Software Sparta Ion

Dit topic is gesloten

Hoi,
nog een vraagje
als ik de nieuwe cellen heb gemonteerd en aansluit op de originele printplaat van sparta, laat hij die dan ook op? of moet ik een nieuwe lader kopen?

gr jim

dat heb ik al verschillende malen gedaan en de zekering er ook uitgehaald maar de melding blijft komen.
en ook gekallibreerd.
en de moeren van het achterwiel opnieuw met momentsleutel aan getrokken.
de motor heeft ook al eens een schroemend !! geluid gegeven.
ik weet nog niet waar ik het moet zoeken of de batterij is toch versleten, of ook de motor.

Martien.

Hoi Jimmy1234

De software van sparta is zeer kritisch wat betreft de batterij spanning.
Om deze redenen hebben veel mensen problemen met de akku terwijl deze nog voldoende vermogen kan leveren.

Dus als de batterijen enigszins afwijken dan gaat hij vermoedelijk niet laden.
Dus zul je zelf dan een andere lader moeten zoeken.

Ik weet niet als de lader in het kastje de lading regelt naar de batterij, en vervolgens het printje in de banaan dit weer uit en in schakelt.
Dat moet ik ook nog bekijken.

Hoi,
zou deze lader dan werken als ik 20 cellen 1,2 volt 10 amper in serie zet? en de lader gewoon aansluiten op het uiteinden van de cellen?

Hoi Martinus,
ik denk inderdaad dat de motor en accu allebei versleten zijn.
Accu omdat de software defect is
Motor omdat hij geluid maakt ( mogelijk water/vocht ingekomen.

Gr Jim

Zou deze nemen:

https://nl.aliexpress.com/item/24V-2-8A-NiMh-NiCd-battery-charger-with…

Kun je de NTC die in het pack zit ook gebruiken + de standaard aansluiting op de fiets is ook 3-polig XLR.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Sommige chinezen op ALiexpress of Ebay overdrijven de specs van oplaadbare batterijen met een factor tien. In theorie heb je met 1Ah 24Wh = 86kJ, terwijl je met 10Ah dus 240Wh of 860kJ zou moeten hebben. Met kerst heb ik 108kJ verreden (*) op 9.4km. Dus in theorie kan je nog wel 3km heen en terug naar werk rijden als je hem iedere keer oplaad.

Anderzijds, ik heb een $44 LIPO van 24V 10Ah gekocht bij HobbyKing. Die haalt het niet in z'n hoofd om de overdrijven met de mAh omdat ze weten dat 90% van hun klanten een lader heeft staan die het kan controleren. Dus op zich is die $44 voor die hoeveelheid opteslaan energie niet zo heel raar.

(*) Dat was heen. Toen had ik windmee. Ik heb ruim 25km/u gereden, ook een stukje 30km/u zonder ondersteuning. Op de terugweg had ik wind tegen en 138kJ verbruikt. Toen was MIJN accu op z'n end. Ik heb oude cellen die iemand anders vervangen heeft omdat ze op waren.....

[edit aug 2017: ik heb een bug gevonden in de code die de kJ waarde bijhoudt. Hij vergist zich een factor twee. Die 108 zweedse kJ's zijn dus 216 hollandse kJs. ]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

hoi roland,
kan ik de + en - van de accu gewoon aansluiten op de + en - van de lader met 3 polige stekker en wat is ntc functie?

Vraag ik heb de KU63 controller maar vind stand 2 en 3 veel te snel gaan
is er een mogelijkheid om dat aan te passen zonder aan de computer te beginnen ?
Het schema is hier te vinden

http://www.avdweb.nl/Article_files/Solarbike/Motor-controller/China-BL…

Mijn vader heeft een Sparta Ion zijn motor van ze fiets is zomaar kapot gegaan toen zijn we naar de fietsenmaker toe geweest en zij dat we 600 euro voor een nieuwe motor moesten betalen toen zijn we naar iemand toe geweest die de motor heeft doorgemeten en en zij dat de motor zelf het nog doet alleen de printplaten kapot zijn ik heb die dus vandaag vervangen en weer aangesloten en nu geeft de display E-0014 aan dan moet ik dus de display aan melden weet iemand hoe ik dat moet doen heeft iemand een software daar voor en hoe moet ik het dan aan mijn pc aansluiten hoor graag een reactie tegemoet

Vrix22

Dat kun je niet zelf, daar heb je een dealer interface en software voor nodig. De motor zelf gaat vrijwel nooit stuk, zolang er niets afbreekt van de behuizing of zo, maar de elektronica kan helaas wel stuk gaan.

Hoe heb je die elektronica vervangen? Waar komen die vervangende boards vandaan, en kan de persoon die het ding "doorgemeten" heeft de motor niet aanmelden?

Als je dit zelf gedaan hebt, is de kans erg groot dat de motor nu niet meer waterdicht is, en waterschade is de grootste oorzaak van defecten. Zowel de rand waar het deksel aansluit op de rest van de motor en de kabeldoorvoer moeten goed waterdicht verlijmd worden!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 14 oktober 2017 20:22:56 schreef SparkyGSX:
Dat kun je niet zelf, daar heb je een dealer interface en software voor nodig. De motor zelf gaat vrijwel nooit stuk, zolang er niets afbreekt van de behuizing of zo, maar de elektronica kan helaas wel stuk gaan.

Hoe heb je die elektronica vervangen? Waar komen die vervangende boards vandaan, en kan de persoon die het ding "doorgemeten" heeft de motor niet aanmelden?

Als je dit zelf gedaan hebt, is de kans erg groot dat de motor nu niet meer waterdicht is, en waterschade is de grootste oorzaak van defecten. Zowel de rand waar het deksel aansluit op de rest van de motor en de kabeldoorvoer moeten goed waterdicht verlijmd worden!

De motor zelf heb ik dicht gekit en de man die de motor heeft door gemeten kan het alleen door meten daar is hij in gespecialiseerd en niet het programmeren de printplaat heb ik via marktplaats gekocht daar kon ik twee wielen voor 20 euro kopen en daar waren de printplaten wel goed alleen de motor juist weer niet bedankt voor de snelle reactie ik zal dan wel opzoek gaan naar een dealer

Aan zo'n motor valt bijzonder weinig door te meten, dus ik vraag me af wat die man dan precies gedaan heeft.

Het feit dat het display je die foutmelding geeft, betekend in ieder geval dat de motor wel communiceert, en dat is op zich een goed teken.

Nu heb je echter nog een ander mogelijk probleem: de elektronica is niet zomaar uitwisselbaar! De microcontroller op dat board heeft configuratie instellingen (voornamelijk de hall sensor offset tabel), die specifiek is voor de motor waar hij uit komt. Als je mazzel hebt, liggen de afwijkingen van de oude en nieuwe motor dicht genoeg bij elkaar dat je er geen last van krijgt, maar het zou beter zijn als je het deksel van de oude motor had gebruikt; de magneetring die daar in zit, is degene die gebruikt is voor de kalibratie van die elektronica.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 14 oktober 2017 20:53:05 schreef SparkyGSX:
Aan zo'n motor valt bijzonder weinig door te meten, dus ik vraag me af wat die man dan precies gedaan heeft.

Het feit dat het display je die foutmelding geeft, betekend in ieder geval dat de motor wel communiceert, en dat is op zich een goed teken.

Nu heb je echter nog een ander mogelijk probleem: de elektronica is niet zomaar uitwisselbaar! De microcontroller op dat board heeft configuratie instellingen (voornamelijk de hall sensor offset tabel), die specifiek is voor de motor waar hij uit komt. Als je mazzel hebt, liggen de afwijkingen van de oude en nieuwe motor dicht genoeg bij elkaar dat je er geen last van krijgt, maar het zou beter zijn als je het deksel van de oude motor had gebruikt; de magneetring die daar in zit, is degene die gebruikt is voor de kalibratie van die elektronica.

Hij heeft de wikkelingen van de motor door gemeten en dat was nog allemaal goed daardoor kwam hij tot de conclusie dat het aan de print moet liggen en daarom heb ik die vervangen ik ga komende dinsdag langs de fietsen maker kijken of hij wat met die display kan en anders dan vragen of hij ons met een mannetje van Sparta kan contacteren

Hoi,
Is het nog gelukt om de motor te koppelen aan de fiets?
Want anders kan ik dit ook wel doen.

Groet Jim

Vraag ik heb hier een banaan accu waar nog wel wat goede cellen in zitten , maar vraag me af hoe ik deze los kan krijgen ze zitten vast met een soort kit

aan de motor kan je het volgende probleem hebben
dat er gruis van de magneten af komt en het wiel bijna vast staat
elektronisch heb ik zelf niks van storing gehad
als de code E0014 aangeeft kan zijn dat de houder geen goed contact maakt van display of de aansluit steker die wil nog al aanslaan van vocht

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Ik gooi hier heel lomp ook maar even een Mailtje neer.
Ik zit hier (door de vrouw) ook met zo’n SPARTA ION (niet meer werkende) opgescheept!
Ik heb geladen maar als ik dan dat ronde LCD schijfje er op propt zegt ie niks.
Ik vind dat maar raar want dat schermpje is wel het minste wat zou moeten werken toch?
Maar goed eerlijk gezegd heb ik nog niets gecontroleerd! (kan wel wat roepen maar heeft geen zin!)

Ik heb ook nog geen poging gedaan om iets te meten zoals bijvoorbeeld de accu,
Sterker nog ik heb nog geen poging gedaan om die accu er uit te halen!

Is er iemand die kan vertellen hoe/waar te beginnen?
Ik neem aan accu er zien uit te prutsen?

Ik heb ook een YouTube filmpje gezien van ene Geert:
https://www.youtube.com/watch?v=jJpnUUAHnxI
die laat zien hoe hij het wiel laat draaien op de andere manier,
een externe 3 fase regelaar? Mag ik het zo noemen?
Is dat ook nog een optie als ik de boel niet meer draaiende kan krijgen?

Ik moet toch wat natuurlijk,
Mensen met nuttige informatie dan HEEL graag!

Vriendelijke groeten uit omg. Rotterdam!
Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Als de fiets met dezelfde config gewoon heeft gedaan, dan kan de accu "leeg " zijn, en zal het display ook niet doen. Door nu even een stukje te fietsen, zal de motor als generator werken en de print in de accu weer wakker laten worden, display moet aan gaan. Zoniet dan zal de print in de accu stuk zijn. Zo ja, dan de accu een nacht aan de lader.

Of het display is stuk, of de houder, of de kabel/stekker tussen de accu de en het display...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Sparky en Ben,

Ja das nu jammer, ze heeft al wel gefietst want de fiets moest van winter berging naar hier maar we hebben hier niet op gelet!
Ik las ook iets over resetten maar ik zal eerst eens een stukje er mee gaan fietsen kijken of ie wakker wil worden.

Dus eerst dit even proberen dan maar,
Tot zo ver even alvast dank heren!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Hier nog even informatie over dat resetten:
https://community.consumentenbond.nl/vervoer-vrije-tijd-10/accu-electr…

LET OP!
Of deze informatie klopt???
Misschien kan een ander daar nog iets over vertellen?
Zodra ik het geprobeerd heb zal ik mijn ervaring hier en elders delen!

INFO/informatie
Sparky ik weet het zelf ook niet maar dat schrijf ik nu eenmaal per ongeluk zo.
Maar als het jou behaagt, ik heb het even voor je verandert.
Hoow maar ga niet beloven dat ik het nooit meer zal doen hoor want vergeet nogal eens wat ;-)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Dit topic is gesloten