 25km/h.

Echter, een beetje elektrische fiets kan tegenwoordig wel 30-40Nm leveren, en bij 25km/h is dat rond de 750W. Veel te veel dus! Maar die hub motoren kunnen een dergelijk koppel niet lang leveren omdat ze hun warmte slecht kwijt kunnen, en daarbij wordt het vermogen ook nog eens beperkt door de motorregelaar; die weet immers hoe hard de motor draaien, en zorgt ervoor dat er niet zoveel stroom gaat lopen dat het mechanische vermogen boven de 250W komt.

Zoals wel vaker kent de RDW de regels ook maar half; de ECHTE regels zijn als volgt:

- de fiets mag niet ondersteunen bij snelheden boven de 25km/h
- de fiets mag alleen ondersteunen als er getrapt wordt
- de motor mag maximaal 250W continue mechanisch vermogen leveren

Let vooral op het woordje "continue"; het is dus WEL toegestaan om kortstondig meer te leveren dan 250W! In de wet staat vervolgens nergens hoe groot het piekvermogen mag zijn, of hoe lang zo'n piek dan mag duren.

Dit alles maakt dat je nog best veel kan doen zonder direct in grote problemen te komen. Als je een fiets bouwt die zonder te trappen 1kW continue levert, en 70km/h rijdt, ben je natuurlijk zwaar in overtreding, maar als je even 300W levert zolang je trapt en minder dan 25km/h rijdt is er niet veel aan de hand. Echt gevaarlijk is dat natuurlijk ook niet; je trekt alleen iets harder op, maar de topsnelheid blijft toch 25km/h.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het antwoord van de RDW zal niet altijd even betrouwbaar zijn maar in dit geval hebben ze er ook een link naar de wettelijke definitie van een elektrisch aangedreven fiets bijgedaan. Betrouwbaar genoeg denk ik.

Wegenverkeerswet, Besluit vrijstelling voor fietsen met trapondersteuning van aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen Geldend op 25-07-2014
art. 1 lid ea.
fietsen met trapondersteuning: fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen.

Ik ben het met je eens dat je met het geleverde vermogen van de motor alle kanten op kan, zo lang die niet in de fik gaat kan je elk vermogen toevoeren, maar normaal is toch wel dat op een motor het nominale opgenomen vermogen word aangegeven.

Ze spreken overigens wel van nominaal continue vermogen van maximaal 0.25 kW. dat lijkt dus weer meer te gaan over het afgegeven vermogen. Dat sluit dus gelukkig niet uit dat je best korte vermogenspieken mag hebben mits je niet harder gaat dan die 25 km/u.

Hoe dan ook; er is geen enkel juridisch probleem om eens leuk een afgeschreven elektrische fiets tot nieuw leven te wekken. Te krijgen van een radeloze kennis of op marktplaats te koop vanaf 100 euro of zo.
Voor de technische problemen hebben we dit forum.

Shiptronic

Overleden

extra info : http://www.rdw.nl/overrdw/Paginas/RDWijzer.aspx , laatse uitgave . ( blz 19 )

Positie 'high speed e-bikes' op de weg

Ze zijn ronduit spectaculair, die 'high speed e-bikes'. Niet te
vergelijken met de brave elektrische fietsen met trapondersteuning,
kaarthouder en stevige fietstassen achterop die je normaal
associeert met het begrip elektrische fiets. Maar zijn het nu
brommers, snorfietsen of gewone fietsen? Aan die onduidelijkheid
is nu een einde gekomen.
Technisch een bromfiets, registratief een snorfiets
High speed e-bikes zijn tweewielige voertuigen met elektrische
trapondersteuning. Het verschil met de normale elektrische fiets is
dat de ondersteuning niet bij 25 km/u ophoudt, maar gewoon doorgaat
en een vermogen heeft dat hoger is dan 250 watt. Het is daarmee
een motorvoertuig (dus kentekenplichtig) dat in huidige
Europese wetgeving in de categorie bromfiets valt en in Nederland
volgens de Regeling kentekens en kentekenplaten gekentekend
wordt als snorfiets. Zo'n high speed e-bike haalt dan ook gemakkelijk
snelheden van 45 km/u. Dat levert een dilemma op, want ze
beschikken dus over een maximale trapondersteunende snelheid
van 45 km/u, terwijl ze als snorfiets maar 25 km/u mogen rijden.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft daarom het
overleg gestart tussen overheid en belangenorganisaties om
duidelijkheid over de positie van de high speed e-bike te krijgen.
Regelgeving tot 2017
Dit heeft resultaat gehad. Tot 1 januari 2017 geldt dat high speed
e-bikes in Nederland geregistreerd en gekentekend worden als
snorfiets. De berijder moet minimaal 16 jaar zijn, over een bromfietsrijbewijs
(AM) beschikken en binnen en buiten de bebouwde
kom mag niet harder dan 25 kilometer per uur worden gereden.
Verder is een WA-verzekering verplicht en moet op het fietspad
gereden worden. De high speed e-bike krijgt een blauw snorfietskenteken.
Vanaf 1 januari 2017 worden high speed e-bikes in Nederland
geregistreerd en gekentekend als bromfiets. Dus ze krijgen onder
andere een gele kentekenplaat en de berijder moet een helm dragen.
Vanaf die datum mag de berijder van zo'n snelle e-bike op het
fiets- en bromfietspad binnen de bebouwde kom rijden, maar niet
harder dan 30 km/u. Buiten de bebouwde kom mag op een fietsof
bromfietspad niet harder dan 40 km/u gereden worden en op de
rijbaan niet harder dan 45 km/u.
Toekomst
Mogelijk gaan er nog aangepaste regels gelden. Het ministerie
onderzoekt nog hoe deze snelle e-bikes veiliger kunnen deelnemen
aan het verkeer. Denk daarbij aan de beste plek op de weg en welke
helm geschikt is voor de berijder.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dit topic is gesloten